Syyskuiset 2019

@Ninnu118 voi ei kun toinen on pieni vielä :love:

@Lukka äp:ssa oli se joku lanoliini? Voide, se on just ettei tarvii pestä vekka. Sitä oon käyttänyt ja ihan bebantheneä, nyt pari päivää tunkenu niitä taukoamatta kun luin et pitää just pitää kosteena ettei rupeudu. Nyt tuntuukin et olis parempaan suuntaan menossa. Imuote on ok niinku laitoinkin, eikä tossa kipeessäkään enään niin paljon tunnu se alotus, ne ekat imut oli sillai et näky tähtiä, kai ne rinnat muutenkin vaatii taas hetken tottua tähän.

Mulla meni raskaaksi tulokin sillai että lopetin stressaamisen siitä ja oli kaikkee muuta niinku tuplamuutto väliaikaisasumuksen kautta ja sit kun ne oli ohi niin en ees ollu huomannut et menkatkin jääny tulematta hetkeen. Ja synnytyksessä vähän sama, yritin ainakin lopettaa ylianalysoinnin ja joko joko joko ajattelun, olin varannut auton katsastusta ja muuta ohjelmaa joita sitten peruin supistusten välissä kun alkoikin tapahtua.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Huh, elämä voittaa taas, tänään selvästi vähemmän kipeä pukama, oon niin onnellinen :) Pääsin käymään kaupassakin neuvolan jälkeen :) Kipujen lievennyttyä siedettävälle tasolle loppui kiire synnyttämäänkin, kyllä tän olon kans vielä pärjää vaikka muutaman viikonkin. Tänään ainakaan en ees jouda minnekään synnyttämään kun lupasin ottaa kaverin lapset meille illaksi hoitoon :D

Normisettiä neuvolassa, verenpaineet ja muut kaikki normaalit. Sf-mitta tosin on nyt neljättä viikkoa sama, 34 cm. Eli tällä hetkellä tismalleen keskikäyrällä mennään. Hoitajan mielestä vauvalla on pää niin alhaalla ettei sitä sieltä kunnolla tunne mahan päältä. Vauva ite tuntu sen mielestä yli 3-kiloiselta jo mut on ennemmin pitkä ja hoikka kuin pullea, lasketun ajan tienoilla varmaan sellainen reilu 3,5-kiloinen kuten meidän aiemmat. Ja mun oma paino on vain pudonnut viime viikosta, oli nyt 71,5 kg eli tullut tähän mennessä noin 15 kg, ihan ok mulle. Edellisissä tullut enemmän ja nekin kilot sit lähteneet niin ton kans pärjää kyllä hyvin. Ja toisaalta tuo riittää varmasti imetykseen ilman että laihdun liikaa. Toivottavasti hoitaja on oikeassa ja vauva kuitenkin kasvanut viime viikoista vaikkei sf-mitta ollutkaan muuttunut nytkään yhtään. Sykkeet oli hyvät kuten aina olleet. Ei kai se auta murehtia joka asiaa :whistle:

38+1
 
@Lukka mulla oli kans 38+2 sf-mitta 33 cm, painoa raskauden alusta +10 kg ja ultrassa tehtyjen painoarvioiden mukaan reilu 3 kg vauva tulossa jos syntyyn lasketun ajan aikoihin. Meillä kans muuten lapsen mitat vastanneet viikkoja paitsi vartalonympärys ollut aina noin viikon verran jäljessä, eli odotettavissa normaalimittainen mutta hoikka vauva (ellei vedä nyt jotain massakuuria tässä :LOL:) eli varmasti sulla kaikki hyvin:)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mulla näkyy tähtiä ku vauva alkaa imemään. Veritippa välillä näkyy liivinsuojuksessa. En oo vielä "jaksanu" kaivaa tuolta sitä voidetta, ehkä pitäis. Se varmasti auttas ja aika, vaatii muutaman päivän, että tottuu. Ja tällätytöllä on niin kova imu, ettei meinaa tuttia saaha suusta.
Huomenna vauvasta bilirubiinit otetaan verikokeilla ja puntarilla käyään. Samalla tikit otetaan pois mun sektiohaavasta. Vähä kyllä hirvittää ku näin pian. Eilen tultiin kotia sairaalasta. Menny muuten kyllä hyvin. Vauva lähinnä nukkuu päivät ja valvoo yöt :X3:
Itellä ihmeenki hyvä ja pirteä olo, vaikka kotia lähtiessä oli Hb 87. Kakkaki (se toisiksihanin asia vauvan jälkeen) alko viimeyönä valvoessa luistaa :ROFLMAO::poop:
 
