Syysfiilistelijät 2023

Biozell, samaistun täysin pikkukaaokseen ja sen aiheuttamaan levottomaan oloon. Mä olen kyllä aika lailla luovuttanut asian suhteen, vaikka jonkinlaista järjestystä yritänkin pitää yllä. Silti tietyt tasot tai nurkkaukset on sellaisia rojuläjiä joita en yksinkertaisesti saa aikaiseksi siivottua ikinä vaan yritän vain ummistaa silmäni.. kun vaikka siivoaisi niin hetken päästä näyttää aivan samalta..

Jonkinlaista jouluun tai joulukuuhun virittäytymistä olen jo tehnyt, lähinnä viritellyt ulkovaloja ja tänään sain äidin tekemän kranssin ulko-oveen. Huomaan etten ole edes kovin ajoissa enää nykyään, naapurustossa on monilla palanut kausivalot jo paljon aiemmin. Sisällä olis yllätys yllätys hieman siivoustyötä tehtävänä ennenkuin raaskin laittaa valoja tai koristeita.. ensi viikolla yritän aloittaa,oon vähän kuin siinä the joulukalenterissa, koristeet lisääntyy pikkuhiljaa..

Tänään tuli aivan vähän lunta, mutta se pieni määrä riitti että maisema näyttää valoisammalta, lähinnä vain asvaltti kun valaistui valkoiseksi. Ihmeen suuri merkitys silläkin. Mutta ihanaa kun on viime päivät pitänyt pikkupakkasta, nautin huomattavasti enemmän tästä kuin sateesta. Eipä muuta, nautinnollista marraskuun loppupuoliskoa kaikille. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka ja LuIIaby
Ainiin ja kilsikalle piti vielä mainita, miten ihania tuoksuja sulla olikaan tekstissäsi... appelsiini, piparit.. saatikka että oot jo päässyt jouluherkuista nauttimaan. Mä tein eilen kauden ekat joulutortut, enkä muuten muista että olis pitkään aikaan menny näin pitkälle niiden kanssa. Yleensä ekat paistuu jo lokakuussa. Piparit taasen on joulukuun alun juttuja. Taatelikakkua voi myös tehdä jo joulukuun alussa, sehän säilyykin mukavasti jonkun aikaa jos tulee vaikka yllärivieraita.. tai sitten se katoaa parempiin suihin nopeammin kuin ehdin ajatella.. mutta jonkinlaisia fudgeja olis kiva myös tehdä jo. Oi, tulipa kerrassaan mielitekoja nyt..

Siivosin vessan jotta saatoin laittaa joulusaippuan esille. Hiukan hupsua mutta eihän sitä nyt likaiseen vessaan voinut laittaa. No olishan se muutenkin pitänyt siivota tietysti, nyt vaan oli hyvä syy ja homma oli heti mielekkäämpi.

Taidan ottaa oikein teetä kun nyt tuli nuo jouluherkut mieleen, tee on mulle syksyn juomaa mutta tosi harvoin vaan tulee juotua. Itse asiassa siellähän ois vielä torttua, taidan ottaa sitäkin. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka ja LuIIaby
Marraskuun viimeistä perjantaita vietetään ja jouluaattoonkin on tasan kuukausi aikaa. Olo alkaa hiljalleen helpottamaan työkiristelyjen suhteen. Olen levännyt ja maadoittunut enemmän. Ja siivonnut myös, sillä saa elämään mielenrauhaa, kuten te muutkin asian toitte esille.

Kaikki lahjat yhtä lukuun ottamatta on joko hankittuna tai tulossa. Onneksi, sillä tänään oli parkkipaikoilla ja kaupoissa aikamoinen tungos. Kaikissa korkeissa kaapeissakin on tungos, nimittäin lahjatungos! Paketit on pitänyt piilottaa niin, ettei juniori niitä vahingossa löytäisi vaikka usko Joulupukkiin alkaakin olla jo hilkulla.

