Syyskuun söpöläiset <3 - Kesäkuussa

Osanottoni SaaranN, jaksamista ja tulevaisuuteen uskomista :hug: Ja Velmuttarelle tervetuloa!

Siis kääk, te mietitte jo sairaalakassin sisältöä! :D Tuli sellainen olo että oon myöhässä kaiken kanssa. Yhtään hankintaa vauvaan liittyen ei siis ole tehty, pinnasänky kyllä on ja yhdistelmävaunut kun ne saatiin ja ostettiin tutuilta. Mutta muuta en ole ehtinyt ajatella. Pitääkin laittaa ylös noita teidän kokeneempien vinkkejä, että mitä sinne kannattaa ottaa mukaan :) Ja edelleen on mukava lukea noita imetyskokemuksia. Eihän sitä koskaan tiedä miten se homma itsellä lähtee sujumaan vai lähteekö ollenkaan, mutta ainakin nyt tietää että erilaisia kokemuksia on paljon.

Äitiyspakkaus laitetaan tilaukseen nyt kun sain selväksi sen, milloin alointa äitiysloman, laitan kaikki hakemukset yhtäaikaa sisään. Vakuutus otetaan myös, jahka saan sen asian vain hoidettu. Onneksi on netti :)

Sisätutkimus on tehty mulle yhden kerran, ensimmäisessä neuvolalääkärissä. En tiedä tuleeko toista kertaa, mutta ei se minua haittaa. Pikemminkin hyvä että tutkivat. Keskiviikkona olisi se sokerirasitus. Ajattelin nyt pitää sen 12 h paaston, kun muistaakseni neuvolan täti minua näin ohjeisti. Mutta on tosiaan ihmeellistä, miten eri ohjeita voi sairaanhoitopiireittäin olla..

Selkäkipu vaivaa yhä, alkaa olla selvää etten pääse tästä eroon vaikka tekisin mitä. Oikeanlainen liikunta auttaa hetkeksi, mutta esim. kävelylenkit ei tee hyvää, sen jälkeen kun istun vähän aikaa niin kipu on kahta kauheampi. No, koiraa on pakko ulkoiluttaa... Pitää nyt yrittää jaksaa istua töissä ainakin vielä vähän aikaa, mutta toisaalta, jään kyllä sairaslomalle heti jos se alkaa tuntua ylivoimaiselta. Meillä kesää kohti meno rauhottuu niin ettei tarvitse kärsiä huonoa omaatuntoa vaikka saikulle jäisikin.

Unettomuus, en tiedä onko sitä nyt enää kun yöunet ovat jääneet muutekin niin vähälle. Eli sellaista kuutta tuntia nukun ihan hyvin. Eihän se mihinkään riitä, päikkäreitä pitäisi nukkua jos vain ehtisi.

Viikonloppuna näin muutamaa ystävää, joista toisilla on lapsia ja yhdelle on tulossa kohta. Juteltiin siitä, missä vauva nukkuu. Olin itse ajatellut että meidän makkarissahan se nukkuu aluksi, jossain vaiheessa siirtyy sitten omaan huoneeseen. Yksi ystävistäni sanoi, että he siirsivät muutaman yön jälkeen vauvan toiseen huoneeseen nukkumaan, ihan lähelle mutta kuitenkin eri huoneeseen. Perusteluina oli se, että äiti heräsi jokaiseen pieneen ininään ja liikkeeseen, ja yöt olivat levottomia myös vauvalle. Kun siirto tehtiin, äiti ei enää herännyt niin herkästi eikä se ollut tarpeenkaan, vauvakin nukkui tyytyväisenä. Rupesin sitten miettimään, että pitäisikö itselläkin testata tuota. Toistaalta, eihän sitä voi etukäteen suunnitella, pitänee mennä sen mukaan millainen vauva on ja miten tilanne kehittyy! Mutta tästäkin olisi kiva kuulla teidän kokeneempien mielipiteitä :)

Tsemppiä kaikille kiireisiin! Kyllähän nyt kannattaakin hoitaa hommia ns. pois alta, sillä itse ainakin haluan keskittyä vauvaan ja kaikkeen uuteen, mitä hän meidän elämään tuo, sitten kun hän saapuu :)
 
Käyn kyllä usein täällä lukemassa, koska en ole facebookissa, mutta eipä oo ollut oikeen mitään kirjotettavaa :) Kiva kuitenkin lukea teidän juttuja!

Hispula, mekään ei olla hankittu vielä mitään muutakun vaatteita vauvalle :-D Listaa ollaan tehty hankinnoista, ensi kuussa sitten voisi ostella jo jotain. Itte tosta nukkumisesta oon kyllä sitä mieltä, etten tosiaan nää mitään syytä laittaa vauvaa, varsinkaan noin pientä vastasyntynyttä nukkumaan eri huoneeseen. En koe, että olisi luonnollista tai hyväksi vauvalle, ton ikänen kuitenkin todella tarvii sen äidin lähellä olemisen. Jos miettii ihmisen kehittymisen historiaa pidemmältä ajalta niin on aika uusi juttu, että lapsilla ylipäätänsä on omat huoneet tai että vauva nukkuisi ilman vanhempia tai sisaruksia erillisessä tilassa. Koen, että toi on vaan tätä länsimaista korkeakulttuuria, jossa ihmisillä on valtavasti elintilaa ympärillänsä :--3 Mutta jokainen toimii omien tuntemustensa mukaan ja varmasti sitä nukkuu paremmin kun ei oo samassa tilassa "häiriöitä".

