Syyskuun Söpöliinit 2012 *Elokuussa*

Heipä hei pitkästä aikaan! Ja Paljon onnea jo synnyttäneille :flower:

Tännepäin ei mitään uutta, ens viikolla ois syksyn eka tenttipäivä ja samalle päivälle on aika äitipolille, jossa keskustellaan kaiketi siitä onko mitään erikseen tehtävissä, jottei vauva saisi mitään infektiota. Ehkä haluavat käynnistää vähän aikasemmin, en mie ainakaan muuta edes keksi mitä vois oikein tehdä. Edelliset käynnistetty siis 42+0 ja 41+3. Tyttö synty vihreestä lapsivedessä ja tulehdusarvot lähti nousuun, kuopus synty synnynnäisen keuhkokuumeen kanssa :/ Oon kyllä aika varma et kyse on vaan huonosta tuurista, eikä asialle etukäteen mitään voi. Unelmissa kuitenkin ois luonnollisesti käynnistynyt synnytys lasketun ajan tienoille +/- 2 kaks viikkoa, josta tuloksena ois terve lapsi.

Oma olo on kurja, selkäranka kun on alhaalta vinossa on kivut välillä hurjat. Vessanpönttöäkin halaillaan yhäkin. Ja tää väsymys |O

Menhit ja Touho 36+1 :heart:
 
POKS 38+0! :D aamulla sanoin vauvalle, että tervetuloa maailmaan ihan koska vaan.. yritin ihan pikkaisen komentaakin josko äidin auktoriteetti olisi toiminut! Ei kyllä ole sellaista oloa, että tässä oltaisiin synnyttämään lähdössä ihan lähiaikoina. Mutta jotenkin on alkanut rauhoittumaan tämä malttamattomuus, kun laskettu aikakin on enää kahden viikon päässä. Viikon päästä alkaa miehen lomakin. Eiköhän nämä viimeiset viikot nopeasti mene, vaikka en pahitteeksi pistäis, vaikka kaveri pian ulos tulisikin. Jotenkin alkaa malttamattomuus rauhoittua, kun voi ajatella, että laskettuun aikaan 14 päivää ja siitä mahdolliset ylimenevät päivät.. alkaa odotus tuntua "kohtuulliselta" ajalta enää :)

Neuvolassa käyty, kaikki jälleen ok. Ei mitään jännittävää. Kaikki arvot pysyneet samoina sf-mitasta verenpaineeseen.

Wasabi ja pikkutypy 38+0. h-hetki voi yllättää koska tahansa! IIKS ja IHANAA!
 
Täälä tuli 35 viikkoa eilen täyteen, ja odottelen innolla ens maanantain neuvolaa kun sitte pitäis saada aikaa kokoarvioon ja pelkopolille. viimeksi olen käyny neuvola"tätin" tykönä 28+ viikolla, siinä välissä oli kyllä lääkäri että ei kyllä turhan tiuhaan näitä käyntejä jaella...

mulla on semmonen tunne että tämä veijari järjestää jotenki hauskan tai hulvattoman synnytyksen... älkää kysykö mistä tämä tunne on mutta eikö se oo hyvä että pelosta huolimatta asenne on tällä hetkellä noinki positiivinen. =)

vielä oli jotakin pientä tehtävää ennen kuin vauveli sais tulla, pyykättävää ja vauvan pedin laittamista, kodin siivuamista ja pakkaseen leipomista ja se sairaalakassi...

mutta nyt on niin totaalinen väsy päällä että täytyy odottaa otollisempaa aikaa.

tuleeko kaikilla mies synnytykseen?
meillä tulee oletettavasti, ei olla kyllä asiasta puhuttu, luulen että jos mies sais täysin ite päättää niin jättäis välistä mutta kun minä en oikein osaa ketään muutakaan siihen kuvitella ja toivosin että mieski pääsis näkemään normaalin synnytyksen.

nyt tökkäs ajatus ja en muista mitä piti kommentoida.
 
Täällä vielä odotellaan rauhakseen noita viikkojen täyttymistä. Sillä aikaa esikoinen sopeutuu tutitta oloon, mikä tarkoittaa mm. sitä, että päiväunille nukahtaminen vie 5-15 minuutin sijaan 1-2,5 tuntia. Äiti täällä olisi itsekin päikkäreiden tarpeessa, mutta minkäs teet, kun pieni vaan kiljuu. Kai tämä vaihe ohi menee, mutta on kyllä raskasta.
Kotitöitä ym. olen keventänyt tosi paljon, jotta vauva pysyisi mahassa vielä jonkun aikaa. Nyt onkin ollut sellainen olo, että pysyy, viimeksi sunnuntaina on supistellut isommin. Ja viime yönä tajusin, että selkä ei ole enää läheskään yhtä kipeä kuin ennen. Mukaviakin asioitakin siis täällä.
Santra ja pieni 34+5 tms
 
