Syyskuiset 2019

@Veeja mulla on ihan samat fiilikset neuvolasta, se on vaan sellasta diipa daapaa ja heti jos tuliskin jotain ongelmaa tm. niin mut ainakin ohjattaisiin suoraan äitiyspolille koska oon siellä seurannassa muutenkin. Mun terkka on ihan mukava ja vika ei oo hänessä vaan ylipäätään en koe tarpeelliseksi keskustella mitä mulle kuuluu tuntemattoman ihmisen kanssa.

Oon tajunnu vasta tän raskauden myötä kun en enää itse voi tehdä kaikkea kuten ennen miten paljon mun mies on poissa kotoa. Aiemmin tämä ei ole haitannut millään tasolla, en kaipaa jatkuvasti ketään lähelle ja nautin yleensä olla myös yksin. Nyt alkaa vaan olemaan aika yksinäinen olo kun hän on jatkanut omia touhujaan kuten ennenkin ja itse oon aika pitkälti vaan kotona. Ennen mun viikot kului päivisin töissä, illalla harrastuksissa (salilla) ja viikonloppuisin kavereiden kanssa. Kävin myös aika paljon ulkona ja juhlimassa. Melkein pelottaa jäädä lomalle ja äitiyslomalle jos tää on tällästä ettei ole oikein mitään tekemistä. :(
 
Huoh, juuri kun alkuraskauden pahoinvointi on loppunut, niin pamahti radi diagnoosi päälle :(
Voi kurjuus :( Mut onhan se hyvä et jos sellanen on niin se on nyt tiedossa ja on mahdollista yrittää ehkäistä se että sulla on verensokerit koholla ja vauva ehtii kasvaa liikaa. Ite pelkään sitä et on radi eikä sitä tiedetä ja tulee jättivauva :eek: Tsemppiä ruokavaliojuttujen ja mittailujen kans! Toisaalta sekin on hyvä tietää jo etukäteen tässä vaiheessa jos kerran on alttiutta diabetekselle, radin saaneilla ku on kohonnut riski myöhemmälle diabetekselle. Nyt ehdit vielä vaikuttaa riskin suuruuteen elintavoilla ja voit välttyä koko diabetekselta jos saat elintavoilla pidettyä sokerit kurissa :)

Mun pikkuveljellä on todettu kakkostyypin diabetes (on lihava) ja kahdella tädilläni sama tilanne niin omatkin riskit varmasti geenien puolesta kohonneet :unsure: Oon aatellu et teen kyl kaikkeni etten diabetesta saa... Onneks tässä raskaudessa eniten tekee mieli salaattia :D Raskauden jälkeen palannee mieltymys muuhunkin :whistle: Mut yritän kyl elintavoilla et diabetesta en sais vaik oliskin sukurasitus sille. Elintavoilla voi onneks vaikuttaa paljon, kakkostyypin diabeteksen riskiin siis.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahmaliini
@tikkunekku90 mä yrittäisin jutella miehen kans tuosta, sanoisin mikä mietityttää. Kannattaa yrittää hyvissä ajoin, mies saattaa ymmärtää paremmin ku luuletkaan. Ja koeta miettiä muita juttuja, joita tykkäät tehä jos sali ei nyt huvita. Äitiys on toki iso muutos muutenkin mut auttaa jos on jotain mieluisaa hommaa itellä sen kaiken keskellä :)
 
Viimeksi muokattu:
@Lukka oon mä miehelle sanonu siitä että tuntuu välillä yksinäiseltä, luulen et hällä kestää tajuta asia kun on vuosien aikana tottunut siihen että mä olen aika itsenäinen. Pahinta tässä on se etten oo yhtään mikään sohvalla makoilija vaan yleensä oon ollu aika lailla menossa ja tekemässä kaikkee. Nyt on ollu pakko rauhoittua vähän ja alkuraskauden väsymys verotti aikalailla ja en jaksanut oikein tehdä mitään. Sali ei kiinnosta siksi että en halua kenenkään puolitutun töllistelevän mun mahaa :D

Ehkä tää tästä ja sitten kun lapsi syntyy olettaisin tekemistä taas riittävän
 
Sit kun löytyy taas energiaa tehdä itelle mieluisia juttuja niin varmasti alkaa helpottaa. Onhan tää raskausaika aika raskasta monella tavalla eikä vähiten siks että joutuu huomioimaan raskaana olemisen joka asiassa. Kaikessa oikeastaan mennään raskauden ehdoilla. Mut toisaalta, kun tietää tän olevan väliaikaista niin sen kestää paremmin. Tsemppiä!