Täällä raskaus mennyt hyvin, ei oo mitään kummempaa vaivaa tms ollut! Välillä hyvän nukkumisasennon löytäminen yön aikana on hankalaa. Nyt menossa rv27+1 :)
 
Nuo nukkumisjärjestelyt on sellaisia, mihin sanoisin samaa kuin synnytyksestä: odota itse tilannetta ja päätä vasta sitten äläkä suunnittele ihan kaikkea loppuun asti. Todellinen tilanne voi näet yllättää. Meillä vauva viuhtoi nukkuessaan kuin pieni tuuliviiri, öhki ja ähki, mönki ja tuhisi, vingahteli ja naukui. Ja minä heräsin ihan joka risahdukseen vaikka pakko ei todella olisi ollut. Siispä kuuden viikon jälkeen kun äp-loota alkoi käydä pieneksi, heppu muutti omaan huoneeseen ja sillä tiellä on edelleen. Ja hyvin on mennyt. Makkareiden ovet on parin metrin päästä toisistaan ja mainiosti kuulin kaikki merkitsevät äänet, eikä ylimääräiset öhkinät enää herättäneet turhaan. Joten, jos tuollaista jaksat kaiken sen muun valvomisen ohella niin antaa mennä, itse en jaksanut ja päädyttiin tähän ratkaisuun. Aion muuten pyytää tällä kertaa synnäriltä kunnon kapalointiohjeet, jos saamme samanlaisen hulinoitsijan joukon jatkoksi. Jos sen avulla voitaisiin nukkua viekukkain edes hiukan pitempään :/

Vakuutuksista, esikoiselle otettiin Lähitapiolasta ja hyvä kun otettiin, maksoi itsensä hyvin nopeasti takaisin. Juuri lähetin hakemuksen tälle toiselle, ainakin tuolla hakemuksen täytyy olla perillä 3kk ennen laskettua aikaa ettei tule sitä jotain katkoa jolloin eivät vielä mitään korvaa. Eli loppukuulaiset vielä ehtivät jos tuohon yhtiöön päädytte :)

Vai että sairaalakassi :D Kieltämättä ei ole tullut tuota vielä kamalasti mietittyä, mutta viimeksi ainakin kynä ja ristikkolehti olivat tosi tarpeen :) Vauva nukkui syntymäväsymystään pois ja aika olisi tullut melko pitkäksi ilman viihdykettä.

-Napsi 25+4-
 
Pari kysymystä tuli keskusteluista mieleen, saisiko kokemuksia:

Onko sähkökäyttöinen rintapumppu tehokkaampi (selvästikin?) kuin käsikäyttöinen? Olen käyttänyt sähköistä vain ihan alussa ekan kanssa, kun hän oli tosiaan lastenosastolla ja mulla kotona sairaalasta lainassa hirvittävän kokoinen lypsykone. Sitä ei oikein voi verrata kauppojen sähköisiin. Käsipumpulla olen saanut aika helposti maitoa aluksi, mutta sitten kun määrä tasaantuu ja niukkeneekin, en enää vaikka vauva on sitä rinnasta selvästi vielä saanut ongelmitta.

Entä nuo suonikohjut... Yhden kokemuksen perusteella ne tosiaan häviää emättimestä, mutta entäs kun nyt mulle on tullut myös yksi yläreiteen. Tuleekohan lisää, häviääkö, pysyykö kipeänä synnytyksen jälkeen? Nyt reisi ei ole kipeä, tuo alapää vain. Haittaako synnytyksessä jotenkin (tästä en oikeastaan edes uskalla lukea vastauksia)?

syyslauma 27+4
 
Voihan flunssa! Heräsin kurkku kipeänä ja nuhaisena. No, sopii kuvioon ja ilmastoon, sillä tänä aamuna täällä oli satanut räntää (nukuttiin vielä silloin)...

Meillä on vauvat (ja taaperot) nukkuneet perhepedissä. Oon kokenut sen kätevimpänä ja saan itse parhaiten nukuttua siten. Pinnasänkykin myytiin nurkista pyörimästä 3 vuotta sitten eikä ajateltu uutta ostaa. Varmaan sitten ihan ä-pakkauksen laatikossa ottaa vauva päikkäreitä sisällä nukkuessaan.

Imetyksen alkuun kannattaa tosiaan varata kotiin kaalia, kuten joku mainitsikin. Auttaa maidon nousun aiheuttamaan rintojen turvotukseen, joka voi olla tosi rajuakin. Esikoisesta yllätyin ja järkytyinkin sitä, miten se maito nousi ja vauva ei edes saanut tissistä kiinni, kun ne oli kovat pallot! Kaalia tissiliiveihin, lämpimässä suihkussa tissejen "hautomista"... kannattaa yrittää, ettei tulis niin hullua tilannetta kuin mulle tuli tosiaan sillon kymmenisen vuotta sitten. Olin ihan hätää kärsimässä. Muiden vauvojen kohdalla ei ole tullutkaan semmoista tilannetta. Ja se Lansinoh on tosiaan hyvä rasva!

Tästä ihanuudesta eli alakerran suonikohjuista... Ne on inhottavat, ällöt, kipeät ja nolot!! Mutta ei ole haitannu synnytyksissä. Se on ollu jännä (SuSette82 taisit kysellä raskauden/ synnytyksen jälkeisestä elämästä noiden suhteen), että menkkojen aikaan ne on vähän pullahtanut esille ja kipeytynyt. Muuten eivät ole juurikaan vaivanneet.

