Syyskuun 2009 odottajat 2

  • Viestiketjun aloittaja Tilli_
  • Ensimmäinen viesti
ellinoora77
onnea monik tuhannesti!

voi että kuulostaa niin "mukavilta" nuo teidän synnytykset, tulee taas ihan luuseriolo kun ei ikinä ole tuntenut sitä ponnistustarvetta ja olis sanut sen loppuun asti tehdä itse. mutta ei pitäisi harmitella, onneksi on vauva sylissä, kiitos pätevien ammattilaisten...

eemi ja bambuko se kyseli iltanarinoista, minä olen esikoisen ja tämän toisenkin kanssa tulkinnut sen iltarumban maidon tankkaukseksi, eli annan vain niin paljon tissiä, kuin suinkin suostuu syömään. välillä tietysti röyhtäytän ja saattaa hetkeksi torkahtaa jne. ainakin vielä on toiminut tytölläkin, esikoinen söi tällä tavalla monenkin tunnin ajan ja lopulta nukkui sitten 5-6 tunnin ekan pätkän iltayöstä. tytöllä pisin pätkä on vielä 4h, kun ei jaksa varmaan yhtä paljon imeä kuin poika. sitten aamuyö on yleensä tiheämpää syömistä, pojalla oli varmaan 2-3h välein ja tytöllä alle tunninkin välein. sitten noin kuuden aikaan yleensä en enää edes yrittänyt poikaa nukuttaa, vaan lähdettiin vaippaa vaihtamaan ja aamuhommille. sillä tavalla yritin vähän totuttaa päivärytmiin heti alusta. tytöllä menee näköjään niin, että nukkuu ensin pitemmän pätkän, sitten tankkailee muutaman tunnin (siis syö, torkkuu, kakkaa, syö, torkkuu) ja nukkuu sitten taas pitemmän unijakson. näin menee vielä päivät ja yöt.

minä kyllä nukun aina kun voin päivälläkin, kotihommat saa odottaa. olen aika nopea nukahtaja ja päivällä lyhytkin torkahdus auttaa. monesti torkun esimerkiksi esikoisen katsoessa lastenohjelmia tms. sillä tavalla ne yöheräämisetkään ei ole ahdistaneet yhtään, vaikka tytöllä niitä näköjään paljon enemmän kertyy kuin esikoisella. mutta päiväunet ovat parasta mitä tiedän ja minä todella tarvitsen niitä! villakoirat saa pyöriä nurkissa, kunhan unta ja ruokaa on riittävästi..:)

olen aloittanut tytön kanssa ulkoilua aika varovasti, kun on ollut sellainen reppana vielä, mutta onneksi näitä vähän lämpimämpiä säitä on vielä riittänyt, ainakin päiväsaikaan. nyt oli kyllä jo kolea aamu.

ja vielä yliaikaisuudesta, viimeksi kättärillä eivät käynnistäneet ennen 42+1 vaikka miten valitin ja itkin, mun käsittääkseni täällä ei yhtään kiirehditä jos vauva vaan voi hyvin mahassa... äidistä ei nin väliä.

tsemppiä vielä odottajille!

ellinoora ja anniina 2 vkoa ja 3 päivää
 
Eemi
Tosi samanlaiselta kuulosti Monikin kertomus kuin mitä itsekin koin! Mua yllätti myös kun se ponnistamisen aika tuli, en uskonut yhtään että oltiin jo siinä vaiheessa. Enkä oikein osaa vieläkään ymmärtää, että nyt meitä oikeasti on tässä perheessä 3! :D

Ellinoora: noin mäkin olen järkeillyt. Eilen oli meillä pisin valvominen ikinä, illalla puoli kuudesta puoli kahteentoista oli hereillä. Yritettiin nyt tehdä niin, että kerralla syötettiin täyteen, annettiin torkkua/tarkkailla/leikkiä tunnin verran, ja taas tankattiin täyteen kun käninä alkoi. Ja näin meni koko kuusi tuntia! Puolen yön lähestyessä vauva oli itsekin niin väsynyt, että itku oli pelkkää väsymystä ja rauhoittuminen tosi vaikeaa. Mutta sitten nukkuikin melkein kuusi tuntia, mitä ei ole tapahtunut ikinä, ja sen jälkeen nukkui vielä reilut kaksi tuntia. Joten kaipa tuo sellaista tankkaamista on, ja pitäisi olla kiitollinen, että on edes jonkinlainen rytmi: tuo tapahtuu siis vain iltaisin ennen ekaa yöunipätkää. Päivät on yleensä helppoja ja menevät suht saman kaavan mukaan. Täytyy siis vain jaksaa ja vuorotella miehen kanssa iltaisin, vaikka se tuntuu tosi raskaalta silloin, kun on itsekin jo ihan sippi päivän jälkeen.