Kiitos lapsivesiasiassa minua tsempanneille. Tänään sitten saatu olo jälleen huojentuneeksi synnytystapa-arviokäynnin myötä. Ultrauksen perusteella lapsiveden määrä normaali, puhuivat afi-mitan olevan 12 kun ilmesesti riskiraja on jossakin 5 paikkeilla, eli määrä ei kuulemma edes ole hilkulla vaan aivan riittävästi. Se siitä neuvolalääkärin tietämyksestä, vaikka parempi tosiaan kai olla liian varovainen kuin vähätellä mahdollisia epäilyksiä. Joka tapauksessa nyt taas hyvillä mielin. :)

Ihmettelin, kun äitiyspolilähetteessä pyydettiin varautumaan 1-2 tunnin mittaiseen arviokäyntiin, mutta olin ulkona jo 20 minuutissa! Kätilöt olivat mukavia, sanoivat että edellytykset alatiesynnytykselle näyttävät hyviltä ja kaikki ok, kohdunkaula pehmennyt ehkä yhdelle sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2,5 cm. Vauva on raivotarjonnassa melko alhaalla, muttei kuitenkaan kiinnittynyt ja kokoarvionkin sain nyt ekan kerran koko raskauden aikana: 2850g. Epäili että hieman esikoista (3390g, rv 41+6) isompi, joskin silti melko pieni vauva olisi nyt tulossa ja sf-mittakin oli NKL:n mittaamana 31 kun se 2 päivää sitten oli neuvolalääkärin mukaan 28! Mitä eroja mittaajasta riippuen...

Kumiankalle tsempit täältä mietteisiin pojan tulosta. Minäkin uskon, että ajatuksesti ainakin selvästi lievenevät vauvan synnyttyä ja että kaikenlaiset ns. kauhukuvat ja ajatukset ovat raskausaikana aivan normaaleja ja osa valmistautumista tulevaan.

Hui että, kohta niitä vauvauutisia aletaan saamaa urakalla myös meidän pinoon! Jännää. Ja mitä ihmettä tosiaan Kaktuspiikille on käynyt, toivottavasti vauva on terveenä maailmassa ja päivitys tännekin saadaan pian :)

Nyt katsomaan areenalta Sydänääniä -sarjan uusin jakso ja sitten ulkoilemaan! Hyviä vointeja kaikille :)

syksyn taimi ja tyttö 36+5
 
Moi!

Äitipolilla käyty. :) Sappihapot oli taas hieman kohonnu mutta ei hälyttävästi. Lääkitys jatkuu. Pojalla oli kaikki hyvin ja teki kovasti hengitysharjotuksia. <3 Lääkärin paino-arvio oli 2,9kg eli aika isoksi sanoi vauvaa. Kyselin sitten miten pitkälle tässä raskaudessa korkeintaan mennään, sanoi että takaraja on ehdottomasti laskettu aika, mutta kerta näyttää että aika iso lapsi on niin todennäköisesti käynnistellään aikasemmin. Ja lisäsi vielä että ihanteellisinta olisi että synnyttäisin spontaanisti kahden viikon sisällä!! Hui! Täytyy pikku hiljaa alkaa kotikonsteja kokeilemaan että kypsyis tuo kohdunsuu ja ois ainakin helpompi käynnistellä kun ois vähän valmiimpi. Suppareita tuli eilen aika tiuhaan ja oli kipeitä! Ne oli sitten jo pehmittäny kohdunsuuta mutta kiinni oli vielä kuitenkin. Lääkäri sano että hyvä vaan jos supistelee, sitä synnytystä ajatellen.

Alko kyllä jännittää jos lähteekin käyntiin parin viikon sisällä. En tosiaan haluais että hirveen aikasin mutta luotan kyllä noihin lääkäreihin ja niiden arviointi kykyyn. Että jos päättävät käynnistää esim viikolla 37 nii eiköhän ne tiedä mitä tekevät.

Riikka&Niisku 35+3
 
Harmillista sappihappojen kohoaminen. Minä onneksi vielä odotan sitä ja toivon, etteivät kohoakaan. Välillä öisin kutisee jalkapohjat ja sitä kautta muutkin paikat, mutta tämä on pakosti jotain psykologista, koska jos iltaisin rasvaan jalat, en herää kutinaan :)

Voitaiskin jakaa noita kotikonsteja täällä. Kuulin itse vinkin jumppapallosta, kuulemma 1,5 tuntia pallon päällä pyöritellen lantiota on eräällä äidillä auttanut kahden lapsen kanssa. Toki tarvii olla muutenkin valmis, mutta kuitenkin. Itse pyörittelen aina kun viitsin, joitakin kertoja päivässä.

