Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

Ihania nämä masukuvat täällä <3 Jokohan sitä itse alkaisi pikkuhiljaa uskaltaa uskoa, että itsestäkin tulee syyskuussa äiti <3 Miten uskomattomalta tuo kuulostaakaan, wau! Tänään itselläni (ultran mukaan) 12+0 ja neuvolan laskujen mukaan 12+4! Mutta vaikka päiviä ei muuteta, kun alle 5pv eroa, niin itse elän ultran mukaan, sillä se on lähempänä omia laskujakin :)

Mama ja mahis 12+0 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Kivoja kuvia ja (pääosin, ei valitettavasti ihan kaikilla) kivoja kuulumisia!

Te, jotka olette jo olleet lääkärineuvolassa: oliko teillä pelkkä lääkärikäynti (ja mitä se sisälsi) vai terveydenhoitaja myös? Mulla on vielä edessä, mutta ymmärsin, että aika olisi vain lääkärille. Ei siis tsekattaisi lainkaan painoa, paineita yms? Erityisesti myös tamperelainen nuorallatanssija? Aiemmin ollaan asuttu naapurikunnan puolella, jossa lääkärin yhteydessä myös terkka.

Istukan paikasta: mä oikein kysyin sitä nt-ultrassa ja mulle sanottiin, että se on vielä laajalla alueella, ei siis voi vielä sanoa että etuseinässä tai takaseinässä.

Syyslauma, tänään 13+0
 
syyslauma meillä oli tosiaan eilen eka lääkäri. Ensin neuvolatäti otti sisälle, otettiin verenpaine, paino ja pissanäyte. Sitten lääkärin luokse, joka kysyi, onko meillä jotain kysyttävää :D Tehtiin alatutkimus (mihin en tosiaan osannut edes varautua) ja kuunneltiin pienen syke. Meni joku vajaa puolituntia yhteensä, että aika nopea homma oli :D Neuvolatädille tulee tosiaan aika nyt kerran kuussa ja seuraava lääkäriaika on sitten viikoilla 30+ jotain.
 
Onpas moni laittanu kivoja masu ja ultra kuvi! :) Lukenut että moneella on nyt jo alussa tuo lääkäri..mutta täällä meän paaikka kunnal ei oo ku se yks lääkäris käynti sillon viikol +30 tai jottain...et vissiin vähän vaikuttaa paikka kunnittain miten niit on..
Tupakoinnista: Ite lopetin vähän ennen ku plussan tein mutta muutmia retkahuksia on tullu jonka jälkeen onki sitten ollu jumalaton morkkis että kun se pikkunen siel kärsii.. :( Ootteko te muut sanoneet tuleville iso siskoille/veljille et on tulossa pikku sisar? Täällä ei oikeen poika ottanu ilosesti sitä uutista vastaan.. :/
Ommaa nappaa: Neuvolas kävin alku viikosta paino oli laskenu 4kg..Ja ei tietääkseni ois vissiin kovin hyvästä tuo laihtuminen? Rautakuurin jouduin jo alottammaan ku hemoklopiini olo laskenu niin paljo joka selittää tämän äärettömän väsymyksen...Niin ja pikku kyytiläisen syän äänetki saatiin kuulumaan vaikka ei meinannu millään asettua paikalleen aluks et ois saanu äänet kuulun kunnolla... :heart:

-iitu_ 13+6 :heart:
 
Täällä vietellään hiljaiseloa ja ODOTELLAAN. Raskausoireet ovat kadonneet, ainoana jäljellä väsymys. Niin pitkiä viikkoja ennen nt-ultraa, joka on vasta 17.3. ( rv 13+2 ). Pelottaa tuo ultra, vaikka ar-ultrassa on käyty ja siellä kaikki oli hyvin. Eikä netin tarinat esim. keskeytyneistä keskenmenoista auta yhtään. Ja tuo hesarin juttu kahdesta kohtukuolemasta... :'( Onneksi on tuo esikoinen, joka pitää maan pinnalla ja on siis muutakin ajateltavaa.

Anteeksi omanapaisuus, kännykällä on vaikea vastailla kaikille erikseen. Koko ajan vain odottelee sitä ultraa, sitten uskaltaa nauttia tästä raskaudesta ja kertoa läheisille koko raskaudesta.

