Hei kaikille! Vieläkö yhden mattimyöhäisen olisi mahdollista päästä ryhmään mukaan?
Eksyin eilen sattumalta Kaksplussalle ja illalla kolusin koko tämän ryhmän läpi.
Olen 29-vuotias ja odotan esikoista. La on 15.9.
Alkuraskaus on ollut todella helppo. Minulla ei ole ollut pahoinvointia, väsymystä, vuotoja eikä kipuja. Rakenneultra meillä on 3.4. mutta olemme käyneet ultrassa jo pari viikkoa sitten. Silloin kaikki oli hyvin ja meille on tulossa pieni poika.
Yksi asia kuitenkin painaa mieltäni. Olin raskaaksi tullessani lievästi ylipainoinen, bmi 29. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen aina lihonut todella helposti. Tästä syystä olen ennen raskautta syönyt todella huonosti, Liian harvoin ja lääkärini mukaan myös liian vähän. Tuolloin aineenvaihduntani ei toiminut käytännössä laisinkaan. Kärsin jatkuvasta ummetuksesta.
Kun tulin vastoin kaikkia odotuksia raskaaksi, päätin unohtaa painon tarkkailun ja alkaa syödä säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä. Olen syönyt terveellisesti, määrällisesti enemmän kuin ennen raskautta, Minulla on nyt rv 19+0 ja paino on laskenut lähtöpainosta - 2 kg, mikä ei mielestäni ole mitenkään hälyyttävää kun ylimääräisiä kiloja on kymmenisen. Vatsa on alkanut toimimaan joka päivä.
Kuitenkin törmäsin muualla keskusteluihin, jossa laihtuminen ja laihduttaminen raskausaikana tuomittiin erittäin jyrkästi sikiöön pääsevien myrkkyjen vuoksi. En koe laihduttavani, kun syön enemmän kuin ennen. Onko jollakin samanlaisia kokemuksia tai ammattilaisen mielipiteitä? Onko painon putoaminen oikeasti niin vaarallista, mikäli se tapahtuu terveellisesti ja riittävästi syömällä?
Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän kilometrin pituisen viestin. Tsemppiä kaikille odotukseen!
Punainenomena ja Perttu 19+0