Syyskuiset 2021

Noniin, nyt ei ainakaan voi enää kuvitella tätä viivojen vahvistumista:


Mulla on tiistaina oikein varhais-varhaisultra, varmistetaan lähinnä että joulukuussa on varmasti mennyt kesken, ja tää on uus kaveri. Sillon on ehkä 5+0 joten mitään muuta varmaan ei näy.

Mulla on takana yksi synnytys, raskaus päättyi hellp syndroomaan ja hankalaan alatiesynnytykseen, jossa en ollut kovin tietoisessa tilassa enää, ja imukupilla revitittiin väärässä asennossa ollut vauva ulos. Olin pari päivää synnytyksen jälkeen teholla, kun munuaiset eivät toimineet ja menetin hurjasti verta. Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta hellp syndrooma on muistaakseni aika kova uusiutumaan, joten tääkin on riskiraskaus ja synnytys tietysti jännittää etukäteen hurjasti. Tää on se syy miksi meille tulee yli 6v ikäeroa lapsille.
Toivotaan parasta <3
 
Elm123
Aaltoileeko teillä muilla oireet? Mulla nyt siis rv 7 menossa ja viime viikolla oli monta päivää ihan semmosta kunnon matkapahoinvointia, vellovaa oloa, kaikki ällötti, en oksentanut kylläkään. Plus hirveä turvotus ja väsymys. Sit pari päivää ei muuta kuin rinnat arat ja mietin jo että oliko tää tässä. Kunnes eilen taas ällöttävämpi päivä, jonka vielä yhdistin siihen et nukuin yön huonosti. Nyt hyvin nukuttu yö takana taas ja aivan normaali olo näin aamusta. Kun on ekaa kertaa vielä asialla tässä niin ihan kohtuuttomasti kyllä kyttäilee oireitaan koko ajan. :D ja eka neuvola vasta kahden viikon päästä.
 
Aaltoileeko teillä muilla oireet? Mulla nyt siis rv 7 menossa ja viime viikolla oli monta päivää ihan semmosta kunnon matkapahoinvointia, vellovaa oloa, kaikki ällötti, en oksentanut kylläkään. Plus hirveä turvotus ja väsymys. Sit pari päivää ei muuta kuin rinnat arat ja mietin jo että oliko tää tässä. Kunnes eilen taas ällöttävämpi päivä, jonka vielä yhdistin siihen et nukuin yön huonosti. Nyt hyvin nukuttu yö takana taas ja aivan normaali olo näin aamusta. Kun on ekaa kertaa vielä asialla tässä niin ihan kohtuuttomasti kyllä kyttäilee oireitaan koko ajan. ja eka neuvola vasta kahden viikon päästä.
Mä oon ainakin huomannut unen vaikuttavan tosi paljon pahoinvointiin. Viime vkl pystyin aamulla jopa juomaan kupin kahvia, kun takana oli 11 h yöunet :D Muina päivinä (7-8 h unta) pelkkä haju tekee pahaa. Mulla on pahaa oloa aamusta myöhäisiltaan. Mistä se puhe aamupahoinvoinnista oikein tulee, ottaisin mieluummin sen :D Pari tuntia syömisen jälkeen ok olo, sit pitää taas syödä....
 
Aaltoileeko teillä muilla oireet? Mulla nyt siis rv 7 menossa ja viime viikolla oli monta päivää ihan semmosta kunnon matkapahoinvointia, vellovaa oloa, kaikki ällötti, en oksentanut kylläkään. Plus hirveä turvotus ja väsymys. Sit pari päivää ei muuta kuin rinnat arat ja mietin jo että oliko tää tässä. Kunnes eilen taas ällöttävämpi päivä, jonka vielä yhdistin siihen et nukuin yön huonosti. Nyt hyvin nukuttu yö takana taas ja aivan normaali olo näin aamusta. Kun on ekaa kertaa vielä asialla tässä niin ihan kohtuuttomasti kyllä kyttäilee oireitaan koko ajan. ja eka neuvola vasta kahden viikon päästä.
Mulla on kans tuota aaltoilua ja se on saanut kyllä jo monesti huolestumaan.. Ainut oire mikä on ollut kokoajan, on unettomuus (herään joka yö klo 2-4 aikaan ja valvon ainakin muutaman tunnin). Rinnat on myös melkein kokoajan olleet arat, paitsi pari viikkoa sitten oli päivä ettei ollut sitäkään. Tuolloin soittelinkin neuvolaan aikaa ja kysyin samalla, kuulemma normaalia että oireet tulee ja menee. Siltikin huolestuttaa. Pientä äklötystä on ollut. Ja myös tosiaan vatsan vihlontaa, välillä koviakin vihlaisuja mutta ne ei kestä kauaa mutta säikäyttää silti joka kerta.
 
