Syyskuiset 2020

Pitkästä aikaa täältäkin kuulumisia. Täällä myös yksi onnekas, jolle ei pahoinvointi ole pahemmin eksynyt. Yhdesti olen oksentanut, mutta sekin tuli vain ilman pahaa oloa yks aamu. Lisäksi satunnaisina aamuina hetken kuvottanut ennen aamupalaa. Kovasti tsemppiä teille, jotka pahoinvoinnista kärsitte! Viimeraskaudessa kärsin 12 viikolle asti,joten olen vähän ihmetellyt miten tällä kertaa näin helpolla päästy. Oon kyllä mittiny onko ferritiineillä ollu vaikutusta, kun ne oli viime alkuraskaudessa 9 ja nousi lopulta hyvin siitä.
Ratas hommaa oon kans miettiny. Hankitaanko kuitenki kunnon tuplat kun noita superviikkareita ei enää valmisteta. Ne meiltä löytyy, mut adapterin tarvis löytää ja sais enää käytettynä jos sais..
 
KKiitokset osanotoista pahoinvoinnin suhteen olet kyllä onnekas kun ilman olet selvinnyt!

Täällä on tällä viikolla alettu hankintoja pohtimaan! Mielellän kuulisin muidenkin aatteita, itsellä kun ensimmäinen raskaus ja melko vieraita kaikki nämä lastentarvikkeet. Sukulaisilta saan jonkin verran käyttöön käytettyä tavaraa. Esim stokken syöttötuolin, joka on minusta aivan ihana. Lisäksi olisi noin 6v vanhat rattaat tarjolla (kaikkine lisävarusteineen), ne kuitenkin kolmipyöräiset joka itseä hieman mietitytttää, sillä paljon haluaisin ulkoilla, ja mietityttää kulkeeko yhtä hyvin kun nelipyöräiset? Olisiko kellään kokemusta? Käytettynä saisik myös ostettua baby joggerit. Uusiakin kävin katsomassa ja nunan vaunuihin ihastuin, mutta onhan noilla hintaa sitten jo nelinumeroisen summan verran, että kyllähän nuo halvemmalla tai ilmaitteeksi saatavt houkuttaisi... Pinnasängyistä olen ulalla. Haluaisin sellaisen mikä olisi käyttökelpoinen mahd pitkään (eli mahdollisesti jatkettava ja että saisi sitten ainakin osan pinnoistakin pois). Olisiko kellään suositella?

Mitä rattaita sinä olet miettinyt?
Meillä esikoisella perus ikean pinnasänky. Siitä saa pinnalaidan vaihdettua matalaan laitaan. Mietinnässä toinen samanlainen, kun esikoinen 1v5kk kun tämä vauva syntyy.
 
Juuden
Meillä valmiina bugaboon donkey2 rattaat eli niihin vain toinen kehikko hommattava että saa vaunukopan pikkuselle. Meillä esikoinen nukku vieressä ensimmäisen vuoden (me ei edes ostettu pinnistä) ja aion tehdä saman tulevan vauva kanssa jos vaan vieressä pitkään viihtyy☺ Esikoiselta kaikki tavarat ja vaatteet säästetty joten ei oikeastaan tarvita mitään vähän haaveilen myös kantoliinasta josta uskoisin olevan hyötyä kun esikoisen perässä menee ensimmäistä lastaan odottaville antaisin sellasen vinkin että kannattaa oikeasti miettiä mitä juuri itse tarvitsee ja uskoo käyttävänsä. Ei lukea mitään vauvalistoja ja ostaa niiltä kaiken ja päätyy käyttämään vain puolia me ei esim ostettu esikoiselle ollenkaan tuttipulloja (ei ole koskaan juonut maitoa pullosta vaan imetin☺), tota mainitsemaani pinnasänkyä, vauvapesää tms ja esim vauvaleluja meillä on ehkä 5kpl.
 