Ootan rakenneultraa kuin joulua, kolme yötä enää, pian se on :love: Hoksasin tuossa pari päivää sitten että olo on kuin e-pillereillä: paino nousee, ei finnin finniä, ripset harventuneet. Nuo samat tulee selvästi pillereilläkin. Jatkossa en niitä tuu käyttämään migreenin vuoksi. Tän raskauden aikana migreeni ja pahoinvointi onkin olleet pahimmat ikinä. Melkein voisin tyttöä veikata :whistle: Jostain luin että tyttövauvoista estrogeenitasot on korkeammat. Esikoistyttöni on kyllä aivan onnessaan, jos saa kuin saakin pikkuveljen lisäksi myös pikkusiskon :love:

Alaselkä on kipeytynyt nyt välillä ihan tosissaan :unsure: Pitkät ajomatkat ja istuminen töissä on ihan myrkkyä sille. Työpäivät on menny aika raskaiksi... Mut yritän ainaki tän kuukauden sinnitellä, ei viittis vielä luovuttaa selän takia. Paino noussut vähän yli neljä kiloa, ei nyt minusta kovin paljoa. Tuskin se sekään tuota selittää.

Rv 20+6 :)
 
Tänään oli rakenneultra, yllätys oli iso kun ultraaja sanoi että vauva on varmasti tyttö:) Itsellä oli ollut niin poikafiilis koko ajan ja raskaus on ollut ihan erilainen kuin esikoista (tyttöä) odottaessa. Onko muilla menny omat arvelut metsään? :sneaky: Nyt tietysti mietin voikohan ultraaja kumminkin olla väärässä, mutta oli kokeneen oloinen ja varmasti tehnyt tuota hommaa vuosia. Kaikki muukin oli ultrassa OK :LOL:

@tikkunekku90 ikävä kuulla, että ystäväsi käyttäytyvät noin :/ Vauvan synnyttyä voit varmasti löytää uusia ystäviä, onko paikkakunnallasi esim. toimintaa vauvaperheille, äiti-vauvaryhmää tms.? Tunnistan itsekin tuon, että alkuraskauden väsymyksen myötä omat menot karsiutuvat kun ei vain jaksa tehdä asioita samalla tavalla. Olen itse vuoden sua vanhempi, mutta useilla ystävillä ei ole vielä lapsia. Sain esikoisen jo 10 vuotta sitten, ja silloin piti etsiä uusia ystäviä nuorten äitien toiminnasta. Muutama "vanhakin" ystävä pysyi mukana erilaisesta elämäntilanteesta huolimatta, monet jäivät pois. Äitiysloma tuntuu kyllä hieman pelottavalta ajatukselta myös mun mielestä, pitää vain aktiivisesti hakeutua muiden äitien pariin (jos jaksaa). :whistle: ...
 
Onnea molemmille ihanista ultrakuulumisista! :love:

@Miliani, mahtaakohan mulle käydä just noin, musta on alusta asti tuntunut siltä et tää on tyttö ja jos ultrassa näkyykin jotain ihan muuta niin menee varmasti monta viikkoa iskostaa päähän että poika tulee :ROFLMAO: Ja siis olisin aivan yhtä onnellinen pojasta, tää vain tuntuu tytöltä. Esikoistakin luulin pojaksi vaikka oli sit tyttö. Kakkosesta olin lähes varma että on poika ja se oli sentään oikein veikattu :D Todennäköisyys veikata oikein on siis tähän asti ollut yllättäen 50 % :ROFLMAO: Mut kyllähän se on jollain tavalla shokki kun sieltä onkin tulossa jotain ihan muuta kuin mitä oli ite luullut. Saa nähdä todellakin miten meille käy, tiiä vaikka käy just noin vaikka just aamulla olin melko varma et tyttö tää on.
 