Aikaisemmissa raskauksissa ei ole tullut supistuksen supistusta ennen tositoimia, tai en ole niitä tuntenut. Noissa hepatoosiraskauksissa kyllä kuulemma luonto hoitaa niin, että paikat valmistuvat nopeammin. Niin on käynyt minulla ja käynnistykset ovat onnistuneet pelkillä kalvojen puhkaisuilla.

Nyt taas tässä raskaudessa on jo n. viikon verran tuntunut sellaisia menkkamaisia kipuja silloin tällöin pitkin päivää, eilen enemmän. Mietin, että edistääkö tilannetta? Kokemuksia?
Viikkoja nyt 36+5. Lähelle 38 kun pääsisi eikä kamalasti sen yli :) Miehelle eilen sanoin, että tuskin loppuun asti menee, mutta saas nähdä.

Tilasin itselleni TENS-laitteen, aion aloittaa sen käytön jo kotona ja toivon, että on hintansa väärtti. Tänään aion pakata lasten hoitokassit varuiksi valmiiksi sekä vauvan kotiutumiskassin, kun eilen posti toi kaukalon, alustan hoitokassin yms. lisävarusteet.
 
Ikpi: Mulla oli esikoisesta noita menkkatuntemuksia joku pari viikkoa ennen,kun poika syntyi.Nyt ei vielä oo niitä ollu.
Paikat mulla oli auki sentin verran,kun ma kävin äippäpolilla.Vauva oli arvion mukaan nyt 3,1kg painoinen et toivon ettei yli menis tää raskaus.
Onko teillä jo vatsat laskeutuneet? täällä aamusin tosi huono olo aamuisin.Tuntuu et oksennus nousee ylös...yök!
 
Sitä mietinkin, että kun ei ole aikaisemmissa "menkkakipuja" ollut, vaan kertarytinällä tulleet (tosin vain eka ilman käynnistystä yliaikaisena, mutta ei silloinkaan), niin joko päästäisiin tositoimiin pian :) Kovasti täällä yritän rehkiä ja siivoilla ja touhuta kaikkkea.
 
Mä kokeilin eilen nännien hieromista semmosen kymmenen minuutin ajan ja se kyllä toimi ainakin vähäsen. Tuli supistuksia 7minuutin välein joku tunti ehkä. Ei kyllä ollu vielä mitenkään kipeitä mutta kuitenkin tuo vois toimia jos hierois pitempään, pitää miehelle vinkkasta ens viikolla. :) En halua että vielä tällä viikolla lähtee syntymään. :) Sitten ajattelin kokeilla sitä akupainantaa, mulla on ainakin jalkapohjassa hirveen kipee kohta just ennen kantapäätä. Kuulemma pitää ettiä rauhassa niitä pisteitä ja hieroa tai painella niistä sitten. En tosin tiiä onko nää kotikonstit miten toimivia, mutta ainahan sitä voi kokeilla. :)

Mulla tosiaan oli tuo kohdunsuu jo pehmentyny mutta vielä kiinni, enteileekö mitään kun on jo pehminny? :) Luulis ainakin että jos käynnistykseen joutuu niin helpottais käynnistystä? Kokemuksia? :)

Riikka&Niisku 35+4
 
Mä en kauheesti usko noihin kotikonsteihin...tietysti voihan jotkut asiat oikeesti kypsyttää paikkoja esim miehen sperma (mut silloinkin pitää olla jo jotain tapahtunut alapäässä et on hyötyä), mut nuo siivousjutut ym on vaan ihan höpön löpön juttuja :D Hyvähän se on että tulee kotona puhdasta ja eihän niistä ole haittaakaan uskoisin :)

Täällä poksui eilen 35+0 ja alkoi virallisesti äitiysloma :) Muutama viikko vielä ja sit vauva saisi syntyä! Mulla on kyllä noita harjoitussuppareita ollu sieltä 25+ alkaen, mutta eipä nuo ole sen kummemmiksi muuttunut. Ihan yksittäisiä tosi napakoita saattaa tulla ja menkkajomotustakin välillä on..Viime lääkärissä oli paikat pehmenny, saas nähdä onko tapahtunut mitään kun ens viikolla on lääkäri :)

kaktuspiikki pitää meitä edelleen uutispimennossa? TOivottavasti kaikki on siellä hyvin, täällä on kaipailtu! :)

Jaahas, se ois viikonloppu aluillaan. Pikku kotihommia ohjelmassa tänään..vielä on olo vähän puolikuntonen flunssan jäljiltä joten otetaan rauhallisesti niin paranee kunnolla!

Biba ja tytsky 35+1
 
Uudelleensynnyttäjät kertokaas minkälaisella aikataululla sitä pitää lähteä synnärille toisesta? eka synnytys kesti 14 tuntia eikä vedet menny kotona.Mietin,kun hoitaja tuolle esikolle on tunnin ajomatkan päässä meiltä.
 