-PikkuR ja nyytti 11+6
 
Viimeksi muokattu:
Tännekin on rantautunut huoli... Eilen illalla kävin vessassa ja hirveä shokki iski kun tajusin että koko pönttöhän on värjäytynyt ihan punaiseksi. :( Paperiin jäi kirkasta verta, mutta ei paljoa. Myöhemmin kävin vessassa uudelleen ja silloin tuli muutama tippa. Laitoin myös siteen, mutta siihen ei ole tullut mitään, eikä aamullakaan vessakäynnillä ole enää verta ilmennyt. Kipuja ei ole, enemmänkin kohtu tuntuu... aralta? Varsinkin jos kääntyilee tai liikkuu nopeasti.

Vaisto sanoo, että kaikki on hyvin, mutta googlettelu ja yöllä nähdyt keskenmenounet kyllä väkisinkin herättävät huolen. :< Ultra on maanantaina, joten en tiedä, kannattaako tässä mihinkään soitella, tuskin saisin täksi päiväksi mitään ylimääräistä aikaa kuitenkaan.

Minulle ei ole muuten tullut mitään lääkärineuvola-aikaa. Kaupungin nettisivuilla lukee että sellainen olisi rv 10-12 "tarvittaessa". Ei vissiin ole sitten katsottu tarpeelliseksi. Painot sun muut katsottiin terveydenhoitajan vastaanotolla, samoin sykettä kuunnellaan siellä sitten myöhemmillä käynneillä.

Fritang 12+1
 
Keltakukka luin ton jutun ja eihän siinä itkuilta säästynyt, muutaman kerran alkoi itku uudelleen virrata ku kuvittelin sen tuskan ja surun mitä on täytynyt olla. En kellekään tuollaista toivo, mutta kaikella on tarkoituksensa. Niin kipeää kun se välillä tekeeki. Huhhuh! Aamuitkut itketty.

Täällä kaikki ihan ok, keskiviikkoillan olin kokonaan tiputuksessa sairaalalla, veriarvoissa oli vähän häikkää mutta jos ne nyt olis korjaantuneet sit kun sain pari pussia nesteitä. Sen loppuillan oli ihanan hyvä olo, käytiin miehen kanssa syömässä ravintolassa kunnon pihvisatsi jätskijälkkäreineen, mut seuraavana aamuna eilen oli taas sama kuvotus palannut. Koko päivänä en silti oksentanut, vasta tänään aamulla palas se oksetus ja koko ajan kamppailen pitääkö mennä vessaan vai ei. Mut oli ihana edes hetken helpotus olossakin ja nyt on ainaki nesteytys kohdillaan taas hetken aikaa.

Maikkki & minimöö 15+1 (eilen POKSui taas!!!)
 
Fritang, kyllä niitä vuotoja voi olla, ei sen tarvi mitään kummempaa tarkoittaa. Mulla itse asiassa oli suunnilleen tuossa kohdassa just semmoinen, että tuli kirkasta verta vessassa käydessä (ummetus vaivaa, joten en tiiä oliko sillä jotain tekemistä asian kanssa) ja sitten tummaa tuhrua vähän vielä seuraavanakin päivänä. Ja ultrassa sitten muutaman päivän päästä kaikki ok. Ja edellisessä raskaudessa kans oli niitä vuotoja useinkin sen ekan kolmanneksen ajan.

Vuoto voi tulla kohdunsuulta tai emättimen limakalvoilta muuten. Ja mulla on tällä kertaa istukkakin ihan siinä kohdunsuulla, että sekin voi aiheuttaa vuotoa. Saapa nähdä, nouseeko se istukka siitä. Useinhan se nousee, mutta ei aina. Jos se jää siihen alas, niin voi olla sektio edessä. Mutta en minä siitä jaksa mitään stressiä ottaa. Kunhan vauvalla on kaikki hyvin, niin samapa tuo, miten synnyttää.

Mulla on nyt paino lähtenyt palautumaan ennalleen, kun alussa laski pari kiloa ja pysyi pitkään siellä. Vähän paremmin jo pystyy syömään, niin kyllä se siitä taas nousee. Mammavaatteita en oo pitänyt paitsi sukkahousuja, kun tavalliset ahdistaa.

Me kerrottiin lapsille vauvasta ultran jälkeen ja esikoinen on ihan innoissaan :). Kuopuskin osaa jo tahtoa doppleria, haluaa "vauvan ääniä" :D. Ollaan yhdessä mietitty nimiä ja tytölle meillä olis hyvä vaihtoehto, mutta pojalle ei oikein mitään vielä. Onhan tässä aikaa, pitää taas hakea kirjastosta nimikirjoja ja lukea niitä läpi.