Sanotaan, että pikkulapsiarki on rankkaa. Mutta on se töissä käyminenkin ja vielä raskaana. Minulla yöunet jää välillä vähiin ja silti on jaksettava aamulla kuudelta nousta. Ja töistä kotiin kellon käydessä viittä iltapäivällä. Vauvalomalla sitä voi sentään huonosti nukutun yön jälkeen pitkin päivää välillä pötkötellä

En ole vielä tehnyt yhtään hankintoja. Ajattelin viikonloppuna kirpparien tarjontaa katsella ja käydä kenties lastentarvikeliikkeissä ihan siksi, että saisi ammatti-ihmisen esittelyjä tarvikkeista. Ammeen ajattelin ostaa jaloilla. Kellään kokemuksia tästä? Entäpä sänky keinumahdollisuudella?
 
Me ollaan pesty vauvaa ihan tavallisessa vauvojen ammeessa ekat kuukaudet ja sit melko pian siirrytty suihkuttelemaan samalla ku ite käy suihkussa. Esikoinen oli puolivuotias kun koitti kesähelteet ja reppana hikoili jatkuvasti niin otettiin se sit suihkuun vilvottelemaan välillä ja neitihän rakasti suihkua niin et alettiin pestä se siellä pelkästään. Kakkosen kans sama homma, hän tosin tais tykätä siitä eniten siks että oli mielellään aina äitin sylissä. Varmaan tän kolmannen kans mennään samalla kaavalla, alkuun perusamme ja sit suihkuun mukaan. Amme on musta joka tapauksessa hankala käyttää ja vie tilaa.

Ei oo meillä kokemusta tollasista keinusängyistä... Eikä aateltu kerätä nytkään. Vauva nukkuu kuitenkin ainakin ekan puoli vuotta vieressä ja siitä sitten vähitellen siirtyy pinnasänkyyn. Kantorepussa saa nukkua sit liikkeessä, se saa riittää :) Todennäköisesti kannan vauvaa Manducassa suurimman osan ekoista kuukausista kuten tein kakkosenkin kans. Musta on ihana pitää vauva ihan lähellä ja kantoreppu vapauttaa mun kädet puuhaamaan kotitöitä tms.

Tuli oikein tekstiviestillä ajanvarausmuistutus ultraan torstaille, kauhea tätä odotuksen ja jännityksen määrää :whistle::love: Enimmäkseen siis ihan positiivista, malttamatonta jännitystä mut toki mietin et onkohan kaikki ok, toivotaan...
 
@Miliani @BIMK Täällä kävi myös niin, että ajattelin koko ajan, että poika tulee, kun raskausaika ollut niin samanlainen kuin esikoisen aikana. Ultrassa selvisi kuitenkin, että vatsassa köllii pieni tyttö. Vaatinut vähän totuttelua tämä ajatus :LOL: mutta onnellinen olen tytöstäkin. :love:

Niin ja onnea hyvistä ultrakuulumisista tietysti ❤ ja isot tsempit niitä odotteleville! (y)

@Nyytti19 Mekään ei olla vielä ostettu vauvalle mitään, tosin meillä on esikoiselta melkein kaikki jäljellä. Esikoisella meillä oli käytössä tavallinen vanna ilman jalkoja ja myöhemmin ollut meidän sylissä suihkussa. Tämä sopi meille hyvin. Mitä nukkumiseen tuli, niin esikoinen nukkui ja nukkuu edelleen meidän vieressä. Olen kyllä alkanut haaveilla keinuvasta kehdosta. Kantorepun ajattelin ainakin ostaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BIMK
Voi että, mä tulin kirjotteleen että onpa täällä hiljentynyt ku ei oo näkyny hälytyksiä uusista viesteistä :p jotenki ilmeisesti menny pois päältä ja riittiki sitten luettavaa.

Ihania ultrakuulumisia kaikilta! Onko meille kaikille tulossa tyttö?! :eek::ROFLMAO: Pitäiskö noita sukupuolia lisäillä nimilistan hännille niin pysyis perässä?

