syötänköhän lastani liikaa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylisyöttäjä(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylisyöttäjä(kö)

Vieras
Minä tässä aloin miettimään, että syötänköhän lastani liikaa.
Vauva on pian 5kk, vaatteet päällä 8kg ja n. 65cm.
Meidän päivät menevät yleensä näin:

klo 7.30-8.30 hedelmäsosetta max puoli purkkia +maitoa
klo 9-10 päikkärit
klo 10.30-11.30 kasvissosetta max purkki (yleensä n.puoli purkkia)+maitoa
klo 12.30-15 päikkärit
klo 15 maitoa
klo 17 kasvissosetta max purkki + maitoa
klo 18.30-19 päikkärit
klo 19.30 hedelmäsosetta + maitoa
yöunille mennessä maitoa
+ yöllä syö 2 kertaa.

Jos mielestänne syötän väärin, saisko jotaki vinkkejä?
Mites puuron kanssa, kaapissa olis oottamassa sitäki...

Niin no, etkai sä syötä liikaa. Mutta voishan tuo viiminen ruoka olla puuro. Ja aamullakin vois olla. Siihen sitten laittaa vaikka sitä hedelmäsosetta hillosilmäksi.

Tuli mieleen, että annankohan minä liian vähän kiinteitä kohta 6 kk ikäiselle? :) saa kerran päivässä lihaa ja kasviksia ja kerran päivässä hedelmäsosetta. Hyvällä tuurilla syö 1/2 pilttipurkillista kerrallaan mutta usein menee vain noin ruokalusikallinen kerrallaan. Painoa on noin 6,8 kg ja pituutta 68 cm. Aloitettiin kiinteät 4 kk iässä ja pitkään söi vain 1x päivä kiinteitä.

Tuli mieleen, että annankohan minä liian vähän kiinteitä kohta 6 kk ikäiselle? :) saa kerran päivässä lihaa ja kasviksia ja kerran päivässä hedelmäsosetta. Hyvällä tuurilla syö 1/2 pilttipurkillista kerrallaan mutta usein menee vain noin ruokalusikallinen kerrallaan. Painoa on noin 6,8 kg ja pituutta 68 cm. Aloitettiin kiinteät 4 kk iässä ja pitkään söi vain 1x päivä kiinteitä.

6kk iässä ei tarvitse olla viittä ruokakertaa päivässä ja lihat ja puurot kuvioissa, vaikka oltaisiin aloitettu jo aikaisin, eli 4kk iässä. Terkkareilla on joku kiire noiden sössöjensä kanssa, saavat kai jotain bonuksia Semperiltä tai muksulta..

Nyrkkisääntö on yksi uusi ruokakerta päivään lisää KUUKAUDESSA. ELi jos 4kk iässä aloittaa maistelut, 5kk iässä voi pyrkiä kahteen ruokakertaan päivässä, 6kk iässä voi syödä kolmisen kertaa jne. Jos vauva on selkeesti nälkäinen ja soseita uppoaa, niin mikäs siinä sitten, antaa mennä. Mut väkisin ei tartte kiiruhtaa :)

Meillä söi mukulat tuon ikäsenä tissimaitoa, ei mitään soseita lainkaan. Ja painoivat yksivuotiaina n. 7,5kg jokainen. Terveitä, urheilullisia tyyppejä. Ja olen kyllä sitä mieltä, että lasta voi syöttää liikaa. Olen nähnyt. Mutta en tietenkään voi tietää tapahtuuko teillä niin.

Soseita ei saisi antaa niin paljon että maitomäärät tippuu liian pieniksi. Mutta jos maitoa menee soseiden lisäksi 800-1000ml niin ei oo huolta.

Kaurapuurohiutaleet voit ajaa sauvasekoittimella ja sitten vasta keität puuron. Ja annat alkuun vain pienen määrän hedelmäsoseen seassa. Jos ei kelpaa niin
Sitten surautat sen puuron sauvasekoittimella sileäksi keittämisen jälkeen.

7dl vuorokaudessa riittää maitoa, korviketta siis. aika paljon kyllä tuota hedelmäsosetta, vaihda puuroksi toinen.
meillä 5kk neuvolassa oli ok kun oli näin
klo 7 maito
klo 9.30 maitoa ja puuroa ja "sose silmä"
klo 14 kasvis sose, nyt jo lihaakin ja maitoa
klo 17.30 maitoa ja hedelmäsose
ja sillon oli illalla vielä maito noin klo 20.30. ja ei yösyöntiä. nyt on illalla puuro ja maitoa.

enkä vielä kiirehdi toisen kasvis/liha aterian kanssa.

Meillä lapsi söi 6kk iässä sen kaksi soseateriaa päivässä ja terkan mukaan ois pitäny mennä enemmmän. Mutta kasvoi ja ei ollu enempää vaillakaan tissin ohella joten annoin edelleen sen kaksi kertaa ja lisäsin sen mukaan miten lapsi tarvitsi. Omaan korvaan kuulostaa paljolta tuo ap:n kertoma, mutta lapsetkin ovat yksilöitä sen suhteen paljonko syövät.

Yhteistyössä