Heips pitkästä aikaa. Pikasesti laittelen kuulumiset, luen huomenna ajan kanssa ketjua, paljon tullu viestejä sen jälkeen kun oon viimeksi täällä käynyt:LOL:
Meille syntyi viikko sitten pieni prinsessa kiireellisellä sektiolla. Aamuyöllä meni kotona ollessa vedet, ja sitten sairaalassa käyrillä ollessa vauvan syke hidastui niin paljon, että meinattiin joutua jo hätäsektioon. Pari kertaa sykkeet laski niin lääkäri päätti sitten illalla leikata. Ja hyvä niin, vauva oli kiertänyt itsensä niin tiukasti napanuoraan ettei olisi päässyt syntymään alakautta. Lauantaina päästiin kotiin ja kaikki mennyt hyvin, vielä kun saisi iteltä maidon tulemaan kunnolla. Tällä hetkellä menee rintamaito+korvike.
Onnea muillekkin vauvan jo saaneille, ja voimia loppumetreille niille jotka vielä odottelee:love:
 
@M i l j a toivottavasti vauvan rytmi pian kääntyy ja sun hb nousee! On toi kyllä hurjan kuuloista tuo sun synnytys ja siitä toipuminen, koeta saada apuja että saat kotona rauhassa jatkaa toipumista. Ja tarpeeksi rautaa niin alkaa helpottaa hempan kanssa. Onneks se pahin vaihe aika äkkiä helpottaaki kunhan saa vain rautaa. Ootko aatellu pyytää rautaa infuusiona?

@annimaria93 hurjasti onnea vauvasta :love::love: Millä viikoilla ja minkäkokoisena vauva syntyi? Pikaista toipumista sinnekin! Ois kyllä ihana kuulla lisää näistä synnytyksistä :love:

Ite kattelin muutaman synnytysvideon aamusta ja yritän tsempata itteäni että synnyttäisin altaaseen nyt kun se on täälläkin (OYS) sallittua. Toivotaan vain että kaikki sujuu hyvin ja saan ylipäätään mennä sinne ja olla siellä.
 
@annimaria93 onnittelut vauvasta ja onneksi ilmeisesti kuitenkin lopulta kaikki meni hyvin :) kiinnostaisi tietää oliko sulla mitään epäilystä tai tuntemusta itsellä, että vauva voisi olla sotkussa mahassa? Esim. oliko liikkeet edelleen normaalit vai vähenivätkö jne? Mua on vähän huolestuttanut välillä kun yhdessä vaiheessa vauva mylläs hirveesti ja silloin just mietin että onnistuuko sotkemaan itsensä napanuoraan ja nyt kun liikkeet on huomattavasti maltillisempia kuin ennen niin ettei hän vaan olis ihan solmussa tuolla :unsure: oonko ymmärtänyt oikein, että sitä napanuoraan sotkeutumista ei oikein näe ultralla tai sitten sitä ei tutkita? Kuulostaa vaan oudolle kun samaan aikaan on mahdollista nähdä miten jossain suonessa virtaa aineet. (n)
 
@M i l j a joo tähtiä on näkynyt täälläkin, nappaa kans todella kovalla imulla kiinni :ROFLMAO: tosiaan se äp:n voide on hyvää ja sit ihan bebanthen, oon nyt voidellu niillä alvariinsa ja huuhtonut lämpimällä vedellä ja tuntuis et nänni on tervehtynyt, ei näy veritippoja ainakaan ja pahin kipu hellittänyt (y)

@annimaria93 en tiedä mikä sun tilanne on mut mitä enempi antaa sitä lisämaitoa niin tietenkin sitä vähemmän imee rintaa ja ”tilaa” maitoa vähemmän. Mulla nousi maito kolmantena päivänä ja buustasin sitä vielä alkoholittomalla oluella, toimi ainakin täällä hyvin.

Meillä kanssa vauvan katsastajia riittänyt. Ei ne nyt niinkään haittaa mut tuntuu et ite oon kyl poikki enkä jaksa mitään järjellistä keskustella. Ei vaan jotenkin kiinnosta eikä jaksa keskittyä.