Ja ihania hankintoja ootte jo tehny. Mulla on ne jääny ku oon oottanu että päästäis jo muuttaan, mutta se on venyny kauheesti eri syistä. Nyt ois jo avaimet upouuteen kotiin, mutta puuttuu kaikki sähköjä myöten ja niissäki kuulemman kestää pari vkoa jostain syystä :cautious: luulin että riittää ku hankitaan huonekalut, ehin jo ostaa isoa elektroniikkaa viime vkolla ku halusin hyödyntää alet. Hankalaa ku mies oli just viikon reissussa, ja koko ajan jotain työjuttuja tulee ku pitäs käydä yhessä ostaan kaikkea tai hoitaa asioita. Eikä ton 1v kans ole helppoa itellä tehdä kaikkea tarvittavaa.

Mulla on onneks keventyny vähä olo, kk sitte tuli joku kasvupyrähdys mahalle ja oli kipeänä jatkuvasti selkä ym. Nyt vähä helpottanu sen suhteen. Suonikohjuja tosin pukkaa toiseen jalkaan, mikä on ärsyttävää ku täällä on pian jo shortsi-ilmat ja kesä niin kuuma ettei kyllä mitään tukisukkaa voi ajatella :confused:

Miten te muuten muut teette taaperoiden sylimisen/nostelun kans ku maha kasvaa? Mulle sano kätilö ettei sais nostella 10kg ku korkeintaan 3krt/pv ja poikahan painaa 11kg ja ois paljo vielä käsivarsilla. Enkä tietty raaski olla nostelematta.

Unohdin nyt jo mitä muuta oli tarkotus kommentoida mutta eiköhän tässä jo tullu tekstiä ;)
 
Tuosta yksinäisyydestä vielä pakko sanoa. Mulla se alkoi vähitellen, että kun en menny mukaan entiseen malliin niin eipä enää kutsuttukaan mihinkään.. yleensä ku menot ajoittu iltoihin. Rajoittanu seki ku en oo oikein ikinä voinu tehdä mitään ilman lasta (näiden 16kk äitiyden aikana käyny kaks kertaa kaverilounaalla ilman lasta ja miestä), niin en jaksanu eikä huvittanu sellasiin isompiin kokoontumisiin mukaan. 2-3 kaveria jääny joita näen ehkä kerran kk tai yleensä harvemmin. Kaikilla meillä niin erilainen arki että hankalaa nähdä, mutta aina ku nähdään niin on ihanaa. Suomessa vielä on lapsuudenkaverit jotka onkin sitte ihan eri asia ja kaikki perheellisiä :love: miehen menoja en oo ikinä rajoittanu ja se käy kyllä leffassa ym iltajuttuja sillon ku ehtii/haluaa, ja kyllähän se joskus tympii ku ite yötämyöten tekee kotitöitä ja toinen on jossain rentoutumassa. Meillä vaan menny arjen jako näin että koti/lapsi mun vastuulla ja työt/rahantulo sen, kulttuuriki tosin ihan eri. Suostuin vihdoin ottaan maksullista apua vastaan pian (täällä tosi halpaa), nyt jo itellä jaksaminen äärirajoilla joskus ja parisuhde vähä huonolla mallilla, niin pian saan omaaki aikaa ja pääsen miehen mukaan asioihin enemmän. Äitiryhmiä ja sellasia ei oikein ole ja puistossa en ole tutustunu kiinnostaviin ihmisiin vaikka juttuseuraa onki. ”Kotiäitiys” kestää täällä yleensä alle 6kk niin se vaikuttaa paljo.
 