Vaihdetaanko ketju jouluiseen versioon joulukuun alusta vai jatketaanko tällä loppuun asti?
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby
Kiireinen marraskuu on kyllä ollut totisinta totta, ja välillä se on jopa hieman hirvittänyt pitkän vanhempainvapaan jälkeen. Tavallaan kaikki tapahtuu töissä ihan normaalin tahdin puitteissa, mutta silti se tuntuu rajulta. Sitä kuitenkin muuttuu ihmisenä jonkin verran vanhemmuuden myötä, ja välillä sitä vähän miettiikin, olisiko jokin hieman pehmeämpi ja luovempi tehtäväkenttä omalle luonnolle tätä nykyä soveliaampaa kuin tiukka korporaatiomeininki.
Jouluiset maisemat ja juuri se paljon odottamani joulunalusajan tunnelma kyllä avittaa paljon. Tännekin saatiin vihdoin lunta. Lisäksi se, että lapsi tuntuu olevan luonnostaan jouluisten asioiden perään, ilostuttaa paljon, koska en tosiaan ole ehtinyt hänelle noita asioita opettaa ,vaan hän on näemmä luonnostaan toisen polven jouluihminen.
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka ja LuIIaby
Hei, enpä ole taas hetkeen ehtinyt kirjoitella...kyllä tämä taaperoarki, raskas työ ja kaikki muu on tosi kuormittavaa. Mutta joulutettu on; koristeet ja valot on joulukuusta lukuunottamatta laitettu, glögiä mennyt paljon ja Jouluradio on päällä aina kun ollaan kotona...aika aikaisessa ollaan, mutta olen kyllä sellainen, että ennen uutta vuotta myös "siivoan" joulun jo pois. Joten nyt nautitaan. :) Parasta tänä vuonna on joulun ihmettely taaperon kanssa. Hänen lempijoululaulu on tip tap, mitä lauletaan ja tanssitaan joka päivä.

Kuusi laitetaan viikko ennen joulua. Toivottavasti pysyy kunnossa jouluun ja vähän ylikin, meillä on ollut aito kuusi, ja niin tänäkin vuonna. Mites teillä?
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka
Ensimmäinen adventti! Kuuntelen juuri partiolaisten joulukalenterin adventtitarinaa ja katselen ensimmäisen kynttilän rauhallista liekkiä. Enää muutama viikko ja sitten pimeän selkä on taitettu, mennään valoa kohti.

Täällä on jo reilusti lunta. Kovat pakkaset onneksi hetkeksi helpottivat, mutta ovat sääsovelluksen mukaan palaamassa ensi viikolla. Harmillista, kireimpään kohtaan osuvat juuri paikalliset joulumarkkinat. Tavoistani poiketen olen tehnyt eräänlaista joulusiivousta jo useita viikkoja. Yleensä joulu on tullut ihan siivoamattakin, mutta nyt tuli tunne, että tarvitaan koko kodin syväpuhdistus.

Muutama paketti on vielä jumissa postissa, mutta jahka saan ne niin pääsen viimein postittamaan ne eteen päin. Muistan erään vuoden, jolloin joulufriikeillä oli sisäinen anonyymi pakettipiiri ja postin tai kuljetusalan lakko osui juuri pahimpaan joulukiireeseen. Osallistuin silloin itsekin ja edelleen saamani paketin sisältö on minulla tallessa joulukoristelaatikossa. Siitäkin täytyy olla aikaa jo reilusti yli 10 vuotta. Niin se aika menee!

Tulevalla viikolla kirjoitan vielä toisen nipun joulukortteja asiakkaille, sillä tulin ostaneeksi niitä ensimmäisellä kerralla näemmä aivan liian vähän. Itsenäisyyspäivänä seuraan sivusilmällä linnanjuhlia ja kirjoitan samalla omat joulukortit.

Ainiin ne jouluvalot! Laitoimme ne heti kuun vaihteessa ja voi miten olenkaan nauttinut kauniisti valaistusta sisäänkäynnistämme. Joulukuun palavat ikkunoissa myös tähtivalot. Toinen niistä näkyy kotoisasti parkkipaikalle, kun ajamme töistä kotiin. Se on rivimme ainoa kadulle näkyvä jouluvalo, joten sykähdyttävyys on aivan omaa luokkaansa.
 
  • Tykkää
Reactions: LuIIaby

Yhteistyössä