Mulla on ollu Aventin käsikäyttöinen rintapumppu. Sähköisestä ei kokemusta. Tuossa Aventissahan saattaa se "venttiili"osa kulua (eli se pieni, pyöreä, valkoinen) ja sitten se rupeaa irtoilemaan pumpatessa. Täytyykin taas tilata valmiiksi varaosat siihen. Tuo pumppukin pitää ostaa, vanha meni kaverille muutama vuosi sitten.

Mukavaa tiistaita!

Velmutar 29+0! (ja enää 6 vkoa äippäloman alkuun! Tosin onnekkaasti olen jo lomalla. Lukuvuosityön iloja.)
 
Älkää nyt oikeesti vielä mitään sairaalakassia miettikö/täällä kirjotelko, ku tulee ihan hullu olo siitä, et kohta ollaan synnyttämässä oikeesti. :D

No mut mun kassiin tulee: puhelimen laturi, villasukat (jotka laitan heti, ku päästään saliin), omat housut ja paita+sukat, vauvalle pari vaatetta, hiusharja, hoitoaine, ripsari, imetysliivit (semmoset äärijoustavat ja pehmeät) ja ehkis vähän miehelle jotain naposteltavaa. Ei se kyl oo edellisilläkään kerroilla syöny ennenku sen synnytyksen jälkeisen tarjoiltavan.

Sisätutkimus on tehty alkuraskauden lääkärineuvolassa. Sekä nyt oon supistelujen ja ponnistuksen tunteen takia käyny lääkärissä ja on vilastu ettei ne oo tehny tuhojaan. Mua ei oikeestaan haittais vaikkei esim. lopussa katottas ollenkaan. Ei se oikeestaan mitään kerro mistään. Tässä vaiheessa vielä haittaa jos on supistukset vaikka tehny tuhojansa.

Unettomuutta löytyy. Unen saaminen on hankalaa.

Minulla ei muuten myöskään ole koskaan onnistunut imettää maaten. :kieh:

Tine ja Tyllerö 29+1
 
velmutar, mulle on tehty alkuraskauden lääkärissä ultra ja sisätutkimus. Täällä Seinäjoen seudulla on poistunut keskiraskauden lääkärineuvola, joka ehkä onkin turha. Seuraava olisi sitten loppuraskaudessa rv 36-37 paikkeilla. En tiedä tosin ultraako siellä, tuskin.

Mekin otettiin tulokkaalle hoitokuluvakuutus, sama kuin esikoisellekin. Ei ole tarvinnut kuin kerran hakea korvauksia, mutta sitähän ei koskaan tiedä jos teininä pitää tehdä 5000e leikkaus niin onhan se hyvä olla olemassa :).

Sinadriukselle onnea asunnon myyntiin! Head & shouldersin shampookin tuoksui tosi hyvälle sairaalassa, sain esikoisen aikaan Pampersin näytelaatikossa pikkupullon kyseistä shampoota ja otin mukaan sairaalaan.

Have no worries Hispula, ehkä tässä ollaan hieman aikaisessa sen sairaalakassin kanssa ;). Mulla se oli jo pakattuna rv 30 lähtien esikoisesta, ja sisältö ehti vaihtua moneen kertaan. Samoin pinnis oli kasattuna samoihin aikoihin, nyt jos sen viimeisen kuukauden aikana kasaa niin eikö sitä siten kerkeä :). Mutta sinne kassiin kannattaa pakata yösiteitäkin sitten kun kotiin lähtee, ne mahtuu omiin housuihin huomattavasti paremmin kuin ne sairaalan jättisiteet. Itse aion laittaa käsilaukkuun ne mitä haluan saliin mukaan, kuten juuri musiikkia, miehelle syötävää jne. kun viimeksi kiireellä lähdettiin prenalta saliin niin en saanut ottaa kuin käsilaukun mukaan.

syyslauma, mulla oli ainakin tehokkaampi tuo sähkökäyttöinen, kun siinä pystyy säätelemään imun voimakkuutta ja nopeutta. Manuaalisella nyt en pumppaillutkaan kuin kerran pari yön aikana niin sen ei tarvinnut olla kovin tehokas.

Imetyksestä vielä, se kaali kannattaa ensin vähän rikkoa pinnasta ennenkuin laittaa rintsikoihin. Itse kokeilin rahkakääreitä mutta ei oikein auttanut. Ehkä en osannut laittaa kunnolla.

Semmosta tällä kertaa.

RauRau ja pikku-ukko 27+6
 
Niin sen sairaalakassin mä siis pakkasin viimeksi joskus siinä lasketunajan tienoilla. Eli ei sillä tosiaan kiirusta vielä ole :D Mulla oli ainakin kamera, tabletti, laturit, sudokut, kynä ja saippua. Mies toi sitten osastolle vielä liivinsuojat ja Hyvää päivää juotavaa. Herkkuja ei onneksi ollut matkassa, kun ei niitä sektion jälkeen saanut heti syödä. Aika vähällä siellä pärjää, mutta viihdyke on hyödyksi, jos joutuu jäämään pitkäksi aikaa.