Meillä oli esikoisella mun vanha pinnasänky, käytetyt Oran yhdistelmät joilla mennään nytkin brion primo kaukalo telakalla sekin käytetty mutta nyt niin iäkäs että oon suunnitellut britaxin Primon telakalla sama kaukalo tuntuis olevan :)
Sitterin ostin uutena sillon lastentarvikkeesta :)
Haluaisin ehkä alakertaa semmosen kehtosängyn :)

Uus rintapumppu täytyy ostaa kun lahjoitin vanhan eteenpäin :) ja varmaan yks pullo ainakin koska jos täytyy lisämaitoo antaa niinku esikoiselle :)
Manduca oli mahtava keksintö esikoisella pysty kulkeen metsässä yms kädet vapaana..
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei oo jotenkin yhtään hankintahaluja kun eka pitäis saada näkyvä todiste, että siellä edes joku on... Noh, enää ei olis kun 4 päivää ultraan. Sit toisekseen haluisin kuulla myös sukupuolen: meillä on sekä tytön että pojan jäljiltä säilötty vauvatavaraa ja -vaatetta, joten ihan hirveästi ei näitä tarvitse hommata.

Joko teillä on muuten tullut tyttö- tai poikaoloja? Mulla on nyt phyvin samankaltainen raskaus, kuin pojasta, mutta silti jotenkin kallistun ehkä enemmän tyttöoloon. Mutta niin mulla oli pojankin raskausaikana tyttöolo, ja pojaksi se ultrassa vaan paljastui.

Kukas se kyseli hyödyllisimpiä hankintoja vauvalle? Meillä niitä ovat olleet:

-Yhdistelmärattaat, johon saa turvakaukalon telakoitua kiinni. Niin kätevä esim. kaupunkireissuilla!
-Tula. Me ei meinattu hankkia nyt tuplia vaan kannan Tulassa (jos vauva vaan viihtyy) ja keskimmäinen saa tarvittaessa istua rattaissa.
-Vaavi-sänky ensimmäisinä kuukausina. Sektioiden jälkeen ollut tosi tärkeä apuna, kun on voinut liikutella siinä vauvaa paikasta toiseen nostokiellon vuoksi. Lisäksi suojannut vanhemman lapsen rajummilta leikeiltä ja hössöttävältä koiralta, kun on saanut vauvan vähän ylemmäksi.
-Kaukalo- ja vaunupussi. Meidän talvivauvan kanssa lähdöt oli superhelppoja, kun pystyi laittamaan suoraan sisävaatteissa lämpöpussin suojiin.
-Jos maidontuotanto on samaa luokkaa kuin edellisissä imetyksissä, pitää hommata lisää kestovaippakankaita sängyn suojaksi. Meillä oli patjan päällä kosteussuoja, mutta lisäksi sen päällä pari kerrosta kestovaippakankaita (en nyt muista yhtään, mitä materiaalia).
 
Aivan tai lähes välttämättömiä vauva-aikana on olleet vain:
  • Harsot
  • Lanoliini ja perusrasvat (vauvan ja minun iholle)
  • Villabodyt ja villahousut vauvalle (kevyesti lanoliinitetut villavaatteet pitää tosi hyvin vauvan kuivana ja lämpimänä, vaikka tulis pukluja, hikeä tai pieniä pissa-ohivuotoja)
  • Liivinsuojat (tämä on aivan ehdoton)
  • Kantoliina (ollut ihan välttämätön jo heti synnärillä)
  • Kantopaneeli omaan takkiin, niin vauvan saa kevyessä villapuvussa kantoliinaan tai reppuun)
  • Imetystyyny tai mikä tahansa tyyny, jonka avulla vauvaa on helppo imettää
  • Vaipat (vauvalle ja itselle)
Seuraavat asiat helpottaa alkua
  • Isommille sisaruksille tekemistä (esim kirppareilta etsittyjä pikkulelunyssäköitä, fiksuja mobiilipelejä, puuhakirjoja, laadukkaita kyniä ja paperia yms.)
  • Hirveä määrä ruokaa ja juomaa itselle ensimmäisten viikkojen ajan helposti saataville
Kaikkea muuta sitten tarpeen mukaan. Esim vaunut on tosiaan meidän vauvoilla olleet ihan turhakkeet ensimmäisen puoli vuotta.
 
