Syyskuiset 2023

vierailija
Vaatekriisi kohta käsillä täälläkin! Vielä menee jonkun aikaa normi vaatteet, mutta en ole löytänyt yhtäkään kauppaa jossa olis raskausajan vaatteita. Haluaisin siis mennä kauppaan ja sovittaa enkä tilata summan mutikassa netistä ja palautella niitä.
Ostin omat mamaliciousksen housut prismasta ja on ihan parhaat 😊
 
vierailija
Älä huoli,ihan yhtä kuutamolla täälläkin oltu ja kiitollisena kirjannut kalenteriin vain ylös missä pitää milloinkin olla onneksi nyt nuo labroissa yms juoksemiset tehty käsittääkseni ja seuraavana etappina neuvolalääkäri ja ensikuussa rakenneultra.

Vaatteiden kanssa kriiseilen, kokemuksia hyvistä ylhäällä pysyvistä taskullisista (farkku)leggareista vai mitä käytätte?
On se kyllä hyvä, että on neuvola, joka opastaa, itsellä ei ainakaan riitä mielenkiinto itse selvittämään 🙈

Itse tilasin parit halvat äitiys legginsit ja mekko-paitulin, jos tarvitsee kesällä joskus siististi pukeutua, muutoin olen käyttänyt miehen huppareita, t-paitoja ja lökäreitä. Minulla se hyvä, että opiskelen etänä ja asun landella, pienessä kyläpahasessa, niin täällä ei väliksi missä vaatteissa liikkuu 🤣
 
On se kyllä hyvä, että on neuvola, joka opastaa, itsellä ei ainakaan riitä mielenkiinto itse selvittämään

Itse tilasin parit halvat äitiys legginsit ja mekko-paitulin, jos tarvitsee kesällä joskus siististi pukeutua, muutoin olen käyttänyt miehen huppareita, t-paitoja ja lökäreitä. Minulla se hyvä, että opiskelen etänä ja asun landella, pienessä kyläpahasessa, niin täällä ei väliksi missä vaatteissa liikkuu
Toi olisi kyllä hyvä jos voisi olla vaikka etätöissä ja lökäreissä kaikki päivät. Teamsin kamerastakaan ei raskaus näkyisi. 😃
Itsellä toimistotyö joten täytyy aamuisin laittaa suht ihmisen vaatteet päälle joten jotain raskausajan vaatteita haluaisin.

Neuvolalääkärissä kaikki hyvin, sattui ultraamaan, kysyi verenpaineet (mittaan itse) ja onko jotain muuta mielen päällä jne. Käynti kesti 20 minuuttia ja valmis! Ei edes painoa katsonut, lähinnä jutusteltiin asioita läpi.
 
Elekääpä huoliko, ei tässä prosessissa tarvi tietääkkään mitään, pääasia että on hyvä fiilis itellä ja nautiskelee ajasta! Raskaustodistuksen kun huolehtii itselleen Kelaa varten ni sillä pääsee jo pitkälle. Itsellä toinen raskaus menossa nyt, ja en sitten millään viitsisi ravata neuvolassa kokoajan. Sanoinkin että osaan soittaa jos tulee huolia ja joskus voi käyä pissinäytteen antamassa. Ultrat on toki kivoja kun näkee elämää,mut muuten luotan mottooni "niin kauan ku kaikki on hyvin, kaikki on hyvin!
 
Toi olisi kyllä hyvä jos voisi olla vaikka etätöissä ja lökäreissä kaikki päivät. Teamsin kamerastakaan ei raskaus näkyisi.
Itsellä toimistotyö joten täytyy aamuisin laittaa suht ihmisen vaatteet päälle joten jotain raskausajan vaatteita haluaisin.

Neuvolalääkärissä kaikki hyvin, sattui ultraamaan, kysyi verenpaineet (mittaan itse) ja onko jotain muuta mielen päällä jne. Käynti kesti 20 minuuttia ja valmis! Ei edes painoa katsonut, lähinnä jutusteltiin asioita läpi.
No se oli nopea käynti sitten! Kiitos tästä infosta mitä se mm voi olla siis sisällöltään 😊
 
Kysymys sormuksista! Missä vaiheessa (aiemmissa tai tässä raskaudessa) ootte joutunut ottamaan kihla- ja vihki- tai muita sormuksia pois? 😊 Mietin tässä onkohan siihen mitään yleistä aikaa vai vaihteleeko tosi paljon.
 