Jeps. Kakkaaminenkin on meillä muuttunut viime päivinä, enää kakkaa ei ole joka vaipassa, vaan tyttö kakkaa vain iltaisin ja öisin. Mikä on tosi kivaa, koska maitokakan siivoaminen kestovaipoista ei aina ole siitä helpoimmasta päästä, kun se leviää kuivaliinan ylikin ja kuorivaippaan asti välillä. Huh, mä jo pelkäsin että koko ajan meillä kakataan 8 kertaa vuorokaudessa!

Tulipa taas vauvan napaa. Nyt lypsylle äkkiä, ennen kuin herää...
 
Riikkanen
Hello,

Juu ei mitään vaikutusta akupisteiden painelulla. Tosin en tiedä miten paljon niitä pitäisi painella, olen kyllä ihan vaan muutaman kerran päivässä "käsitellyt".

Ellinoora, ei nyt mitään luuserioloa vaikka ei ponnistustarvetta tuntunutkaan! Sullahan on nyt ihana vauva siellä joten se on tärkeintä. Ei ole hyvää tai huonoa synnyttäjää.

Iltaitkut ainakin meidän esikoisella oli ihan jokapäiväisiä n. 3 ekaa kuukautta. Se on vaan joku vauvojen juttu. Voi kyllä olla rankkaa, muistan kun vuonna 2006 oli mieletön hellekesä ja illat vuoroteltiin miehen kanssa kantovuoroja hiki päässä. Nyt ajattelinkin että jos vaan kantoliinaa opin käyttämään se voisi noissa iltahetkutuksissakin auttaa. Sitten Disflatylista ja Cuplatonista on ollut puhetta. Meillä oli silloin käytössä Disflatyl enkä kyllä mitään huomattavaa hyötyä havainnut. Ne ilma- ja masuvaivatkin nyt vaan kuuluu vauvan elämään.

Päivällä nukkumisesta....mä en osannut esikoisen aikaan nukkua päivisin vaikka olin välillä aivan älyttömän väsynyt. Puolivuotiaasta lähtien poika valvotti hirveesti kun alkoi liikkumaan. Nousi seisomaan sängyssä pahimmillaan joka yö tunninkin välein, vähintään parin tunnin välein. Mitään hätää ei ollut, ilmeisesti vaan johtui siitä seisomaan oppimisesta. Tätä kesti 1-vuotiaaseen saakka näin pahana ja olin aivan zombie. Muistan että silloin olin ihan taivaassa jos sain nukkua kolmekin tuntia putkeen. Muutaman kerran menin vanhemmilleni nukkumaan. ....ja siltikään en nukkunut päivisin vauvan nukkuessa vaan touhusin jotain ihme kotihommia. Ja tietysti halusi sitä omaa aikaa lukea lehtiä, olla netissä ;) ym, tai vaikka syödä rauhassa. Nykyään päikkärit onnistuu mulla hyvin joten aion kyllä sellaiset ottaa jos vaan on mahdollista jossain välissä. Ne kotityöt odottaa, eikä todella tekemällä lopu. Suihkuun ym menin sitten iltaisin miehen ollessa kotona, tai sit otin vauvan sitteriin istumaan kylppäriin. Mutta kyllähän tuo oma aika tosi kortilla oli, ja olin ihan shokissakin alussa kuinka vauva muutti elämän ja vei aikaa. Vaikka nyt jälkeenpäin olen vähän miettinyt että olihan pikkuvauvan kanssa tosi helppoa...Aikansa kutakin. Meillä ehkä "vaikeinta" aikaa oli 1-2-vuotiaana kun poikaa piti ihan jatkuvasti pitää silmällä ja muutenkin on aina ollut seuraa vaativa. Pienenä vauvanakaan ei hetkeäkään viihtynyt itsekseen jos yritin jotain tehdä. Ainakin näin 3-vuotiaana sitten on huomattavasti helpompaa (jos lohduttaa yhtään):)

Oho toivottavasti en pitkästyttänyt jaaritteluillani....

Itsestäni sen verran että olen kyllä niin kyllästynyt!!! Vauvan syntymä tuntuu vaan yhä enemmän utopistiselta. Ihan oikeasti tuntuu että olen raskaana vielä joulunakin. Viime yönä supisteli lupaavasti, tosin ihan vaan semmosia mahan kovettumisia, ei mitään kivuliasta. Joka aamu huokailen että tässä sitä vieläkin ollaan. Kaikki kaverit ja sukulaisetkin tuntuu olevan kärsimättömiä. Anoppi ei uskalla enää soittaa mulle, oli miehelle sanonut että kuulostin kireeltä ja "hermostuukohan Riikka kun soittelen koko ajan?", mies siihen: "Kai nyt kuka vaan hermostuis jos joka päivä soitetaan ja kysytään samat asiat".

