Syyskuun söpöläiset 2016

Heippa! Uusi ilmoittautuu mukaan en saa tietoja punaisella mutta toivottavasti huomataan. Eli:
star_of_life, 31v, 3. ja 4. Lapsi /TYKS.

pieni kertomus itsestäni. Uusioperheen äiti, mulla kaksi poikaa entisestä liitosta, -10 ja -13 syntyneet. Miehellä tyttö -03 ja poika -09. Miehen lapset meillä joka toinen viikonloppu, sekä lomilla ja aina kun mahdollista. Omat pojat isänluona n.2/3 vkonlopusta. Alettiin elokuussa toivomaan yhteistä lasta, ja tänään varhaisultrassa löytyikin kaksi ❤❤ . Mun ensimmäinen lause taisi olla että me ei mahduta meidän taloon . En tiedä, itkeäkö vai nauraa! ❤

• Tykkää
Reactions: JeniJRiver
Hei, liityn joukkoonne, sillä jotenkin tuntuu, että tämä ihana ja ihmeellinen asia vaatii vertaistukea, samassa tilanteessa olevia, joille höpötellä asiasta, kun ei vielä muille oikein voi eikä uskalla.

Tiedot listalle:
Meksiko, 33v, LA 18.9., 1. lapsi, OYS

Olen varmaankin vanhimpia ensiodottajia täällä. Raskaus on todella toivottu, miehen kanssa ollaan oltu yhdessä pitkään – lapsi vain on antanut odottaa itseään.

Tein positiivisen testin viikko sitten ja se on varmistettu pariin kertaan. Luonnollisesti pelko raskauden keskeytymisen suhteen on kova, kun tätä on niin kovasti toivonut. Yritän ottaa silti rennosti ja nauttia tästä. Oireina mulla on ollut aika voimakas rintojen arastelu, paleleminen ja haasteet unen kanssa – iltaisin väsyttää paljon, mutta aamuisin heräilen ennen aikojani tai sitten kuten nyt, yöllä herään valvomaan. Tämä on vähän erikoista ja toivottavasti ohimenevää. Varsinaista pahoinvointia en ole vielä kokenut, ja toivottavasti sen osalta pääsenkin aika vähällä. Välillä alavatsassa on "nippaillut" kuten joku täällä hyvin asian ilmaisi.

Varhaisajan ultra on parin viikon päästä, neuvola kuukauden päästä. Tuon ultran jälkeen voisin uskaltautua Facebook-ryhmäänkin mukaan, jos kaikki on hyvin.

Meksiko & Pulla 5+2

Huomenta kaikille! Täällä on myös unihaasteita. Aiemmin olen aina nukkunut kuin tukki, mutta nyt heräilen yöllä koko ajan. Illalla väsyttää ja nukkumaan tulee mentyä huomattavasti aiemmin kuin ennen. Ja sitten sitä herääkin jo tosi aikaisin.

Tänään ajattelin varata sen alkuraskauden ultran :)

Niin ja tilasin muutaman kirjan, varmaan tulee tänään postissa. Kävin kirjakaupat läpi mutta aika huonosti näyttää hyllyssä olevan raskausaiheisia kirjoja. Tilasin siis kirjat Suomalainen vauvakirja (Katajamäki- Gylden) ja Yhdeksän kuukautta elämästäni: Raskausajan päiväkirja (Rajasaari ). Voin tulla kertomaan sitten kokemuksia :)

Viimeksi muokattu:
Ultra varattu, 28.1 eli viikkoja olis kasassa sitten 7+3 niin jotain pitäisi todellakin näkyä jos on näkyäkseen... Ei malta millään odottaa sinne sinne asti! Ja eka neuvolakin sitten 9.2 niin on ainakin odotettavaa!

Varsinkaan kun piti taas pissiä tikkuun, ihan vain varmistusmielessä :whistle:

Unohtui näköjään la, eli 4.9.

