Syyskuiset 2019

Oon ite tehnyt nyt niin, että pumppaan toista rintaa samalla kun lapsi imee toista, ihan senkin takia kun muuten valuu pitkin mahaa maidot. Ja kun tämä tyyppi ei aina jaksa imeä itseään kylläiseksi niin olen sen pumpatun maidon sitten antanut heti imetyksen perään. Näin ollaan nyt vältetty pahimmat raivarit jotka selkeesti on olleet vaan nälkää eikä oo tarvinnut antaa korviketta :) samalla toivon että näin pysyisi maidon tuotanto hyvänä ja lapsi ehkä esim. muutaman viikon päästä jaksaisikin imeä itse kokonaan. Saa nähdä toimiiko.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja joo onhan toi pumpun kanssa vähä säätämistä ja pitää olla kaikki tarvikkeet hollilla kun aloittaa imetyksen, mutta jos näin saan maidon riittämään ja korvikemäärä minimiin niin jonkun aikaa ainakin jaksan yrittää :)

Meillä on välillä masuvaivoja havaittavissa, oisko hyviä vinkkejä? Jostain syystä en oikein saa tyttöä röyhtäisemään kuin ihan satunnaisesti.
 
@tikkunekku90 cuplaton on yks mitä koliikkiinkin käytetään. Ja oma syöminen vaikuttaa jonkin verran myös, yritän itte nyt vähentää sipulin käyttöä kun tuntuu ettei omakaan vatsa kestä enään. Ja ruisleipää kokeilen kans vähentää miten vaikuttaa pikku miehen pruppailuun.

Mites @Lukka sujuu? Jokos ootte kotona?

Olikos muilla jo ehkäisyasiat selvillä? Täällä vähän pohdinnan alla...
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 cuplaton on yks mitä koliikkiinkin käytetään. Ja oma syöminen vaikuttaa jonkin verran myös, yritän itte nyt vähentää sipulin käyttöä kun tuntuu ettei omakaan vatsa kestä enään. Ja ruisleipää kokeilen kans vähentää miten vaikuttaa pikku miehen pruppailuun.

Mites @Lukka sujuu? Jokos ootte kotona?

Olikos muilla jo ehkäisyasiat selvillä? Täällä vähän pohdinnan alla...
Mä kävin jälkitarkastuksessa ja mun koko tarkastusaika meni siihen, että lääkäri jankutti ehkäisystä. Mä sanoin, etten ota ehkäisyä, johon lääkäri totesi, että jos ei ole uskonnollista vakaamusta niin kyllä se pitäisi ottaa. No sanoin etten sotke elimistöäni hormooneilla, niin sanoi, että sehän olisi sitten sama kun välttelisi lisäaineita ym :ROFLMAO:
No edelleen sanoin, ettei aio siltikään ottaa ehkäisyä ja totesi siihen, ettei sitten kannata harrastellakkaan kun voi tulla vauva, että selibaattia sitten kun näytte olevan hyvin hedelmöittyvää sakkia :eek: siis että mitä ihmettä ja mikä lääkäri käynti!
Lisäsi vielä, ettei hänelle ole maksettu ehkäisyn suosittelemisesta vaan on hänen oma mielipiteensä :LOL: siis ei vitsi!
Mun kaveri sano mulle tosta harrastelu kiellosta, että se lääkäri ajatteli varmaan ettei me tiedetty vauvoja tulevan, kun meillä niitä jo niin monta :LOL::whistle:
 
@Ninnu118 yhäkö tuollaisia lääkäreitä löytyy o_O Jotenkin olettais että normaalit, fiksut aikuiset ihmiset ite hoksaa jos ehkäisylle on tarvetta. En aio itekään ottaa mitään pillereitä ainakaan, matala-annoksinen hormonikierukka on ainut hormonivalmiste jota suostun edes harkitsemaan enkä tiedä viitsinkö sitäkään kokeilla. Mulla on kyllä jo vähän stressaantunut olo ehkäisystä koska en todellakaan halua nyt raskautua, en ehkä ikinä enkä ainakaan moneen vuoteen. Ei tässä olla ihan hetkiin mitään harrastelemassakaan joten kiire ei oo mut stressaa ku asia on hoitamatta.