vierailija
Mä oon ainakin huomannut unen vaikuttavan tosi paljon pahoinvointiin. Viime vkl pystyin aamulla jopa juomaan kupin kahvia, kun takana oli 11 h yöunet Muina päivinä (7-8 h unta) pelkkä haju tekee pahaa. Mulla on pahaa oloa aamusta myöhäisiltaan. Mistä se puhe aamupahoinvoinnista oikein tulee, ottaisin mieluummin sen Pari tuntia syömisen jälkeen ok olo, sit pitää taas syödä....
juu, tuttua tuo että aamu ei tähän liity, mulla itse asiassa iltaa kohti pahenee. Aamulla saattaa olla pari tuntia aivan semmonen olo että olen elämäni kunnossa. Ja koko ajan saa joo syödä, siitä ne pian töissä tämän huomaa kun nakerran vähän väliä jotain :D
 
Elm123
Mulla on kans tuota aaltoilua ja se on saanut kyllä jo monesti huolestumaan.. Ainut oire mikä on ollut kokoajan, on unettomuus (herään joka yö klo 2-4 aikaan ja valvon ainakin muutaman tunnin). Rinnat on myös melkein kokoajan olleet arat, paitsi pari viikkoa sitten oli päivä ettei ollut sitäkään. Tuolloin soittelinkin neuvolaan aikaa ja kysyin samalla, kuulemma normaalia että oireet tulee ja menee. Siltikin huolestuttaa. Pientä äklötystä on ollut. Ja myös tosiaan vatsan vihlontaa, välillä koviakin vihlaisuja mutta ne ei kestä kauaa mutta säikäyttää silti joka kerta.
Mulla oli kans ihan alussa tuota unettomuutta ja silloin mietin että jos tää on tätä nyt niin mihin oon oikein ryhtynyt... mieskin nukkui sohvalla että edes joku täällä nukkuis (kun mä pyörin ja steppailin eestaas). Nyt on ollut vaan ajoittain, mutta se kyllä syö naista silti kun niitä öitä tulee.
Kiva kuulla että muillakin vaihtelee tuntemukset. Koko ajan koittaa ajatella, että ei tässä kuitenkaan voi itse mitään tehdä millekään, ja voi vaan olla huolehtimatta, mutta kyllähän silti vaan huolettaa. :)
 
Mulla oli kans ihan alussa tuota unettomuutta ja silloin mietin että jos tää on tätä nyt niin mihin oon oikein ryhtynyt... mieskin nukkui sohvalla että edes joku täällä nukkuis (kun mä pyörin ja steppailin eestaas). Nyt on ollut vaan ajoittain, mutta se kyllä syö naista silti kun niitä öitä tulee.
Kiva kuulla että muillakin vaihtelee tuntemukset. Koko ajan koittaa ajatella, että ei tässä kuitenkaan voi itse mitään tehdä millekään, ja voi vaan olla huolehtimatta, mutta kyllähän silti vaan huolettaa.
Okei, toivottavasti itselläkin vähän edes helpottaisi unettomuus. Sitä on ollut kyllä ennen vuosia mutta syksyllä meni jo muuten paremmin, kunnes pari päivää ennen plussaa alkoi tuo yöheräily ja valvominen..