Mä oon ollut ihan tajuttoman väsynyt, välillä oon nukkunut 10-12h putkeen eikä meinaa ylös päästä. Ihan ehkä pahin mennyt ohi, mutta nyt on sitten pahoinvointi seurana :/

Aika sulattelu on vielä uutisessa

Täällä taas vainoharhailen... Tein siis viime to sen digitestin, joka sanoi että viikot olisi 2-3. Tänään eli ti tein sen uudestaan, ja sama tulos!? Mun laskujen mukaan hedelmöittyminen ei olis mitenkään voinu tapahtua vasta tuolloin, mut voin kai olla väärässäkin :rolleyes:

Pitäis näillä viikoilla melkeinpä kieltää noi testit ja googlet, ei ne ainakaan mielenrauhaa anna.

Tänään meinasin pyörtyä eläinlääkärissä, kun poistettiin koiralta se vioittunut kynsi. En ole ikinä ollut mitenkään herkkä tollasille mutta nyt heikotti, hyih.

Ööh, miksiköhän joku Hattarah kävi alapeukuttamassa mun ekaa viestiä tänne?

Meici, joo, liikatestailut vaan saa usein turhaa huolta aikaan... Mikäs viikko sulla oli nyt menkoista laskettuna menossa? Mä ajattelin huomisaamuksi hommata kyllä vielä kanssa tommosen, mikä noita viikkoja näyttää.. sit jää viel kaappiin muutamat liuskat, jos tulee pakottavaa tarvetta vielä testata... :D

Paljonko teillä on varhaisultrat maksaneet?

Ööh, miksiköhän joku Hattarah kävi alapeukuttamassa mun ekaa viestiä tänne?

Meici, joo, liikatestailut vaan saa usein turhaa huolta aikaan... Mikäs viikko sulla oli nyt menkoista laskettuna menossa? Mä ajattelin huomisaamuksi hommata kyllä vielä kanssa tommosen, mikä noita viikkoja näyttää.. sit jää viel kaappiin muutamat liuskat, jos tulee pakottavaa tarvetta vielä testata... :D

Paljonko teillä on varhaisultrat maksaneet?
Hups, anteeksi kovasti, se on ollut täysin vahinkonäpäytys kun kännykällä tässä surffailen :) kävin jo poistamassa sen.

Päätin itsekin nyt vihdoin hetken jo täällä taustalla seuraamisen jälkeen ilmoittautua tänne. Eli viikonloppuna tein plussan :) Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin kun viimeksi tuli keskenmeno. Hieman vielä epäuskoinen olo mutta eiköhän se tästä pikku hiljaa!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PikkuneMyy
PikkuneMyy, menkoista laskettuna nyt olis kuudes viikko, mutta kun se mun ottama jälkiehkäisy on voinut ehkä sekoittaa kiertoa...

Kuten tuolla sanoin, niin tämä on kovin toivottu raskaus ja otin sen vain koska mies oli vielä tuolloin hieman epävarma asiasta ja keväämmälle oltais yrittäminen jätetty :) Tämä vaan päätti toisin... Veikkaan kyllä, että olen ottanut sen pillerin juuri oviksen aikaan tai justiin sen jälkeen, ja tämä farmaseutin paljon varmemmaksi mainostama EllaOne ei tee muuta kuin siirtää ovulaatiota. (y) Onni onnettomuudessa! Mut nyt toki olen googlen kahlannut läpi etsien tietoa siitä, miten toi pilleri on mahdollisesti raskauteen voinut vaikuttaa jne. Neuvolatäti oli tosin lääkäriä konsultoituaan sitä mieltä, ettei huolta ole.

Oivoi, liekö raskaudet olleet helpompia aikana jolloin internetiä ei ollut?? :cautious:

Varhaisultra täällä on 60e halvimmillaan.

Star_of_life, onnittelut tuplista! :giggle:

Meksiko, tervetuloa myös! Sama meillä, raskaus antoi odotuttaa itseään pitkään. Nyt kuitenkin asiat hyvin :)

Meici, jätä vaan suosiolla testailut :ROFLMAO: Aiheuttaa vaan harmaita hiuksia! (Paraskin sanomaan kun pissin varmaan 15 tikkua :D).