Miten muuten muiden kaupunkien sairaaloissa on vauvaa ja äitiä päästetty katsomaan? Olen kuullut että TAYSissa ei sikainfluenssan takia nyt pääse kuin isät ja sisarukset vauvaan katsomaan. Aika tylsää ainakin jos joutuu olemaan pidempään...

Tsemppiä kaikille uusille äideille imetysten, pumppausten, valvomisten ja kakkavaippojen kanssa, ja koitetaan kestää me mahakkaat (jos on vielä muita kuin mä)!
Riikka 40+3
 
ellinoora77
eemille kakkavaippavinkki: käytätkö paperisia kuituliinoja kuivaliinan päällä? niillä saa hyvin suurimmat kakat roskiin ja jää vaan "nesteet" pesukoneeseen. helsingissö olen ostanut ekokauppa ruohonjuuresta imse vimsen liinoja. kuituliinojakin voi pari kertaa pestä jos haluaa. vessanpöntöstä ei saa vetää, vaikka paketissa lukee niin.

sitten sappisaippualla lähtee tahrat vaipoista hyvin, samasta paikasta ostettu. lähtee muuten veri, rasva ym. vaikeat tahrat muutenkin.

tsemppejä edelleen riikalle ja muille...;)

ellinoora
 
Lalla
Alkuperäinen kirjoittaja Riikkanen:
Miten muuten muiden kaupunkien sairaaloissa on vauvaa ja äitiä päästetty katsomaan? Olen kuullut että TAYSissa ei sikainfluenssan takia nyt pääse kuin isät ja sisarukset vauvaan katsomaan. Aika tylsää ainakin jos joutuu olemaan pidempään...
Tuo olikin aika outo juttu! Kuulin etukäteen (reilusti ennen synnytystä siis), että Tyksissä olisi nyt flunssakaudella käytäntö, että vain yksi vieras voi kerrallaan tulla huoneeseen asti. En sitten tiedä, oliko tuo isän ja sisarusten lisäksi... Meille ei kuitenkaan mainittu asiasta yhtään mitään, kun menimme osastolle. Kerrottiin vain vierailuajat eikä annettu mitään rajoituksia. Mulla kävikin yhtenä iltana monta vierasta samanaikaisesti! Kun olimme lähdössä osastolta, kuulin, kun samaan huoneeseen just tulleelle naiselle kerrottiin tuosta yhden vieraan käytännöstä. Aika outoa! Sille kuitenkin sanottiin, että se ei ole mikään ehdoton sääntö, vaan äiti saa kuitenkin päättää vieraiden määrän. Ihme systeemi kaiken kaikkiaan...

 
bambu86
tsemppiä odottajille. on varmana hermot kireellä.

täällä on nyt selkeä tiheän imun kausi menossa. tyttö söi eilen 14.30-24.00 koko ajan. ehkä 15-20min taukoja. oli kyl kiva vaan löhötä telkun ääressä. mua ei yhtään kyllä haittaa et illat menee imettäessä. viime yö oli ihana, nukuttiin 24-09 kahdella syötöllä:) täsmällinen tyttö aloitti taas syömisen. vähän semmonen fiilis että menee loppupäivä imetyspuuhissa! tallentava boxi on kovassa käytössä.

huomenna olis sit taas neuvolaa ja torstaina tyttö on jo 1kk! siis ihan liian nopeasti mennyt aika. haluaisin nauttia täst pikku kääryleestä vielä pitkään. nyt on alkanut tulla esiin jo paljon luonnetta, enää ei ole vain avuton pikku nyytti. tosi vilkas on tyttö kyllä ja tempperamenttiä löytyy.

tytölle muuten on tullut murkkuikä, posket näppylöillä:D
 
Eemi
Bambu: meillä jatkuu edelleen murkkuikä - juurikin poskissa finnejä. :D

Lalla: meille Tyksissä sanottiin kyllä tuosta käytännöstä, mutta myös sanottiin, että oman harkinnan mukaan saa tulla vieraita, että ei ole ehdoton käytäntö. Meillä kävi sitten n. 2 vierasta samanaikaisesti melkein joka vierailutunnilla, ja osalla oli vaihto puolen tunnin kohdalla! ;) Ei sinne huoneeseen muutenkaan mahtunut hyvällä tahdollakaan niin paljoa ihmisiä, muutenkin sinne meinasi tukehtua kun silloin oli vielä niin kuumat ilmatkin. Ja kun kahden äidin vieraat aina...