Tulee kyllä jotenkin kuunneltua omaa kroppaa ihan liikaa, pienikin muutos oireissa tms niin alkaa heti stressata. Koitan kanssa ajatella, että itse ei mahda mitään ja välillä auttaakin, mutta välillä taas huomaan jumittavani Googlessa etsien tietoa keskenmenon oireista, tuulimunasta tms. Onneksi ultraan on alle 2 viikkoa enää niin saa vastauksen tähän epävarmuuteen :D
 
Elm123
Okei, toivottavasti itselläkin vähän edes helpottaisi unettomuus. Sitä on ollut kyllä ennen vuosia mutta syksyllä meni jo muuten paremmin, kunnes pari päivää ennen plussaa alkoi tuo yöheräily ja valvominen..

Tulee kyllä jotenkin kuunneltua omaa kroppaa ihan liikaa, pienikin muutos oireissa tms niin alkaa heti stressata. Koitan kanssa ajatella, että itse ei mahda mitään ja välillä auttaakin, mutta välillä taas huomaan jumittavani Googlessa etsien tietoa keskenmenon oireista, tuulimunasta tms. Onneksi ultraan on alle 2 viikkoa enää niin saa vastauksen tähän epävarmuuteen
Mä oon kans huono nukkuja muutenkin ja kuukautiset vaikuttaa myös. Ja mitä enemmän sitä nukkumista stressaa, niin... mutta se ”hormonaalinen” unettomuus on kyllä ihan karseaa, vaikka kuinka väsyttää niin unta tunti kerrallaan ja pitkiä kukkumisia pitkin yötä. Ja sit vielä pakko nousta syömään kun tuntuu että nääntyy eikä ainakaan saa unta. :D
 
Mulla on kans tuota aaltoilua ja se on saanut kyllä jo monesti huolestumaan.. Ainut oire mikä on ollut kokoajan, on unettomuus (herään joka yö klo 2-4 aikaan ja valvon ainakin muutaman tunnin). Rinnat on myös melkein kokoajan olleet arat, paitsi pari viikkoa sitten oli päivä ettei ollut sitäkään. Tuolloin soittelinkin neuvolaan aikaa ja kysyin samalla, kuulemma normaalia että oireet tulee ja menee. Siltikin huolestuttaa. Pientä äklötystä on ollut. Ja myös tosiaan vatsan vihlontaa, välillä koviakin vihlaisuja mutta ne ei kestä kauaa mutta säikäyttää silti joka kerta.
Täällä kans unettomuus! Oli kyllä jo ennen raskautta. Sain siihen lääkitystäkin. Luulin sitten että pitää kokonaan lopettaa (melatoniini pitääkin), joten olin sitten viime yön ilman mitään. Olenkin sit herännyt klo 04 ja tällä hetkellä aivan totaalisen romuna ! Soitin äsken Teratologiseen palveluun, ja tää mun toinen lääke todettiin sit kuitenkin tässä alkuvaiheessa ihan turvalliseksi. Ajattelin silti ottaa vain tarvittaessa, vaikka pari kertaa viikossa. Onhan se äidin unikin tärkeää vauvan kehitykselle. Mutta vaikka luokiteltiin turvalliseksi en silti uskalla ottaa säännöllisesti .

Ja tosiaan, nyt valvoneena ellotus on ihan omaa luokkaansa, oon 1,5h yrittänyt saada aamupalaa alas .
 
Täällä neljäkymppinen yhden ihanan ekaluokkaisen tytön äiti, ja plussasin juuri äsken! Jään mielenkiinnolla lukemaan keitä muita täältä löytyy . Ja löytyyköhän täältä muita "vanhuksia" .
Onnea plussasta! Täällä tosiaan toinen ikäloppu! ;) Onneksi on vertaistukea. Mulla tää nyt eka raskaus kun olen oikeesti tosi huolissani ja odotan ultran tietoja pelonsekaisin tuntein. En tosin ole vielä soittanut neuvolaan, mietin, et pitäisköhän jo kun nyt oletetusti 5+0.
 