Heippa kaikille:)
Täällä viikkoja 36+2 ja alkaa jännittään aikaa kovasti jo pikkuhiljaa. Nyt alkaa tuleen jo aika epätodellinen olo, että meille tosiaan muuttaa pian uusi ihminen ja mun pitäis se jotenkin puskee pihalle:) Jännittävää..

Eilen kävin streptokokki b näytteellä, katsotaan mikä vastaus tulee. Jännittää vähän, et vaikka se nyt olis se negativinen, niin eihän se sitä tarkoita etteikö olis myöhemmin +. Täällä tuntuu olevan kamalan pitkäväli noissa neuvolakäynneissä kun edelliskerta ollu viikolla tasan 33 ja nyt seuraava tasan 37.

Täällä ollu kovasti kuukautiskipuja. Yks yö meni täysin kipuillessa ja hikoillessa. Mulla on normaalistikin kovat kuukautiskivut ja nyt tuntu ihan samalta. Mut eihän ne silti ole ikään kuin supistuksia? Mulla on ollu vaan harjotussupistuksia, jotka ei satu ja sit on näitä "kuukautiskipuja".

Ai niin mä varasin ens to (37+1) ajan vyöhyketerapeutille. OOn käyny ennenkin ja se on ihanan rentouttavaa. Josko siitä jotain apua olis synnytykseen vaik ei sen pitäs vaikuttaa ellei oo siihen muuten valmis ja lähinnä se on mulle semmosta hemmotteluhoitoa;)

Hyvää viikonloppua kanssaodottajat! Ja onnea tosiaan kaikille, jotka ovat jo vauvansa saaneet<3
elvina 36+2
 
Nyt tulin päivittelee kuulumisia. Huh, lääkärikäynti takana!!
Voitte varmaan kuvitella millasta on mennä pieneen hikiseen huoneeseen jossa oottelee kaks miestä ja kaks naista.. Kolme opiskelijaa ja lääkäri, valmiina tekemään synnytystapa-arvion ja tutkimaan kohdunsuun.. Keskellä huonetta on tuoli mihin mun pitää mennä istumaan ja sitte kysellään kuulumiset. Vastailen lyhyesti ja joka vastauksen jälkeen on kymmenen sekunnin hiljasuus. Kaikki oottaa että jatkan jotenki ja kerron enemmän. Hiki valuu otsalta ja nenänpielistä ja joka paikasta, eikö vois ees ikkunaa aukasta tai tuuletinta hankkia! Hävettää ja ärsyttää kysymykset..

Sitte pyydetään riisumaan housut ja käymään siihen sängylle. Siinä taiteilen housuja pois kun neljä ihimistä kattoo hiljaa vierestä.. Voi jeesus että osaa olla nöyryyttävää.. Hyppään sängylle ja pidän jalat tiukasti yhessä niin kauan että ne on pakko aukasta. Neljä ihmistä seisoo rivissä ja kattelee haaroväliä. Lääkäri alottaa ja selittää samalla mitä tekee. Paikat on pehmeät, kohdunsuu on ainakin 1,5cm auki. Sitten tulee opiskelija ja kokeilee saman. Ei löydä kohdunsuuta. Lääkäri yrittää selittää miten se löytyy ja minä piättelen kirosanoja ja huutoa, s**tana vieköön että sattuu!! No, vähän ajan kuluttua luovuttaa kun näkee jo ilmeestä ja elkeistä että kohta nousen ylös, aattelin just häippästä ovesta ulos, vaikka ilman housuja..

Sitten ne kuuntelee sydänääniä, ei löydä opiskelija niitäkään. Lääkäri näyttää miten ne löytyy! Survasee sen laitteen viis senttiä 'mahan läpi', jo löytyy! Ja taas meinaan nousta ja lähteä. Sydänäänet +140. Sitten kokeillaan missä asennossa vauva on. "Ja tässä on täydellinen tuntuma kun on näin hoikka ja pitkä äiti, vauva tuntuu ihan selvästi. Jos äidille vain sopii niin kaikki vois nyt tulla tunnustelemaan. Eli siinä on pää, joo on kiinnittynyt, ei saada sitä enää heilumaan, tässä tuntuu peppu, hihhih kun ei se oikeen tykkää kun sitä härpitään.." Hihhih. Eipä äidiltä kysytty saako kaikki tunnustella, alunperin oli tarkoitus että yksi tutkii, muut kattelee kauempaa.. Haukon henkeä kun kaikki tunkee vuorollaan luiset näpit mun mahalle ja puristelee ja painelee, hyvin tuntuu.. Kyllä, tosiaankin tuntuu. Loppuilta vietetään sitten supistusten seurassa, yllätys..