Pitkästä aikaa täältäkin kuulumisia. Täällä myös yksi onnekas, jolle ei pahoinvointi ole pahemmin eksynyt. Yhdesti olen oksentanut, mutta sekin tuli vain ilman pahaa oloa yks aamu. Lisäksi satunnaisina aamuina hetken kuvottanut ennen aamupalaa. Kovasti tsemppiä teille, jotka pahoinvoinnista kärsitte! Viimeraskaudessa kärsin 12 viikolle asti,joten olen vähän ihmetellyt miten tällä kertaa näin helpolla päästy. Oon kyllä mittiny onko ferritiineillä ollu vaikutusta, kun ne oli viime alkuraskaudessa 9 ja nousi lopulta hyvin siitä.
Ratas hommaa oon kans miettiny. Hankitaanko kuitenki kunnon tuplat kun noita superviikkareita ei enää valmisteta. Ne meiltä löytyy, mut adapterin tarvis löytää ja sais enää käytettynä jos sais..
Meidän lastentarvike sanoi, että tulee vielä erä adaptereita myyntiin nyt. Mun kaveri osti itselleen myös superviikkarit nyt käytettynä.
 
  • Tykkää
Reactions: Handeliinu
  1. kantoliina
  2. (kesto)vaipat.
  3. Hyvä Rintapumppu (olen myös luovuttanut maitoa ekan 6kk sairaalaan)
  4. Kaukaloon lämpöpussi
  5. Kantopaneeli omaan takkiin oli hyvä, mutta kantotakki vielä parempi hankinta.

On ollu meidän tarpeelliset.
Tutit ja tuttipullo on meillä ollu kahden viimesimmän kanssa turhia, koska kumpikaan ei oppinut tutille tai pullolle.
 
Tarpeellisena olen pitänyt myös
maidonkerääjää. Sen aion nytkin hankkia heti ensitilassa.
kävin hipelöimässä hörsyläpyllyhousuja äsken mutta en vielä ostanut
Käytiin lasten kans kattomassa uusin heinähattu ja vilttitossu. Söin poppareita ihan himona.
mulla syöminen on ollu tosi heikkoa nyt. Kaikkea raikasta tekee mieli. Mehujätskit ja jugurtit menee.

mukavaa alkavaa viikkoa!
K ja sintti 13+1❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Jonsku88
En kestä! Meidän perheeseen iski vatsatauti! Ultra olisi parin päivän päästä ja nyt jännätään, saadaanko huomiseen mennessä kaikki terveeksi, jotta ollaan keskiviikkona miehen kanssa ultraus-kunnossa. Mitenköhän käy, jos ei päästä tuohon ultraan? Tuo keskiviikko on neuvolan laskujen mukaan 12+6 ja kun aiemmin yritin siirtää ultraa, sanoivat, että tuota myöhempänä tehtynä on jo liian myöhäistä, koska niskaturvotusta ei voida enää luotettavasti mitata :/
 
En kestä! Meidän perheeseen iski vatsatauti! Ultra olisi parin päivän päästä ja nyt jännätään, saadaanko huomiseen mennessä kaikki terveeksi, jotta ollaan keskiviikkona miehen kanssa ultraus-kunnossa. Mitenköhän käy, jos ei päästä tuohon ultraan? Tuo keskiviikko on neuvolan laskujen mukaan 12+6 ja kun aiemmin yritin siirtää ultraa, sanoivat, että tuota myöhempänä tehtynä on jo liian myöhäistä, koska niskaturvotusta ei voida enää luotettavasti mitata :/
No jos oot ite terve niin menet sitten yksin niin meillä meni kun miehellä työeste niin ei päästy yhdessä ja voi olla rakenneultran aikaan sama jos on rengas sesonki päällä niin ei pääse silloinkaan :)
 
No jos oot ite terve niin menet sitten yksin niin meillä meni kun miehellä työeste niin ei päästy yhdessä ja voi olla rakenneultran aikaan sama jos on rengas sesonki päällä niin ei pääse silloinkaan
Niin varmaan pitää tehdä. Olen vain ollut näiden tartunta-varoaikojen kanssa tarkkana, päivähoidossakin suosittelevat olemaan mahataudin jälkeen yhden oireettoman päivän kotona.

Meillä työskentelee muuten yksi sukulainen autonkorjaus-alalla, ja me nauretaan aina näille hänen rengassesonki-selityksilleen, jota hän käyttää tammikuusta kesäkuuhun ja syyskuusta joulukuuhun. Eräänä jouluna teetätettiin hänelle jopa ”Sesongissa 24/7” -t-paita kuittailuksi aiheesta.
 