  • Tykkää
Reactions: Namida_chan
Mulla takana viisi synnytystä, enkä ikinä oo edes halunnut kokeilla ilokaasua. Pelkään ylikaiken, että alan oksentamaan, joten parempi vaan pidättäytyä siitä.
Samoin en myöskään halua mitään kipupiikkejä, koska ne käy myös päähän ja oksennan.

Epiduraali ja pudendus on olleet mun cocktail. Tosin neljässä viimosemmassa synnytyksessä ponnistusvaihe on ollut 1-3min, niin ei aina oo pudendaali kerinnyt edes vaikuttamaan, mutta jonkun turvan se aina tuo.

Nyt alkaa pahoinvointia olla 24/7, ei onneks tarvii oksentaa, mutta ei tää jatkuva huonovointisuuskaan kivaa ole.

Sama, jatkuva etova olo..
 
Onnea plussasta! Täällä tosiaan toinen ikäloppu! Onneksi on vertaistukea. Mulla tää nyt eka raskaus kun olen oikeesti tosi huolissani ja odotan ultran tietoja pelonsekaisin tuntein. En tosin ole vielä soittanut neuvolaan, mietin, et pitäisköhän jo kun nyt oletetusti 5+0.
Onnea sinnekin :)! Kiva kun löytyy vertaistukea täältä :D. On itselläkin ollut enemmän huolia tässä raskaudessa, kuin seitsemän vuotta sitten, mutta onneksi kaikki ollut hyvin ja ne huolet ainoastaan mielen tuotetta, eikä todellisia :). Mulla on eka neuvolakin vasta 19.2. :'D ja täytyy vaan koittaa luottaa että pikkuinen pysyy matkassa. Mulle saa aina laittaa yksäriä jos siltä tuntuu, että kaipaa juttuseuraa ja sitä vertaistukea <3!
 
https://aijaa.com/uQVqJk

Moikka syyskuiset ♡
Mä taidan liittyä tänne hiljalleen tuolta vauvasta haaveilijoista. Pienessä shokissa edelleen, kun nappasikin näin nopeasti. Oltiin tosi laiskoja tässä kierrossa, joten en odottanut näin iloista lopputulosta. ♡ nyt olisi dpo11, joten katsellaan miten viivat vahvistuu. Hän olisi meille toinen murunen. Esikoinen 10/19. Eli näille tulisi melkein tasan 2v ikäero. ♡
 
Heissan!
Täällä ilmoittautuu myös vastaplussanut ihmettelijä mukaan kekkereihin. En osaa vielä jotenkaan käsittää mitään, ja luulen että tää on jotain unta, joten varovaisin mielin katsellaan lähteekö testit tummenemaan.

Aivan loistavaa, että täällä on muitakin "vanhoja"! Täällä siis ilmoittautuu mukaan yksi siihen sarjaan. Mulla on tulossa vielä ensimmäinen, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä. Mutta niin se elämä voi vielä nelikymppisenäkin yllättää!
 
Mä lasken itseni myös ”seniorimammaksi”, mutta en sentään vielä ”geriatriseksi mammaksi”:ROFLMAO::love: ikää on siis 37.

@Namida_chan mitä unilääkettä sulle annettiin lupa ottaa? Mulla on taas niin päin, että oon yleensä huono nukkuja, mutta nyt oon nukkunut erittäin hyvin!

Mulla kans oireet aaltoilee, pari päivää maltillisemmat pahat olot, mut en tiiä johtuko se siitä kun aloitin närästyslääkkeen. Menkkakipujen tyylisiä on päivittäin, mutta ei koko päivää. Kävin tänään ultrassa ja syke näkyi, koko vastasi 6+2 elitäsmälleen siirtopäivän kans linjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä lasken itseni myös ”seniorimammaksi”, mutta en sentään vielä ”geriatriseksi mammaksi” ikää on siis 37.

@Namida_chan mitä unilääkettä sulle annettiin lupa ottaa? Mulla on taas niin päin, että oon yleensä huono nukkuja, mutta nyt oon nukkunut erittäin hyvin!