Meille kuuluu ihan hyvää :) Kotiuduttiin perjantaina kun typykkä oli kaks päivää vanha ja on sitte käyty bilirubiinikontrolleissa, ylihuomenna taas. Arvot siis vähän korkeat mut alle hoitorajan niin käyttävät verikokeissa. Muuten kaikki mennyt tosi hyvin, vauva teki erinomaisen maitotilauksen ja ollaan nyt vähän pulassa sen kanssa koska maitoa tulee turhankin reippaasti, reppana vetää sitä henkeen ja pulauttelee ja mulla rinnat kipeytyy herkästi jos vauva on hetken syömättä. Paino on jo 30 g vaille syntymäpainossa, joten siitä ei huolta, pitää olla kiitollinen et tää lähti sujumaan näin :) Rintakumin olleet käytössä ku rinnat tuli niin kipeäksi ja alkoi mennä haavoille. Yritän aina välillä saada imetettyä ilman, jospa se siitä vähitellen.

Ois kiva nähdä ihmisiä ja käydä jossakin mut ei auta ku ootella :whistle: Muutama tuttu aikoo tulla käymään meillä tässä piakkoin... Viikonloppuna ois miehen äidin hautajaiset :cry: Vauvalla silloin ikää 1,5 viikkoa. Aattelin mennä, pitää vaan varoa ettei saatais kauheasti pöpöjä. Vieraita ei onneks oo tulossa satamäärin...
 
Minä ja varsinkin mieheni haluaisi kaverin tälle pikkuiselle. Mikäli ikää minulla olisi muutama vuosi vähemmän niin en ottaisi mitään ehkäisyjä käyttöön. Mutta kyllä se sterilisaatio on meillä nyt ainut vaihtoehto. Meillä neuvolassa jälkitarkastuksen tekevät nykyisin terveydenhoitajat, joten en tiedä saanko sterilisaatiolähetettä samalla hommattua. Käsittääkseni täytyy olla lääkärin tekemä. Harmittaa, kun sain tämän mieheni, elämäni rakkauden, näin myöhään elämään. Onni, että kuitenkin tässä vaiheessa jo. Aiemmasta liitosta minulla tosiaan jo isoja lapsia.

@tikkunekku90 meillä auttaa röyhtäytykseen joskus puolivälissä syöttöä röyhtäyttäminen, eli nostoa olkapäällä ja pientä heijausta edestakas. Kävely vauva olkapäällä myös tehokasta, yöllä ei tätä viitsi. Joskus kun vauva nukahtaa, niin makuulle laitto ja siitä heti ylös nosto, kun alkaa ähiseen. Monesti röyhtäisy tulee pesujen yhteydessä, kuten tänään aamulla, kun pikkukäsiä altaalla pestiin.

Ihanaa, kun poika jaksaa jo seurustella vähän enemmän ja kovasti yrittää katsetta tarkennella hymynaamoihin ja kasvoihin. Minä niin rakastan tätä vauvahuuruista aikaa.
 
@Ninnu118 no olipa erikoinen käynti. Toi olis kyllä painajainen joutua tollaselle lääkärille jonka kanssa ei vois keskustella itselle parhaasta vaihtoehdosta vaan hänellä olis jo ratkaisu valmiina ennenku tavannut potilasta.
Tämä lääkäri oli joku 30v ja kieltämättä tosi epämukava käynti. Ronklas nopeesti ja se siitä. Jatko vielä ehkäsyn jankuttamista. Mä luulin, et se on jokaisen oma asia.
 
Onko teillä vauvakirjaa? Itse en osaa päättää minkä hankkisin. Haluaisin, että olisi mahdollisimman monipuolinen. Onko antaa vinkkejä?
Meillä on kaikilla kolmella lapsella Barbapapa-vauvakirja, meistä se on niin ihana :love: Kävi hyvä tuuri kun löytyi tälle kolmannelle sama vaikka esikoisen kirja on ostettu jo kuusi vuotta sitten. Jos haluaa erityylisen niin oon nähnyt vastaavia aiheena mm. Tatu ja Patu, Muumi, Mauri Kunnas. Adlibriksen hakukenttään taisin laittaa vauvakirja ja sillä löytyi tosi monta ihanaa, silmään osui kuitenkin toi Barbapapa niin ostin sit sen tällekin, kiva ku on kaikille sama :) Just tänään otin sen esille ja aattelin alkaa täyttämään ekoja juttuja. Mikään ylivertainen se ei minusta muihin nähden oo mut riittävän kattava meille ja muuten just kiva ja hauska.

