syyllistänkö itseäni siks koska olen nuori?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäpävaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minäpävaan

Vieras
ajattelen aina et jos olisin vanhempi, olisko täällä siistinpää
tai tekisinkö sitä tai tota paremmin..
mua vaivaa se tunne etten ole hyvä äiti.. meille tulossa nyt kolmas lapsi ja tuntuu et en edes uskalla kertoa kellekkään raskaudesta, koska sitä ihmeteltäis.. neuvolassakin kuulin tuosta huomautuksia ja alentavia kommentteja.. ja eniten rasittaa se et jos mä olisin vahempi, mulla olis vanhempi mies, joka olis kans enemmän isämäisempi..
vai onko mulla vaan huono itseluottamus?

vaikea sanoa, mutta koeta nyt vain nauttia nuoruudestasi ja lapsistasi.

tietysti voit tehdä kaikenlaista premminkin, mutta yksi ihminen ei voi kaikkeen revetä, etenkin jos haluaa olla lastensa kanssa aktiivisesti yhdessä.

toiseten lyttyyn painajia täällä riittääja - missään ei ikinä tule sellaisista pulaa.

sinä voit aivan hyvin olla poikkeuksellisen hieno ihminen - sellaisista täällä on pulaa.

älä anna lyyttääjien puheille valtaa mielessäsi.

rakasta lastasi, niin olet suuri.

eli en nyt mikään teini.. en mä osaa sanoa.. aina on huono omatunto kaikista,eikä asiaa auta se että äitini mielestä teen kaikki väärin.. koska mulla ei ole elämänkokemusta..
tyyliin olin unohtanut vauvan maitopullon hyllyyn ja esikko otti sen käteensä ja äiti alko mulle karjumaan et en huolehdi asioista ja oon vastuuton ku jätän pulloja noin et on vanhaa maitoa.. vaikka toi oli ihan vahinko.. kaikkia vastaavia tapauksia on miljoonia..

Minä jätän ikäni (23v) mainitsematta. Kun on kolme lasta ja näyttää univelkojen takia lähinnä pandaemolta, niin moni olettaa että lähentelen kolmeakymppiä.

Mikä saa sinut ajattelemaan ettet olisi hyvä äiti? Vai ajatteletko MUIDEN ajattelevan ettet olisi hyvä äiti?

Itse olin 17 kun esikko syntyi eli olin "teini äippä" sain siittä kuulla tuolloin ja vieläkin jollain tavalla mun toimintoja "kytätään" ja arvostellaan. Tiedän että olen monesti kärsinyt huonosta itsetunnosta, mutta älä sinä tee sitä virhettä!

Sinä olet tasan paras äiti mitä lapsesi voisi ikinä saada, nauti raskaudesta ja näytä se sisältä kumpuava onni ja ilo myös muille! :)

Muiden ajatuksilla ei oikeasti ole mitään väliä, kun itse tiedät tekeväsi oikein fnl

ja lapset nukkuvat niin siitäkin saan haukut..olisin voinut nääs silittää tai siivota sinä aikana.. totta siis tuokin mut jotenkin kaipaan edes hieman omaa aikaa.. sitäpaitsi teen töitä netissä.. tätäkään äitini ei ymmärrä.. koska mun pitäis keskittyä lapsiin

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli en nyt mikään teini.. en mä osaa sanoa.. aina on huono omatunto kaikista,eikä asiaa auta se että äitini mielestä teen kaikki väärin.. koska mulla ei ole elämänkokemusta..
tyyliin olin unohtanut vauvan maitopullon hyllyyn ja esikko otti sen käteensä ja äiti alko mulle karjumaan et en huolehdi asioista ja oon vastuuton ku jätän pulloja noin et on vanhaa maitoa.. vaikka toi oli ihan vahinko.. kaikkia vastaavia tapauksia on miljoonia..

Ihan kun mun äiti... :hug:

ja lapset nukkuvat niin siitäkin saan haukut..olisin voinut nääs silittää tai siivota sinä aikana.. totta siis tuokin mut jotenkin kaipaan edes hieman omaa aikaa.. sitäpaitsi teen töitä netissä.. tätäkään äitini ei ymmärrä.. koska mun pitäis keskittyä lapsiin

Sama tää... :D :hug: Meil on varmaa sama äiti...

aina on huono omatunto kaikista,eikä asiaa auta se että äitini mielestä teen kaikki väärin.. koska mulla ei ole elämänkokemusta..

Ota etäisyyttä äitiisi. Heti. Hänellä on hyvin huono vaikutus sinuun, eikä sinun tarvitse sietää tuollaista käytöstä keneltäkään.

Jos olet hänen luonaan käymässä ja tulee tuollainen tilanne, niin ilmoita mahdollisimman rauhallisesti ja takaisin haukkumatta että lähdette nyt pois kun kerran äidillä ei ole mitään positiivista sanottavaa tai ajateltavaa sinusta.

