Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

En mä tota tekopyhyydeks laskis, vaan ennemmin ajattelisin sen silleen, et onhan se helpompi antaa toiselle neuvoja tai heittää ajatuksia, kun toista neuvoessa ei kärsi niistä neuvottavan suuristakin tunteista.. Saattekohan nyt mitään selvää mitä tällä nyt yritän sanoa :LOL: mutta siis minusta ainakin on huojentavaa, kun joku pystyy sanomaan rauhoittavia järjen sanoja silloin, kun itsellä tunteet sokaisee ihan totaalisesti sen järjen :)

Ja nyt pakko myöntää.. repesin tuolle sormijutulle :D ja samaistun tohon paperin kyttäämiseen! :rolleyes:

Piretti ja Pirpula 5+6
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Jälleen kamalasti tekstiä! Ihanan aktiiveja olette.

Mä en tiedä millaisiksi synnytyskivut olin kuvitellut mut esikoisen kohdalla mentiin bussilla synnyttämään. Mies kyllä yritti et josko sittenkin taksi. Mä totesin vaan et pieni kävely saattaa edesauttaa jos ei ole väärä hälytys. En uskonu millään suppareista huolimatta et olisin menossa synnyttämään 40+1. Sehän on melkein ei ollenkaan myöhässä. Olin varautunut hieman hitaampaan kaveriin. :D
Sit kun olin aikana kärvistelly kotona, gramma panadolia otettu (voin kertoo, ei auta jos synnytys oikeesti käynnissä!), pyöriny jumppapallolla, lämpimässä suihkussa, lämpimässä suihkussa jumppapallolla ja mikäänei auttanu ni soitin itkien synnärille et voidaanko tulla hakee jotain vahvempaa droppia en saa pirskatti nukuttua ku aina ku pääsee vaakatasoon aaltoileva kipu iskee. Sinne mentiin tarkastamaan tilanne ja sinne jäätiin. Ei mitään kamoja mukana, mies kävi hakemassa kaiken sitten kotoa. Kuudelta aamulla oltiin synnärillä 11.05 synty poika <3 Ilokaasun voimalla. Halusin kyllä epiduraalin mut vasta sitten kun en oikeasti kestäisi. Kalvojen puhkaisun jälkeen olin sitten et antakaa ihan mitä vaan ja ne totes et pitää kattoa voiko spinaalia antaa kun olin ensisynnyttäjä (sen voi antaa vaan kerran ja ensisynnyttäjät yleensä hitaampia ni eivät mielellään anna). Katsoivat tilanteen alakerrassa ja totesivat et nyt ponnistetaan. Olin varma että tulee sitä vaan sitä itteään, mut olikin vauvan pää. Tuntu siltä et vääntäis elämänsä isointa jööttiä ja sattu! Mut kipu loppu heti ku poika oli ulkona. Okei sit piti synnyttää vielä istukka, se sattu jonkin verran kans. Olin tosi väsyny enkä ollu syöny pitkään aikaan. Mulle tuputettiin särkylääkkeitä mut halusin vaan jotain verensokeria nostamaan. Totesin että otan särkylääkkeen sit myöhemmin. Ikinä en sitä sit lopulta ottanu et näin kerran alakerran kautta synnyttäneenä aika nopeasti siitä palautui. Eikä jäänyt kammoa vaik ikinä ei epi ehtinytkään. Mut nyt jännään vieläkin sitä epin laittoa kun pelkään et se menee pieleen ja sattuu yms :D

Puhelimella kirjoitettu nopea teksti. Sori ku ei oo kappalejakoja tai mitään. Halusin vaan antaa yhden kokemuksen alatiesynnytyksestä asiasta kiinnostuneille :)

Terkuin Simppu ja pikkumuru 8+1
 
Piti vielä tulla kiroomaan flunssa iskemässä, harvoin olen kipeä mut nyt näyttää heikolta tilanne. Esikko 9kk ei ole ollut kertaakaan vielä kipeenä ja pelkään nyt että sairastuu. Toiv. Ei :(

Terkuin (taas) Simppu ja edelleen lähes oireeton raskaus. Tosin tyytyväinen olen kun ei ole pahoinvointia. Tsemppiä kaikille siitä kärvisteleville!
 
Kyl tää on hullun hommaa olla valveilla tähän aikaan. Kyl jotai asialle pitää tehdä viimeistään kesäkuussa, jolloin vuoroja on paljon tiheämpään kuin nyt.

