Syyskuiset 2022 🍁🧡

Soittelin eilen neuvolaan ja varasin varhaisultran myös! Muistelin että ei olisi ollut tuo alkupuolen neuvolaaika kuin ekakertalaisille, mutta ehkä muistan väärin tai oli muuttunut.. Joku keskiraskauden neuvolaaika edelleen oli näköjään edelleen sellainen jonka voi skipata. Joka tapauksessa, yllättävän pian tulevat nuo käynnit, varsinkin kun tässä on kaikenlaista hässäkkää tammikuun alussa 😱.

Hyvää uutta vuotta kaikille! Kohta on käsillä vuosi kun ne meidän vauvat syntyy 😄😍
 
Hyvää ja jännää uutta vuotta kaikille !
Meillä päin varhaisultran joutuu käymään omakustanteisesti, ymmärsinkö Luurunen että sinäkin käyt yksityisellä vai onko neuvolassa laite?
Halvin olisi perhe-Artessa 64e +toimistomaksu, mutta mulla olisi ollut pahentuneiden pitkien kuukautiskipujen takia aika gynepolille ja nyt saankin varhaisultran sieltä eli aika siirrettiin Nyt ei sitten tullutkaan kuukautisia, mutta 20.1 nähdään mitä sieltä löytyy Toivottavasti ei mitään muuta pahaa ohessa, kun tosiaan noita vaivoja oli ennen menkkoja ja niiden aikaan lähes työkyvyttömäksi asti :/
Omakustanteisesti pitää käydä juu, ajattelin että kätilön tekemään raaskin sijoittaa. Josko voisi olla sitten rauhallisemmin mielin siihen kunnan tarjoamaan saakka :)
 
vierailija
Moikka. Oon kans plussannu tossa vajaa viikko sitten ja LA pitäs olla syyskuun alusta n. 1.9.
Oon lukenu et erilaiset vuodot on normaaleja alkuraskaudessa mut tietty omal kohal sit epäilyttää...
Oon siis nyt rv 5+2 arviolta ja alkoi tuossa 5+1 iltana rusehtava valkovuoto. Ei siis todellakaan runsas mut normaalin valkovuodossa rusehtava väri.
Oon nyt tietysti tosi huolissani kun eka raskaus kyseessä. Alavatsakipuja ollut normaaliin tapaan.
Osaatteko yhtään neuvoa kokemuksen pohjalta tms. et onko tää normaalia ja pitääkö tästä olla yhteydessä jonnekin?
Mulla varhaisultra tulossa vasta 14.1. niin siihenkin on paljon aikaa.
Arvostan kaikkia apuja ja neuvoja! ❤
 
Tein haalean plussatestin myöhään eilisiltana dpo14 (ehkä). Hyvä päätös vuodelle -21. :) Mies nauroikin, että hän jo oli taputtelemassa vuotta pakettiin mutta sitten tulikin vielä yksi pikkumuutos. Tänä aamuna tein uuden testin, joka oli jo ihan selkeä plussa vaikkei yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Vähän huolestuttaa tuo viivan haaleus, mutta jospa se alkaisi vahvistua ja kaikki menisi tällä kertaa hyvin. Viime syyskuun kkm kummittelee kovasti mielessä.