Mulla kans oireet aaltoilee, pari päivää maltillisemmat pahat olot, mut en tiiä johtuko se siitä kun aloitin närästyslääkkeen. Menkkakipujen tyylisiä on päivittäin, mutta ei koko päivää. Kävin tänään ultrassa ja syke näkyi, koko vastasi 6+2 elitäsmälleen siirtopäivän kans linjassa.

Huikea termi toi geriatrinen odottaja :) Sain itkunaurukohtauksen, kiitos!

Tuhannet onnittelut ultranäkymistä! Mahtavaa, että kaikki on mallillaan siellä! Mulla kans kävi mielessä toi närästyslääkkeen testaaminen kun on koko ajan "pala kurkussa" sen etovan olon lisäksi. Otitko ihan perus rennietä vai jykevämpää?
 
Heissan!
Täällä ilmoittautuu myös vastaplussanut ihmettelijä mukaan kekkereihin. En osaa vielä jotenkaan käsittää mitään, ja luulen että tää on jotain unta, joten varovaisin mielin katsellaan lähteekö testit tummenemaan.

Aivan loistavaa, että täällä on muitakin "vanhoja"! Täällä siis ilmoittautuu mukaan yksi siihen sarjaan. Mulla on tulossa vielä ensimmäinen, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä. Mutta niin se elämä voi vielä nelikymppisenäkin yllättää!
Epätodellinen olo täälläkin läsnä. ❤

Joku kyseli oireiden aaltoilevuudesta. Kyllä! Allekirjoitan. Välillä nippaa vatsasta reilusti ja on vähän etova olo. Välillä taas on kuin mitään ei olisi tavallisuudesta poikkeavaa :D
 
Mulle iski yöllä migreeni ja aamulla oksensin kolme kertaa. Mietin jo et nytkö se hyperemeesi iski, en todellakaan kaivannut sitä. Mut heti ku migreeni loppui, meni huono olokin ohi eli ehkä se oli vaan siitä. Nyt pitäis yrittää syödä jotain...

Kysymys kuuluu vaan et miksi se migreeni iski. Yleensä se kertoo jostain hormonimuutoksesta. Viimeksi iski migreeni ja sit alkoi vuoto kun meni kesken. Toivottavasti nyt ei. Alavatsa tuntui yöllä kyl ihan samalta ku koko ajan muutenkin. Ei mitään kramppeja tai muuta.

Tänään on 5+6 ja jo pidemmällä ku edellinen keskenmennyt raskaus. Varhaisultra olis ens viikolla
 
Mulle iski yöllä migreeni ja aamulla oksensin kolme kertaa. Mietin jo et nytkö se hyperemeesi iski, en todellakaan kaivannut sitä. Mut heti ku migreeni loppui, meni huono olokin ohi eli ehkä se oli vaan siitä. Nyt pitäis yrittää syödä jotain...

Kysymys kuuluu vaan et miksi se migreeni iski. Yleensä se kertoo jostain hormonimuutoksesta. Viimeksi iski migreeni ja sit alkoi vuoto kun meni kesken. Toivottavasti nyt ei. Alavatsa tuntui yöllä kyl ihan samalta ku koko ajan muutenkin. Ei mitään kramppeja tai muuta.

Tänään on 5+6 ja jo pidemmällä ku edellinen keskenmennyt raskaus. Varhaisultra olis ens viikolla
Itsellä migreeni on myös ollut hyvin hormonaalista, mutta sen on laukaissut useasti myös stressi ja huonosti nukutut yöt/jos oon nukkunut liian pitkään. Saan kohtauksen myös jos en liiku tarpeeksi... Voi olla hyvinkin useita syitä, miksi kohtaus on alkanut. :)
 
Heips,
Miekin liityn tänne mukaan varauksella, haamuplussa tuli pari päivää sitten ja nyt on mukavasti viivat vahvistuneet. Lähes vuoden verran tätä odoteltiinkin. Toivottavasti nyt meidän -19 syyskuinen saa sisaruksekseen -21 syyskuisen. LA 26.9, mutta jos menee kuin ekassa niin tulee kyllä vasta lokakuussa.
Mulla ei vieläkään mitään oloja, mutta kait ne sieltä tulee
 

Yhteistyössä