Mut sinänsä hyvä et joku aina täälläkin päivystä. Jossain vaiheessa voin perustaa sellasen meen ryhmän auttavan puhelimenkin aina työvuorojen aikaan.. Täällähän oli muitakin vuorotöissä joten saadaan kunnon 24/7 päivystys aikaan! Ja tunnin sisällä saa vuoro vaihtua kun tämä emäntä painuu pehkuihin ja te muut kera syyskuun söpöläisen heräilette pikkuhiljaa unihiekat vielä kutittaen simmuissa... ;)

Vauvvaisia unia kaikille. Mää meinaan nukkuu koko päivän mahdollisimman pitkään et pääsee takas töihin ;)

t.Emeli- 6+6
 
Vuorotyö:Täällä myös yksi hoitoalalla kolmivuorotyötä tekevä. Itse ajattelin etten enää huhtikuusta lähtien tee yövuoroja. Sinne asti on nyt vuorot suunniteltu ja saa sit mun osalta jäädä. Nytkin oli yön jälkeen vain yksi vapaa ja tänään ois taas töihin meno. Väsymys on jotain aivan kauheeta. Maaliskuun alussa ois loma jota ootan ku kuuta nousevaa. Ei tää epäsäännöllinen työ kovin herkkua ole tässä tilassa.

Synnytys:Itselläni kaksi synnytystä takana. Ekassa sain epiduraalin, mutta en tiedä mikä siinä meni mönkään, sillä se ei auttanut. Toisessa en sitä edes halunnut, vaan otin suoraan kohdunkaulalle laitettavan puudutuksen. Se toimi ja aion sitä pyytää tässäkin synnytyksessä. Vaikkakin sen voi joutua uusimaan. Eka synnytys meni todella hyvin. Toisessa poika yritti tunkea itseään pihalle väkisin vaikka paikat eivät olleet vielä avautuneet tarpeeksi. Jouduttiin jollain lääkkeellä avaamaan kohdunsuu, mutta sen vaikutus alkoi vasta 20min injektion pistämisestä. Niinpä jouduin puolisen tuntia pitämään jalkoja ristissä, pää alaspäin jotta vauva ei ois tullut väkisin pihalle. Oli muuten elämäni pisin puolituntinen. Kaikesta huolimatta, suurin pelko on se että jouduttaisiin tekemään sektio tässä raskaudessa. Sitä en kyllä toivoisi, vaikkei sillekään mitään mahtaisi jos niin kävisi. Toivotaan vaan parasta.

Hieman kyllä jännittää tuo synnytys. Edellisistä synnytyksistä kun on aikaa kuitenkin sen 12,5 ja 13,5v.

Kahvista: Itse juon aamuisin ½-kuppia kahvia. Enempää ei pystyisi, mutta se on pakko saada. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin kohta loppuu se aamukahvinkin juonti.

Kohdun kipuilu: En muista että edellisissä raskauksissa (tosin aika saattaa kullata muistot) kohtu ois "kipuillut" tällä tavalla näin alussa. Ajoittain tulee aika voimakkaitakin repäisykipuja + sellasta "jomottelua". Sitä on vaikee kuvailla. Säteilee ajoittain alaselkäänkin hieman menkkamaiseen tyyliin. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Nenna rv 6+6
 
Päivähoidosta: Syksyllä esikoinen menee eskariin, joten tulee käymään hoidossa normaalisti. Toinen tyttö on syksyllä 3,5 v, niin hänet luultavasti siirrämme 10-päiväiseksi. Sama järjestely oli aiemmin, ja tuli tarpeeseen. Noiden hoitopäivien aikana pääsi itsekin paikkaamaan univelkaa kun vauva nukkui.... Ja siltikin pk-lasku oli pienempi. Näiden lisäksi esikoinen käy tällä hetkellä kaksi kertaa viikossa telinevoimistelussa ja nuoremmallekin on luvattu, että alan käydä hänenkin kanssaan siellä syksyllä. Saapas nähdä miten sen saa sitten pienen vauvan kanssa sumplittua.

Mie lähden tänään viikonlopuksi Pyhälle mökkeilemään tyttöporukan kanssa! Yhtään en tiedä, miten saan tämän raskauden pietettyä salassa, sillä normi elämässä ottaisin taatusti pari lasia punkkua illan aikana. Nyt mietinkin, että käynkö ostamassa jotakin alkoholitonta ja yritän sen avulla luistaa tilanteessa, vai kerronko heti alkumetreillä, miksi olen alkoholittomalla linjalla.... Muutoin olen aika oireeton, eikä vatsakaan vielä pömpötä, joten siinä mielessä vois huijaus onnistuakin. Jotenkin kuitenkin pelkään, että jos menen kailottamaan asiasta ääneen, niin sitten on inhottavaa kertoa kaikille, jos käykin toisin.