Ja jos äitisi on teillä, niin sano että olet kyllästynyt tuohon että hän jatkuvasti haukkuu ja tuomitsee vaikkei aihetta ole. Ja että nyt ole hyvä ja poistu kodistani, tuossa on ovi, ja olet tervetullut takaisin vasta sitten kun olet valmis sanomaan jotain positiivista ja haukkumatta sinua.

monta riitaa käyty.. en voi sietää sitä et se ryntää meillä ihan ekana siivoomaan.. mut se on vaan ihminen joka ei pysy päätöksissään olla sanomatta mulle.. tänään suuttu ku en ottanut esikolle kenkiä mukaan.. ku en ajatellu et mentäis siellä ulos..

On sulla omakin elämä, ei sun tarvitse miellyttää äitiäsi tai muita. Vapaa-aikasi käytät miten tahdot! Jos muut haluavat kuluttaa itsensä puhki käyttämällä kaiken aikansa huushollin puunaamiseen niin antaa palaa. Pidä vähän lomaa äidistäsi. Itelläkin tommonen dominoiva ja arvosteleva äiti, jonka mielestä lapsen päikkäriaika pitää käyttää "järkevästi" imurointiin yms. Mä pidän äidistäni lomaa yleensä kerran vuodessa 2vk-1kk ja helpottaa kummasti :D

meen turvaverkkoa jonne voi viedä lapsia välillä.. oon tehnyt lisäksi pari yötä viikossa töitä.. äitini päätti et lapset kärsii tästä ja epäilee ettei mies oo niitten kanssa kunnolla..

Jos ei sanominen auta, niin ryhdy toimimaan. Kerro selkeästi YHDEN kerran että Lopeta, älä siivoa kodissani, ja jos et pysty olemaan siivoamatta, niin mene omaan kotiisi.

Ota etäisyyttä äitiisi. Heti. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta väkisin ylläpitää tuollaista äiti-lapsisuhdetta, josta ei ole kenellekään iloa.

Koita saada lisää itseluottamusta, koita unohtaa ne kolme tupakkaa ja muut vähäpätöiset asiat, ja kesity miettimään niitä asioita mitkä teidän perheessänne ovat hyvin: Onko lapsilla puhdasta ja ehjää vaatetta? Onko perusruokailut kunnossa? Ovatko lapset onnellisen oloisia? Viihtyvätkö lapsenne kanssanne, tulevatko mielellään syllin? Nautitko lasten kanssa olosta? Hoidatko lapsia hyvin? Rakastatko lapsia? Käyttäydytkö heitä kohtaan paremmin kuin oma äitisi käyttäytyy lastansa (sinua) kohtaan? Mieti lisää HYVIÄ asioita ja kirjoita ne vaikka ylös jotta voit heikkona hetkenä lukea niitä ja on helpompi muistaa että olet hyvä tyyppi ja ennenkaikkea hyvä äiti.

jos joudun kerran viikossa antamaan purkki ruokaa niin olen huono.. jos lapset joutuu istumaan autossa pari tuntia esim ku mennään kattomaan kummitätiä, ja jompikumpi itkee hieman tunnen ihan valtavaa syyllisyyttä..

onko äitisi minkä ikäinen? ei tarvitse vastata jos et halua mutta tarkoitan vain sitä, että jos hän on vanhempi nainen, niin he yleensä katsovat asiat niin että lorvailu seis ja kotia puunaamaan aina kun on aikaa.. Ja niillä keiden äiti on myös tullut raskaaksi hyvin nuorena,niin he tietävät mitä se on ja ovat näin ollen rennonpia asian suhteen.. voimia sinulle!

meen turvaverkkoa jonne voi viedä lapsia välillä.. oon tehnyt lisäksi pari yötä viikossa töitä.. äitini päätti et lapset kärsii tästä ja epäilee ettei mies oo niitten kanssa kunnolla..

Pyydä neuvolasta kotiapua, mahdollisesti tukiperhe. Löytyisikö ketään tuttua jonka kanssa voisi vuorotella: jos te hoidatte välillä heidän lapsiaan, niin vastineena he hoitaisivat välillä teidän lapsianne? Tai MLL:ltä joku hoitamaan lapsia joskus jotta saatte hiukan vapaata? Onko lapsilla kummeja joista olisi mitään apua? Varamummo/varavaari?
Tai laita lähikauppanne seinään ilmoitus että "Tukiverkoton lapsiperhe X-ikäinen tyttö/poika jne etsivät varamummoa/vaaria tai varasetää/tätiä esim. puistoilukaveriksi, juttuseuraksi, yhteisiin puuhailuihin ja satunnaiseksi lastenhoitoavuksi. Soita Maija-äidille puh ----"

Äitisikin ehkä muuttaa asennettaan jos ette ole riippuvaisia hänestä ja otatte etäisyyttä.

äitini on 68.. tosin mulla on kaks veljeä.. 20vuotta vanhempia.. mut alan aina ajattelemaan et kuitenkin meillä on myös hyviä hetkiä..ja häneltä kuitenkin aika loppuu pian..tuskin on enään muutaman vuoden päästä valittamassa..

Yhteistyössä