Kiva kun poitsu alkaa olla nyt jo vähän enemmän silmät auki. On niin mainion näkönen kun yrittää tutkia ympäristöään ja zoomailee. Awww, kyl tätä pientä rakastaa vaan jo niin paljon. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Nyytti19 ja Daisy85
@annimaria93 sektiokohtalotoveri :rolleyes: koitahan toipua. Sitä napanuoraa on kuulemma vaikea nähä ultralla. Itekki ihmettelin sitä kaksvuotta sitten kun edellinen raskaus pääty kiireelliseen sektioon sydänäänten laskun vuoks. Vauvalla oli napanuorassa tiukka solmu. Vielä samana päivänä ultrattiin kaks kertaa ja kaikki oli hyvin.
Meillä oli ihan hilikulla, ettei jouduttu takas osastolle sinivaloon eilen ku bilit oli korkealla. Tänäaamuna sitte verikokeisiin ni onneks oli laskussa.
Vähän on rytmi vauvalla kääntyny ku ei oo ihan koko yötä enää valvonu. Jos ei ota ensyönä takasin ku on taas koko iltapäivän ja illan vedelly hirsiä :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@BIMK sama juttu täällä, jos ei synny tänään niin sitten mennään ns. "yliajalle". Enkä oikein jaksa uskoa, että tänäänkään tapahtuisi mitään koska olotila on ihan sama kuin tähänki asti :cautious: toi on kyllä totta, että vauvan liikkeet alkaa sattua. Painaa aika ikävästi tonne alakertaan ja muutenkin varmaan supistellut sen verran reippaasti, että alkaa paikat olla hellänä. Mullaki tulee satunnaisesti jotain supisteluja mutta tuskin näistä on vielä mihinkään. Kivuttomia, tosin todella epämiellyttäviä supistuksia tulee paljonkin, kiinnostais kyllä tietää saako edes ne mitään aikaan. Yöt menee huonon olon kanssa valvoessa ja päivällä en jaksa tehdä mitään. Jippii :ROFLMAO:
 
@tikkunekku90 koska sinulla seuraava neuvola? Aattelin mikähän teillä päin on se ajankohta jolloin saa ajan ä-polia kohti jos ei ala itsekseen syntymääno_O

Joka tapauksessa paaaaaljon jaksamista kaikille vielä kärsimättömästi odottaville:ROFLMAO: Niin vaikea enää tässä vaiheessa malttaa odottaa:whistle:
 
@tikkunekku90 koska sinulla seuraava neuvola? Aattelin mikähän teillä päin on se ajankohta jolloin saa ajan ä-polia kohti jos ei ala itsekseen syntymääno_O

Joka tapauksessa paaaaaljon jaksamista kaikille vielä kärsimättömästi odottaville:ROFLMAO: Niin vaikea enää tässä vaiheessa malttaa odottaa:whistle:
Neuvola on 40+5 jossa samalla varataan sitten äitiyspolille aika yliaikaiskontrolliin joka on 41+2. Terkka oli sitä mieltä, että aika varmasti myös käynnistetään sillon kontrollin yhteydessä jos vaan osastolla on sellainen tilanne, ettei oo ihan täynnä. Ellen siis itse kieltäytyisi käynnistyksestä mutta tuskin tuossa vaiheessa koska ei se sit varmaan iteksee tuu ja riskit vaan kasvaa. Täällä en tiedä ketään jolla ois menny käynnistys 42+jotain viikolle mikä sinällään huojentavaa.. :unsure:
 
Täälläkin ollaan yhä maha pystyssä :D Vaikken ois yllättynyt yhtään jos vauva ois jo syntynyt mut siellä hän yhä on, kiva tietty toisaalta ku tyyppi viihtyy noin hyvin :whistle: Edellisetkin syntyneet lasketun tienoilla niin varmaan todennäköistä onkin että niin tääkin. Käynnistykseen en oo joutunut vaan molemmat alkaneet itekseen syntyä mut saa nähdä miten nyt käy. Viime yönä taas pitkästä aikaa supisteli oikein urakalla, kellotin tunnin verran säännöllisesti 2-7 min välein tulevia supistuksia. Muutama oli vähän kipeä, muut vain tukalia ja napakoita. Sit myöhemmin aamulla tuli muutama vähän kipeä supistus. Nyt iltapäivällä sama. Sais jo syntyä mut toisaalta en pahastu jos syntyy vasta ens viikon lopulla, isommat lapset on aina alkuviikosta päivähoidossa ja voisin vaikka nautiskella omasta rauhasta ne hetket :) Nyt on pukamakivutkin oikeastaan kokonaan loppuneet, ihanaa, voi oikeesti ihan nauttiakin tästä loppuraskaudesta, en ois uskonut :) Mut en silti osaa olla täysin rennosti, jotenkin sitä miettii alitajuisesti koko ajan et milloin tulee lähtö :geek: Nyt rv 38+5.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Mulla noita suht napakoita/tukalia supistuksia on tullu kohta jo 3 viikkoa välillä säännöllisestikin ja sitten taas loppuvat. Ja sitten joku 2 tai 3 kipeämpää supistusta päivässä, mutta aina loppuvat ja mitään ei tapahdu. Niin turhauttavaa! Ja jos tietäis ees että onko noi saaneet yhtään mitään aikaiseksi niin sekin lämmittäis mieltä, mutta kun ei (n) en tiiä pitäskö ens viikolla kysyä josko joku vois tarkistaa tilanteen. Se tässä nyt on taas muutaman päivän ollut, että kun tulee sellainen voimakkaampi kipeähkö supistus niin suoli tyhjenee samalla. Mutta en tiiä meinaako sekään mitään. :poop:

Tässä käy vielä niin kun mun yhdelle kaverille, että supisteli kivuttomasti monta viikkoa ja sit lähti niim rytinällä käyntiin, että synty päivystyksen aulaan se lapsi :unsure: ja heillä siis matka sairaalaan noin 15 min autolla.
 
Minä täällä elelen teidän vielä odottajien kanssa jännityksellä mukana. Itsellä oli tänään jopa haikia mieli, kun en enää raskaana ole enkä suurella todennäköisyydellä tulekaan.

Onko teillä antaa vinkkejä maidon herumiseen? Täällä mennää rinta & pullolinjalla.
 
@Nyytti19 oih, ymmärrän haikeuden, itestäkin tuntuu että tää kolmas on meidän viimeinen :cry: Toisaalta haluaisin neljännen sitten joskus mut ehkä sit kuitenkin ois hyvä näin. Enkä ehkä jaksa enää olla raskaana, tää raskaus ollut niin vaivalloinen ja raskas henkisesti sen takia. Mut ai että tuun kaipaamaan vauvan odotusta ja sitä että talossa on vauva :love: Yritän ottaa tästä nyt ihan kaiken irti, myös näistä viimeisistä piinapäivistä :barefoot:

Niin ja mulla herumista auttoi runsas juominen ja se että oli lämmin tai ainakin tissit lämpimästi :)

@tikkunekku90 no arvaa sama pelko mulla, hirvittää että tää sitte viimein syntyy niin vauhdilla että en ehdi oikein valmistautua tai että kaikkien näiden oireiden ja harjoitussupistusten takia en todellakaan alkuun tajua synnytyksen olevan ees käynnissä ja sit tulee kiire :unsure: Edelliset synnytykset ei olleet mitään syöksysynnytyksiä joten kyllä mun pitäs ehtiä jos ihan selvillä merkeillä synnytys käynnistyy mut jos on jotain epämääräistä venkslaamista niin voi tulla kiire, kuitenki kolmas tulossa. Edellisen synnytys kesti alusta loppuun 8 h. Mun äidin synnytykset on aina seuraavasta puolittuneet kestoltaan ja samat kestot olleet meidän kahdessa ekassa synnytyksessä ja äidin kolmas syntynyt sitte 3-4 tunnissa siitä ku supistukset alkoi, tuli kuulemma kiire :unsure: Pitäis vielä saada isommat lapset hoitoon että mieskin joutais mukaan... Ei stressaa yhtään o_O:ROFLMAO:
 
Täällä sama homma, päivittäin vähän supistuksia, mutta loppuvat aina jossain vaiheessa ja ovat epäsäännöllisiä. Mietin myös samaa, että alkaako synnytys sitten "ryminällä" kun alkaa. Outoa että nyt alkaa jo neljäs viikko äitiyslomaa. Päivät on jollain tavalla tuntuneet hitailta mutta jollain tavalla aika mennyt hurjaa vauhtia.. o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Ite oon melkein järkyttynyt kun mietin et ei hemmetti mulla on ENS VIIKOLLA laskettu aika :eek::D:ROFLMAO: Eh, miten se nyt on muka niin vaikeaa sisäistää et vauva on kohta täällä :love: Toisaalta on tuntunut jo kauan et tiiä milloin syntyy mut nyt kun oikeesti tietää ettei mitenkään päin voi mennä kauaa ei silti meinaa uskoa et sieltä hän pian tulee, muutama viikko maksimissaan enää. Ja jos syntyy samoissa ku meidän edelliset niin se on siinäkin tapauksessa jo ens viikolla. En kestä :love: Ei malttaisi yhtään oottaa että sais nähä tän meidän kolmannen. Ja vaikka nyt onkin ihan siedettävä olla kun ei oo isoja kipuja, mitä nyt selkä särkee, niin voisin jo luopua tästä möhköfanttiolotilastani :ROFLMAO: Ai että miten sitä sitte taas nauttii ku kroppa alkaa tuntua normaalimmalta... :) Ja vaatevalikoima laajenee. Oon mennyt koko loppukesän ja alkusyksyn käytännössä yksillä leggareilla ja satunnaisesti sukkahousuilla ja shortseilla ku en kyllä enää osta uusia äitiysvaatteita!