Juu-u, illat on ihan hirveitä. Ollaan molemmat miehen kanssa tosi kiukkuisia illat ja yöt, kun se ilta on vaan niin raskas huutoineen. Kaveri vinkkasi, että kannattaa vielä "pakkonukuttaa" iltaunille vaunuihin ennen yöunia: no, ainakin eilen tämä toimi meillä niin, että huutoa oli ne samat 6 tuntia, mutta molemmin puolin vaunu-unia! En sitten tiedä, muuttuuko rutiinin kehittymisen myötä... Toivottavasti ei kestäisi enempää kuin sen 3 kk, en kyllä millään jaksaisi.

Mä kyllä ottaisin ne päiväunet vaikka joka aamupäivä vielä yöunien perään, mutta tuo lypsäminen kun on kumminkin pakko tehdä vauvan nukkuessa, niin siinä sitten kyllä herää niin paljon, että tulee nälkä eikä uni vain tule. Päivän olen ihan virkeä ja reipas, mutta sitten viiden-kuuden aikaan iskee väsymys. Ja huutorumba.

Kumminkin, kiitti Ellinooralle vinkeistä! Ehkä kokeilen noita...

Eemi menee taas vaihtamaan vaippaa...
 
bambu86
eemi: tuo huuto on varmasti tosi raskasta. mulla välillä oikeen nolottaa kertoa että meidän vauva itkee päivässä varmaan yhteensä minuutin.. mutta joskus kun on nälkä päässyt esim autossa yllättämään on huuto kyllä kova ja sydäntä särkevä!!!!!! nyt muuten kuuluu nälkäkitinää, äkkiä syöttämään! ja sit neuvolaan:)
 
ellinoora77
voi eemiä, ei kuulosta mukavalta nuo iltaitkut... lypsäminen on musta ihan vihonviimeistä hommaa, eli sympatiat sulle kun jaksat! mua ei varmaan olis saanut pitkään jatkamaan, kun meinasi jos sairaalassa mennä siihen hermot. eli oliko se, että lypsät maidontulon jatkumiseksi vai lisäämiseksi? sori kun en ole ollut ihan tarkkaavainen koko keskustelujen ajan...

bambu; ei tartte yhtään nolostella, vauvoja on moneen junaan ja ole vain iloinen, kun kaikki sujuu helposti! sitä on ihan yhtä mahdoton säädellä kuin muutenkaan meitä ihmisiä...

sainpahan aikaiseksi järjestettyä ristiäisetkin, isänpäivänä ja mun äidin kotona maalla. sopii hyvin, kun ollaan miehen kanssa molemmat isättömiä jo... nyt ei olisi enää kuin ruohonleikkuu, niin olisi suurimmat mieliharmit pois alta, taitaa talvi ehtiä tulla ennen kuin joku ehtii meidän viidakon niittää tuosta pihalta.

voi lolakoa, toivottavasti pääset tositoimiin pian... jokohan siellä joku on loppukolmikosta vauvaa hakemassa..? jaksamista jaksamista vielä...

nyt kahvinkeittoon ja sitten vähän pihahommiin. hyi kun siellä ulkona onkin kylmä jo, alkaa taas tämä arpominen onko lapsilla tarpeeksi vai liikaa päällä. musta oikein pukeminen on vaikeinta koko lapsenhoidossa...

ellinoora
 
Sasa_sofia
Päivitän hieman listaa !!

Odottajat:

Lolako, 25+27 la 25.9, kolmas
Riikkanen , la 26.9., toinen (poika 04/06), TAYS

Synnyttäneet:

Eemi, 25+24, tyttö 20.8.09 (rv 37+5), TYKS, 48 cm ja 3320 g
bambu86, 23+32, tyttö 3.9.09 (rv 40+2), Tays, 51 cm ja 3690 g
Aamu79, 29+40, tyttö 5.9.09 (rv 40+5), NKL, 49 cm ja 4230 g, (tyttö 07/07)
Lalla, 30+32, poika 8.9.09 (rv 42+0), TYKS, 53 cm ja 3850 g
Meirami 26+27, poika 8.9.09 (rv 40+0), NKL 54cm ja 4128g (tyttö 08/07)
Kata76, 32+32, tyttö 9.9.09, (rv 40+6), TYKS, 50 cm ja 3590 g, (poika 08/07)
Tilli, tyttö 10.9.09 (rv ), 50cm ja 3200g
Ellinoora77, 32+32, tyttö 12.9.09 (rv39+5), 51cm ja 3240g, KOS (poika 07/06)
Ellen83, 26+33, poika 17.9.09 (rv 42+1), NKL, 52 cm ja 3840 g
Utelias pahalainen, 31+32, tyttö 19.9.09 (41+5) 2675g ja 50cm esikoinen, TYKS
Monik, 22+22, poika 22.9.09 (40+0), 3764 g ja 52 cm
Sasa_sofia 34+32, poika 28.9.09 (40+5), 3590 g ja 51.5 cm


Tulen kirjoittamaan myöhemmin lisää mutta nyt tissille =)
 
lolako
Onnea sasasofialle!!