Mites muuten nimiasiat, joko on nimi valmiina? Millä perusteilla valitsette nimen? Pidättekö ristiäiset vai nimiäiset? Ja milloin? Kauhea kyselykausi :whistle:
 
Meillä on kaikilla kolmella lapsella Barbapapa-vauvakirja, meistä se on niin ihana :love: Kävi hyvä tuuri kun löytyi tälle kolmannelle sama vaikka esikoisen kirja on ostettu jo kuusi vuotta sitten. Jos haluaa erityylisen niin oon nähnyt vastaavia aiheena mm. Tatu ja Patu, Muumi, Mauri Kunnas. Adlibriksen hakukenttään taisin laittaa vauvakirja ja sillä löytyi tosi monta ihanaa, silmään osui kuitenkin toi Barbapapa niin ostin sit sen tällekin, kiva ku on kaikille sama :) Just tänään otin sen esille ja aattelin alkaa täyttämään ekoja juttuja. Mikään ylivertainen se ei minusta muihin nähden oo mut riittävän kattava meille ja muuten just kiva ja hauska.

Mites muuten nimiasiat, joko on nimi valmiina? Millä perusteilla valitsette nimen? Pidättekö ristiäiset vai nimiäiset? Ja milloin? Kauhea kyselykausi :whistle:
Meillä on joku nalle puhin kirja ja tällä vauvalla on Keskosen oma vauvakirja.
Juhlat oli meillä eilen ja vauva sai nimen ( nimiäiset meillä ). Nimeä en uskalla julkaista, muttei ilmeisesti kovin yleinen kun jää alle 7000 kpl Suomessa. Maailmalla yleinen. Nimi valittiin tai pikemminkin se annettiin meille jos näin voi sanoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Onko teillä tullut jälkivuodossa hyytymiä? Pieni hyytymä, alle sentin, tuli itellä tänä aamuna ja vähän ahdistaa... :unsure: Ilmeisesti kohtutulehduksessa hyytymiä tulee paljon ja ne on isoja joten toivottavasti ei tuu tuota kummempaa. Eilen ja yöllä tuli myös aika tummaa verta, mietin oisko se kaukalon kantaminen ym. reissaaminen vauvan kans sinne kontrolliin ollut liikaa rasitteena...

Vauva on aivan aamu-uninen, nukkuis vaikka kuinka myöhään, pakko herätellä syömään aamusta. Kiva ku ite en kyl pysty nukkumaan aamupäivään niin jää omat unet vähän huonoiksi. Vauva tykkää tankata illasta reilusti yli puolenyön ja alkaa vasta aamuyöllä nukkumaan pitempiä jaksoja. Ei me tämmöisestä rytmistä oo sovittu :ROFLMAO:o_O Mitenkä tuotakin kääntäs..
 
@Lukka oon iteki miettiny että pystyykö näin pienelle tekemää edes mitään rytmiä (n) viime yö oli tosi hyvä, nukkumaan klo 23, eka herätys 3.00 johon meni reilu tunti, seuraava herätys 6.30 ja nyt torkkuilee pätkissä niin, että välissä ehdin sentään jotain tehdä. Sain siis nukuttua ensin 4h putkeen ja aamulla vielä 2,5h. Jokainen yö ei kuitenkaan tällainen näin hyvä ole. Päivällä yleensä nukkuu yhdet pitkät päikkärit ja muutamat lyhyet. Eniten mua koko hommassa rassaa se, että neiti nukahtaa tissille käytännössä aina ja just kun kuvittelen, että nyt on valmista ja nostan hänet pois rinnalta niin eiköhän kohta taas kitistä nälkää. Miten sais toimii paremmin sen että söis itsensä kylläiseksi eikä nukahtelisi. :unsure:
 
Viihtyykö teidän muiden vauvat yksin? Meillä ei oikeestaan ollenkaan, ihan satunnaisesti saattaa hetken olla lattialla tai hoitotason päällä hiljaa itsekseen niin että just vessaan kerkee kunnes alkaa lohduton itku. Muuten saa sitten sylissä kannella koko päivän. Oiskoha tähän mitään kikka kolmosta, käy raskaaksi päivät kun oon yksin lapsen kanssa ja mies töissä.
 