Rakenneultra ohi, kaikki oli onneksi niin kuin pitääkin, huhhuh oon niin huojentunut! Vauva on kasvanut mainiosti ja osasi jo mm. kaivaa nenää, mikä todistettiin videokuvana, saatiin siitä kuva mukaankin :love::ROFLMAO: Koko vastasi pari päivää vanhempaa, nyt siis 21+1, painoarvio oli jo 460 grammaa. En voi uskoa että pieni on kohta jo puolikiloinen! Siellä hän pyöri milloin täysin poikittain, milloin perätilassa. Toivottavasti löytää oikean asennon sitte loppuraskaudessa. Oli aivan ihanaa nähä meidän uusin tulokas ultrassa, oon ollut aivan fiiliksissä koko aamupäivän, en kestä :love: Ja sukupuoli näkyi, meillekin varmuudella tulossa tyttö! Aavistelut piti paikkansa tällä kertaa. Meidän esikoinen, joka on siis myös tyttö, ihastuu ikihyviksi kun kuulee että saa veljen lisäksi nyt myös paljon toivomansa pikkusiskon :love:

Tässä tää hilpeä kuva :ROFLMAO: Varmaan nauretaan tälle vielä kun lapsparka on teini :D
IMG_20190516_093624.jpg
 
Syyskuiset 2019

LA
Käyttäjä / oma ja miehen ikä / monesko lapsi / vauvan sukupuoli



LA 31.8
forester / 40v / toinen

LA 2.9.
Josephina / toinen
Mandel / minä 37, mies 44 / esikoinen
kadja123 / minä 30, mies 33 / kolmas

LA 3.9.
Zuviih / minä 25, mies 29 / mulle toinen ja miehelle ensimmäinen
Teka / minä 24, mies 30 / esikoinen
sabbe / toinen

LA 4.9.
Kunpa / minä 39, mies 31/ mulla 5 ja miehellä 2, ensimmäinen yhteinen
kerttttu / molemmat 28 / esikoinen
Tupuli / 38, 40 / esikoinen

LA 5.9.
Kindness / minä 22, mies 23 / toinen
.A. / toinen

LA 6.9.
gemmy / minä 34 / toinen
Mindi1 / minä 25v, mies 29v / esikoinen
Kerttuli83 / minä 35, mies 43 / toinen
PalomaP / kolmas
Lion97 / minä 21, mies 23 / esikoinen

LA 7.9.
Veeja / kolmas /
poikalupaus

LA 8.9.
Vala / minä 34, mies 39 / toinen
Papunen5 / minä 33, mies 35 / viides
Laima / minä 30, mies 29 / esikoinen

LA 9.9.
TIpsutii / toinen ja kolmas
Suppinen
Unetonna / minä 30, mies 32 / esikoinen
Waunu / minä 30, mies 39 / esikoinen

LA 10.9.
Dawn00 / minä 24, mies 28 / esikoinen
Daisy85 / minä 33, mies 38 / toinen
pikkupeikko85 / neljäs

LA 11.9.
Emmae / molemmat 25 / esikoinen
Olivia_ / molemmat 29 / kolmas

LA 12.9.
Adii / minä 25, mies 28 / kolmas
Maailmanmatkaaja / kolmas
tintti19 / esikoinen

LA 13.9.
Rimaleli / molemmat 31 / esikoinen
BIMK / molemmat 32 / toinen /
tyttölupaus

LA 15.9.
Rose25 / esikoinen
tikkunekku90 /
tyttölupaus

LA 16.9.
Saippuakupli / minä 29 / toinen

LA 17.9.
Rosmariini86 / neljäs
viskula / kolmas

LA 18.9.
PiKKuiNeN- / minä 30, mies 28 / ensimmäinen yhteinen
Viltti-tossu / molemmat 30 / esikoinen /
tyttölupaus

LA 19.9.
nibsu / minä 31, mies 35 / toinen

LA 21.9.
LeenaT / molemmat 33 / mulle viides, miehelle toinen
Mmirak / minä 26, mies 29 / toinen

LA 22.9.
Reirei85 / minä 33, mies 39 / toinen

LA 23.9.
Lyllis / neljäs
Minniines / minä 28 / esikoinen

LA 24.9.
Lukka / kolmas /
tyttölupaus
lillium / 32 / toinen / tyttölupaus

LA 25.9.
noodeli96 / minä 22, mies 29 / esikoinen
Helmiina90 / minä 28, mies 31 / esikoinen
Miina- / minä 30, mies 35 / kolmas/esikoinen

