APUA ! Antakaas esimerkkejä siitä miten teidän puolivuotiaat syö ja nukkuu !!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santeriini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Santeriini

Jäsen
26.02.2012
63
0
6
Niin, jos jotain osviittaa sais kun tuntuu että pää hajoaa tän touhun kanssa kun yritän kaiken pitää rytmissä, ja hyvin usein epäonnistun.

Nytkin poika heräs syömään niin tyhmästi aamulla että jatkoi vielä uniaan sen jälkeen ja nyt pitäis syödä puuroa vaikka toinen vaan pulauttelee.... Lounaaseen asti ei jaksa pelkällä maidolla jonka joi aamusella.

Itellä meillä on päivärytmi sitä luokkaa että (yleensä) herätään niin että syödään puuro ensimmäisenä aamulla. 7-8.30 aikaan, desin verran puuroa ja 100 ml maitoa. Lounas (purkki sosetta ja 100 ml maitoa) on sitten 11-12 riippuen siitä saako pojan nukkumaan ennen lounasta vai kiukutellaanko siihen asti kun väsyttää.
Kello 14 joudaan pullollinen maitoa (200 ml), 15 aikaan lähdetään ulos. Siitä sitten heräillään 15.30- 16, 17.00 päivällinen (hedelmäsosepurkki ja 100 ml maitoa), ja illalla 19.30 vellipullon kanssa sänkyyn.

Ja mulla ei ole haujuakaan syökö poika tarpeeksi, liikaa vai liian vähän !?

Meillä aamulla (joskus 8-9) kaurapuuro johon sotkotan vähän aina jotain hedelmää mukaan ja desi maitoa nokkamukista. 11 aikaan lihasose ja desi maitoa. Sitten nukutaan.. 2 aikaan hedelmäsose tai jugurtti ja desi maitoa. 5 aikoihin vihannessose ja vettä. 7 jälkeen iltapuuro ja desi maitoa. Nukahtaa puol 8 aikaan ja nukkuu sinne seuraavaan aamuun. :)

Meillä on aika sama. Tosin ruoalla maitoa juo todella huonosti, eli sulla on hyvin jos 100ml juo. Eikä yleensä syö kun puolipurkkia kerralla. Annan yhden välipalan myös pelkkää maitoa, jotta sitäkin menisi. Yöllä meidän poika syö 2 kertaa maitoa (yhteensä n. 180-250ml) ja illalla n. 200ml, niin että maidon suositeltu määrä tulee juuri ja juuri täyteen vuorokaudessa.
Jos meillä maitoa juodaan esim. klo 6 vielä ja klo 7 noustaan, niin puuro on sitten tunnin tai puolentoista jälkeen heräämisestä.... En minä kellon mukaan syötä vaan lapsen oman rytmin. Turha sitä puuroo on tunkea jos ei sillä nälkä ole. Meillä myös päiväunien kesto vaihtelee todella paljon ja jo se vaikuttaa ateria-aikoihin.

Meillä 7,5 kk nukkuu vielä 3-4 päikkärit, noin 30-45 min kerrallaan, joten se sotkee rytmiä. Ruokailut kuitenkin näin:

Klo. 7 aamupuuro
Klo. 11 lihasosetta
Klo. 14 hedelmäsosetta
Klo. 17 lihasosetta + hedelmää jälkkäriksi
Klo. 20 iltapala, puuroa tai jogurttisosetta

Syö vajaan desin annoksia kiinteitä ja noin 120 ml maitoa kerrallaan. Kun annokset on aika pieniä, niin ei nuku koko yötä vielä, herää klo. 12 ja 04 syömään suurinpiirtein. Vauva syö varmasti tarpeeksi, jos paino nousee. Mä olen yrittänyt antaa enemmänkin, mutta silloin typy vaan pulauttaa liiat ulos.

Herää 6-7 aikaan, syö tissiä ja nousee ylös leikkimään.

7.30-8 aikaan annan aamupuuron + hedelmää tms.

9-10 aikaan nukahtaa ekoille päikyille, en anna nukkua puolta tuntia pitempään koska sit menee muut unet niin myöhäseksi.

12 annan lounaan: esim. lihaperunasosetta n. pilttipurkillinen, vettä.

12-13 aikaan menee päikkäreille, jota ennen imetän.

Nukkuu 2-3 h päikkärit parvekkeella.

Herää yleensä 15-16 aikaan, heräämisen jälkeen annan välipalaa; yleensä hedelmä tai marjapilttiä n. purkillinen.

Leikkii, touhuu

klo. 17-18 päivällinen, taas noin purkillinen jotain sosetta, esim. kasvis-kala, juomaksi vettä

Nukahtaa usein vielä kerran 18-19 välillä, annan nukkua n. 15 minuuttia ja sit herätän jos ei itse herää.