vierailija
Kysymys sormuksista! Missä vaiheessa (aiemmissa tai tässä raskaudessa) ootte joutunut ottamaan kihla- ja vihki- tai muita sormuksia pois? Mietin tässä onkohan siihen mitään yleistä aikaa vai vaihteleeko tosi paljon.
Mulla vaihtelee ihan ilman raskauttakin tosi paljon! En tykkää jos ne on yhtään naftit kun sormia turvottaa, joten arjessakin ne otan herkästi pois. Varmaan viimestään kesällä otan pois kokonaan 🙏🏻
Siirryin tosiaan myös fb:n puolelle ja harmi kun täällä keskustelu hiljani. Tämä kaksplussa alusta vaan on niin turhauttava, kun viestit ei mene perille ym. 😣
-R
 
Kiitos! Joo arvelin jo ettei tähän varmasti löydy mitään oppikirjavastausta. 😃
Ja ihan luonnollista, että fb myötä tyypit hiljenee täällä, mäkin varmaan muutaman viikon päästä kun on rakenneultra takana. 👍🏼
 
vierailija
Ai rupeeko sormet turpoamaan yleensä raskauden aikana? Miksi, kerääkö jostain syystä nestettä vai?

Itse olen joutunut vihkisormuksen poistamaan jo vuosia sitten koruallergian vuoksi ja otin tatuoinnin tilalle, niin minulla ei tuota sormus ongelmaa olekaan.
 
vierailija
Onko kukaan perehtynyt synnytymaksuihin? Yritin oman sairaalaan sivuilta lueskella, mutta en löytänyt hinnastoa, vain maininnan, että synnytys on maksullista ja lasku lähetetään kotiin.

Lähinnä kiinnostaa, missä synnytyksessä voisi säästää? Pieneenkö lasku jos ei syö sairaalan ruokia, vaan ottaa omat eväät mukaan? Onko jotain muuta, mitä kotoa voisi ottaa mukaan eikä käyttää sairaalan varusteita säästääkseen laskussa? Pesuaineet, vaipat, vauvan vaatteet? Vai kuuluvatko nuo kaikki vuorokausi hintaan käytit tai et?

Perhehuone varmaan kalliimpi kuin normaalihuone? Minä en perhehuonetta ainakaan halua jos siitä menee lisämaksua, sillä mies ei voi sairaalassa yöpyä kun hoitaa eläimiä kotona.

Jos joku on perehtynyt aiheeseen, niin kaikki vinkit tervetulleita miten säästää summasta. En ole sairaalassa juurikaan asioinut, niin en tullut edes ajatelleeksi, että se ei hoidukaan ihan perus 42 euron poliklinikka maksulla 🤦‍♀️ Ja nyt kamala stressi mistä nyhtää rahat kun muutenkin tiukka vuosi meneillään kun on syydetty remontteihin rahaa ja aloitetut remontit on pakko saattaa loppuun, joten rahaa kuluu edelleen eikä jää yhtään sukanvarteen laitettavaa 😬

Toki neuvolasta kyselen seuraavalla käynnillä, mutta nyt täältä alkustressiin kyselen säästövinkkejä 😊
 
vierailija
Käsittääkseni sairaala perii hinnan per sairaalassa vietetty päivä. Hinta on enintään jotain 50 e/päivä (tämä on ihan säädetty jossain). Sisältänee ruuat, vaatteet ym.

Korjatkaa joku, jos olen ihan väärässä.
 
vierailija
No ei se ihan hirveän kalliiksi tule ellei satu jotain ja joudut viettämään sairaalassa viikkoja.
Itse ajattelen niin, että mies tehkööt lisää töitä, jos sairaalamaksut kiristää kukkaroa. Synnytys ja siitä selviytyminen on tuossa vaiheessa se naisen murhe ja mies huolehtikoon siitä, millä lysti kustannetaan.
 
vierailija
No ei se ihan hirveän kalliiksi tule ellei satu jotain ja joudut viettämään sairaalassa viikkoja.
Itse ajattelen niin, että mies tehkööt lisää töitä, jos sairaalamaksut kiristää kukkaroa. Synnytys ja siitä selviytyminen on tuossa vaiheessa se naisen murhe ja mies huolehtikoon siitä, millä lysti kustannetaan.
Tämä kun pelittäisikin. Meillä mies tekee jo nyt kaiken ajan töitä ja minä huolehdin remontista, hänellä menee vain aimosumma ulosottoon 😔 Eli meillä kyllä mies tekee jo kaikkensa talouden eteen ja jos raskaus olisi suunniteltu niin tähän vuoteen emme juurikaan taloudellisen tilanteen vuoksi missään nimessä olisi lasta hankkineet, mutta kun hän oli nyt valmis saapumaan niin annettiin tulls. Saattoi olla virhe, sillä talous menee pahasti kiemuralle enkä tajunnut tosiaan laskea vaivabudjettiin idioottina mitään sairaalamaksuja 🤦‍♀️

Lähinnä tosiaan jos olisi mitään keinoa säästää synnytyksen kustannuksista, niin voisin mieluusti säästää, jottei tarvitsisi ruuista pihistellä synnytyksen vuoksi kun muita säästökohteita ei oikein enää ole.