@seljankukkia onpa kumma, että ei muka voisi enää 12+6 jälkeen tehdä nt-ultraa! Meillä se on kuitenkin viikolla 13+0 ja muistaakseni meillä aikaikkuna oli 13+4 asti. Eli meillä ultra-aika luvassa perjantaina <3
Tsemppiä vatsataudin taltuttamiseen! :)

Mun flunssa meni onneksi jo ohi! Pientä lämpöä ja nuhaa oli, mutta meni muutamassa päivässä kuitenkin pois.
Nyt vaan huolettaa, kun mielestäni olo ei oo flunssan jäljiltä ollut enää niin raskaana oleva, kuin mitä oli ennen flunssaa o_O Yritin tästä miehenkin kanssa keskustella, että huoli on kova, mutta miehen mielestä huolestutaan ja surraan vasta sitten kun on oikeaa aihetta lääkärin suusta kuultuna. Meneekä teillä muilla puolison kanssa huolet, ilot ja muut tuntemukset tulevaan vauvaan liittyen ns. samalla aaltopituudella? Jotenkin koen miehen "rauhallisuuden" välinpitämättömyytenä ja se saa mut ärsyyntymään :D
 
Me käytiin viime viikolla kiltisti neuvolan lähettämänä nt-ultrassa mutta kuten epäilin, ei riittäneet viikot vielä sinne asti. Laskettu siirtyi nyt toistaiseksi 5.9 -> 20.9 joka sopii meille oikeen hyvin. Saa esikoinen olla vauva pari viikkoa pidempään <3 raskausoireet multa puuttuu edelleen kokonaan mutta jäätävä pallo näkyy aamuisin navan kohdalla. Vasemmalla majailee kuten isosiskokin, tosin näillä viikoilla ei vielä esikoisesta ihan tämmöstä kumpua näkynyt :D
 
Niin varmaan pitää tehdä. Olen vain ollut näiden tartunta-varoaikojen kanssa tarkkana, päivähoidossakin suosittelevat olemaan mahataudin jälkeen yhden oireettoman päivän kotona.

Meillä työskentelee muuten yksi sukulainen autonkorjaus-alalla, ja me nauretaan aina näille hänen rengassesonki-selityksilleen, jota hän käyttää tammikuusta kesäkuuhun ja syyskuusta joulukuuhun. Eräänä jouluna teetätettiin hänelle jopa ”Sesongissa 24/7” -t-paita kuittailuksi aiheesta.
Joo hälle ihan oikea paita jos kerta on ympäri vuoden sesongissa
Meidän isännän sesonki onneks on 2 kertaa vuodessa :)
 
Töissä kerrottu tänään pomolle yhdessä työkaverin kanssa jolla 10 Pv laskettu mun jälkeen :love:
Pomo ei oikein eka tajunnu että molemmat odotetaan sit se kysy että molemmatko eikä sit enää saanu sanottua mitään työkaveria oli halannu ja onnitellut mulle ei sanonu mitään :unsure:
 
  • Haha
Reactions: Etikkainen
Niin se mahatauti kaatoi lopulta meidän koko perheen petiin ja NT-ultraan selvisin tänään yksin. Kuvissa liikkui tosi eläväinen kaveri, jolta oli vaikea saada nt-mittaa. Sekin kuitenkin saatiin mitattua ja kaikki näytti olevan vauvelilla hyvin. Sen verran oli pituutta viikkoihin nähden, ettei laskettua aikaa lähdetty siirtämään taaksepäin, vaikka olen varma, että vauva ei vastaa kuukautisista laskettua laskettua aikaa. Lasketuksi ajaksi tulee siis 10.9., 3. lapsi ja tämän tiedon voisi laittaa etusivulle. Mukaan sain ison nipun ultra-kuvia. Nyt alkoi mulla vasta odotus, kun saatiin konkreettinen todiste vauvan olemassaolosta. Laitan FB-ryhmään liittymispyynnön kohta ja jatkan varmaan siellä enemmän höpöttelyjä.:)
 

Yhteistyössä