Niin me vaan Riikkanen jäätii viimeisiksi. Ja uskon että minä viimeiseksi.. Mutta katsotaa tilanne loppuun asti. Eipä enään mene kovin kauan niin mekin päästää tuonne synnyttäjien puolelle. tsemppiä sullekki vaan loppumetreille! :) Kyllä me loppuun asti jaksetaan. (pakkohan se on)

lolako 40+6
 
ellinoora77
onnea sasa_sofia! ja eihän tuo nyt niin pieni vauva ollutkaan kuin epäiltiin, oikein hyvän kokoinen poika!

kerrohan lisää kun ehdit? mitähän aamulle ja up:lle kuuluu...

aurinkoa päivään,

ellinoora
 
Ellen83
Onnea Sasa_sofialle!

Voimia Lolakolle ja Riikkaselle! Yrittäkää nauttia loppuajasta mikäli se vaan on mahdollista.

Mä tässä harjoittelen yksinoloa vauvan kanssa. Tähän mennessä en oo vielä kovin paljon ollut vauvan kanssa kahdestaan koska miehen työpäivinä on melkein aina ollut joku täällä mun seurana. Mutta ihan hyvinhän tää toistaiseksi näyttää sujuvan... Nyt vaan pikkukaveri ei millään suostu nukahtamaan vaan katselee ympärilleen silmät ammollaan. Mutta hyvä sentään ettei tällä hetkellä huuda kurkku suorana. =)

Ellen ja vaavi 2 vko
 
Eemi
Onnea Sasalle kovasti! Lisätietoja odotellessa... Ja Lolakolle ja Riikalle nyt kovasti jaksamista ja tsemppiä!

bambu: ihanaa vaan jos ei itke ja on tyytyväinen. :) Kyllä meilläkin lapsi on ihan perustyytyväinen, mutta on vain ihan kuin äitinsä, eli tosi kärsimätön luonne. Kaikki on tultava HETI eikä melkein, esim. kun vaipanvaihdon jälkeen menee se puoli minuuttia maidon lämmittämiseen ja syöttöasentoon asettautumiseen, niin hermo menee heti ekan viiden sekunnin aikana. :D Ja iltaisin ei osaa rauhoittua ja itkee sitten väsaymystään ja ilmeisesti myös vähän masuvaivoja. Mutta nukutetaan tällä haavaa "pakolla" vaunuihin iltaisin, jos se auttaisi jotain.

Ellinoora: meillä meni niin, että mulla ei maidontuotanto riitä, koska ilmeisesti tiheän imun kausi munattiin siihen, että lisämaitoa oli annettu jo sitä ennen, vauva ei kunnolla enää huolinut rintaa kun pullosta tuli helpommin, ja mulla meni kärsivällisyys siihen 24/7 huutoon. Joten nyt ruokitaan n. puolet ja puolet rintamaidolla ja korvikkeella suoraan pullosta, mutta maidontuotanto varmaan hiipuu tästä sitten vähitellen, kun ei saa imustimulaatiota. Mutta olen itse tähän ratkaisuun ihan tyytyväinen, koska imetys kävi todella hermoille ja oli raastavaa muutenkin (se kipu jatkui vaan...). Nyt menee kyllä aikaa lypsämiseen, mutta toisaalta mieskin voi syöttää ja siinä taas pääsen joskus helpommallakin. Ruokailuhetket on meillä paljon levollisempia nykyään.

Ellinooralla ristiäiset tuleekin sitten hyvänä päivänä, ihana ajatella. Ellenille jaksamista vauvan kanssa yksin olon opetteluun... Mä olen vasta vähitellen oppinut senkin tajuamaan, että vaikka vauva on syömisen jälkeen "pirteä" ja silmät auki, niin on kaikkea muuta kuin pirteä... Ei vaan osaa enää nukahtaa itse kuten vastasyntyneenä. Silmät menee kiinni samantien kun saa pakattua vaunuihin ja työntää ne liikkeelle. ;)

Tänään käytiin mun työpaikalla moikkaamassa mummia (juu, oon siis samassa talossa töissä kuin äitini) ja mun työkavereita. Muuten meni hyvin, mutta bussimatkalla pikkuinen heräsi eikä sitten enää nukahtanutkaan. En ehtinyt käymään yhdessäkään kaupassa, vaikka piti vilkuilla talvitakkeja... Piti vaan päästä sisätiloihin vaavin kanssa. Mutta paljon pientä ihasteltiin. Samoin käytiin jälkitarkastuksessa korvatulehduksen tiimoilta, ja terveen paperit saatiin. Siinä mielessä kaikki siis hyvin.