Vanhemmilleni ajattelin kertoa vasta np-ultran jälkeen kuten ennenkin. Äitini on ollut jo pitkään varma, ettei meille tule enempää kuin kaksi lasta (ei ole kyllä multa kysynyt mitään, mutta kun siskollani on kaksi, ja heillä oli kaksi, niin ei osaa varmaan laskea kolmeen). On tehnyt mm. mummolassa olleesta pinnansängystä pesuaineidensa myyntitelineen markkinoille, ja on myös kiikuttanut vauvapatjat ja -peitot kirpparille. :D Enpä ala murehtimaan, saa hommata sitten uudet sinne kirpparilta jos hyvin käy.

Täällä myös vessapaperin kyttääjä. Mutta mulla on ollut vähän koko ajan joitakin vuotoja, kuten myös ensimmäisissä raskauksissa, joten en hätkähdä niitä enää. Eli heti rauhoitellakseni muitakin kyttääjiä, ettei todellakaan pieni tuhruttelu ole maata kaatavaa, on kuulemma aika yleistäkin, kun kohdun limakalvot muuttuvat ja kohtu kasvaa. Sitten tietenkin eri juttu, jos vuotoa alkaa olla runsaammin, ja kipujen kera. Sekin on toisaalta aika hankalaa tunnistaa, kun näitä alkukolotuksia tuntuu olevan harva se päivä ja voivat myös säikyttää.

Digitestailusta: Miehän testailin silloin alussa ja huolestuin, ei tuntunut nousevan siitä 2-3 viikkoa ollenkaan. Mutta koska ultrassa näkyi syke, niin heitin pois. Nuo hcg:t ovat myös aika yksilöllisiä.

Hankintoina meillä olis tehtävänä oikeastaan vaan kaukalo ja jalusta. Menin myymään sen pois vuosi sitten. Pitää kysyä varovasti, että onko heillä vielä sama kaukalo jäljellä....

Suosittelen kaikille kaukalopussia, koska syysvauvoja on tulossa. Oli meillä todella ahkerassa käytössä. Eli vauvan voi laittaa kaukaloon sisävaatteissa, kypärälakki ja myssy vaan päähän. Sitten vaan kaukalomakuupussi kiinni ja neuvolaan, kauppaan tai minne vaan. (Meillä oli Eisbärchen, mutta on niitä muitakin merkkejä). Saa nopeasti vauvan pois, eikä tarvitse ahertaa haalareiden kanssa. Toki sitten vaunuihin pukemiset erikseen. Meillä oli lisäksi sellainen kaukalo, jonka sai näppärästi rattaisiin kiinni, niin pääsi nopeasti ostoksille tms. Ja sisätiloissa kun raotti vetoketjua, niin vauvallekaan ei tullut liian kuuma. No joo, ehkäpä tämä on nyt ihan liian aikaista näitä suositella, mutta tiedoksi sinne taustalle muhimaan, jos näitä asioita haluatte miettiä :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Heips!
kiva lueskella teidän aktiivista kirjoittelua. harvemmin minä tänne mitään saan aikaiseksi kirjotella. nyt kuitenkin huoli painaa....5 päivää tullut epämääräistä vuotoa vähän, nyt eilen tuli ihan rehellistä verta ja hyytymiä...tänään menossa ultraan katsomaan tilanne. Toki haluan uskoa, että kaikki on hyvin, mutta jotenkin on sellainen olo, että nyt ei ole asiat hyvin...pian se selviää...tulen sitten kertomaan tilanteen.

Leijona rv 7+3
 
Kiitos Riekonmarja, hyvään kohtaan tuli rauhoittelusi... (edit. viittasin siis tuohon viestiin pari viestiä taaksepäin) Minulla on ollut nyt muutaman kerran valkovuodon seassa jotain ruskeaa ja on kyllä ahdistanut. Siitäkin huolimatta, että verta siinä on ollut varmaankin se 1-3 tippaa... Mutta onhan se pelottavaa.

Ultrakuulumisia tiedossa iltapäivällä. Jännittää. Mies oli ihan kauhuissaan, kun kerroin, että tutkimus tehdään alakautta ja lääkäri on mies. "Hyi onko mun pakko tulla mukaan?" :D Raukka aikoo ottaa hirveän kasan beetasalpaajia selvitäkseen. Saa nähdä kuka pitää loppujen lopuksi kädestä ja ketä.