Nuo alkuraskauden pienet vuodot ja kivut voi tosiaan olla ihan normaali raskausoire mutta ymmärrettävästi myös tosi pelottava oire. Vielä 5+-viikolla kun ei ultrassakaan vielä näy sykettä tai hirveästi mitään muutakaan, joten ei oikein auta kuin odottaa sitä varhaisultraa. :/ Jos kivut kovenee, on tietysti hakeuduttava lääkäriin, koska kovat alavatsakivut voi olla kohdunulkoisen raskauden merkki. Uskotaan nyt kuitenkin että kohtu siellä vain kasvaa ja kipuilee sitä. Veri valkovuodon seassa taas voi olla peräisin vaikka kohdunsuulta tai emättimen limakalvoilta. Toivotaan silti että kivut ja vuodot loppuisi pian. <3
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Moikka. Oon kans plussannu tossa vajaa viikko sitten ja LA pitäs olla syyskuun alusta n. 1.9.
Oon lukenu et erilaiset vuodot on normaaleja alkuraskaudessa mut tietty omal kohal sit epäilyttää...
Oon siis nyt rv 5+2 arviolta ja alkoi tuossa 5+1 iltana rusehtava valkovuoto. Ei siis todellakaan runsas mut normaalin valkovuodossa rusehtava väri.
Oon nyt tietysti tosi huolissani kun eka raskaus kyseessä. Alavatsakipuja ollut normaaliin tapaan.
Osaatteko yhtään neuvoa kokemuksen pohjalta tms. et onko tää normaalia ja pitääkö tästä olla yhteydessä jonnekin?
Mulla varhaisultra tulossa vasta 14.1. niin siihenkin on paljon aikaa.
Arvostan kaikkia apuja ja neuvoja!
Mulla oli esikoisen raskaudessa noita tiputteluvuotoja vähän väliä ja kaikki meni silti hyvin. Km:ssa taas kävi niin, että rusehtavaa vuotoa tuli hitusen heti plussaamisesta lähtien, ja n. viikoilla 6+ tuli voimakkaita kipuja ja vuosi yhden päivän kunnolla, kunnes loppui kuin seinään. Piti lopulta tyhjentää lääkkeellisesti.
Tsemppiä ultran odotteluun, kaikki on hyvin todennäköisesti aivan hyvin siellä 😌
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Haha, mä sanoin, etten osaa vielä ajatella mitään neuvoloita, mutta sitten tajusin, että sen ajan voiki nykyään varata ite netistä, niin menin sitten varaamaan, kun oli vielä vähän valinnanvaraa jäljellä. Varhaisultraa en oo vielä varannu, vaikka on ollu seki mielessä - ajattelin käydä ennen ysiviikon neuvolaa, ettei sitten tuu turha neuvolakäynti, jos varhaisultrassa selviääkin jotain negatiivista.

Itteä mietityttää (taas ja jo!) tää raskauden oireettomuus, ku tosi vähän on vielä mitään tuntemuksia, vaikka niin on ollu mulla aina (aiemmin ollu kaks raskautta, josta ensimmäinen pääty synnytykseen asti) - välillä pakko tunnustella tissejä, että vielä on vähän arat, ku meinaa olla ainut oire tässä vaiheessa.
Mutta ei auta ku odottaa ja antaa ajan kulua, että pääsis tästä alkuvaiheesta vähän eteenpäin...
 
Täälläkin varhaisultra nyt varattu ja ensimmäinen neuvolakäynti. Tuntuu, että ehkä se tuo tähän vähän konkretiaa mukaan. Omituinen fiilis kyllä näin ensikertalaisena, kun koko asia tuntuu epätodelliselta ja samaan aikaan ei osaa ajatella mitään muuta. Ehkä töihin paluu tekee hyvää, kun on pakko keskittyä johonkin muuhunkin.

Täällä oireina lähinnä rintakipua, joka on pysynyt aika tasaisena alettuaan noin viikko ovulaation jälkeen. Iltaisin tosin voimakkaampaa kuin aamuisin, ainakin näin lyhyellä kokemuksella. Alavatsa nippailee, viiltelee ja vähän kramppaileekin - eilen mukaan tuli kuukautisten ajalta tutun tuntuista jomotusta, mutta alaselkään, joka mulla ei yleensä ole kuukautisten aikaan kipuillut. Vähän jakomielitautista, kun eihän näistä kivuista nyt tykätä voi, mutta samaan aikaan ei missään tapauksessa ainakaan halua, että ne loppuu.