Nyt koiran kanssa metsälenkille, ihanaa!
Eemi ja pikkuinen E, 6 viikkoa
 
bambu86
meidän vaaveli on tänään 4viikkoa vanha! ei vissiin käy tekosyystä kakun leipomiseen??

mulla on muuten tullut TOSI outo juttu. olen aina ollut hyvän ja laaturuoan ystävä ja innokas kokkailija. mut synnytyksen jälkeen(tai ehkä nyt ainakin parin viikon ajan) ei mikään ruoka maistu miltään?!? menee hermot kun tekee jotain ihanaa lempi ruokaa niin ihanku ilmaa söis. ainut niin makeaa esim pullaa ja leivoksia vain tekee mieli, vaikka niitä en normaalisti syö ikinä. no en kyllä nytkään vaan kärvistelen makean himossani. ainut mikä maistuu hyvältä on kaurapuuro ja ruisleipä ja jotku hedelmät..jes.

tietääkö muuten joku mistä saa kaarituellisia imetysliivejä jotka olis vaikka vielä jotain seksikästä mallia?? ei muuten löytynyt koko ideaparkista muutakuin jotain mummomalleja.
 
ilona80
Mä taas vierailen teidän ketjussa, kun meillä elokuisilla on niin hiljaista :) ...vauvat kun on niin samanikäisiä niin kiinnostaa. Eli tervetuloa samaan vauvanhoitoketjuun (Lallahan siellä jo kirjotteleekin, kun ehtii) :)

Bambu: Mä löysin Kappahlista hyvät kaarituelliset pitsiset liivit, joita ei ole topattu. Mustia ja valkoisia oli saatavilla.
 
Riikkanen
Bambu: en meinannut minäkään löytää mitään kivan näköisiä äitiysliivejä, mm. "hyvinvarustelluissa" tavarataloissa Stockalla ja Sokoksella oli kummassakin vaan yksi malli imetysliivejä (mummosellainen). Mun mielestä jotenkin uskomatonta, onhan kuitenkin aika paljon imettäviä naisia. H&M:llä mun mielestä oli ihan ok valikoima. Sekä kivannäköisiä että sit niitä mummomalleja. Laadusta tosin en tiedä mutta hinta on ainakin huokea. Muutenkin äitiysvaatteiden valikoima on vaan vähentynyt, ainakin kolmen vuoden takaa, joskaan ei silloinkaan paljoa valikoimaa ollut. Onneks kohta saa heittää mammavaatteet pois! Mua ei yhtään huvita enää pitää näitä samoja röntteitä. Niin joo ja Bambulle ikuinen pessimisti ;) kommentoi että eiköhän teidänkin vauva ehdi monet kerrat vielä itkeä;) Nauti nyt jos vauva tuntuu "helpolta" äläkä yhtään sitä nolostele!

Huoh täällä ei vieläkään MITÄÄN. <Kiitos kuitenkin kaikille kannustavista sanoista:) Tää on uskomatonta. Keskiviikkona kävin neuvolassa, kaikki ok ja hemoglobiinikin oli nyt onneksi hieno 131. Maanantaille sain taas uuden ajan, silloin laitetaan lähete äitiyspolille jos mitään ei oo tapahtunut. Vauva onneksi liikkuu edelleen tosi paljon, ei tarvi siitä huolestua, mutta potkinnat ja nyrkkeilyt on jo niin voimakkaita varsinkin iltaisin että alkaa sattumaan. Eilen illalla piti viettää aikaa kontillaan kun tuntui että kaikissa muissa asennoissa vauvan heilunta teki kipeää.

Riikka 40+6 PLÄÄH
 
bambu86
riikkanen: mä just aioinkin mennä sokokselta ja stokkalta etsimään, empä siis taidakkaan...huoh.
kyllä varmasti meidän rinsessakin kerkeää parkumaan ja varmaan uhmaikä on sit kahta kauheampi:D

me oltiin miehen kanssa vauvoina tosi helppoja molemmat mut sitte vähä vanhempana (ja varsinkin murkkuiässä) aika huhhuh:p
 
Lalla
Milläs mallilla lolako on? Riikkanen olikin eilen päivittänyt tilannettaan... Sintti, se Ilonan mainitsema keskustelu on tämä: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1801452

Sitä kautta pääset sitten koko vauvanhoitoalueellekin (kun nyt ollaan odotusajan puolella).