Sisätutkimusta mulle ei tehty nyt 27 viikolla lääkärineuvolassa, koska sille ei ollut mitään tarvetta. Viimeksi en auennut missään vaiheessa, joten en usko, että siellä nytkään yhtikäs mitään tapahtuu. Seuraava lääkäri on muistaakseni 36 viikolla. Meillä voi neuvolatätikin tilanteen katsoa (vakkari on siis kätilö), mutta hän tekee sen vaan pyydettäessä.

Meillä vauva nukkui viimeksi aluksi kehdossa sängyn vieressä ja muutaman kuukauden jälkeen pinnasängyssä sängyn päädyssä. Meille tuo oli se helpoin ratkaisu. Mun mielestä tässä ei oo yhtä oikeeta ratkasua, vaan niinku joku tossa sanoikin, niin tilanteen mukaan kannattaa sitten päättää. Meillä esim. perhepeti ei onnistunut, kun sitten nukkui vaan mies. Joskus tosin yöllä jouduin ihan aluksi nukuttamaan vauvan syötön jälkeen vaunuihin, kun ei muuten saanut unen päästä kiinni. Tätä ei onneksi kestänyt kuin pari kuukautta. Se oli meinaan aika ärsyttävää ja meillä kun on pisin suora keittiössä, niin söin aina tuon koko ajan :D

Keltakukka 29+2
 
Argh, soitin neuvolaan sokerirasituksen tuloksia ja paastoarvo oli just se raja-arvo, kaksi muuta selvästi alle sen mitä sais olla, joten ens viikolla hakemaan neuvolasta mittari ja kuulemaan ravinnosta sekä liikunnasta. Piti nyt sitten tämmönen harmi tulla. Tulee olemaan tosi hankalaa olla ilman herkkuja.

Parina päivänä on juniori yrittäny kaivautua ulos tuolta navan vierestä, eikä se enää tunnukaan ihanalle. Kauheesti tuntuu jo voimaa olevan. Toissapäivänä laitettiin kännykkä mahalle ja Juha Tapio soimaan, niin kohta alko puhelin ihan kunnolla heilumaan kun jätkä anto sille kyytiä. Liekö tykänny vai oliko vastalause. ;)

Oon nähny nyt joka yö vauvasta unia ja ne on osittain tosi outoja. On ollu ultrakuvan sivuprofiilissa krokotiilin kita vauvalla ja viime yönä vaan nostin vauvan mahasta navan kohalta syliin ulkona ja lähin kuljettamaan vastasyntynyttä kotiin. Jännityksellä odotan jo ensi yön unia. :)

Vuuti 26+2
 
Heipsan! Jospa meikäläinenkin palaisi palstalle piiiitkän tauon jälkeen. Talvi ja kevät meni isojen kriisejen kanssa painiessa, joten palstailu jäi kokonaan. Samasta syystä jäin pois myös facebook-ryhmästä... Nyt tilanne on rauhallisempi ja energiaa riittää myös vauvajuttuihin. :)

Mulle voisi ainakin tietoihin päivittää tyttölupauksen. Mä olen ollut nyt muutaman viikon sairaslomalla. Neuvolalääkäri totesi, että kohdunkaula on lyhentynyt kahteen senttiin ja pehmennyt myös. Äitiyspolilla sain sitten kahtena päivänä kortisonipiikit vauvan keuhkoja kehittämään ja nyt saan ravata siellä noin 1-2 viikon välein seurannassa. Nyt vaan toivotaan, että pieni pysyy masussa vielä monta viikkoa!

Täällä on näköjään porukka käynyt aika vähiin. Harmi... No mutta yritetään pitää jonkinlaista keskustelua yllä! :)


Mei* 29+0
 
Heissan! On tää jännää miten olo vaihtelee. Eilen olin ihan väsypoikki-stressaantunut ja tänään taas mukava olo. Yöllä heräsin levottomana varttia vaille neljä, ja ajatukset pyöri päässä. Tein siinä sitten sellaista tietoisuus tietoisuustaito-/keskittymisharjoitusta, mitä olin harjoitellut yhdellä online-mindfulness-kurssilla. Ihme kyllä huomion kiinnittäminen hengitykseen ja kehon tuntemuksiin kehonosa kerrallaan rauhoitti ja sain unen päästä kiinni. Ajatukset karkasi vähän väliä, ja rauhallisesti palautin huomiota vuorotellen eri kehonosien tuntemusten kokemiseen. Aamulla heräsin virkeänä. Jos joku haluu kokeilla suomenkielisenä vastaavantyyppisiä tietoisuus-/läsnäoloharjoituksia, niin esim. kahdella nettisivulla on suomenkielisiä maksuttomia äänitiedostoja.

Ilokarpalo ja Pipana 29+0 (jei!)
 
Vuuti: minä sain tänään neuvolasta verensokerimittarin kotiin. Onhan siinä oma hommansa, kun 6 kertaa päivässä mittailee... mutta onneksi vain 2 krt/ viikossa. Kai siihen tottuu! Tein tänään jo parit testipistot ja hyviä arvoja näytti. Huomenna ajattelin mittailla varsinaisesti, vaikkakin olen aikamoisessa flunssassa ja th sanoi, että sairaana olo usein nostaa arvoja eikä silloin kantsi mittailla. Mutta testailen nyt kuitenkin huomenna. En viitsi ehkä ottaa mittaria mukaan juhannuksen viettoon. Paino ei saisi enää nousta (nyt tullut 7 kg, joka on "hieman" enemmän kuin oma tavoitteeni 3 kg... ylipainoa siis on entuudestaan). Tiukkaa tulee olemaan, ihan varmasti. Huh huh.