Fritang 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Pidän peukkuja että kaikki hyvin! Tunnen näitä keskemeno pelko viestejä lukiessa suurta myötätuntoa.Tiedän että jos itselle käy se on todella surullista vaikkei sille itse mitään voi :ashamed: Mua alkoi yks juttu ahistamaan! Mun ultra aika tulossa varmaan just sille viikolle kun ollaan ruotsissa sukuloimassa! Eikäää! Sitten sen takia se siirtyy johonkin hamaan tulevaisuuteen :D ei vaiskaan ,eikai kauheen kauaksi mutta silti! Aamulla kun ajelen töihin niin ihan itku silmässä joka aamu kun laulan kovaa autossa ja kuvittelen että vauva kuulee.On niin liikuttavaa kaikki :heart: sekavaa tekstiä puhelimella.ihanaa viikonloppu ja pääsen aikasin duunista! Kaikkee tekee mieli syödä mut silti mitään ei tee mieli! Eilen ei tehny mieli jauhelihakeittoo ja sitten kun söinkin niin oli niin super hyvää! :D
Tänään 8+6 viikkoinen salamatkustaja nykeröinen
 
Miksi ihmeessä rooibos on muka kielletty? Löydän paljon kansainvälisiä terveysnettisivuja joissa rooibosta ihan suoraan suositellaan raskaanaoleville kofeiinipitoisten lämpimien juomien korvikkeeksi! Yrttiteet sinänsä on varmaan listattu epäilyttäviksi siksi, että jotkut yrtit saattavat paljon käytettyinä aiheuttaa keskenmenon. Nämä ohjeet ovat muutenkin outoja ja ristiriitaisia. Esimerkiksi Suomessa kofeiinin päivittäisannoksen yläraja raskaanaoleville, 300 mg, on aika lailla korkeampi kuin kansainvälinen suositus 200 mg.

No, tärkeintä on ettei juo alkoholia. Olen omassa työssäni (vertailen paljon alkoholihaittatutkimuksia eri maista) oppinut että mitä ilmeisimmin yksikin epäonnisesti ajoitettu juomiskerta voi aiheuttaa, jos sikiö on juuri sinä päivänä sopivassa kehitysvaiheessa, oppimishäiriön. Se oppimisvaikeus kun sitten selviää 10 vuotta myöhemmin niin kukaan ei enää tietenkään osaa epäillä syyksi äidin raskaudenaikaista alkoholinkäyttöä.
 
^ onhan inkiväärikin kielletty, vaikka olisikohan peräti niinkin lähellä kuin Ruotsissa kun sitä käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon... Jenkeissä nyt ainakin. Suomessa tunnutaan kaikki kieltävän ihan vain varmuuden vuoksi, jos asiaa ei ole tarpeeksi tutkittu. Minäkin olen juonut rooibosta hyvillä mielin :)
 
Tänään 7 rv! :)

Kahvia ei maista enää aamulla vaikka ennen join aika paljon. Eilen päivällä join yhden kupin pomon kanssa, - jos olis kieltäytynyt, se olisi heti tienyt että olen raskaana....

Eilen kaks parhaimmista kavereista oli kylässä ja en osannut pitää suuni kiinni. Noh, ei se nyt niin vakava ole - jos saisin km sitten haluan kuitenkin puhua myös siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Inkivääriasiaan perehdyin tarkemmin koska käytän sitä aika paljon. Selvisi että inkivääri voi aiheuttaa supistuksia joten siksi sitä kannattaa karttaa loppuraskaudessa, mutta alkuraskaudessa se on todellakin kelpo raskauspahoinvoinninkarkotin! :)

Harmittaa kun en enää millään jaksa pitää yllä normaalia unirytmiäni, joka on sellainen että otan oman aikani aamusta ja herään ainakin tunnin ennen muuta perhettä. Tuntuu että aamut ovat sekavia eikä saa "mitään" tehdyksi nyt kun en vaan jaksa vaan herään yhtä aikaa toisten kanssa. Eikä auta että nukun myös päiväunet melkein joka päivä ja menen aikaisin nukkumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Riekonmarja, kiitos kaukalopussi suosituksesta. Olenki ite jo paljon miettinyt, että mikähän se talvivarustus tulis vauvalla olemaan ens vuonna, mutta haalaria ei ilmeisesti kannata hankkia. Oon myös miettiny, että kantaisin lasta liinassa kun se nyt vaikuttaa aika helpolta; rattaiden kanssa ei aina pääse bussiin yms. Mutta sit taas pitäs itelle hankkia joku takki, minkä alle se liinassa oleva vauva mahtuu... Pitänee ottaa näistäki jutuista vielä selvää.