Ämpärin kanssa sängyssä vaihteeksi. Paleltaa ja huono olo. Onneksi mies tekee ruuat, ei tulis muuten mitään.

Star_of_life, Tuplat ois kyllä aika potti! Mitkä fiilikset teillä? Minkä ikäisiä teillä muut lapset? (muistelisin et oli muitakin lapsia?)Me kovasti harkittiin, että riittäiskö meille yksikin lapsi ja punnittiin asiaa monelta kantilta ja päädyttiin sitten et kyllä se toinen ois mukava. Sehän oiski sitten aika ylläri ku tuliskin kertaheitolla kolmilapsinen perhe :)

Ja Hattarah, ei mitään, ihmettelin vaan kovasti ja kun en sua tosta listaltakaan löytänyt niin ajattelin et joku random vaan tuli dislikemaan:D

Mä en ehkä vielä halua fb, kun jotenkin tuntuu niin epävarmalta.. Ehkä myöhemmillä viikoilla? Edellisestä lapsesta mulla on semmoi ryhmä, missä on vaan n.15 äitiä ja se on ollut kivan pieni.. Mies tuo apteekista kohta semmosen viikkonäytöllisen testin tosiaan ja huomenna aamulla sitten se.. Huomenna pitäisi olla 4+0, joten mitäs sen sitten pitäisikään näyttää? :D

Heips!

Minä kans plussasin tänään ja varovaisesti ollaan mukana, jotenkin sellainen olo että olisi tuulimuna. Menkat on olleet viimeksi 6.12 , joten ehkä olisin n. 5+4 rv ja laskettu olisi syyskuun puoleen väliin.

Mietin myös tuota varhaisajan ultraa, minun pitäisi päästä jalan röntgeniin 1.2, mutta röntgeniähän ei voi ottaa raskaana?

Oloja on ollu nyt viikon, ja niitä on kamala palelu ja väsymys. Rintojen kipuilu ja todella vahvat menkkakivut vatsalla ja selällä.

Olen niin onnellinen jos tämä pirpana pysyy mukana <3

Olen siis 28v, ja tämä on toinen lapsi, Esikoinen 02/11.

heip taas ja kiitos :)

mulla ennestään ed. liitosta meillä asuvat (ovat väh.joka toinen vkonloppu isänsä luona) 5v ja kohta 3v pojat, sitten miehellä edellisestä liitosta tyttö 12v ja poika 6v, ovat meillä joka toinen viikko ja lomilla. Nyt sitten ihan yksi oli toiveissa, sitäkin vähän pähkäiltiin jaksetaanko jjne jne :LOL: no, elämä päätti näin, toivottavasti kaikki menee hyvin.

kyllä edelleen on vähän puulla päähän lyöty olo! suurperhe??? mä aina ajattelin että kaksi lasta. Ja uuden liiton myötä kolmas sopi ihan hyvin, mutta kaksi... hui vaan edelleen. Jännittää kyllä itse raskauskin, riskiraskauksiksihan nämä aina luetaan. Luin monikkoraskauksista niin mulla on kaikki riskitekijät: ikä 30+ (31), 2 synnytystä takana, keskiarvoa pidempi (177), hyvä ravitsemustila ja laadukas ravinto sekä vielä suvussa kaksosia.. kaikki täsmää.

täällä maksoi varhaisultra tasan 100e. oon jokaisesta käynyt samassa paikassa niin en tiefä muiden hinnoista. saatiin kuvien lisäksi cd jossa kuuluu sykkeetkin. aikaisemmin ei ole sitä saatu.on vaan niin ihana lääkäri etten vaihda vaikka jollekin ehkä halvemmallakin pääsis. :rolleyes:

ja onnea kaikille plussanneille, jännät ajat, oli eka tai vaikka kuinka mones! ;)

• Tykkää
Reactions: eka<3 ja haavelapsi
Meici, mä huomasinkin tuolta etusivun listalta jo sinut, että hyvällä tsägällä ollaan synnärillä samaan aikaan. :)