Lisäksi harmikseni oma th:ni vaihtuu! Hän lähtee nuorten pariin. Tosi harmi! Ollut niin ihana th! Hänellä oli kaverina toinen th (jolla olen käynyt joskus papassa), joka on kyllä myöskin aivan ihanan oloinen. Toivoinkin, että tämä uusi olisi tuleva th:ni. Meillä kun on vaan 3 terkkaria, joista yksi on ihan nuiva.

Varuilta kaiveltiin myös streptokokkinäyte kipeiden, levossa tulevien supistusten vuoksi. Kolmosta odottaessani nimittäin juurikin tuo strepto aiheutti suppareita näillä viikoilla ja tilanne helpotti lääkekuurin myötä.

Ja kysyin niistä sisätutkimuksista; nykyisin ronklitaan mahd. vähän, jos ei ole jotain erityistä syytä. Ainakin täällä toimitaan näin.

Ai niin, paastoverensokerin rajana kotimittauksissa 5.5 eikä 5.3. Olisko syynä, että kotona otetaan näyte sormenpäästä eikä laskimosta.

Sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella (äkkiä vaan kotona tsekkasin), olikohan 31.5 cm.

Ja syke takoi tuttuja lukemia eli n. 147. Ja pää alaspäin vauva majaili, kuten tuntuu useimmiten olevan.

Ja vielä unettomuudesta: mä kärsin siitä pahasti koko alkutalven ja kevään eli käytännössä tammi-toukokuun. Valvoskelin aamuyöllä 2-3 tuntia... n. viiden valvotun yön jälkeen sitten nukuin pari yötä hyvin ja sitä rataa. Nyt lomalle jäätyäni (3. viikkoa lomaa menossa) nukuin mahtavan hyvin ehkä reilun viikon. Nyt sitten taas usein ollut tuota valvoskelua, tylsää. Mutta onneksi ei tartte aamulla herätä hirmu aikaisin, niin jaksaa paremmin.

Ja tulipas taas tarinaa, ei varmaan kukaan jaksa lukea. Sanoinhan, että mulla on tarve kirjoitella. :D Koittakaa kestää. :)

Nuhanenäinen Velmutar 29+1
 
Velmutar, höpötä vaan ihan miten paljon jaksat, ei täällä liikaa tekstiä yleensä ole etteikö lukea jaksaisi :)

Me piipahdimme tänään 4D-ultrassa ja oli kyllä taas aivan ihana kokemus. Kaveri oli luonnollisesti äärettömän söpö, joskin näkyvyys ei ollut etuseinämäistukan kanssa ihan yhtä hyvä kuin edellisellä kerralla takaseinämäistukan kera. Yllätyksekseni hän majailikin pää alaspäin, toisin kuin veljensä joka istui tukevasti pepullaan. Kokoarvioon saakka kaikki oli mallikkaasti mutta sitten tulikin pieni yllätys: nyt eletään rv 25+5 ja pienellä oli koneen mukaan kokoa vastaten rv 27+3. Hui! :O Ja painoarvio jopa 1060g eli yli kiloinen jässikkä tuolla jo. Hedelmöitysajankohta on tiedossa, joten laskennalliset viikot ovat ihan kohdallaan, mutta koko huitelee ties missä. Lääkäri luonnollisesti kysyi sokerirasituksen tuloksia ja niitä vasta odottelen.

Ajeltiin sitten kotiin neuvolan kautta, jossa ihana terkka kurkkasi heti ovatko sokerirasituksen tulokset tulleet ja olivathan ne. Ja kaikki ihan huippuja, ei merkkiäkään rd:stä. Phuh. En siis ole esim. syöpötellyt vauvaa jätiksi vaikka ensin sitä pelkäsinkin (hölmöä kylläkin, kun en kummempia ole puputellut).

Kohdunpohjan korkeus huitelee yläkäyrällä ja vauvan mitat ovat tuollaiset meinaa yhdessä kuulemma mahdollisesti yli 4kg:n syntymäpainoa. Kieltämättä on myönnettävä, että tähän asti ei synnytys ole mietityttänyt mutta nyt tuli pari minuuttia pohdittua syntyjä syviä :whistle:

Noh, niillä mennään mitä mitä on saatu ja muuta ei murehdita. Sain suosituksen käydä jossain viikon 36 tietämillä uudestaan kokoarviossa ja yritän tuon saada neuvolan kautta. Lisäksi olisi kuulemma ihan suotavaa, ettei tämä tyyppi majailisi yksiössään ihan hirveän paljon yliaikaa kuten veljensä, joten pitäisi varmaan joku loitsu keksiä millä pienen saisi sitten aikanaan houkuteltua ulos. Viimeksi eivät ainakaan 3 ässää, kävely tai vyöhyketerapia toiminut, kahdessa viikossa ehdittiin käydä koko ideavarasto läpi :p

-Napsi 25+5-
 
Tervetuloa takaisin palstailemaan Mei :wave: Meitä tosiaan on aika vähiin käynyt joukko kun tuo facebook-ryhmä niin veti väkeä :). Mutta ei anneta sen haitata. Ja samoin velmuttarelle tiedoksi, että kirjottele vaan niin paljon kun sielu sietää, nythän sitä hyvin jaksaa kaikki kirjoitukset lukeakin kun ei ole sataa postausta päivässä :).

vuuti, onpas kurjaa, että nyt sitten tuon takia joudut loppuraskauden seurailemaan sokereita. Mutta tsemppiä kuitenkin herkkulakkoon, täällähän meitä jo muutama onkin. Tai en tiedä onko muita enää herkkulakossa paitsi minä..? Ja minäkin lähinnä vaan arkisin, vloppuna olen sallinut itselleni yhden jäätelön :D. Alkuunhan se tekee tiukkaa mutta ei sitä hyväskää niin hirveästi sitten enää kaipaa.