Mulla oli ruskeaa vuotoa valkovuodon seassa aamupäivällä parina päivänä ennen plussaa eli kuukautisten odotettua ajankohtaa, ei jatkunut sen enempää minään päivänä ja nyt on pysynyt poissa. Mutta onhan tämä tosi tosi alussa vielä, että jännittää kyllä koko ajan.
 
Minä myös odotan, että pääsis työhön ja normaaliin arkeen taas, jotta aika kuluisi nopeammin. Olen ollut ke-pe saikulla päänsäryn ja flunssaoireiden takia. Nyt oon jo oireeton, mutta vielä joudun odottamaan eilisen koronatestin tulosta. Niin toivoisin pääseväni huomenna kirpparille hypistelemään vauvanvaatteita. 😍

Vierailijalle olisin vastannut aivan samoin kuin hapskrankki. Pieni tiputtelu/tuhruvuoto voi olla aivan normaalia alkuraskaudessa. Ei voi muuta kuin odotella ja yrittää olla hermoilematta. Jos kovia alavatsakipuja ilmenee, niin sitten päivystykseen. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Onnea plussista uusille ja tervetuloa! 😍

Mulla oli 4+0 ihan selkeää veristä, mutta niukkaa vuotoa menkkamaisten kipujen kanssa. Tätä kesti n. 1,5h ja sen jälkeen oli pari päivää rusehtavaa vuotoa. Soitin sit seuraavana arkipäivänä tuosta neuvolaan ja kysäsin, ni sanoivat, että eivät tee asialle mitään. Kun ei oo kovia kipuja tms. niin odotellaan sinne vu. Nyt sit ei oo ollu mitään reilu viikkoon.

En saa nukuttua, herään ihan pieniin asioihin, öisin pitää syödä pari kertaa etovan olon takia ja etova olo on kyllä päivisinkin, rintoihin sattuu aivan järkyttävästi, väsyttää, mielialat heittelee jne. Silti oon koko ajan onnellinen, eikä edes ärsytä tämä olotila. 😅 Olo on muutenkin, että tuolla mahassa olisi kaikki ok. Toivottavasti mieli ei huijais, mutta semmonen stressi ja pelko hävinny tässä parin päivän aikana. 😄
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Vierailija kyseli tiputtelusta. Ja olisin myös vastannut ihan kuin muutkin tässä eli ilmeisesti todella yleistä ja harmitonta. Mutta autas vaan kun sattuu omalle kohdalle.. Niin vain täälläkin nyt vuosi vaihtui epävarmuudessa, kun vessareissulla oli tippa verta housuissa. Sitä ennen oli tähän mennessä raskaudessa eniten juilimista ja lähimpänä menkkamaisia ”kramppeja”. Ohimeneviä lyhyitä kuitenkin. Tuo verenvuoto jäi onneksi siihen vessareissuun ja sen jälkeen vain ruskeaa valkovuotoa, joka kirkastimaan päin. Mutta säikäytti se ja käänsi samalla tuon toiveikkuuden ja ilon epävarmuuteen ja alakuloon.

Tänään sitten ei ole ollut ollenkaan vatsatuntemuksia, ei mitään. Olo on lähes normaali, tissit sentään vielä tuntuu yhtä kipeille ja kylmä / kylmiä väreitä tulee.

Että joo, voi olla todellakin normaalia ja kaikki on hyvin. Toivottavasti me ollaan ne, jotka voi sitten myöhemmin tulla kertomaan muille ”tiputtelijoille”, että terve lapsi syntyi kaikesta huolimatta. Mutta miten raastavan pitkältä tää alku tuntuukaan, kun ei voi tietää.