Mutta jos vuorokausi hinta on aina vakio niin sitten ei varmaan omat eväätkään kannata 😬

Täytyy vaan pitää peukut pystyssä että kaikki menisi mahdollisimman hyvin ja päästäisiin pois pikaisesti synnytyksen jälkeen!
 
Tämä kun pelittäisikin. Meillä mies tekee jo nyt kaiken ajan töitä ja minä huolehdin remontista, hänellä menee vain aimosumma ulosottoon Eli meillä kyllä mies tekee jo kaikkensa talouden eteen ja jos raskaus olisi suunniteltu niin tähän vuoteen emme juurikaan taloudellisen tilanteen vuoksi missään nimessä olisi lasta hankkineet, mutta kun hän oli nyt valmis saapumaan niin annettiin tulls. Saattoi olla virhe, sillä talous menee pahasti kiemuralle enkä tajunnut tosiaan laskea vaivabudjettiin idioottina mitään sairaalamaksuja

Lähinnä tosiaan jos olisi mitään keinoa säästää synnytyksen kustannuksista, niin voisin mieluusti säästää, jottei tarvitsisi ruuista pihistellä synnytyksen vuoksi kun muita säästökohteita ei oikein enää ole.

Mutta jos vuorokausi hinta on aina vakio niin sitten ei varmaan omat eväätkään kannata

Täytyy vaan pitää peukut pystyssä että kaikki menisi mahdollisimman hyvin ja päästäisiin pois pikaisesti synnytyksen jälkeen!
Potilasasiamieheen voi ottaa yhteyttä ja sopia sairaalamaksun maksamisesta osamaksuina.
 
Kiitos tästä tiedosta! Tämän tulen takuulla käyttämään

Sitten jos jollakulla vielä varmistusta tuosta, onko vuorokausi hinta aina vakio riippumatta siitä syökö sairaalalla tai käyttääkö sairaalan varusteita?
Nyt tulen vähän sivusta huutelemaan, mutta tässä on hyvä artikkeli aiheesta:


Ymmärsin tästä että sillä ei ole väliä mitä syöt tai mitä toimenpiteitä tehdään.
 
Kiitos tästä tiedosta! Tämän tulen takuulla käyttämään

Sitten jos jollakulla vielä varmistusta tuosta, onko vuorokausi hinta aina vakio riippumatta siitä syökö sairaalalla tai käyttääkö sairaalan varusteita?
Ei ole hintaan väliä syötkö vai et ja mitä varusteita käytät, hinta on sama per vrk joka tapauksessa. Joissain sairaallissa peritään perhehuoneesa isältä lisämaksu, toisissa taas ei mutta silloin ei isä myöskään saa ruokaa sairaalalta vaan omat eväät haettava. Se on siis ainoa mistä voit säästää. Toki mitä nopeammin lähtee kotiin, sen vähemmän hoitopäivämaksuja menee mutta ei ne siellä yhtään ylimääräistä päivää kyllä pidäkään eli ei kovin hyvä säästökohde sekään. Ainoastaan jos synnytyksen käynnistyttyä voi olla kotona yli puolen yön niin voi säästää sen vajaan päivän maksun, se on oikeastaan ainoa, jos vointi sallii ja synnytys ei liian pitkälle etene. Mutta vaikka tiukkaa tekisi niin hoitokulut on hankala ja huono mistä säästää. Pyytää sitten maksuaikaa mieluummin.
 
vierailija
Kiitos vastauksistanne! Harmi, ettei pysty syömisillä tai käytettävillä tarvikkeilla säästämään lainkaan, mutta nyt osaa ainakin varautua tiukkoihin aikoihin vauvan synnyttyä, mikäli joutuu sairaalaan jäämään. Kyllä sitä tuntee ittensä tyhmäksi kun tämmöistäkään ei ollut aiemmin edes huomioinut 🤦‍♀️
 
Tämä kun pelittäisikin. Meillä mies tekee jo nyt kaiken ajan töitä ja minä huolehdin remontista, hänellä menee vain aimosumma ulosottoon Eli meillä kyllä mies tekee jo kaikkensa talouden eteen ja jos raskaus olisi suunniteltu niin tähän vuoteen emme juurikaan taloudellisen tilanteen vuoksi missään nimessä olisi lasta hankkineet, mutta kun hän oli nyt valmis saapumaan niin annettiin tulls. Saattoi olla virhe, sillä talous menee pahasti kiemuralle enkä tajunnut tosiaan laskea vaivabudjettiin idioottina mitään sairaalamaksuja

Lähinnä tosiaan jos olisi mitään keinoa säästää synnytyksen kustannuksista, niin voisin mieluusti säästää, jottei tarvitsisi ruuista pihistellä synnytyksen vuoksi kun muita säästökohteita ei oikein enää ole.