Aikamoinen kaveri siellä jo Napsilla majailee, kuinkas paljon ne jo näillä viikoilla kasvavatkaan viikossa? Toivotaan että tasaantuu eikä kasvakaan kovin suureksi. Itseäni myös mietityttää vauvan koko, lähinnä siksi että on poika ja varmaan isompi kuin esikoistyttö oli (3500g). Vaikka eihän se toki sitä sano että on isompi vain koska on poika.

RauRau ja pikku-ukko 28+0 poks!
 
Jaahas, sitten noita sokerirasitus kärähdyksiä alkaa ilmestyä. Saatte multa kyllä kaiken sympatian, mä en pystyis siihen pistämiseen. Tai kai sitä pakon edessä sitten pystyis, mutta silti. Ei se varmasti kenellekään helppoa ole.

Mei* Toivottavasti kriisit on nyt suuremmilta osin ohi ja selätetty?

Ja juuri niinku Napsi ja RauRau sano, niin höpötä velmutar ihan sydämesi kyllyydestä :D

Tääl on ihan hirveet potkuttelut menossa mahassa, kyllä tosiaan voimaa löytyy jo näillä viikoilla.

Keltakukka 29+jotain

P.S. Esikoisen tuttivieroitus näyttäisi olevan onnistuneesti takana! Jo kolme iltaa nukahtanut normaalisti ilman, JES!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä sokerirasitustesti takana, tulokset tuli omahoitopalveluun ja mitä itse ymmärsin, niin kunnossa olivat. Nyt vielä odottelen verikokeiden tuloksia, että onko veressä vasta-aineita ja onko vauva rhd negatiivinen vai positiivinen. Jouduin perumaan neuvola-ajan tältä päivältä mutta hoitaja soittaa minulle tuloksista.

Napsi, kylläpä tosiaan on pojalla kokoa! Onko niin, että ultrassa saatu kokoarvio on aikalailla paikkansa pitävä? Kun käsikopelolla tehty kuulemma ei ole, tai ainakaan kenelläkään mun tutuilla se ei ole pitänyt ollenkaan paikkaansa.

Ilokarpalo, kiitos vinkistä! Olen ajatellut että tuollaisia keskittymisharjoituksia pitäisi tehdä. Tai ainakin kerran päivässä pitäisi ottaa vartin tauko, jolloin ei tee eikä ajattele mitään. On nimittäin niin hektistä menoa tämä elämä... Onneksi nyt juhannuksena tulee pieni hengähdystauko ja pääsee mökille vain olemaan :)

Ensimmäinen hankinta vauvalle on tehty, niinkin tuikitärkeä juttu kuin Pentikin torkkupeitto :D Se oli alessa ja niin ihana, etten voinut vastusta.... Ehkä pitäis alkaa panostaa noihin oikeasti tarpeellisiin hankintoihin, mutta nyt ei ehdi eikä jaksa. Jospa sitä kolmen viikon päästä sitten, kun loma koittaa... :) Rintapumpusta, kaverit oli sitä mieltä että se kannattaa hankkia vasta kun näkee onko sille tarvetta. Mutta ajattelin kyllä hommata sen valmiiksi, en vain vielä tiedä että onko se käsikäyttöinen vai sähköinen, siinäpä yks juttu taas mietittäväksi.

RauRau, ajattelin aloittaa herkkulakon (mutta vasta juhannuksen jälkeen). Siis sellaisen, että viikolla söisin normaalisti ja viikonloppuna sallin itselleni herkkuja. Näin olen toiminut aikaisemminkin ja nyt tämä syöminen on vain lähtenyt käsistä, syytä stressiä ja kiirettä mutta omasta tahdostahan se on kiinni. Tässä on kuitenkin vielä kolme kuukautta aikaa synnytykseen ja vauva alkaa nyt keräämään painoa kunnolla, en halua ottaa ylimääräisiä turhia kiloja enää yhtään. Maltillistahan tuo painonnousu minulla on ollut, mutta loppua kohden se varmaan vähän kiihtyy..

Mukavaa ja rentouttavaa juhannusta teille kaikille! Ja herkutelkaa myös vähän, lakoista huolimatta ;)
 
RauRau, kävin kurkkaamassa kasvutahtia tuolta Vau:n sivuilta ja aikalailla 100g pitäisi viikossa tulla lisää näillä viikoilla. Tuntuu kumman vähältä? Onneksi se sukupuoli ei taida koon puolesta olla merkittävin tekijä, joten siinä mielessä voinet huokaista. Joskin, lääkäri sanoi, että esikoisesta seuraavat tuppaavat kasvamaan isommiksi joten ehkä en sanokaan mitään :) Tulee toteutumaan ainakin omalla kohdallani, esikoinen oli kompakti 3444g paketti.