Mukavaa viikonloppua!

Meelia ja Kullanmuru 14+3 (muistaakseni ultran mukaan näin)
 
  • Tykkää
Reactions: Fritang
Tänään oli meilläkin ultra ja kaikki hyvin! Niskaturvotus vaihteli joka kuvassa mutta korkeimmillaan oli 1mm. Kauheesti pikkunen siellä heilutti, venytteli ja potki ja yhessä välissä tuli hikka! Muutaman kerran nukahti eikä millään suostunu heräämään vaikka kuinka tökittiin. :D
LA tarkentui 15.9 (en saa kännykällä väritettyä) ja on sama kuin mun äidillä on synttärit, hän toivookin että pikkunen olisi yhtä täsmällinen kuin minä aikoinaan ja syntyis juuri laskettuna päivänä :D

Rakenneultra olisikin sitten heti vapun jälkeen. :) Nyt olo on kuin seitsemännessä taivaassa, pikkunen kyllä sulatti sekä oman että miehen sydämen. Toki aikaisemminkin olen ollut superonnellinen mutta kokoajan pieni pelko mukana, nyt ehkä uskaltaa ottaa hieman rennommin!

Eli ei se oireettomuus niinkuin itsellä ja parilla muulla on tosiaan ole aina paha asia! :)


anskk 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Ajattelin liittyä tänne syyskuun söpöläisten odottajiin, hieman varovaisin mielin olen vielä. Viikkoja nyt 10+4 ja LA 29.9.

Edellinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka todettiin rakenneultrassa 20+0 ja seuraavana päivänä 21.11.2013 synnytin pienen enkelin. Syytä sille, miksi meidän vauva menehtyi ei koskaan saatu selville, vielä nt-ultrassakin kaikki oli erinomaisesti ja muutama päivä ennen rakenneultraa neuvolassakin kaikki oli hyvin.

Meillä on siis ennestään kaksi poikaa, 4v10kk ja 2v10kk. Ennen esikoista minulla oli yksi keskenmeno 9+ viikolla.

Se, että uusi raskaus alkoi näinkin pian oli meille molemmille yllätys - toki olemme onnellisia, mutta pelko on silti läsnä päivittäin. Nyt vaan täytyy toivoa, että kaikki menee tällä kertaa hyvin.

Nämä tiedot voisi päivittää listaan: Elea85/29/3./KOS

Kivaa viikonloppua! :)
 
Huomenna tulevat täyteen nuo hartaasti odotetut 12 viikkoa, ihanaa! Olo onkin ollut näinä viimeisinä korkean riskin päivinä tosi juhlallinen. Tänään oltiin hautajaisissa ja jotenkin hautajaisvaatteet oikein korostivat pömppömasuani ja isot lapset vielä silittelivät masua vähän väliä, niin että kivaa kommenttia tuli hautajaisvierailta eli ystävättäreni sukulaisilta (hänen iäkästä äitiään, joka oli vaikeasti sairaana kauan halunnutkin jo lähteä, olimme hautaamassa). Ei haitannut yhtään, huomasin olevani jo aivan valmis siihen että tieto raskaudestani on julkinen. Ja oli hyvä laulaa hautajaisvirsiä ja tuntea että kirjaimellisesti elämä jatkuu. Komeasti yrjösin sitten lähtiessä kaikki ahmimani hautajaisherkut kakkuineen päivineen parkkipaikan pieleen.

Tervetuloa Elea85, kaikki täällä pitävät varmasti peukkuja että sinun enkelikiintiösi on nyt täynnä eikä lisää moisia tarvitse kärsiä!
 
Pahoinvoivat, kysyisin teiltä, että miten ootte selvinny töissä? Ne, jotka sinne ovat siis menneet olosta huolimatta... Tai vaikka käyneet päivän kääntymässä. Mua hirvittää, kun edelleenkin saattaa spontaanisti oksennus tulla (tosin kotona oon toistaseksi vaan oksentanu) ja mulla olis ens viikolla yks työvuoro. Että voinko tosiaan selvitä siitä? :D Töissähän ei tosiaan kokoajan pääse jääkaapille... En haluaisi perua enää yhtään työvuoroa, ja haluaisin oikeestaan kokeillakin, miten asiat menee. Toivottavasti täältä löytys semmosia hyviä kokemuksia, mm. pahoinvointi on jäänyt pukkariin. :p

Viikko ultraan. Jee. :) Aika on tosiaan mennyt yllättävän nopeasti!