Sitten vielä ultrataan. Kylläpäs ujostuttaa pientä, käsi menee naaman eteen kun kaikki haluaa tarkastella sivuprofiilia ja jalat tiukasti yhteen kun haaroväliin halutaan kurkata.. Äitiinsä tullu.. Lopulta saadaan nopeasti nähdä näytöltä että poika sielä tosiaan on, "tuossa näkyy kivekset ja tuo tuossa on sitten se itse pippeli". Miehiä huvittaa, heh heh.

No, pääasia että kaikki on hyvin. Lääkäri hymyilee ja lupailee että enää ei tarvi kauaa odotella kun tuo kohdunsuukin oli jo noin hyvin lähtenyt kypsymään.. Opiskelijat kiittelee kun osallistuin niitten tutkimukseen. Pyyhin hikeä otsalta, vedän housut niin sukkelaan ylös kuin vain kykenen, kiitän ja poistun nopeasti paikalta.. Ei enää ikinä opiskelijatutkimuksiin..

Joku puhu pahoinvoinnista, täälä on samaa! Paitsi että se olo ei aina oo aamusin, vaan siihen saattaa vaikka yöllä herätä, oksettaa mutta mitään ei tuu ulos..
Suoli on toiminut kiitettävästi tässä parin päivän aikana, kaks kertaa saa käydä isommalla asialla nykyään.. Mulle aika hyvin kun normaalisti tarttee käydä kerran viikossa :D Että jospa tässä ihan oikeesti ollaan valmiita lähtemään.. Vaan ei tarvis tulla vielä, koko viikonloppu on menoa, mutta viikon päästä parturin jälkeen oisin valmis! :D Joo o, nehän tosiaan luvan kysyykin ennenkuin syntyy ;)

Tänään pääsen vihdoinkin hakemaan vauvalle vaunut :heart:

Keesha 37+3
 
heipat :)

huh, hellettä.. Suht visusti pysyttelen ilmalämpöpumpun viileydessä ;)

Kumiankka: Varmasti ihan normaaleja tunteita/mietteitä.
Meillä poika ollut selvästi pikkusiskoaan rauhallisempi, mutta en voi sanoa, että persoonottomampi. Sehän on ihan luonnekohtaista :) Ja jos esikoinen olikin alle 2vuotiaana hyvinkin rauhallinen ja tasainen, ei enää sen jälkeen ;)
Minusta on ihanaa kun itsellä on poika sekä tyttö :heart: Jotenkin ennen ultraa tuntui että tämäkin tulokas on tyttö, mutta eipäs olekkaan.. ja olen ihan hirmuisen iloinen että saadaan vielä pikku poika taloon :D Vaikka tyttökin olisi ollut ihan yhtä tervetullut.

Biba: Itsekkään en kovin vahvati usko että noilla kotikonsteilla olisi kamalan suurta merkitystä.. Mutta en kyllä ymmärrä oikein sitäkään, että jos aletaan niitä kokeilla joskus rv 35-36, toivoen vauvan syntymää, jolloin laskettuun aikaan on vielä kuukausi! Olipa sitten hyösyttömiä tai ei.

Juli:
Mulla ensimmäinen synnytys kesti reilut 14h ja toisesta lähdin synnärille kun alkoi tuntua, että en enää pysty kotona olemaan.. Kerettiin olla salissa 5h kun neiti sitten syntyi. Tuokin varmaan ihan yksilöllistä ja kipukynnykselläkin osuutta asiaan :) Itse tosin olisin ehkä voinut vielä kotona kärvistella kun luomuna kuitenkin sitten mentiin, mutta olipahan seurannassa.

mistäs olittekaan jutelleet taas..
hiuksia olen värjännyt pari kertaa tämän raskauden aikana, ihan niin kuin muissakin raskauksissa.

menkkajomotusta on täällä ollut nyt parisen viikkoa. Välillä tosi kovaakin ja miettinyt jo hetken että ei kai vielä ala syntyä.

Jahas.. ruuanlaitto kutsuu.. saadaan reissulaisten masut täyteen :) Lapset lähtevät miehen kanssa mummolaan viikonlopuksi.. Tiedossa siis rauhallinen vkl serkun seurassa =)

danjuska ja manna 37+2
 
Keesha sun kertomus oli ihanasti kirjotettu :LOL: Siis ei tuo sun kokemus tietenkään ole naurun asia, mutta jotenkin voin kuvitella ton tilanteen. Eihän se mukavaa ole kun niitä opiskelijoita on useita, eikö yksi riittäis! Onhan se kieltämättä tosi noloa ja ahdistavaa kun täytyy ilman housuja makoilla vieraiden ihmisten edessä ja niinkuin olis joku nukke joka ei kuule tai tunne mitään! Tuntuu, että ne opiskelijat menee etusijalle ja tutkittava jää "sivuseikaksi"...
mutta sullahan hyvin jo viikkoja, paikat rupee kypsymään...Ehkä synnytys on lähempänä kuin arvaatkaan ;)