Hispula, omasta kokemuksesta voin sanoa ultra-arvion pitäneen tosi hyvin paikkansa. Sama lääkäri arvioi esikoisen syntymäpainoksi 3300g ja jos ei olisi mennyt 9 päivää yli niin ties vaikka olisi ollut grammalleen tuollainen jäpikkä. Näillä viikoilla isoveikan arvio oli 805g joten senkin puolesta en taida uskaltaa odottaa tuollaista mukavaa keskikäyrävauvaa. Olen ymmärtänyt noista käsikopelo-arvioista samaa, eli menevät enempi lottoamisen puolelle :whistle:

Mietin tässä, että voiko omilla syömisillään vaikuttaa vauvan kokoon vaikkei rd:stä kärsisikään? Tavallista kotiruokaa kyllä syön ja herkkuja kohtuudella, mutta aina sitä jotain karsittavaa varmasti löytyisi.

Hauskaa juhannusta kaikille teille minunkin puolestani, älkäähän paleltuko :xmas:

-Napsi 25+6-
 
Hispula, onnea herkkulakkoiluun, mulla lähti tänään lapasesta ku isäntä toi leivoksen ja nyt aion nassuttaa vielä nougatjäätelöä iiiiison palan. Ja sit kans juhannuksen jälkeen niskasta ittiä kii ja tiukalle herkkulakolle :D. Mulla tuli alkuun tosi paljon kiloja ja tiedän että lopussa tulee taas paljon vaikkei varsin herkuttelisikaan, mutta pari kk niin ettei paino juurikaan liiku mihinkään on kuitenkin ihan hyvä saavutus.

Mä tein esikoisen kanssa niin, että hankin manuaalisen pumpun, ja sitten vasta sähköisen kun totesin että joutuu pumppaamaan urakalla.

Napsi, olisiko se nyt sen 100-200g viikossa mitä vauvalle tulisi sitten lisää painoa, tuntuu että joka taholla on oma käsityksensä asiasta. Veikkaan, että tämä voisi olla jotain 3700-4200g kooltaan. Maha kuitenkin on kasvanut keskikäyrällä, sikäli kuin se nyt mitään kertoo itse vauvan kasvusta... muuta kuin että kasvaa :).

Keltakukka, jes! Yksi etappi takana taas kun saitte tutista vieroittumaan =)

Mukavaa juhannusta kaikille, muistakaa pitää villahousut lähettyvillä ettei pylly palellu ;).


RauRau ja pikku-ukko 28+1
 
No hei, minähän oon siis kanssa herkkulakossa. Juhannuksen herkkuihin kuuluu porkkana -ja kurkkutikut dippikastikkeella. Plus ehkä saatan porsastella ja vetästä pussin vähärasvaisia poppareita. Mutta sitten juhannuksen jälkeen taas tosi tiukalle.

Harmittaa tosi paljon, kun verensokerit heittelee nyt yllättävänkin paljon! En olisi uskonut. Tosin th sanoi, että sairaana ei kannata mittailla, koska silloin arvot yleensä korkeammat, mutta en olisi sitäkään uskonut, että vaikuttaisi näin paljon. Ja olenkin tietysti hyvin varma, että noi nyt vaan on mulla totaalisen pielessä ja insuliinille joudun. Rajat on yöpaaston jälk. ja ennen ateriaa max. 5.5 ja tunti ateriasta max. 7.7.

No, eilen mittasin ennen päivällistä 4.8 (hyvä) ja tunti päivällisestä 5.6 (hyvä). Ennen iltapalaa 4.4 (hyvä) ja iltapalan jälkeen 8.5 (huono -ehkä söin liikaa hiilareita, kun söin puuroa ja 2 ruisleipää, en tiedä...). Ja nyt aamulla (tosin yöllä jouduin imeskeleen pari kurkkukarkkia) 6.2 (HUONO!!). Oon aika kiukkuinen nyt tästä ja ihan varma, että vauva voi todella huonosti tuolla masussa. En osaa nyt ollenkaan keskittyä muuhun kuin tähän ketutukseen... Toivottavasti kuitenkin flunssa menisi pian ohi ja saisi terveenä mittailla. Näkis, että vaikuttaako kipeenä olo todella. Toistan itseäni -en usko, että vaikuttaa kohdallani.

Eikö ne vauvat kasva tällä hetkellä keskimäärin sen 100g/ vko ja loppuviikoilla 200g/vko. Siis keskimäärin!

Joo, ja en mäkään sairaalakassia ole pakannut enkä ollut miettinytkään ennenkuin täällä siitä oli puhetta. Sillon tuli mieleen, että se oma tyynyhän oli tosi hyvä, ainakin kakkoselta (vai olikohan kolmonen) mulla oli oma tyyny mukana.

Velmutar (verensokerikriisissä) 29+3
 
Velmutar, pari arvoahan sulla tuossa heitti ja molemmille selkeä syy. Vilja tosiaan nostaa monella noita sokereita. Ole itsellesi armollisempi ja mittaile kun olet parantunut flunssasta, eikö se siitä sitten selviä :).

Mulla taas on painokriisi :D. Tänä aamuna painoa oli 600g enemmän kuin eilen, vaikka tiedänkin että isokin vaihtelu on tavallista niin silti nousi niskakarvat pystyyn. Eilen herkuttelin aamupäivästä kolmella suklaapäällysteisellä keksillä ja illalla söin muutaman luumun. Vettä taas join aika paljon, että sekin tietysti vaikuttaa painoon. Tänään tulee vieraita ja sallin itselleni yhden käärötorttupalan ja huomenna esikoisen pikkuserkkujen synttäreillä palan kakkua ja sitten ei hyväskää ennen seuraavaa viikonloppua.

