@Mandel Ihanaa, että vauhdikkaalla tapauksella kaikki hyvin.
Sä ootkin jo pitkällä, ihan kannoilla tullaan.
Tosiaan ja myös
@Olivia_ lle: mun kaverilla oli just tollanen tilanne, että varhaisultrassa näkyi kaksi (vieläpä 2 sykettä), mutta nt-ultrassa enää yksi. Ei siitä kesken jääneestä ollut sille eteenpäin porskuttaneelle siellä kohdussa mitään haittaa, tai mitään muitakaan seuraamuksia (ei tullut puheeksi, näkyikö sitä edes ultrassa enää raskauden myöhemmissä vaiheissa vai hoitiko kohtu asian), lopulta syntyi oikein terve lapsi.
@Miina- Ei nyt ole tarkoitus huolestuttaa, mutta kannattaisikohan sun pirauttaa päivystykseen? Multa lääkäri tossa aiemmin kyseli, oliko flunssa aiheuttanut kuumetta, ja jostain on mulle jäänyt mieleen, että yli 38 asteen kohdalla kannattaisi alkaa panadolilla laskea kuumetta. Mutta kysy asiantuntijalta.
Lisäravinteista: Siis mulle spina bifida ym. foolihapon puutteesta johtuvat hermostoputken häiriöt sikiöllä on sen verran vakavia juttuja, että otan foolihappolisän syönnin vakavasti. Lisäksi jotkuthan joutuu syömään foolihappoa vielä enemmän, koska se ei kaikilla esim siinä perusfoolihappomuodossa edes kunnolla imeydy, vaan pitää esim syödä sitä folaattimuodossa tai perussuositusta enemmän (käsittääkseni tähän liittyvä geeni(virhe?) on kohtuu yleinen, sitten tietysti ihmisillä on perussairauksia). Eli olen koko yritysajan vetänyt kk-kaupalla sitä perus 400 mikrogramman foolihappolisää (erilaisia tabuja tullut kokeiltua) ja lisäksi ollut se 10-20 mikrogrammaa D-vitamiinia. Nyt kun plussasin, vaihdoin Femibion 1 -raskausvitamiiniin, joka sai lekuriltakin peukkua. Muuten yritin ensimmäisinä viikkoina vielä syödä tuoretta pinaattia päivittäin varmuuden vuoksi siihen päälle. Lisäksi mulla todettiin hiljattain varastorauta vähän matalaksi, niin otan anemian ennalta ehkäisyn kannalta muutaman päivän välein yhden rautalisän - tämä sai neuvolastakin vihreää valoa. Muuten ylipäänsä yritän kiinnittää ruokavaliossa huomiota juuri noihin hyvien rasvojen saantiin (avokado, oliiviöljy, pähkinät, kalat), ja sitten tosiaan noissa raskausajan ravintosuosituksissa pisti silmään maitotuotteiden käytössä nykykulutukseeni nähden korkeahko suositus: eli jääkaappiin ilmestyi maitopurkki, jotta tulisi se ylimääräinen lasillinen päivittäin nautittua, juustoa nyt tulee vedettyä ehkä muutenkin enemmän kuin laki sallisi...
Siinä ne mun aakkoset. Kaikki muut ravintolisät (ubikinoni yms): niistä ei käsittääkseni ole vielä luotettavaa tutkimustietoa sikiötoksisuuden kannalta, ja koska noiden lisien kautta ko. aineen saantipitoisuudet nousee normi ruokavaliota korkeammaksi, ja olen kuitenkin enemmän tätä kohtuus kaikessa -koulukuntaa, niin yritän mieluummin ruokavalion kautta huolehtia, että tulisi saatua kaikkea tarpeellista tasapuolisesti.