Mutta jos vuorokausi hinta on aina vakio niin sitten ei varmaan omat eväätkään kannata

Täytyy vaan pitää peukut pystyssä että kaikki menisi mahdollisimman hyvin ja päästäisiin pois pikaisesti synnytyksen jälkeen!
Harmillista, että joudut miettimään asiaa noin, mutta ymmärrän kyllä, että tyhjästä on paha nyhjästä. Uskon kuitenkin, että kaikki järjestyy kyllä. Hyviä vinkkejä sairaalamaksujen maksamiseen erissä on tullut, oisko kotona enää mitään mitä voisi myydä tai muuten budjetointia mikä voisi auttaa? 😊
 
Tää on aikamoista odottelua kun maha ei vielä ole kasvanut ja istukka edessä niin etten tunne liikkeitä. Ehkä muutaman viikon päästä taas rauhoittuu mieli kun rakenneultra on vihdoin edesssä 😊 Jossain podcastissa sanottiin, että raskaus on vähän sellasta ultrasta ultraan odottelua ja se oli mun mielestä hyvin kuvailtu! 😃

17+4
 
vierailija
Harmillista, että joudut miettimään asiaa noin, mutta ymmärrän kyllä, että tyhjästä on paha nyhjästä. Uskon kuitenkin, että kaikki järjestyy kyllä. Hyviä vinkkejä sairaalamaksujen maksamiseen erissä on tullut, oisko kotona enää mitään mitä voisi myydä tai muuten budjetointia mikä voisi auttaa?
Ei ikävä kyllä ole. Tämä oli pahin mahdollinen vuosi talouden kannalta lapsen tulolle, energiakriisi ja vanhan talon remontointi tosiaan meneillään, samalla jäin opintovapaalle eli tulot ovat minimaaliset. Eläinten vuoksi muutto kaupunkiinkaan ei ole mahdollinen (eikä täältä syrjäseudulta saisi taloa edes myytyä tässä maailman tilanteessa hintaan, jolla saisi asuntovelan kuitattua).
Kädestä suuhun ollaan eletty viime syksystä lähtien ja talon sisälämpö pidetty 16 asteessa koko talven. Ruuasta voitaisiin nipistää, tehdään siis tavallista mutta monipuolista kotiruokaa, mutta toki ihan makarooni-tonnikala linjalle ei haluaisi lähteä, mutta se on sitten tehtävä kunnes talous saadaan kuntoon.

Mitään tukeakaan ei saada, koska lainanlyhennys ja remonttikuluja ei tietenkään kelassa huomioida ja kelan silmissä meillä on oikein riittävät tulot ja toki olisikin, jos ei olisi näitä auki revittyjä paikkoja talossa ja vesiputkiremontteja meneillään, nämä on nyt saatava ensisijaisesti kuntoon, sillä kylmä talo ilman juoksevaa vettä ei ole vauvan kanssa mukava yhtälö 😅

Kyllä tässä on ittiään syyllistänyt jo moneen otteeseen, että se raskauden keskeytys olisi varmasti ollut järkevin ratkaisu. Mutta meillä kun raskautuminen oli hyvin epätodennäköistä ja ikää jo lähemmäs 40, niin tiedettiin, että tämä raskaus oli ainutkertainen ihme jonka keskeytystä tulisimme katumaan.

Uskon kyllä siihen, että asioilla on tapana järjestyä ja heti lapsen synnyttyä minulla olisi mahdollisuus palata työelämään jos on aivan pakko, eli kunhan vaan ottaa ittiään niskasta kiinni, niin saa sitä rahaa sitten taottua, mutta tässä odottaessa jokainen ylimääräinen extra kulu vain raastaa hermoja ja luo stressiä 😅

Mutta tuo osamaksu on tosiaan hyvä tietää, siitä on kuitenkin hieman apua 😊 Ja sitten vaan toivomaan että, synnytys menisi kaikkien oppikirjojen mukaan ja päästäisiin heti kotiin ja voisi jäädä hetkeksi kotiin vauvan kanssa ennen työelämään paluuta ❤

Kiitos vielä kaikille vastauksista ❤
 
vierailija
Joo, todellakin järkyttävää ajatella et joudut miettimään asioita noin. Itsellä myös ensimmäinen lapsi syntyi hankalaan taloustilanteeseen, mutta kaikesta selvittiin!
Tiukoille se ottaa ja varmana muistaa lopun ikänsä, millaista aika silloin oli mutta kyllä te pärjäätte varmasti!

Itselle jäi parhaiten mieleen tilanne jossa mietin, ostanko kaupasta vauvan vaippoja vai kuukautissuojia. Päädyin vaippoihin ja käytin niitä itsekin.
 

Yhteistyössä