Meillä on ollut aikamoinen viikko, etten sanoisi... Keskiviikkona huomattiin vauvan takapuolessa, peppuvaossa, kovan tuntuinen patti, joka ei kauheasti näkynyt. Meillä oli torstaiksi varattu eka lastenneuvola-aika, joten ajateltiin, että näytetään pattia siellä. Säikähdin heti, voisiko kyseessä olla paise...

Seuraavana päivänä patti oli kasvanut ja oli jo silmin nähtävissä. Neuvolassa kaksi hoitajaa määritteli sen heti paiseeksi ja passittivat meidän kaupunginsairaalan päivystykseen. Mentiinkin sitten sinne lastenpäivystykseen suoraan neuvolasta. Siellä ei ollut lastenlääkäriä, vaan ihan yleislääkäri, joka sanoi, että paise on niin syvä ja vauva on niin pieni, että hän ei voi tehdä asialle mitään. Soitto TYKS:n päivystävälle lastenlääkärille, joka määräsi meidät samalta istumalta TYKS:n lastenpäivystykseen. Sinne sitten...

Odoteltiin TYKS:ssä puolisentoista tuntia, päästiin päivystäjälle, joka joutui juoksemaan saman tien synnärille hätätilanteen takia, ja me jäätiin tutkimustilaan odottelemaan pariksi tunniksi. Lopulta toinen lääkäri tuli pelastamaan meidät. Tutki vauvan ja sanoi, että paise pitää avata ja tyhjentää eli siis leikata ja siirsi meidät lasten kirurgiselle osastolle saman tien. Oltiin lähdetty kotoa neuvolaan klo 14 aikaan ja oltiin osastolla n. klo 20.30. Hieman uuvutti, kun mulla oli edellisenä päivänä ja yönä ollut kuumetta ja lihassärkyä...

Leikkaus sovittiin seuraavaksi päiväksi eli perjantaiksi. Tarkoitus oli, että vauva olisi päässyt nuoren ikänsä takia sinne ensimmäisten joukossa aamulla, koska ennen nukutusta pitää tietenkin paastota. Rintaruokitun paastoaika on 4 h. Paasto aloitettiin klo 4.30 ja sitä kesti hyvin klo 9 asti, kun vauva vain nukkui (onneksi tämä vauva siis nukkuu pitkiäkin pätkiä eikä halua roikkua tissillä ihan joka hetkeä!). Siinä alkoi sitten osoittautua, että eihän me mihinkään leikkaukseen ihan heti päästä, kun kiireellisemmät lapsipotilaat kiilasi jonossa aina edelle. Klo 10 aloitettiin nestetiputuksen asentaminen, koska paasto oli kestänyt jo 5,5 h. Tiputusta ei meinattu saada millään käyntiin. Kanyyli ei meinannut mennä käteen, vauvan molempia kämmenselkiä rääkättiin, ja tippalaitteessakin oli jatkuvia ongelmia. Vauva karjui kovemmin kuin koskaan taukoamatta! Lopulta tiputus alkoi toimia ennen klo 11, mutta takkuili useaan otteeseen sen jälkeenkin.

Leikkaussaliin päästiin lopulta klo 11.30 ja sain olla paikalla siihen asti, kunnes vauva nukahti. Tapahtui muuten äkkiä! Meidät määrättiin miehen kanssa osastolta ulos syömään ja palattiin pikaisesti takaisin klo 12.30. Klo 12.50 pääsin heräämöön, jossa vauva ihmetteli jo silmät auki. Sain hänet syliinsä, taisi haistaa maidon, sillä siitä alkoi kauhea huuto. Jouduttiin odottamaan anestesialääkäriä puolisen tuntia, että saatiin lupa lähteä osastolle ja syömään. Leikkaus oli mennyt hyvin. Paiseessa oli ollut paljon mätää ja 2 onkaloa, jotka oli tyhjennetty. Haava oli jätetty auki ja siihen vielä kumiliuska yhdellä ompeleella, jotta haava pysyisi viikonlopun yli auki ja loppukin märkä tulisi ulos (kumi tarkoitus poistaa maanantaina neuvolassa). Hoitona vain jatkuvat suihkuttelut ja pepun puhtaana pitäminen (tosi helppoa tiheäkakkaisella tissivauvalla...), mutta ei antibiootteja tai muita lääkekuureja.