Tuosta digitestistä, mulla kävi samoin. Tein siis viikko sitten ti-aamuna jonkun ikivanhan OneStepin liuskatestin, johon tuli kontrolliviivaa haaleampi mutta selkeä plussaviiva. Hain saman tien pari digitestiä, joista ensimmäisen tein heti töissä lounasaikaan, tulos: Raskaana 2-3. Seuraava digitesti keskiviikkoaamun aamupissasta, sama tulos: Raskaana 2-3. Sen jälkeen maltoin olla testailematta, kunnes eilen hiipi yhtäkkiä pelot mieleen, kun oli niin kovin oireeton olo ja hain töiden jälkeen apteekista digitestin. Tein sen saman tien silloin illansuussa, tulos jälleen: Raskaana 2-3, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla jo 3+. Tiedä sitten, mikä vaikutus tuolla, kun en ole malttanut odotella joka kerta aamupissaa, vaan tehnyt testit mihin vuorokaudenaikaan tahansa...

Nyt kuitenkin olen päättänyt olla tuhlaamatta tämän enempää raskaustesteihin. Kyllä tämä totta nyt on, kunnes toisin todistetaan – eli varhaisultraa odotellessa. :)

Moi taas kaikille,

Mäkin tein varmaan ainakin 15 testiä, piti käydä aina eri apteekeista hakemassa kun en kehdannut aina samasta hakea :) Onneksi meillä on monta apteekkia lähellä... Yhdellä kertaa kun ostin kolme, niin sain aika huvittuneita katseita apteekin myyjältä :D

Onko moni täällä tehnyt hyviä päätöksiä ruokavalion parantamisesta? Meillä on tapana tehdä aina viikon ruokasuunnitelma, ja sen mukaan käydä kaupassa. Nytkin on suunnitelmassa vaikka mitä terveellisiä kasvissose keittoja, mutta niin vaan kaappi on täynnä kasviksia ja minähän söin eilen makkaraperunat :)

Hei ! Täällä olisi uusi jäsen ketjuun. Pakkohan se on uskaltaa liittyä mukaan :love: nyt kun tarvitaan vertaistukea ja vertais hössöttäjiä. :)

Tiedot listalle: haavelapsi, 22, LA 20.9. 1. lapsi K-SKS

Tarkkaa viikkomäärää en pysty sanomaan epäsäännöllisen kierron takia, enkä myöskään ole ovista onnistunut tikuttamaan plussaksi. Mutta raskaustesti on kuitenkin selvä plussa eikä oireistakaan voi erehtyä. Neuvolan täti puhelimessa laski viikot ja lasketun ajan eli nyt olisi menossa rv 5. Ensimmäinen neuvolakäynti on 10.2. jos kaikki menee hyvin. :rolleyes:

star_of_life, jännityksellä seuraamme teidän monikko-odotusta! :) Paljon tsemppiä!!!

Meksiko, mitä nyt itse olen lukenut, niin se digitesti perustuu niin viitearvoihin ja tää hcg nousee jokaisella tosi yksilöllisesti, veikkaan? Googlehaulla tuli useampi sellainen tapaus, jossa testi olikin seuraavaksi näyttänyt vähemmän ja sehän kertoo hcg:n laskusta, en olisi huolissaan jos tulos on sama. Samoin varmasti se vuorokauden aika vaikuttaa. Itsekin tein sen edellisen malttamattomuuttani keskellä päivää. Jätetään ne testit ja maksetaan ennemmin siitä varhaisultrasta ;)

marily, on kyllä ilmassa elämäntapamuutosta! En pysty syömään karkkia juuri ollenkaan, suklaakaan ei maistu o_O kahvikin jää vain aamun ekaan kuppiin. Samoin olen koittanut ostaa monipuolisemmin lihoja ja toki nää kaikki vitamiinivalmisteet on tulleet kuvioihin. Teki yks päivä mieli tosi paljon guacamolea!

Mites muiden olot? Täällä on iltasin hirveä väsy ja palelu, tosin näillä pakkasilla meillä on aika kylmä sisällä. Muutoin ihan ok, ruoka ei kauheasti aamulla maistu.