LA 26.9.
Pioni_ / minä 26, mies 32 / kolmas, miehen ensimmäinen

LA 27.9.
Hannaah / toinen

LA 28.9.
Miliani
Emeny / minä 34, mies 35 / neljäs

LA 29.9.
Toiveissa90 / minä 29, mies 40 / kolmas

LA 30.9.
saraheinä/kuudes
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lukka
No niin, kaivoin ton nimilistan tuolta, niin voidaan lisäillä sinne sukupuolilupauksia. :love: Jokainen voi lisäillä itse omansa tai vaihtoehtoisesti hihkaista mulle, niin mä päivitän tohon. :) En millään muista kelle on luvattu mitäkin. :oops:

@Lukka Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: Lisäsin tyttölupauksen kohdallesi listaan, toivottavasti ei haittaa. :)

@Daisy85 Mä oon lapsen kanssa kotona myös, niin nostelulta ei voi välttyä. Yritän kuitenkin välttää turhaa nostelua ja kanniskelua, ettei paikat turhaan rasitu. Pidän sitten enemmän sylissä sohvalla jne. :)

Mua on alkanu kiusimaan hirveät liitoskivut, ajoittain kävely on todella tuskaista. Eilen ja tänään on myös tuntunut semmosta inhottavaa venymisen tunnetta kyljissä. Miten teillä muilla? Vaikuttaako raskaus miten paljon normielämiseen tässä vaiheessa? Ihanaa, kun noita potkuja ja liikkeitä tuntee päivittäin. Eilen kaveri kääntyi johonkin ihme asentoon ja mun vatsa oli ihan kumman muotoinen - oikein nauratti. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Mandel ja Lukka
Osaatteko suositella hyviä yhdistelmävaunuja? Oon yrittäny kattoo vaihtoehtoja mutta en ymmärrä mitään näistä vaatimukset seuraavat:

Menee pieneen tilaa
Helposti irrotettavat osat eli vaunukoppa ym irtoaa suosiolla rungosta
Pyörät soveltuu myös talvella lumeen
Hinta alle 600e

Oon kattonu tota Petite Cherie Heritage yhdistelmävaunupakettia Jollyroomilla, tekeekö sillä mitään?
 
Moikka!
Mekin käytiin maanantaina rakenneultrassa ja minä kävin tiistaina vielä uudestaan, koska tyyppi ei ollut kovin yhteistyöhaluinen. Taidettiin häiritä päiväunia.. :LOL: mutta ultrassa kaikki hyvin ja kätilö villisti tyttöä veikkasi, mutta käski olla vielä menemättä mekkokaupoille.
Raskausdiabeteksen takia jatkossa tulee sitten vielä käyntejä äitiyspolilla, jospa siellä jossain vaiheessa saisi sukupuolesta vielä varmemman veikkauksen.
Ollut aika rankka pariviikkoinen takana, kun raskausdiabeteksen takia pitänyt aloittaa metformiinilääkitys, mikä pistää vatsan sekaisin ja viime viikko oltiin kaveriporukalla unohtumattomalla Etelä-Ranskan lomalla. Huvilassa syttyi tulipalo, autosta varastettiin matkalaukut ym. mukavaa. On ainakin hyvin stressikyllästetty lapsonen siis tulossa (n) Muutenkin tällä viikolla olen ollut T-O-D-E-L-L-A väsynyt ja hikoilen pienistäkin ponnistuksista. Jospa se kuitenkin tästä vielä helpottaisi, puolet kuitenkin vielä melkein jäljellä. Tänään siis 22+1.

Niin ja tosiaan meidän laskettu aika on 18.9. Ja tosiaan tyttöä veikattiin. :)


Viltti-tossu
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@lillium mulla tää raskaus ei oo vaikuttanut selkeesti vielä oikein muuhun kuin pukeutumiseen :D oon aika normaalisti jaksanu touhuta ja ei hirveesti mitään kremppaa. Ainut oikeastaan aivan tuskaisen kipeet repäisykivut öisin kun vaihdan asentoa, ne katkoo nukkumista joten väsyttää jonkun verran.

Minä en oo muuten tossa listalla vissiin ikinä ollutkaan mutta jos joku haluaa lisätä mut niin LA 15.9. ja tyttö tulossa
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka

Yhteistyössä