Meillä alkanut vähän muodostua siihen suuntaan että illasta 20-21 alkaa yöunet, eilen nukahti klo 20 ja nukkuu puoleen yöhön, siitä kahen tunnin jaksoissa aamuun. Muuten ok mut enhän mä mee sillo nukkuun eli ite en saa nauttia pitempää pätkää. Mut on ok tämäkin, toivotaan että pysyy osimoilleen näin, ja on ihana kun saa illasta rauhassa käydä saunassa ym. Pyrin kyllä sammumaan itekkin siinä klo 22 maissa.

Mullakin tuli @Lukka semmosia pieniä hyytymiä viikon pari, joka kerta oli pöntössä useampikin, ei ainakaan mulla viitannut tulehdusta. Ne vatsakivutkin meni menojaan, onneksi.

Jotakuta ahdisti ehkäisyn miettiminen, pahoittelut siis että kysyin mutta kun täällä ahdistaa myös. En niinku haluis mitään mut en kyllä raskaaksikaan, enkä kumia halua ja kierto aina elänyt omiaan et ei voi varmoilla päivillä pelata. Olin jo päätynyt kapseliin terkan suosituksesta mut nyt tuli olo et ei hitossa, en haluu maksaa niin paljon jos ei sopiskaan. Pakko varmaan ottaa nyt sit pillerit ja myöhemmin taas hormonikierukka, se toimi mulla hyvin.
 
@tikkunekku90 veikkaan et tässä kohtaa ei suurempia kikkoja ole. Joko viihtyy tai ei, tyyppikohtaista.

Meillä viihtyy jonkin hetken ihan hyvin jos maha täynnä ym. Pyykkejä kerkee laittaa hyvin ja semmosta pikku puuhaa.

Tää on kyl eka näistä mun joka ei nukahda autoon jos ei just nukuta. Edelliset sammunu ku saunalyhdyt vaikka olis vähän ollu nälkäsiäkin.
 
Mulla tuli hyytymiä kanssa aika kauankin ajoittain ja tuli mahakipujakin. Mutta ultrassa kohtu puhdas ja mahakivut johtu lihaksista. Mulla sormen verran edelleen erkaumaa. Sano, että puoli vuotta synnytyksestä voi aloittaa jumpat. Meillä herra ei viihdy yksin juurikaan. Satunnaisesti. Haluaa ainakin nyt olla vaan tissillä ja sylissä. Maha vaivoja on aika paljon ja hain probiootteja jos auttaisi. Onnellinen olo ❤
 
Tykkään perinteistä, joten meille tulee ristiäiset. Nimi vieläkin vähän mietinnässä. Siinäkin täytyy minun mielestä olla jotain perinnettä.

Täällä aletaan yöunille 23-24 aikoihin. Syömään heräillään n. 4 tunnin välein. Aamusta voi olla 2-3 tuntia enää tuo väli. Tänään herättiin ylös klo 10 aikaan. Vaikka saan aika hyvin nukuttua yöllä mutta koska se on niin pätkittäistä niin meinaa toisinaan väsyttää muttei liikaa etteikö jaksaisi kotihommat hoitaa. Päivällä nukutaan yksi pitempi pätkä ja pari pienempää. Torkkuilua kun tankkaukset menossa. Paljon vielä nukutaan. Kun muistelee aiempien lasten vauva-aikaa niin yllättävän nopeaa on tullut aina aika, jolloin saa olla tavaroita nostelemassa ylös, kun pikkukädet ja -jalat vikkelästi vipeltää.