Inkivääri on kielletty ihan syystä. Suomessakin joskus käytetty raskauspahoinvoinnin hoitoon, kunnes jonkun vauvan maksa oli vaurioitunut ihan täysin, kun äiti oli syönyt sitä inkivääriä raskauden aikana, ja vauva ei vissiin ollut selvinnyt hengissä. Kuulin siis tämmösen tarinan läheiseltä ihmiseltä, mutten lähteistä sitten tiedä. :p Mutta kannattaa mielestäni olla mieluummin liian varovainen! Koska eiköhän tolle yrttikiellolle oo oikeesti joku syy eikä sitä oo vaan huvikseen meitä kiusaamaan keksitty. :D
 
No mä nyt vähän googlettelin ja tämmöistä löytyi Eviran sivuilta:

"Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran riskinarviointiyksikkö on teettänyt asiantuntijaverkostollaan arvioinnin inkivääriä sisältävien ravintolisien turvallisuudesta raskauden aikana. Tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää."

Tiedä sitten... Mä olen kyllä syönyt porsaanfileitä, jossa oli mausteena inkivääriä. Varmaan jos päivittäin puputtais kilomäärin niin ois vähän eri jutska.
 
Juu täältäkin kiitos kaukalopussi suosituksesta! Toihan olis varmasti just hyvä kauppareissuille, neuvolaan jne.. Ei tarvis aina pukee sitä pukuu =) Edellisen kanssa ei ollut ja olihan se kyllä ärsyttävää talvivauvan kanssa se pukeminen..

Ummetuksesta vielä. Monikos kärsi täällä? Mä olen kärsinyt nyt koko viikon! Maha on aivan järkyttävän turvonnu, näyttää kun olisin jo puolessa välissä raskautta! Eilen sitten kaivoin Levolac-pullon kaapista ja otin kunnon hörpyt, tänään on sitten vatsa toiminut jo useampaankin kertaan :LOL: Yleensä olen ummetukseen syönyt pellavansiemen rouhetta, mutta nyt sitä ei ilmeisesti suositella raskaana oleville? Olisiko teillä suositella jotain, joka auttaisi pehmentämään vatsaa? Aamuisin syön jo ruisleipää ja maustamatonta jogurttia myslillä ja kauraleseillä..

Tänään on kyllä ollut ihan ihme olo. Muutamana viime yönä on ollut nenä aivan tukossa ja tänään sitten muutenkin on olo vähän voimaton. Aamupalakin piti jättää kesken, kun ei vaan mennyt alas.. Liekkö siis jotain "oireita" tai sitten alkavaa flunssaa : / Ihanaa kun vielä koko viikonloppu menee lapsen synttäreitä juhliessa.. :headwall:

dolly 5+2
 
Tää muija on parkunu vaan pari päivää täällä, nyt sit iski tää yksinäisyyden tunne ku hormoonit on ihan piuh, mä siis ootan tätä lasta yksin ja mulla on kaks lasta ennestään. Mutta kylllä tää tästä, vähän voimia vaatii ja onneksi on ystävät. Helppoa ei tule kyllä olemaan. Kukaan ei ole onneksi arvostellut ystävistä mun valintaani vaikka moni olisi varmasti ehdottomasti tehnyt abortin mun tilassani.. möh tällästä tänään täällä..

Smesmi ja salamatkustaja 5+5
 
Mitä mieltä muuten ootte tuosta kahvin määrästä ,tarkoittaako se "raakaa" kahvia eli minä lisään aika paljon maitoa kahviin ja silloin voi jo tuo 3dl mennä yli.itse oon ajatellut että tarkoittaa mustaa kahvia. Mä aion kanssa kantoliinailla sitten meidän nykeröisen kanssa kunhan nyt sinne asti päästään :)
 
Riekonmarja, kiitos kaukalopussi suosituksesta. Olenki ite jo paljon miettinyt, että mikähän se talvivarustus tulis vauvalla olemaan ens vuonna, mutta haalaria ei ilmeisesti kannata hankkia. Oon myös miettiny, että kantaisin lasta liinassa kun se nyt vaikuttaa aika helpolta; rattaiden kanssa ei aina pääse bussiin yms. Mutta sit taas pitäs itelle hankkia joku takki, minkä alle se liinassa oleva vauva mahtuu... Pitänee ottaa näistäki jutuista vielä selvää.
Kyllä sille haalarillekin tarvetta on, mutta ei silloin kun kaukalon kanssa kuljetaan :) Äp-toppapuku on aika iso, joten pienemmälle toppapuvulle voi tulla tarvetta.
 