Vauva alkaa ihan selvästi olla kilon painoinen tai ylikin, illalla on ihanaa lysähtää sänkyyn tämän mahan kanssa kun vauva rötköttää mahassa toisella puolella. Kohta se alkaa, ettei voi enää nukkua ilman tukivyötä.

RauRau ja pikku-ukko 28+3
 
Voihan herkkulakko! Tekis niin terää itselleki, ku kuitenki tavotteena on kuitenki hillitä tällä kertaa tota painon nousua. Edellisillä kerroilla on tullu semmosen 22-25kg, kun söin huoletta mitä mieli teki enkä juurikaan liikkunu (kuopuksesta en pystyny kovin liikuskelemaan). Tällä kertaa en tosiaan aio päästää painoa nousemaan samalla tavalla ja tällä hetkellä oon jo 5kg jäljessä. Tarkotus muutenki saada paino pidettyä tällä kymmenluvulla, millä nyt olen. Eka neuvolasta on noussu semmonen 6-7kg ja nyt ois kova tarkotus, ettei se enää nousis, ku maks 5kg. Joten herkkuilut pitäis minimoida!!! Jos tässä juhannuksen jälkeen taas ruotuun palais ja pitäis tiukempaa kuria heinäkuun puoliväliin, ku reissuun lähetään. Toki tässä välissä on synttäriä tms., mut jos en ainakaan kotona mussuttais :D

Sairaalakassia en oo hirveesti miettiny vielä. Aika on menny siihen, et on kasattu hoitopöytä valmiiksi. Oon tässä alotellu vauvapyykin pesut ni oon saanu laatikoihin jo vaatteita valmiiksi. Samoten oon alottanu lakanapyykin, et samalla käyn läpi, mitä kaikkee löytyy ja mitä puuttuu. Ja nää kaikki ku on lähinnä pusseissa tai pahvilaatikoissa lattioilla pyöriny, ni siks niitä jo pois pesen, et saadaan lattiatilaa ja jos meinaan ompelushommiaki vielä tekee ni jätä ne sit sinne loppupuolelle :) Pinniski jo tuotiin siskon nurkista pyörimästä. Sitteri vielä puuttuu "isommista" jutuista.
 
Verensokereista eli mä olen niitä mittaillut nyt jo parin kuukauden ajan. Mulla sokereita nostaa leipä nimenomaan, ihan sama onko vaaleeta vai tummaa, kokojyvää tai mitä. Aamulla nostaa leipä sokereita niin, etten voi siis aamupalaksi syödä leipää (enkä puuroa, maustamatontakaan jugurttia tai muita maitotuotteita), eli ainoa aamupalavaihtoehto on muna ja kasvikset (en syö lihaa, kanaa, kalaa). Nyt tulee paistettuja munia jo korvista... Päivällä voin syödä leipää, puuroa, pastaa, riisiä, maitotuotteita, kunhan määrä on maltillinen, ja iltaa kohden enemmän. Eli mulla nuo sokerit tuppaa nousemaan selkeästi aamulla ja aamupäivällä. Insuliinin sain paastoverensokeriarvon laskemiseen, mikä näyttää toimivan jotensakin nyt, olen kerran nostanut annosta 11 päivän aikana, mutta tänään oli paastoarvo taas yli rajan. (Kaksi yli menevää arvoa ja insuliinin määrän nosto) Päivällä siis menen ruokavaliolla, mikä toimii hyvin, ainakin vielä :)

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, enkä oikein jaksa varmaan panostaa siihen paljon myöhemminkään. Kotiutumisvaatteet mies voi tuoda tullessaan minua hakemaan, ainoa mitä haluan, on jotain tekemistä (esim. kirja ja puhelin) ja hammasharjan yms. pesuvälineet, joita sairaalasta ei löydy. Inhoan raahata sairaalaan tavaroita kotoa.

Vauvan pyykkiäkään en ole vielä pessyt. Lähdemme matkalle ensi viikolla ja tulemme takaisin elokuun alussa, jolloin ajattelin pyykätä ja järjestää vauvan tavarat paikoilleen.

Kyllä huomaa, että vauva on kasvanut ja voimistunut! Hirveä potkuttaminen ja möyriminen käy mahassa. Joskus ihan ottaa kipeää tai tekee huonoa, kun vauva pyörii jotenkin siellä. Tuntuu, kuin kaikki omat suolet ja muut sisäelimet vaihtaisi paikkaa! Mutta hyvä kun liikkuu, ainakin tietää, että siellä ollaan elossa <3

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 29+2 (hui, seuraava viikko alkaakin kolmosella!)
 
Moi!

Joko muut ovat selvinneet Jussista? ;)

Tavallisesta poikkeavat nukkuma-ajat on itsellä ottaneet vähän koville. Lähinnä pe-iltana tuli valvottua puoli kolmeen asti ja kyllä oli eilen olo, kuin krapulassa olisi ollut.

Onko muuten muilla tullut heikkoa oloa jos makaa pidempään selällään? Itse oon huomannut, että sängyssä selällään loikoilu (vaikka jalat olisi koukussa) tekee jostain syystä heikkoa oloa. Ei kait auta kun vältellä tuota asentoa.

Hyvää sunnuntain jatkoa!!

Ilokarpalo ja Pipana 29+4
 

Yhteistyössä