Että sellaset uuden vuoden toivotukset! Toivottavasti seuraava viesti vähän positiivisimmissa merkeissä. Olisi ihana saada se iloisen onnellinen ja odottavainen fiilis takaisin. Toivon kaikille juuri sopivasti oireita ja ihanan kuplivaa odotusta ❤😍
 
Tein haalean plussatestin myöhään eilisiltana dpo14 (ehkä). Hyvä päätös vuodelle -21. Mies nauroikin, että hän jo oli taputtelemassa vuotta pakettiin mutta sitten tulikin vielä yksi pikkumuutos. Tänä aamuna tein uuden testin, joka oli jo ihan selkeä plussa vaikkei yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Vähän huolestuttaa tuo viivan haaleus, mutta jospa se alkaisi vahvistua ja kaikki menisi tällä kertaa hyvin. Viime syyskuun kkm kummittelee kovasti mielessä.

Nuo alkuraskauden pienet vuodot ja kivut voi tosiaan olla ihan normaali raskausoire mutta ymmärrettävästi myös tosi pelottava oire. Vielä 5+-viikolla kun ei ultrassakaan vielä näy sykettä tai hirveästi mitään muutakaan, joten ei oikein auta kuin odottaa sitä varhaisultraa. :/ Jos kivut kovenee, on tietysti hakeuduttava lääkäriin, koska kovat alavatsakivut voi olla kohdunulkoisen raskauden merkki. Uskotaan nyt kuitenkin että kohtu siellä vain kasvaa ja kipuilee sitä. Veri valkovuodon seassa taas voi olla peräisin vaikka kohdunsuulta tai emättimen limakalvoilta. Toivotaan silti että kivut ja vuodot loppuisi pian. <3
Onnea ja tervetuloa mukaan 😊❤ Toivottavasti ja luultavasti harmitonta tiputtelua, kun niin yleistäkin. Mulla oli tokassa raskaudessa muistaakseni jollain 10+viikolla tiputtelua joka oli myöskin sitten ihan harmitonta, vaan kyllä pelästytti 😞 mutta niinkuin tässä on mainittukin niin kova huolihan siinä aina tulee ja just tää alku tuntuu menevän niin raastavan hitaasti 🙄

Haluatko muuten tohon ekan sivun listalle?😊
 
Hei! Aattelin kanssa tänne liittyä joukon jatkeeksi. Tänään plussasin ja oon ihan järkyttynyt vaikka aina kovasti toivottu ja odotettu!

Täytän parin pv päästä 31 ja esikoinen on 1v4kk. Järkytys siis lähinnä siksi, koska esikoista yritettiin melkein 5 vuotta ennen kun tärppäs ja nyt aloitettu vast elokuussa yrittämään!🤯
Vielähän tässä kerkee tapahtua mitä tahansa, mut en oo saanut tätä ennen kun sen yhden plussan.

Aattelin kuitenkin olla raskaana nyt "koko rahan edestä", kun esikoisen odotusajan pilasin vaan murehtimalla sitä että kaikki menee kuitenkin pieleen eikä saada koskaan elävää lasta. Ihan kun mikään ois sattunut vähempää, jos jotain ois käynyt 🙄
Mut ihana päästä höpisemään!
Listoille voi laittaa
Rouva.pupu 2. lapsi LA9.9
 
Haluatko muuten tohon ekan sivun listalle?
No joo, voi mut lisätä. Hapskrankki 1. lapsi LA 9.9. Ajattelin ensin etten vielä halua mihinkään listaan kun on niin alussa ja edellisen raskauden kkm kummittelee voimakkaasti mielessä, mutta menköön. Yritän opetella rouva.pupun ajatusmaailmaa ja olla minäkin raskaana koko rahan edestä. :D
 
Vierailija kyseli tiputtelusta. Ja olisin myös vastannut ihan kuin muutkin tässä eli ilmeisesti todella yleistä ja harmitonta. Mutta autas vaan kun sattuu omalle kohdalle.. Niin vain täälläkin nyt vuosi vaihtui epävarmuudessa, kun vessareissulla oli tippa verta housuissa. Sitä ennen oli tähän mennessä raskaudessa eniten juilimista ja lähimpänä menkkamaisia ”kramppeja”. Ohimeneviä lyhyitä kuitenkin. Tuo verenvuoto jäi onneksi siihen vessareissuun ja sen jälkeen vain ruskeaa valkovuotoa, joka kirkastimaan päin. Mutta säikäytti se ja käänsi samalla tuon toiveikkuuden ja ilon epävarmuuteen ja alakuloon.