Vauva ei kyllä yksin ala juurikaan olemaan. Hänen kanssa pitää seurustella, kanniskella ja sylitellä. Pienen hetken saattaa olla yksinään. Äänteleekö teillä vauvat paljon? Täällä äännellään ja paljon, murinasta ähinään ja kaikkea muuta mahdollista. Pari kertaa jopa gyyy ääntelyä vaikkei vielä alle kk ikäinen sanota jokeltavan.
 
@tikkunekku90 kanniskeletko vauvaa sylissä vaikka nukkuupi? Itse lasken heti vauvan omaan sänkyyn tmv. kun nukkuu syliin. Juurikin sen takia ettei totu nukkumaan sylissä. Saattaa herätä samantien mutta taas sama juttu kun nukkuu eli laitan nukkumaan yksinään. Näin sitten nukahtaa välillä niille pidemmille pätkille.
 
Musta kans tuntuu et aika vähän tehtävissä rytmien suhteen, vähitellen ne varmaan alkaa asettua... Oon sen verran yrittänyt ohjata oikeaan suuntaan että pyrin erottamaan selkeästi päivän ja yön niin ainakin vauvalla on mahdollisuus alkaa elää selvästi eri aikoja :whistle: Päivisin en rajoita äänimaailmaa tai valoja juurikaan nukkui vauva tai ei, yöllä ollaan sit hiljaa ja hämärässä. Imetän päivisin nojatuolissa ja öisin pitkällään sängyssä, samoin jos oon päikkäreillä itekin niin imetän silloinkin pitkällään sängyssä. Yöllä pidän seurustelun minimissä, juttelen siis vähemmän, sen verran vain mitä tarvii vauvan rauhoitteluun. Saa nähdä milloin vauva alkaa elää samaa rytmiä, voi mennä jonkin aikaa, ainakin näyttää olevan aamu-unisuus jokin juttu koska oli samanlainen myös masussa :barefoot: Ite oon ihan aamuvirkku :LOL:
 
@Nyytti19 syliin nukahtaa parhaiten mutta olen kyllä aina kantanut sänkyyn heti kun vaikuttaa sille, että on oikeasti unessa. Usein nukkuukin sitten tyytyväisenä. Siihen kunnon uneen pääsemisessä vaan kestää jonkin aikaa.

Meillä myös äänetelee aika reilusti, ähisee ja inisee :p ja sitten välillä raivari itkut :unsure:
 
No niin, nyt loppui bilirubiinikontrollit, en oiskaan jaksanut enää juosta siellä joka toinen aamu, arvot oli lähteneet laskuun eivätkä kuulemma tuosta enää yleensä nouse. Painoa oli tullut 100 g maanantaiseen joten hyvä tilanne senkin suhteen. Oon nyt yrittänyt vähän lisätä imetystä ilman rintakumia, toivottavasti ei mee taas rinnanpäät aroiksi tai ainakaan haavoille. Aika säätöä väkertää rintakumeja paikalleen joka syötölle, varsinkin keskellä yötä :unsure: Ja varsinkin kun tyllerö syö tosi monta kertaa päivässä.

Ärsyttää aivan hirveästi kun mies on "isyyslomalla" huomisen ja perjantain ja se siis tarkoittaa kuulemma sitä että hän tekee töitä kotona koska työt kasautuneet :X3: Olin jotenkin käsittänyt että isyyslomalla nimenomaan ei tehdä töitä :cautious:
 
Paljonko teillä pulautellaan?

Täällä tulee about kerran päivässä tyyliin kaikki pihalle. Vähän ihmettelen mikä siinä on et tolleen kerta päivässä tyhjentää eikä joka ruokailun jälkeen, mikä on tietty hyvä asia. Ei oo mikään syöksy pulautus vaan rauhakseltaan laskee muutamassa erässä kaiken ulos. Tai ainakin hyvin runsaasti. Eikä oo yhteydessä hotkimiseen tai pyörittelyyn just imemisen jälkeen. Välillä röyhtäseekin ihan ok ja silti. Onko sit vaan liian täynnä? En nyt varsinaisesti huolissaan ole mut ainahan sitä pyörittää kaikkea päässään.
 

Yhteistyössä