Mullakin tuo vatsa on ruennut toimimaan paremmin. Välillä oli kaamee ummetus, mutta nyt toimii ilman kummempia ponnisteluja. En tiedä onko sit apua siitä, kun syön joka aamu activia luumujogurtin. Se oikeesti toimii! Ei oo ilmavaivoja ja vatsa toimii paremmin :)

Minäkin tilasin ens viikolle ajan vyöhyketerapeutille. Oon käyny siellä useasti aiemminkin niska-hartiaseudun ongelmien takia ja olen saanu kyllä avun! Nyt kans ois aikomus niskoja ym hieroa, vähän jo ennaltaehkäisevästi ettei mene pahemmin jumiin. Sitten kun imetys alkaa niin voi sitä niskajumitusta!

ootteko muut ostanu imetystyynyä? Esikon aikaan mulla ei ollu mut nyt oon miettiny pitäiskö ostaa/tehdä itse. Harmittaa kun kirpparilla ois ollu 10€ kuin uusi imetystyyny, mut en sit ostanu ku arvelin että jos jää vaan nurkkiin pyörimään..
 
Keesha ja tietty muutkin: Sanokoon kuka mitä tahansa, niin minulla ei todellakaan yksikään opiskelija harjoittele. Itse asiassa opiskelijan läsnäolosta tulisi AINA KYSYÄ ETUKÄTEEN ja potilas saa AINA siitä kieltäytyä. Näin sanoo potilaslaki.
Eikö sinulta siis tosiaan asiaa kysytty?
 
Pahoinvointia - etenkin aamuisin, on täälläkin esiintynyt 1-2vk ajan. Lisäksi isommalla wc-asialla saa käydä yhtenään. Menkkajomotusta selässä tuntuu välillä ja etenkin aamuyöstä sellainen tunne kuin vauvan pää painaisi jonnekin alaselkään kun niin vihloo ja se taas lisää sitä pahoinvointia...

Keeshan kokemus hyvinkin tuttu :/ Tosin olin silloin 18v enkä raskaana. Naistentautien polilla olin munasarjakystan kontrollissa ja osuin sellaiseen aikaan, että tutkimushuoneessa oli erikoislääkäri (vanhahko mies) ja n. 8 hengen kandi tms. ryhmä ja kaikki tietysti sellaisia nuoria sällejä... Tuli hypittyä pylly paljaana koko letkan ohi pariin otteeseen kun pukeutumissermi oli huoneen toisella laidalla. Lisäksi nuo kaikki tulevat lääkärit vuoron perään kopeloivat alapääni läpi erikoislääkärin ohjauksessa. Olin niin nolona ja hämilläni, etten osannut tuohon mitään vastaan sanoakaan :) Kyllä sen jälkeen moni gynekäynti on tuntunut helpolta :D

Nyt on iskenyt sellainen ajatus päähän, että jos tässä sektioon päädytään, ei kai sitä tee joku erikoistuva lääkäri.. Kääk. Yleensä olen suostunut herkästi antamaan opiskelijoiden tehdä erinäisiä juttuja, mutta sen verran tuo mahdollinen sektio kauhistuttaa, että tahtoisin omani ja vauvani hengen olevan vähän kokeneempien käsien varassa...

Imetystyynyn, sellaisen mollavauvan tyynyn ajattelin ostaa. Esikoisesta kokeilin yhtä (rättstart tms. merkkinen) mutta oli tosi huono. Palautukseen meni ja uutta ei tullut hommattua, eli kai pärjäsin hyvin tavallisillakin tyynyillä. Oli kyllä ärsyttävää kun ne liusuivat koko ajan alta pois. Siksi nyt haluan kunnon imetystyynyn hankkia :D

Muita viimeisten hetkien hankintoja oli nyt tuo turvakaukalon lämpöpussi (se eishbärchen tms., oli babystylessä tarjous 29€!) ja hotsling kantopussi... Ja sellaisen carriwellin belly binderin ajattelin vielä hommailla. Aikamoista varustelua, vaikka yhtä ja toista pitäisi ollakin esikoisen jäljiltä valmiina :D

Huomisen poksumiset jo nyt, eli huomenna 38+0!!

Viikonloppuja!

Bastet ja tyyppi
 
Ikpi : Ei ollu muita vaihtoehtoja, aivan täynnä kaikki lääkäriajat täälä. Joko yksityiselle tai sitten tuohon opiskelijaryhmään. Ei pahemmin oo vara yksityiselle niin aattelin sit suostua. Tulipahan selväksi että yhtään opiskelijaa en synnytykseen ota mukaan. Sieläki varmasti sama peli että kaikki kokeilee ja harjottelee.. Ei kiitos! Miten sitä voikin näin kosketusarat paikat olla vaikka kohta sieltä pitäis tulla jättikokonen möhkäle ulos :O
 
Nyt et ole saanut oikeaa informaatiota. Opiskelijat heitetään pihalle kyllä potilaan näin halutessa. Julkisella puolella myös on vara valita, sen takia ei yksityiselle tarvitse mennä.

Toistan siis, että näin todellakin sanoo laki.
 
Ainiin, kumiankan tekstiä lukiessa tuli monia sympatisoivia ajatuksia mieleeni ja ajattelinkin lähettää tsempityksiä sinne suuntaan! Uskoisin, että noinkin monen tyttölapsen jälkeen tuo poikalapsonen tulee tuomaan mukavaa vaihtelua :D Meillä ainakin esikoispoika on melkeinpä jopa hankalampi tapaus kuin kavereiden samanikäiset tyttölapset. Ja voi puhua tosiaan persoonasta isolla P:llä :D Eli kai se vaan on aikalailla luonteesta ja geeneistäkin kiinni millaisen velikullan sieltä saa! Toki ympäristö, kasvatus jne. pidemmän päälle kanssa vaikuttaa. Itsekään en aiemmin lapsettomana osannut jotenkaan suhtautua tuttujen tai tuntemattomien poikalapsiin yhtä hyvin kuin tyttöhin. Jotenkin pojat tuntuivat aina niin villeiltä ja rajuilta leikeissään ym. Onneksi kukaan ei saa heti synnärillä sellaista villiviikaria syliin, vaan samanlainen vauvapaketti se on - oli tyttö tai poika - jonkin aikaa (tosin mutu-tuntumalla voisin sanoa, että pojat ovat herkemmin ns. äidin poikia, tissitakiaisia ja taitavampia suihkuttamaan pissat milloin minnekin). Eli onhan siinä sitten aikaa totutella rauhassa tähän uuteen tulokkaaseen =) Varmasti kumiankan ajatukset ihan normaaleiden rajoissa!

Itse poden hieman huonoa omaatuntoa, kun en ole jotenkaan vielä yhtään "kiintynyt" tähän masuvauvaan. Siis esikoisen odotusaikaan vatsassa myllertävä asukki oli mielessä koko ajan ja kiintymys taatusti jo pitkään ennen syntymää muodostunut. Nyt en jotenkaan ole ehtinyt vauvaa miettimään ja enemmän miettinyt tulevaa perheenlisäystä esikoisen näkökulmasta; miten suhtautuu, jääkö paitsioon jne. Uskoisin kuitenkin, että kun vauvan syliini saan, tilanne lähtee taas aivan uusista lähtökohdista ja molemmille lapsosille löytyy kiintymystä ja rakkautta yllinkyllin :heart:

Bastet
 
Keesha: Tosi ikävältä kuulosti tuo sun gynekäynti... Tuli esikoisen synnytys mieleen jossa ramppas koko ajan lääkäriopiskelijoita eikä mulla ollut voimia sanoa että menkää pois...

Menkkajomotuksia
täälläkin. Esikoisen kohdalla synnytys alkoi menkkajomotuksilla (en tajunnut että olisi jo tosi kyseessä), siksi olen ollut vähän paniikissa että joko tää jo nyt syntyy. Ja eilen tuli koko päivän tosi kipeitä supistuksia, ei tosin säännöllisiä. Soittelin jo synnärillekin, mutta en lähtenyt näyttäytymään. Käskivät juoda paljon vettä - kuulemma tää kuumuus saa supisteluja aikaan.

Tämän päivän olen ottanut rennosti, nukkunut ja lukenut kirjaa. Miehellä on onneksi vapaapäivä. Esikoisen nostelu ja kantelu tuntuu jo tosi pahalta selässä ja mahassa.

Huomenna poksuu 36!!

pienisieni
 
Tervehdys!

Viikot vierähtävät yksi toisensa jälkeen. Empä tainnut käydä poksumassakkaan, kun on olevinaan niin kiire ollut. Vuosikin tuossa vierähti eteenpäin ja nyt sitä ollaan virallisesti kolmekymppinen...:D! Eipähän tuo elo sen kummemmalta nyt tunnu. Josko se kriisi tulee sitten joskus myöhemmin...:LOL:Jotenkin tämä elämä pyörii nyt aika tavalla tämän navan ympärillä.

Olette jutustelleet kaikenlaista tässä välillä. Kaikkea en edes muista joten heitän jotain. Tämä raskausdementia on kyllä jotain järkyttävää...

Painosta neuvolatäti kommentoi että todella hienosti on pysynyt painonnousu kurissa. Elikä vajaat 7kg tullut lisää...ehkä hyvä niin. Josko niistä sitten pääsisi helpommin eroon, kun tuppaa nuo kilot vain lisääntymään joka lapsen jälkeen:ashamed:

Vanhempien lasten huomioiminen: No joo...onhan tätäkin tullut mietittyä. Tietysti kun on jo kaksi lasta niin jotenkin osaa jo varautua siihen, ettei pysty enää samalla tavalla vanhempaa lasta huomioimaan. Tietenkin se harmittaa ja potee huonoa omaatuntoa siitä, ettei aika riitä ihan kaikkeen. Se on vain yritettävä ottaa kaikki irti niistä pienistäkin hetkistä yhdessä isompien lasten kanssa. Ja toisaalta nyt kun näitä isompia on kaksi niin onhan heistä seuraa toisilleenkin esim.syöttämisen aikaan.

Hiusten värjäys: värjäsin alkuraskaudessa tai siis kampaaja värjäsi. Ja nyt mietin, että kävisinkö ennen synnytystä vai sen jälkeen kampaajalla. Tietenkin kaikki ylimääräiset kemikaalit on pahasta, mutta en nyt koe kerran tai kahden hiusten värjäystä mitenkään järkyttävän pahana asiana. Minusta tuntuu, että enempi niitä kemikaalien myrkkyjä kulkeutuu muuta kautta vauvaan kuin sillä, että värjää hiuksiaan. Tietysti jos joka viikko väri päässä vaihtuu niin sitten ehkä ottaisin kielteisen kannan. Ja muutenkaan kun en meikkaile liikoja, niin suon itselleni edes sellaisen paheen. Enempi niitä ammoniakkikaasuja tuolla navetassa on kuin parturin penkissä...

Synnytys pyörii mielessä koko ajan. Millois se alkaa ja miten? Meneekö kaikki hyvin jne?? Jotenkin sitä vain pelkää/jännittää enempi mitä useamman kerran sen kokee...Ja varsinkin nyt kun vaivoja on ollut enempi kuin aiemmissa. Edelliset alkoivat ilman mitään ennakkovaroituksia ja tasan sen kaksiviikkoa ennen la:ta. Ja supistuksia, jomotuksia jne.ollut jo kauan. Joku taisi kysellä masun laskeutumisestakin. Täällä pallo on pudonnut jo alemmas. Ei ehkä närästä niin paljon, mutta paine tuonne alapäähän onkin sitten jotain aivan muuta. Meillä mies tulee synnytykseen, jos ei nyt mitään maata kaatavaa satu ettei pääsisi.

Sitten omanapailua...
Neuvolassa käytiin maanantaina. Kaikki ok. Painoa tullu se 500g/vko, verenpaineet norm.tasolla ehkä vähän matalemmalla kuin aiemmin, hemppa noussu takas eli 134 nyt(vaikka en rautaa ole vieläkään ottanut), sf-mitta nyt 33(viimeksi 32, eli ei noussut enää hurjasti, syke vauvalla siellä 140. Äitipoli käynti olikin sitten tiistaina. Vauvalla kaikki ok. Painoarvio oli jo nyt 2630g. Kuten lääkärikin totesi ettei ole mikään pieni vauva tulossa=). Lapsiveden määrä olikin nyt sitten normaali, kun viimeksi uumoili olevan runsaasti??? Raivotarjonnassa on ja samassa asennossa kuin edelliselläkin kerralla. Ihme pitää olla, jos poika vielä tuosta kääntyy kun on jo niin alhaallakin. Siis pallit löytyi vieläkin eli poikaa odotetaan edelleen. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut sen kummempia muutoksia, vaikka näitä kaikenlaisia jomotuksia onkin ollut. Kanavaa jäljellä siis vielä 4cm ja kiinni oli. Pehmennyt kuitenkin, mutta jonkun kovan kohdan tämä lääkäri löysi vielä.

Klexane lääkityksestä ja puudutteiden saannista kyselin. 12h tuntui olevan piikin ja puudutteen suositeltu väli?? Eli jos tuntuu että alkaa käynnistyä ei tule piikkiä pistää jos puudutteita haluaa(koskee siis epiduraalia ja spinaalia). Mutta tuokin tuntimäärä ja muutenkin puudutteen antaminen tuntuu olevan anestialääkärin päätettävissä. Et hiukkasen tässä tuo puudutusasia jännittää...en kuitenkaan korkeasta kipukynnyksestä huolimatta luomuna haluaisi synnyttyää!? Onko kenelläkään kokemusta ko.lääkkeestä ja synnytyksestä?

Viikot vähenee ja pitäisi alkaa orietoitua siihen, että tämä elämänrytmi taas kertaalleen muuttuu...huh! Toisaalta se pelottaa ja toisaalta sitä odottaa..:)

emäntä82 ja möttiäinen 34+5
 

Yhteistyössä