Tänään sitten ei ole ollut ollenkaan vatsatuntemuksia, ei mitään. Olo on lähes normaali, tissit sentään vielä tuntuu yhtä kipeille ja kylmä / kylmiä väreitä tulee.

Että joo, voi olla todellakin normaalia ja kaikki on hyvin. Toivottavasti me ollaan ne, jotka voi sitten myöhemmin tulla kertomaan muille ”tiputtelijoille”, että terve lapsi syntyi kaikesta huolimatta. Mutta miten raastavan pitkältä tää alku tuntuukaan, kun ei voi tietää.

Että sellaset uuden vuoden toivotukset! Toivottavasti seuraava viesti vähän positiivisimmissa merkeissä. Olisi ihana saada se iloisen onnellinen ja odottavainen fiilis takaisin. Toivon kaikille juuri sopivasti oireita ja ihanan kuplivaa odotusta
Noniin, tänään aamulla oli verta täälläkin aamupissan jälkeen pyyhkiessä. Eilen illalla jomotti kans vähän menkkamaisesti. Ei oo ainakaan toistaiseksi muuttunut miksikään isommaksi vuodoksi, eikä oo mitään vahvoja kipuja tai kramppeja, mutta onhan tää ihan todella kuumottavaa. Oon tietenkin käynyt jo miehelle läpi kaikki tuomiopäivän skenaariot - hän komensi mut sohvalle katsomaan elokuvaa.
 
Noniin, tänään aamulla oli verta täälläkin aamupissan jälkeen pyyhkiessä. Eilen illalla jomotti kans vähän menkkamaisesti. Ei oo ainakaan toistaiseksi muuttunut miksikään isommaksi vuodoksi, eikä oo mitään vahvoja kipuja tai kramppeja, mutta onhan tää ihan todella kuumottavaa. Oon tietenkin käynyt jo miehelle läpi kaikki tuomiopäivän skenaariot - hän komensi mut sohvalle katsomaan elokuvaa.
No voihan! Toivotaan kovin että on vain ihan harmitonta alkuraskauden tiputtelua!
 
  • Tykkää
Reactions: mamarski
  • Tykkää
Reactions: mamarski
Mulla ei ihan kokoajan, mutta täytyy syödä 1-1,5h välein tai tulee ihan kunnon pahaolo, eikä ruoka enää uppoa ja väkisin syötävä jotain. Mulla 5+3.

Joo aika sama että ei mikään meinaa maistua, vaikka tuntuu et ois nälkä. Mulla vielä 1.tyypin diabetes, ni muutenkin sokerit stressaa 😅 Lisäksi oon ollut kotona lapsen kanssa 8/20 lähtien ja huomenna ois töihin paluu 🙈😂
 
Joo aika sama että ei mikään meinaa maistua, vaikka tuntuu et ois nälkä. Mulla vielä 1.tyypin diabetes, ni muutenkin sokerit stressaa 😅 Lisäksi oon ollut kotona lapsen kanssa 8/20 lähtien ja huomenna ois töihin paluu 🙈
 
Elinanen
Mulla sama tilanne kun sulla rouva pupu 😅 kotona esikoisen kanssa 9/20 alkaen, ja odotin tosi kovasti töihin paluuta. huomenna alkaa työt mutta nyt ahdistaa jo etukäteen kertoa että olisi taas jäämässä pois… justkun kaikki esikoisen hoitojutut ja muut tuntui et on aivan täydellisesti kohdillaan. Mulla ei oo edelleenkään mitään oireita, mutta en ole asiasta huolissani. Esikoisesta luin kaikkia pelotteluja keskenmenoista kun ei ollut oireita, ja minulle ei tullut oikeastaan koko raskauden aikana mitään oireita ja kaikki meni hyvin. Aion siis myös nauttia tilanteesta ja luotan että huomaab mikäli jokin olisi sitten vialla :)

esikoisesta käytiin varhaisultrassa, nyt en aio käydä vaan odottelen nt ultraan. Olihan se mukava varmistus ekassakin että kaikki on ok, mutta nyt koen että olen luottavaisempi että huomaan kyllä jos jotakin on vialla ennen nt ultraa :) kuitenkin riskiviikot tuntuivat ihan yhtä piinaavilta varhaisultran jälkeenkin :D
 