11+4
 
Ape
Elea85 Tervetuloa joukkoon! Tuli tässä mieleen, että pyydä lääkäriäsi ottamaan sinusta veren hyytymisarvo. Minulla on perinnöllinen veren hyytymishäiriö, eli veri hyytyy liikaa. Vaikka tämä tiedetään,lääkäri oli vastahakoinen tätä arvoa ottamaan. Sallittu arvo oli 0,5 ja minulla oli 5,3!! Tämä arvo voi olla korkea ilman perintötekijöitäkin. Jos veri hyytyy liikaa, voi tulla tukoksia ja niin kuin minulle kävi, ennenaikaisuuksia.
 
Hiba, tottahan se on ettei se panikointi auta asiaa. Minun kohdalla helpommin sanottu kuin tehty.. Tuntuu että päivät matelee, saati odotus sitten punktion jälkeen.

Valitettavan pitkälle meni sinulla tuo keskeytys, olen pahoillani :(.

Toivoisin hartaasti että tämä huoli/asia selviäisi mahdollisimman pian. Tämä raskaus on meille viimeinen ja tämä panikointi kaikkien raskausvaivojen päälle (pahoinvointi,päänsärky,kuvotus,turvotus,väsymys) tuntuu välillä raskaalle.

Omista murheista huolimatta on ihana lukea teidän muiden kirjoituksia ja toivoa että jospa sitä itselläkin kävis hyvä tuuri.
 
Elea85 Tervetuloa joukkoon! Tuli tässä mieleen, että pyydä lääkäriäsi ottamaan sinusta veren hyytymisarvo. Minulla on perinnöllinen veren hyytymishäiriö, eli veri hyytyy liikaa. Vaikka tämä tiedetään,lääkäri oli vastahakoinen tätä arvoa ottamaan. Sallittu arvo oli 0,5 ja minulla oli 5,3!! Tämä arvo voi olla korkea ilman perintötekijöitäkin. Jos veri hyytyy liikaa, voi tulla tukoksia ja niin kuin minulle kävi, ennenaikaisuuksia.


Täytyykin kysyä tuosta lääkäriltä. Siitä kyllä puhuttiin edellisen keskenmenon jälkitarkastuksessa, mutta lääkäri kuitenkin tuolloin oli sitä mieltä, että aletaan tutkimaan vasta, jos tulee vielä yksi keskenmeno. Mieluummin sen toki selvittäisin ennen kuin käy jotain...
 
.. Ja 13raskausviikko aluillaa...Elikkä siirrytäänkö sitä nytten raskauden toiselle kolmannekselle? :)

Oli tos norovirus päällänsä. En toivois ees pahimmalle viholliselleni sitä.. Kyl oli kamalaa. Onneks pahin kesti vaan sen vähä päälle vuorokauden.

Ultra 3 päivän kuluttua. Monet saanut hyviä uutisia, joten miksen minäkin. Muuttuko monen laskettu aika ja ennenkaikkea te ketä kävitte alkuraskauden ultrassa, niin paljonko siellä oltiin kasvettu? Pysyikö viikot samassa suhteessa mitä silloin veikattiin?

Mulle tosiaan veikattiin 7+4 alkion olevan 7+0 ikänen/kokonen. Katotaan mitä nyt sanotaan :)

t.Emeli 12+0

.P.S. Doppleri on kyl loistava. Enää ei vauvan sykkeen löytämiseen mee paljoa aikaa. Ja aluksi mietein, et erottaako sitä omasta sykkeestä. Hah, todellakin erottaa :)

Ja niille ketä ei ole vielä löytynyt, vinkki. Aamuisin ennen sängystä liikkumista löytyy takuuvarmasti ja nopeasti kovaääninen syke. Jostain luin et perustuu jotenkin siihen, ettei äiti ole vielä kerennyt liikkumaan ja rakko täynnä? Mene ja tiedä.. Ja alhaalta tosiaan löytyy, ei likimainkaan napaa. En oo mikää luikku myöskään, kun BMI luokkaa 27.
 
eilen oli np-ultra ja mun sydan on ihan myyty <3 pikkuinen nukkui aluksi kunnes alkoi pyorimaan kun ma naurahdin :D katilo sanoi etta onpa kiltti kaveri, harvoin saa niin hyvassa asennossa niskapoimun :) kuvia saatiin liuta ja olo ei vois onnellisempi olla... La pysyy samana! siis ku vu:ssa oli viikko vahemman ku piti niin nyt vastasi ihan menkoista laskettua aikaa eli tanaan 12+0 poks poks! jes!
 