Meici, täällä kanssa illalla väsyttää ja paleltaa, eilenkin olin sohvalla viltin alla lämmitetyn kaurapussin kanssa, mutta silti vaan oli kylmä :(
Pari päivää on ollut lievää etomista, tänä aamuna piti vähän harkita, josko kävisi kokeilemassa oksentamista. En kuitenkaan vielä käynyt, kun ajattelin, että ehtii sitä sitten myöhemminkin :D

Hain muuten eilen postista ne kirjat. Suomalainen vauvakirja vaikuttaa hyvältä, paljon asiatietoa ja kattaa odotusajan ja vauvaiänkin kokonaan. Toinen kirja, se raskausajan päiväkirja, vaikuttaa hauskalta, jos vaan uskaltaisi jo alkaa täyttämään! Siinä on siis erilaisia tehtäviä, joita mieskin voi täyttää.

Sissiko ja muut plussanneet, tervetuloa! :)

Tässä vielä tämä taulukko noista hcg-arvoista kopsattuna vau.fi:stä.
Ei raskaana olevilla: alle 5 mIU/ml
Viikolla 3: 5 – 50 mIU/ml
Viikolla 4: 5 – 426 mIU/ml
Viikolla 5: 18 – 7 340 mIU/ml
Viikolla 6: 1 080 – 56 500 mIU/ml
Viikolla 7–8: 7 650 – 229 000 mIU/ml
Viikolla 9–12: 25 700 – 288 000 mIU/ml
Viikolla 13–16: 13 300 – 254,000 mIU/ml
Viikolla 17–24: 4 060 – 165 400 mIU/ml
Viikolla 25–40: 3 640 – 117 000 mIU/ml

Eli ton perusteella en hirveästi luottaisi siihen viikkonäytölliseen, ainakaan jos haluaa sillä seurata hormonipitoisuuksien muutosta :)

clearbluen viitearvot jostain kopsattuna (en tiedä miten luotettava lähde)
raskaana 1-2 = 25-200
raskaana 2-3 = 200-20 000
raskaana 3+ = yli 20 000

Täytyy varmaan korjata tuota laskettua sitten kun tiedän tarkemmin. Itse kun lasken mahdollisesta ovulaatiosta niin laskettu olisikin 23.9. (n)

meici Meillä on sama la. mutta sinä taidat olla pidemmällä ? :) Täytyy varmaan odottaa sinne ensimmäiseen neuvolakäyntiin ja täsmentää tuota laskettua sitten. :LOL:

Tuli tuosta ruokavalio keskustelusta mieleen, kun itselläni on kova yritys pysyä terveellisellä ruokavaliolla raskausaikana. MInulla on vähän ylipainoa (lievä ylipaino) ja pelkään hirveästi radia. Liikun kuitenkin useita kertoja viikossa hyötyliikunnan ja koirien ulkoilutuksen lisäksi. Vielä ei ole syömisten kanssa tullut ongelmia, lähinnä vain siinä ettei pysty syömään kun kuvottaa niin! Aamut ovat kamalia kun tuntuu että oksentaa. Iltaa kohti ruokahalu on normaali mutta sitten iskeekin aivan kamala palelu ja väsy. Aivan kuin olisi kuumeessa. Mielenkiinnolla odotan niitä viikkojan kun iskee ne kuuluisat mieliteot :confused: Yhtään en osaa ennustaa tulevaa kun tämä on ensimmäinen raskaus joka on päässyt "näinkin" pitkälle :love:

Millä viikolla olette uskaltaneet tehdä digitaalisen testin ? Olen aikaisemmin saanut digillä degatiivisen ja se pettymys tuntuu jostainsyystä paljon pahemmalta kuin että liuskatestiin ei vain tulekaan kahta viivaa. Viimeksi tänä aamuna tein pregchekin ja viivat olivat yhtä tummat. :)

Onnea Kaikkille kanssaodottajille :love:

Yhteistyössä