Kun lopulta päästiin osastolle, vauva oli jo kakannut, ja pylly oli pestävä ennen ekaa syöttöä. Hoitaja, jonka se piti tehdä ja opettaa samalla mulle, joutui kuitenkin muille asioille, ja jouduin odottamaan nälästä karjuvan lapsen kanssa edelleen vartin. Lopulta pylly saatiin pestyä ja vauva pääsi syömään. Kello oli jo jotain 13.45!

Meidät siirrettiin pian omaan huoneeseen, ettei märkäbakteerit leviä muihin potilaisiin, koska kaikillahan siellä osastolla on aukinaisia haavoja. Ilta menikin sitten vauvan syödessä ja kakatessa, me pyykättiin pyllyä n. 3 krt/h! Vauva oli väsynyt ja vähän veltto, ei itkeskellyt, mutta oli kuitenkin hyvävointinen. Yön nukkui normaalisti eli hyvin.

Tänään haava on vielä tarkistettu ja mitattu, ettei kuume ole noussut. Päästiin sitten tänään päivällä kotiin. Ja oltiin siis edelleen sillä neuvolareissulla! Mä olin vauvan kanssa sairaalassa koko ajan, yövyin vauvansängyn vieressä patjalla lattialla. Mies oli yöt kotona, mutta muuten kaiken aikaa meidän kanssa sairaalassa. Mä sain nukuttua ekana yönä sairaalassa n. 1,5 h kahdessa erässä, mutta viime yönä jo 6,5 h. Oon ollut aika hermoraunio ja itkenyt ja pelännyt paljon. Eilen kun sain vauvan lopulta osastolle ja taas omaksi, pidin sitä vain sylissä, imetin, nuuhkin ja itkeskelin... Tuntui, etten voinut laskea vauvaa käsistäni!

Tänään vauva on ollut vielä väsynyt, mutta ei enää veltto eikä lääketokkurainen. On vähän itkeskellyt ja ollaan annettu Panadol-mikstuuraa. Ei kuitenkaan valita vaippa- ja peppuhommissa. Vauvan käsittely on aika vaikeaa, kun peppuun ei kauheasti uskalla tarttua. Pyllyn pesu taas vaatii mielellään 2 ihmistä (yhdellä on yksin vaikeampaa), koska pyllyvakoa pitäisi saada pesun aikana avattua ja vettä tähdättyä haavaan eri suunnilta, mutta kädellä ei tietenkään voi auttaa hieroen.

Se kumiliuska, jonka oli tarkoitus olla maanantaihin, irtosi tänään heti kotona! Soitin hädissäni osastolle ja pelkäsin, että joudutaan takaisin, mutta ei onneksi joudutakaan. Asialle ei vain voi mitään ja pesujen kanssa pitää olla entistä huolellisempi. Nyt toivotaan, että haavaan ei jää märkää, jos se nyt sitten kerran umpeutuu nopeammin.

Maanantaina mennään joka tapauksessa neuvolaan ja tarkastutetaan se pepun ommel, joka pitää poistaa, jos se siellä vielä on. Meillä on lisäksi siellä napatarkastus, koska torstain käynnillä navasta löytyi sieni! Navalle on nyt aloitettu hoidot ja sairaalan lastenlääkärin mielestä napa ei ole nyt tulehtunut. Sama lastenlääkäri tarkasti silmät, koska myös silmätulehdusta epäiltiin! Sitä ei vielä ehkä ole, vaan vaivana on ahtaat kyynelkanavat ja sen takia jatkuva ja runsas rähmiminen. Melkein tässä meinaa siis ajatella, että meidän vauva on ihan rapakunnossa ja eikö me olla osattu hoitaa sitä yhtään! Paise ei kuitenkaan johtunut meistä eikä myöskään navan sieni. SIlmiäkin on putsattu kaiken aikaa, joten ei me sillekään mitään voida.

Neuvolasta tuli sen verran hyviäkin uutisia, että vauva oli kasvanut hienosti! Painoa oli jo 4,5 kg ja pituutta muka jo lähes 59 cm (en usko, että tulos meni oikein!!). Maitoa on tullut niin hyvin, että täysimetystä suositeltiin ainakin 4 kk, jopa 6 kk. Sairaalassa pelotti, vaikuttaako tämä paisestressi maidontuotantoon ja lopettaa sen kokonaan...

Että näin meillä! Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin aamen! ;)

Lalla ja Pikku-ukko, 3 viikkoa ja 4 päivää

P.S. Muita muutoksia: Vauva ei enää käytä tumppuja käsissään 24/7! Vauva on saanut tutin! (Neuvolan täti antoi temperamenttiselle karjujalle tulpan, me ei oltu vielä tuttia tarjottu...)
 

Yhteistyössä