  • Tykkää
Reactions: Mama<3 ja Aniko
Nyt se on sitten vissiin alkanut, nimittäin pahoinvointi... Samantien, kun 12+0 koitti, niin hirveä etominen ja pahaolo ja muutama kerta pitänyt juosta vessaan, mutta oksennusta ei kumminkaan ole tullut ja mitään ei tee mieli syödä. Aiemminhan olen täällä puhunut, kun ei ole ollut muita oireita kuin väsymys. Onko täällä muita, joilla pahoinvointi on alkanut vasta näin myöhemmin? Pahaa oloa ollut nyt siis vasta pari päivää, joten toivon, että tämä kestää vain hetken :)

Mama ja mahis 12+2 <3
 
Mama<3, minulla alkoi pahoinvointi tässä raskaudessa jo ennen kuin tein raskaustestiäkään; oksentaessani "tiesinkin" silloin jo olevani raskaana päivänä rv 3+3. Pahoinvointi on jatkunut niin että olen oksentanut noin joka toinen tai kolmas päivä. Paitsi että nyt kun viikkoja on 12+1, pahoinvointi onkin ollut viime päivinä rajumpaa kuin aikaisemmin! Olen esim. eilen ja toissapäivänä oksentanut päivän ainoan kunnon aterian saman tien kokonaan ulos ja kuvotus on estänyt syömästä lisää. Olo onkin hutera. Ruoanlaitto tuntuu ylivoimaiselta koska keittiön hajut ovat niin luotaantyöntäviä.

Pohdiskelinkin tuossa että eikös se mennyt niin että pahoinvointia aiheuttavien raskaushormonien tuotanto on huipussaan juuri tässä kohtaa, alkuraskauden vaihtuessa keskiraskaudeksi. Pian hormonimäärien pitäisi laskea ja pahoinvoinnin poistua, mutta siis vielä eletään niitten ylintä piikkiä. Siksi pahoinvointi voi olla nyt runsaimmillaan tai jos sitä ei ole vielä ollut, alkaa vasta nyt.
 
Onko täällä muita, joilla pahoinvointi on alkanut vasta näin myöhemmin?
Mulla alkoi pahoinvointi viime viikonloppuna ja olin silloin poissa töistä, koska oksentelin ja olo oli älyttömän heikko. Nyt perjantaina olin myös yhden päivän poissa töistä, koska tuo oksentelu palas torstaina vähän suuremmassakin mittakaavassa. Aiemmin en ole oksennellut ja säikähdin toki, että mitä tää nyt on. Ärsytti suunnattomasti myös se, kun perjantaina asiasta ilmoittaessani esimiehen kommentti oli "eihän raskausajan pahoinvoinnin kuulu olla jatkuvaa". No mitä hemmetin jatkuvaa tässä on, jos on ollut kolme päivää yhteensä poissa töistä, kahdella eri kerralla. Että mua joskus ärsyttää tuo meidän työpaikan touhu..

12+5
 
nuorallatanssija onpas sinulla ihmeellinen pomo :O Eipä olisi mukavaa olla tuollaisen ihmisen alainen :< Itse en ole ollut päivääkään poissa töistä raskauden takia, ja toivon, ettei tarvitsisikaan, sillä se tietää työkavereille aina enemmän hommia :/
 
Tänne saapui joku flunssa.. kurkku ja nenä kipeinä ja väsyttää, öklö olo ja siihen päälle noi menkkakivut välillä, meninki sanomaan että on liian hyvä olo....! panadolia otin aamulla ja kait se pitää yöksikki, en mielelläni syö mitää lääkkeitä nyt.. ja bafucineja saa onneksi ottaa.

hih, mutta onneksi mulla on nuo kuvat pikkuisesta piristämässä.. kyllä sitä niin rakastui kun näki sen pienen pyörimässä omassa yksiössään :,) <3

tuosta pahoinvoinnista en siis osaa tällä hetkellä mitään.. öklö olo on, mutta onko se sitte flunssa vai tämä raskaus...

Sandri & pikkuinen 12+1
 

Yhteistyössä