Syötkö aina kotona haarukalla ja veitsellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voisun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voisun

Vieras
Olen varmaan täys juntti, mutta itse käytän vain haarukkaa. Jos tarvitsee leikata pihviä tms., niin sitten toki myös veitsi. Mietin vaan, että millaiset pöytätavat jälkikasvu oppii... Täytyykö se veitsi ottaa jokapäiväiseen käyttöön..?

kyllä meillä on veitset aina käytössä, en mä oikeen osais syödä ilman :D tietty jos on lusikkaruokaa niin on lusikka, tai esim. tortilloja tai pitaleipiä tai muuta käsinsyötävää safkaa. ja mun mielestä veitsen käyttö ei oo se olennaisin hyvissä pöytätavoissa.

tietysti käytän haarukkaa veistä. Eihän haarukkaan saa tehtyä "lastia" ilman. Eikä lihaa tai muutakaan pienittyä tarpeeksi.
Suuhunhan saa laittaa vain sen verran, että sen tarvittaessa pystyy nielemään kahdessa sekunnissa. (esim. keskustelun tähden)

Tottakai käytän, vain jossain metsäretkellä syön pelkkä lusikalla tai haarukalla (spork).

Myös lapsille katetaan veitsi ja haarukka. Miten ne muuten oppisivat niitä käyttämään?

käytän kyllä lähes aina kotonakin sekä veistä että haarukkaa. Mutta en suinkaan siksi etten olisi juntti, vaan siksi, että niin on musta helpompi syödä:) ja välillä on vähän ärsyttävää kun jälkikasvukin hakee veistä, mutta kun ei vielä osaa sitä käyttää niin menee sit sotkemiseks sen kanssa.. kyllä ne sen ehtii oppia myöhemminkin:)

Meillä on ihan termi kotiruoalle, jota mielellään syödään: spoon food! Se tarkoittaa sitä, että sitä on paljon, sitä syödään isosta astiasta ja nopeasti ja helposti lusikalla :D Jos on pilkottavaa, niin se pilkotaan jo ennen kulhoon laittoa, jotta menee lusikalla helposti.

[QUOTE="vieras";24895091]tietysti käytän haarukkaa veistä. Eihän haarukkaan saa tehtyä "lastia" ilman. Eikä lihaa tai muutakaan pienittyä tarpeeksi.
Suuhunhan saa laittaa vain sen verran, että sen tarvittaessa pystyy nielemään kahdessa sekunnissa. (esim. keskustelun tähden)[/QUOTE]

Näin juuri, veitsellä kolataan kunnon satsi ruokaa haarukkaan, ja onhan tuota usein lisukkeena punajuurta, kurkkuviipaleita tms. ja pienin niitä sopiviksi paloiksi siihen kyytiin.
Kyllä nakkienkin pilkkominen haarukalla on aika raivostuttavaa.
Pöytätavat mulla ei kyllä ole tässä mielessä, pidänhän haarukkaakin väärinpäin.

[QUOTE="vieras";24895106]Tottakai käytän, vain jossain metsäretkellä syön pelkkä lusikalla tai haarukalla (spork).

Myös lapsille katetaan veitsi ja haarukka. Miten ne muuten oppisivat niitä käyttämään?[/QUOTE]

Minkä ikäiselle olet laittanut myös veitsen?

En ikinä :D
Jos on ruokana esim jotain pihviä, joka tarvitsee ehdottomasti veistä, niin pilkon koko pihvin heti aluksi ja lapan palaset suuhuni vain haarukkaa käytten...

Peesi. Nopempaa ja helpompaa kun ei tarvi koko ajan värkätä veitsellä. Tämä siis ihan kotona perheen kesken missä saadaan olla sivistymättömiä, vieraiden seurassa tai paremmassa ravintolassa käytän veistä. Kyse ei siis ole osaamisesta vaan viitseliäisyydestä.

Käytän haarukan kanssa lähes poikkeuksetta veistä. Jos nyt jotain ns napsittavaa tai esim nuudelia niin saatan käyttää vain haarukkaa, hyvin harvoin kylläkin...

En mä siitä ole koskaan mitään ajatellut, on vaan minusta helpompaa syödä veitsen kanssa.

Yhteistyössä