Klo. 19 iltapesut, klo. 20 suunnilleen iltapuuro.

Valvoo tai valvotetaan klo. 21 saakka ja sit iltatissiä ja nukkumaan. Jos annan nukahtaa aiemmin herää jo klo. 4-5 aamulla... :/

Eli meillä tehään ihan samat asiat joka päivä samassa järjestyksessä, aika voi heittää tunnilla ja parillakin vauvan mukaan. Jotkut teen aina samaan aikaan, esim. iltapesut ja nukkuminen. Näin olen rytmittänyt poikaa jo 5 kk:n iästä, nyt täytti just 7 kk.

Minuakin tämä aihe kiinnostaa. Meillä tuo kohta puoli vuotias haluaa ensimmäisille unille jo noin tunti yöunilta heräämisensä jälkeen. Nukkuu n.tunnin ja kun herää, menee seuraaville unille taas n.parin tunnin päästä ja nukkuu kolmisen tuntia. Sitten vielä illalla nukkuu pienet tirsat ja yöunille menee n. klo 21.00. Meillä syödään yöllä vähän väliä tissiä ja kiinteitä olen antanut vasta pari kertaa päivässä, mutta unirytmi on jo ihan mukava.

Ruoka määriä voisin varmaan alkaa nostamaan kun poika kyllä syö ahnaasti sen mitä saa.

Sehän on tosiasia että nuin pienellä ei ole välttämättä sitä rytmiä vielä, eikä tarvikaan olla. Meidän puolivuotias nukkuu aika säännöllisesti ja samaan aikaan, mutta syömisajat vaihtelevat paljon. Pyrin kyllä antamaan ruuan samoihin aikoihin kuin muille, mutta saattaa joskus myös nukkua siihen aikaa. Joten ruuan saa vasta herättyään. Minulle on tärkeää että lapsi nukkuu yöt hyvin ja ruuat menee suurin piirtein samoihin aikoihin. Minä ajattelen niin että se päivärytmi on tärkeää ja se toistuvuus,mutta kellon tarkasti ei tarvitse mennä. Ja päivärytmi ei ole pilalla jos joku ateria jää välistä, tai jotkut unet on pitemmät. Ota rennommin koko touhu! JA jos lapsi vaikuttaa ihan tyytyväiseltä, niin luultavimmin saa hyvin ruokaa:) Ja neuvolasta sanotaan kyllä jos vauvalla tulee painoa liian vähän. Ja tuo teidän päivärytmi kuulostaa kyllä oikein hyvältä. Sekin kannattaa muistaa että jotkut lapset nukkuvat huonommin kuin toiset, vaikka kuinka olisi päivärytmi kunnossa. Jos sinulla on vain yksi lapsi, nuku päivällä kun lapsikin nukkuu.

[QUOTE="vieras";28194205]Teidän 6kk syö jo paljon kiinteitä :O minkäikäisenä olette aloittaneet kiinteät?[/QUOTE]

Ihan samaa mietin. Meidän kohta 6 kk (maitoallerginen) syö Nurtilon Pepti-maidon lisäksi riisipuuroa ja mustikkaa kerran päivässä max 1 dl... Ja kasvaa hyvin. Kohta ajattelin antaa lounaan lisäksi päivällisen ja ottaa käyttöön vadelman (allergialääkärin ohjeen mukaan).

[QUOTE="vieras";28194205]Teidän 6kk syö jo paljon kiinteitä :O minkäikäisenä olette aloittaneet kiinteät?[/QUOTE]

En oo ap mutta meidän poika on syönyt myös hyvin kiinteitä jo 6 kk:n iässä.

Me aloitettiin kiinteät viikon vajaa 4 kk:n iässä, poika on kyllä aina mennyt pluskäyrillä ja on pieni pullukka, mutta vaatikin tissiä sitten tunnin välein.... kiinteillä saatiin imetysvälejä pidennettyä.

Meillä näin:
1. 150 ml maitoa
2. puuroa ja hedelmäsosetta
3. 150 ml maito
4. ruokasose (esim. kukkakaalia ja lihaa) + 100 ml maitoa
5. hedelmäsose + 100 ml maitoa
6. 150-200 ml maitoa

Nämäkin on suuntaa antavia. Kaikki riippuu miten on päivän mittaan syönnyt. Unia nukutaan kolmet päivän aikana, joten vielä ollaan aika vauvantahtisia. En yritä kellon mukaan mennä, paitsi illan suhteen. Viimeistään yhdeksältä nukkumaan. Nukkuu aamu seitsemään.

Yhteistyössä