Jostain luin että on sellainenkin ilmiö kuin 'prodromal labor'. En tiedä mitä se on suomeksi mutta tarkoittaa siis sellaista päiviä tai viikkoja ennen synnytystä ilmenevää harjoitussupistuksia voimakkaampaa, kivuliaampaa ja säännöllisempää supistelua, joka saattaa vähän kypsytellä paikkojakin ja avata hieman kohdunsuuta. Ärsyttävää ja elämää häiritsevää ja ilmeisesti suht yleistäkin. Mulla on kyllä just tuota :whistle: Kiva kun luin et osalla sit varsinainen synnytys edennyt tosi nopsaan tollasen juupaseipästelyn jälkeen, just mitä kirjoititkin @tikkunekku90. Toki ois kiva ku ei tarvis kauan kärsiä mut en todellakaan halua synnyttää kauheassa paniikissa kiireellä miettien ehdinköhän ajoissa sairaalaankaan. Kai se on epätodennäköistä mut mistä sen koskaan tietää...

En oo uskaltanut varata aikaa kampaajalle mut nyt aattelin käyttää tän aamun siihen että meenkin vain ilman ajanvarausta, täällä oon istunut kohta puoli tuntia jonossa että oon sit eka kun nuo klo 10 aloittaa :D Huomenna ois hierojalle/kalevalaiselle jäsenkorjaajalle aika, toivottavasti sinne vielä pääsisi, auttaisi varmaan nyt näihin selkäkipuihin ja sit synnytyksessä ja palautumisessa. Se myös sanoi et voidaan käyttää jotakin sellasia hierontapisteitä jotka saattaa tuupata muutenkin käynnistymässä olevan synnytyksen liikkeelle, ei haittais :rolleyes:

Tsemppiä odottajille ja vauva-arkea eläville :love: Pitäis tehdä se uus ketju! Yritänpä saada aikaiseksi :D
 
Niinhän siinä kävi, että meidän pieni neiti päätti kuitenkin syntyä rv 40+1 aamusta tehden tuloaan jo lasketun ajan illasta alkaen :love: kaikki meni lopulta hyvin vaikka olikin todella raju synnytys. Palailen asiaan kunhan tässä tokenee :)
 
Aww, hurjasti onnea @tikkunekku90 :love::love: Huippua ettei menny juurikaan yli lasketun :D Kiinnostaa kyllä kuulla millä tavalla raju synnytys oli mut ehtii sitä sitten, koetahan lepäillä ja toipua :)

Täällä takana kolmas yö ihan pätkäunilla. Maha on niin täyden tuntuinen vauvasta että kyljen kääntäminenkin on tuskaa. Selkä ja alavatsa jomottaa. No, tänään aamusta hierojalle, toivottavasti se laittais tähän hommaan vauhtia ainakin rentoutumisen kautta :whistle:
 
Ihanaa @tikkunekku90 Onnea!

@Lukka toi loppu on kyllä tuskaa, yhtenä yönä siinä loppuajasta sanoin miehelle et kääntää mut kyljelleen :ROFLMAO: oli puoli vitsi mut olo oli just semmonen etten oikeesti pääse siitä selältään mihkään. Sit oli niitä kertoja kun kengännauhat aukes jossain lenkillä ku oli pakko käskee miehen solmia ne :ROFLMAO: On tää kyl niin ihanaa ku tuo möhkäle on ulkopuolella. Siitä on just kaks viikkoa, huh ku aika menee siivillä ja tää pieni ihme kasvaa koko ajan.

Tsemppiä kaikille odotteluun.
 

Yhteistyössä