Ai kun hauskaa Elinanen! Esikoinen syntynyt kans syyskuun puolella 😁

Mulla oli aikasemmin kuukauden ja välillä 2vk välein ultria koko raskauden, kun diabeteksen takia olin mukana lääketutkimuksessa. Ja taitaa täällä kuulua muutenkin toi varhaisultra automaattisesti "sairaille" 🥴, mut nyt ei varmaan ihan noin usein pääse. Tosin meni silloin maksukatot täyteen ennen synnytystä jo. Kaikki ultrat lääkärin tekemiä plus aina piti samalla käydä sisätautipolilla tarkastustamassa sokereita, silmälääkärillä yms😅
 
Tänään ei ole ollut pahoinvointia, eilen oli, mutta sain kiskottua itseni ihan juoksulenkille asti.. Nyt tosin tietty mietin heti että onko etomisen puute huono merkki. Mulle ainakin tulee paha olo joistain vitamiineista niin jos sellaista on alkanut yhtäkkiä syömään, varhainen pahoinvointi voi johtua siitäkin 🤔.

Tänään anopilla syömässä käydessä oli alkupaloina mitäs muutakaan kuin raakaa kalaa. Onneksi hän oli keittiön puolella kun lautanen kiersi niin saattoi ehkä mennä ohi? Ellei joku pöydässä olijoista laittanut merkille ja ota myöhemmin puheeksi… Ei haluta ennen vu:aa kertoa.
 
Moikka! Tuntuu vähän epätodelliselta kirjoitella tänne, mutta plussasin tänään kun kuukautiset olivat jo reippaasti myöhässä. Kuukautisten perusteella LA olisi 3.9. ja nyt siis rv 5+1. Ovulaatiota en bongannut viime kierrossa, niin mennään tuolla.

Taustaa sen verran, että olen hieman alle 30v, mieheni minua joitain vuosia vanhempi. Meillä on pian 4v täyttävä esikoinen. Olemme haaveilleet toisesta reilun vuoden ja nyt 9kk yrityksen jälkeen olen raskaana 😍 Tähän aikaan mahtuu yksi keskenmeno rv8, joten se vähän mielessä kummittelee ja pelottaa, että miten tällä kertaa käy.

Oireita ei ole juuri muuta kuin rintojen arkuus. Esikoisesta oksensin jatkuvasti, toivon kovasti ettei nyt käy niin😁

Voisin liittyä listalle ja jos joskus suljettua FB ryhmää olisi tulossa, niin olen siitäkin kiinnostunut. Tsemppiä kaikille raskauden alkutaipaleelle! 🤩

Eli Suikku1, 2. lapsi, LA 3.9.
 
Onnea uusista plussista ja tervetuloa! ❤

Täällä on nyt edelleen rusehtavaa valkovuodon seassa eli vuodon rippeet jatkuneet. En nyt enää edes jaksa ressata, koittanut ihan tietoisesti kääntöä ajattelua, että kuuluu asiaan. Tissikipu jatkuu ja nyt oon ihan aavistuksen tuntenut jotain öllöttävään oloon viittaavaa, kun nälkä hiipii. Tänään myös pistävät / viiltävät tuntemukset muistuttelee kohdun seudulla.

Olisi ihana jo kertoa kaikille läheisille, mutta ei taida uskaltaa vielä ainakaan hetkeen. Pari läheisintä ystävää nyt tietää.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä