Noniin, onnea kovasti Kaktuspiikille pienestä prinssistä! Ja tervetuloa vielä viime hetkillä mukaan Sumppa83!
Hyvä, kun Riikka90 soitit ja sait tuon ajan äitipolille!
Kiitos noista kalvojen puhkaisu - kokemuksista! Tosiaan luulen, että itsellä se teki niin kipeää viimeksi, koska lääkärin piti väkisin runnoa kohdun kaulan läpi, eikä saanut ekalla eikä tokalla kerralla kalvoja rikki. Tuntui se vihlominen päässä saakka silloin :stick:
Sairaalassa olosta; viimeksi vierähti viikko eli täydet seitsemän yötä ja päivää!! Ikpi tuossa totesikin, ettei se sairaala ole "vankila", mutta itse tällä viikolla kaverille selitin, että ihan kuin vankilassa olisin silloin viimeksi ollut!! Hih! Viimeksi tosiaan olin 2 vrk ennen vauvan syntymää, kun käynnisteltiin ja sitten vielä sen 5 vrk, kun vauva oli osan ajasta teholla ja itse sektiosta toipumassa. Kotiutuspäivänä olin valmis lähtemään sairaalasta vaikka ilman vauvaa, kun niin kypsä olin tuijottamaan sitä saman huoneen valkoista seinää! Itse olin sektiosta jo saman vuorokauden kuluessa jonkin verran jalkeilla ja seuraavat päivät rampppasinkin ahkerasti keskolassa vauvaa katsomassa. Joten sikäli positiivisesti tuntui tuo toipuminen sektiosta lähtevän käyntiin!
Meillä oli kolmen hengen huone, mutta sopivasti aina vain kaksi äitiä/vauvaa kerrallaan siellä sisällä! Nyt ei taida sama "onni" toistua, kun toinen lapsivuodeosasto on remontissa. Hartain toiveeni on nyt se, etten joutuisi käytävällä makoilemaan!
Suihkussa kävin sairaalassa viimeksi vain kun mies oli paikalla (Yleinen suihku, huoneissa ei tätä mahdollisuutta). Muutenkin tuntui hankalalta vaivata hoitajia yhtään minkään asian vuoksi. Ehkä tämä vaikutelma tuli siksi, kun vasta muutama tunti sektiosta toipuessani makoilin alakroppa puuduksissa osastolla sängyssäni ja JOUDUIN soittamaan kelloa, että joku tulisi nostamaan vauvan kopasta sänkyyni, kun itki siinä vieressä, enkä saanut ylävartalon voimin kuroteltua häntä lähemmäksi (kello oli n. 7 aamulla, ja vierailutunti alkoi vasta 10 aikaa, joten mies oli häädetty pois). Hyvin tympeästi huokaillen (raportti tms. kesken) hoitaja paikalle silloin tuli.
Lisäksi ekan vuorokauden aikana vauva oli vieressäni valohoidossa ja itse en tosiaan kovin vikkelään kivuilta päässyt vauvan luokse sängystä ylös ja seuraavana yönä jouduin soittelemaan muutaman kerran apua (kun mieskin oli jo kotona). Samainen yöhoitaja tuli paikalle taas huokaillen ja antoi aika selkeästi ymmärtää, kuinka turhauttavaa oli huoneessamme tämän asian vuoksi rampata. Lopulta sisulla taiteilin itseni vauvan luokse sen itkiessä, mutta kivut haavalla kävivät sen verran koviksi, että monta kertaa en pystynyt nousemaan edestakaisin. Lopulta hoitaja ehdottikin kiukkuiseen sävyyn, että ottaisi vauvan hoitoonsa sinne vauvojen puolelle ja melkein itku kurkussa tähän suostuin, en siksi, että olisin lepoa tms. kaivannut, vaan siksi, että tiesin muuten joutuvani vielä muutamaan otteeseen hoitajaa "häiritsemään" noilla avunpyyntösoitoillani. Vauva olisi muuten varmaan ollut rauhallisempi, jos olisin voinut vieressäni sängyssä häntä pitää, mutta kun hänen oli tarkoitus olla niissä sinivaloissa koko ajan.. Seuraavana aamuna vauva siirtyikin tehon puolelle tiheän hengityksen ja edelleen kohonneiden bilirupiiniarvojen vuoksi.
Semmoisia muistoja. Nyt toisella kertaa olen ehkä sikäli paremmin valmistautunut ja pyydän rohkeasti apua, enkä välitä tuollaisista huokailuista ja muista rivienvälistä luettavissa olevista narinoista hoitohenkilökunnan taholta. Kaikin puolin muuten oli mukavaa ja asiallista henkilökuntaa koko sairaala täynnä, vaikka tämä yksi hoitaja nosti aina verenpainettani ollessaan työvuorossa :kieh: Viimeksi mies oleili sairaalassa sen sallitun ajan klo 10-20 ja hänestä oli apua paljon! Sama ei tule toistumaan, kun nyt täytyy esikoisen kanssa kotona hänen oleilla! Luulenpa, että polikliininen synnytys on minulla vain toteutumaton haave.. Toki haluan ko. laitoksesta niin äkkiä kuin mahdollista pihalle! Luulen että saman käynnistys + sektio - kaavan mukaan mennään tälläkin kertaa...
Ainiin, sairaalassa nukkuminen jäi vähille sen jälkeen kun vauva teholta pääsi. Oli piristynyt niin, että joka kerta yöllä kun yritin hänet nukkumaan laskea, alkoi sen päiväinen huuto, että lähimmistäkin huoneista taatusti kaikki heräsivät. Useista yrityksistä huolimatta tuntui nukkuvan vain sylissäni, tai tissilläni. Ja kun ajattelin muiden yöunia, pidin vauvan melkein koko yön sylissäni... Eipä siinä sitten nukuttua tullut, kun sektion jälkeen en voinut oikein kyljelläni maatakaan niin, että vauva olisi vieressä nukkunut. Niskat huusi hoosiannaa tuon reissun päätteeksi ja kotiin pääsy oli herkkua, kun mies oli sentään auttelemassa!!
Huh, taas tuli sepustettua.
Bastet ja huomenna jo rv 39+0!!