eipä ollutkaan enää ultralaitteita käytössä...joten tarkempi tutkimus siis jäi tekemättä. maanantaina ultra-aika ja sitten lopullinen tuomio. lääkäri kyllä sanoi minulle jo nyt, että kyllähän tämä keskenmeno on.... että poistakaa minut listoilta vaan....ei tähän keskenmenoo vaan voi vieläkään "tottua" vaikka nyt onkin jo kolmas keskenmeno. toivon teille jokaiselle parempaa onnea ja ihanaa odotuksen aikaa.

Leijona
 
Eiks toi facebookin ryhmä ole ihan salainen ettei muut voi nähdä että olen sellaisessa ryhmässä? Ei olla kerrottu vielä kun mun serkulle niin siellähän kaikki saapi tietää jos näkyy.mä voisin siihen liittyä kyllä.kelle piti laittaa pyyntöä?
Pitäisikö nyt vaikka sinne etusivulle päivittää, että fb-ryhmään haluavat, laittakaa minulle yv:llä yhteystietonne (nimi ja tuntomerkit profiilikuvasta) :) Ja ryhmä on salainen, ei näy ulkopuolisille edes haulla.
 
Myy-Maria onko siskosi täältä kaksplussasta? Minulle voi laittaa liittymispyynnon fb-ryhmään, mutta ko. ryhmä on sovittu pidettäväksi vain kaksplussalaisille. :) Syyskuisille tulee varmasti useampikin ryhmä, joista osa avoimia kaikille yms :)
Ja muille infona että fb-ryhmässä on jo ihan kivasti porukkaa ja keskustelua niinkuin täälläkin, siellä jaamme mm. masu-kuvia/ultra-kuvia yms, ja itse myönnän että siellä tulee käytyä ahkerammin kuin täällä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
(.) Pahoinvointi on helpottamaan päin täällä, pikkuhiljaa siis ruokahalukin palailee..
Kylmän väristyksiä tulee etenkin iltaisin, ja edelleen päiväunet olisi paikallaan jo parin tunnin hereilläolon jälkeen, nukkumaan menenkin viim. 22.00 ;)

Kahvi ollut jo monta viikkoa pannassa, yh, mies kun keittää kahvia niin tuntuu että se kahvin haju leviää kotimme joka soppeen..
Lihan paistaminen yms. ruuanlaitto on ihan ehdoton no no, pelkkä ajatuskin kuvottaa.. Joten mies on saanut tyytyä uuteen rooliinsa meidän talouden kokkaajana.. ;)

Täällä oli käynyt kiivas keskustelu synnytystavasta.. Itselläni esikko syntyi 8/12 alateitse, ja synnytyksessä oli sen verran komplikaatioita mm. vauva ei hengittänyt itse syntyessään joten kiidätettiin virkoamaan (keuhkot täynnä lapsivettä, enkä ehtinyt nähdä häntä kuin aivan vilaukselta), meille luvattiin että pian saamme hänet rinnalle, mutta hetken päästä ilmoitettiinkin että vietiin lastenosastolle ja siellä hän olikin useamman päivän alkuun ylipaineletkussa, sitten happiviiksissä ja nenämahaletkussa, antibioottia sai suoneen monta päivää kun sai synnytyksessä jonkun tuntemattoman bakteerin yms.. Joten itselläni on synnytyksestä sen verran pahat traumat, että ilmoitin jo ensimmäisessä nlassa että haluan ehdottomasti pelkopolille.. Koko sairaalassa olo ajan osastolla olimme vähän taka-alalla, kun meillä ei alkuun vauva ollut luonamme 24/7, joten meiltä jäi mm. oleelliset harjoitukset (vauvan pesu, röyhtäytys yms ohjeistus) saamatta.. Tämä siis Kätilöopiston Haikaranpesässä, johon hakeuduimme vartavasten siksi, että ensisynnyttäjinä halusimme intensiivisempää ohjeistusta vauvan kanssa.. Vaan toisinpa kävi..

Mutta sitten iloisempiin juttuihin, tasan viikko meidän ekaan ultraan!! :)

KapuH & jiri n.9+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki

Yhteistyössä