Syömishäiriöisen tuska

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraas

Vieras
Havahduin taas kerran vessanpöntöllä ruisleipää ja suklaata oksentaessani. Havahduin, miten älytöntä ja typerää touhua tää on. En oikeasti jaksa elää näin. Joka kerta mä ajattelen, että huomenna mä aloitan uuden elämän ja lopetan tän pelleilyn. Mutta mitä tapahtuu huomenna - mä jatkan samaan paskaan malliin ja lupaan itselleni, että tän yhden kerran enää....

Mulla on ollut bulimia jo useita vuosia. Se on osa mua, se on mun tapa ja mun turva. Jos totta puhutaan, mä parin sekunnin ajan rakastan niitä hetkiä, kun tulen yksin kotiin, kun menen leipäpussille ja teen itselleni ison ruisleivän paksulla oivariini-kerroksella ja vuorellisella juustoviipaleita. Sen jälkeen menen karkkikaapille ja vedän 200-300 g suklaata ja sen jälkeen pakastimelle ja lämmitän muutaman pullan. Sen jälkeen teen uuden ruisleivän ja syön muutaman karkin, ja sitten olenkin valmis vessanpöntölle. Siinä vaiheessa jo vihaan itseäni, mutta nautinto on suuri, kun saan oikein isot yrjöt aikaan. Hyvä tyttö. Tuntuu, että oksennan kaiken, oksennan pahan olon ja turhautumisen, oksennan osan itseäni. Loppuvaiheessa oksennusta alan katua ja vihata tätä typerää sairautta ja sitä, että olen niin sairaan typerä itse. Niin tyhmä, niin ruma, niin lihava. Älykääpiö. Mä voisin oikeasti olla niin hyväkroppainen ja elinvoimainen, ihana, terve. Mutta mä olen huonohampainen, oksentava, vastenmielinen, pömppömahainen, kuivaihoinen ongelmatapaus. Ja hei, mä olen todellisuudessa kolmekymmentä. Kuvaukseni perusteella luulisi, että olen ehkä 15.

Mä syön päivällä ihan ok. Tänään söin aamupalaksi omenan ja raejuustoa, ruuaksi juustosalaatin ja mansikka-proteiinirahkan. Koulun jälkeen söin 2 isoa ruisleipää ja puoli rasiaa suklaata, sitten 3 paahtoleipää ja 10 piparia. Sitten yrjösin. Illalla söin ruisleivän ja puoli levyä suklaata. Nyt en aio syödä enää muuta.

Tämä toistuu nykyään lähes joka päivä. Poikkeus niinä päivinä, kun menen salille. Silloin en syö toista satsia epäterveellistä mättöä, vaan salin jälkeen syön proteiini-jugurttia, banaania ja pähkinöitä.

Mä en enää tiedä mitä mun pitäisi itteni kanssa tehdä. Mulla ei ole keinoja. Mä oon liian monta kertaa nyt epäonnistunut, mä en enää usko itseeni. Mulla ehkä olisi motivaatiota parantua, mutta en tiedä, miten mä siinä onnistun. Mua ei auta mikään ravitsemusterapeutti, sillä mä tiedän kaiken ravitsemuksesta, tiedän, miten mun pitäisi syödä. Mulla on jotain pahasti päässä vialla, mutta mä en pääse siihen käsiksi. Mä olen käynyt psykologilla joskus puhumassa aiheesta, mutta siellä ei nähdäkseni perehdytty oikeisiin asioihin. Mä oon niin hukassa :(

Toi sun alkupäivän ruokavalio on liian tiukka ja kurinalainen. Ei toimi bulimikolla, sillä loppupäivä menee pipariksi. Lisää energiaa alkupäivään, vaikka pieniä herkkujakin, niin et illalla niin helposti retkahda, ainakaan joka päivä. Ole itsellesi armollisempi ja etsi syömisen ja tyhjentämisen sijaan muuta ohjelmaa iltoihisi. Kotona nyhjöttäminen altistaa bulimisille kohtauksille.

Toi sun alkupäivän ruokavalio on liian tiukka ja kurinalainen. Ei toimi bulimikolla, sillä loppupäivä menee pipariksi. Lisää energiaa alkupäivään, vaikka pieniä herkkujakin, niin et illalla niin helposti retkahda, ainakaan joka päivä. Ole itsellesi armollisempi ja etsi syömisen ja tyhjentämisen sijaan muuta ohjelmaa iltoihisi. Kotona nyhjöttäminen altistaa bulimisille kohtauksille.

Kiitos tästä. Joo, vois olla hyvä syödä enemmän aamupäivällä. Jotenkin vaan tulee syötyä niukasti, kun silloin vielä pystyn kontrolloimaan itseäni.

Mulla on kaksi lasta ja heidän kanssa touhuillessa menee iltapäivät ja illat. Toi hetki, kun tulen yksin koulusta ennen kuin haen lapset, on se pahin. Oon yrittänyt viivyttää kotiin menoa - mennä kaupungille ja hakea sieltä suoraan lapset yms. mutta ei sekään aina auta. Silloin kun on himo syödä, niin syön, vaikka lapset olisi kotonakin. Lapset katsovat mielellään hetken lastenohjelmia, sen aikaa, kun äiti yrjöää vessassa.

Juu, tää on niin sairasta.

Mä kanssa lisäisin hiilareita jo alkupäivään. Syö aamupalaksi ruisleipää sen omenan kanssa, ja vaikka yksi lounaallakin - ehkä sit ei tekis niin mieli leipää myöhemmin illalla?

On mies.

Mä oon kokeillut joskus vähähiilarista dieettiä ja se sopi sillon tosi hyvin mulle. Ei tehnyt mieli leipää, karkkia, hiilareita. Jollain ihmeen keinolla pysyin silloin ruodussa enkä oksennellut - tästä on nyt aikaa pari vuotta. Jotenkin tästä syystä yritän vältellä leipää ja hiilareita, kun kuvittelen, että pystyisin yhä tohon dieettiin, mutta pitäis jo tajuta, että bulimikko ei voi noudattaa mitään tollasia. Mä vaan pelkään ihan sairaasti lihomista, en pysty "hyvällä omalla tunnolla" syömään hiilareita ja herkkuja. Sillon kun syön niitä, se on aina ajatuksella, että nyt ahmin ja kohta yrjöän.

Havahduin taas kerran vessanpöntöllä ruisleipää ja suklaata oksentaessani. Havahduin, miten älytöntä ja typerää touhua tää on. En oikeasti jaksa elää näin. Joka kerta mä ajattelen, että huomenna mä aloitan uuden elämän ja lopetan tän pelleilyn. Mutta mitä tapahtuu huomenna - mä jatkan samaan paskaan malliin ja lupaan itselleni, että tän yhden kerran enää....

Mulla on ollut bulimia jo useita vuosia. Se on osa mua, se on mun tapa ja mun turva. Jos totta puhutaan, mä parin sekunnin ajan rakastan niitä hetkiä, kun tulen yksin kotiin, kun menen leipäpussille ja teen itselleni ison ruisleivän paksulla oivariini-kerroksella ja vuorellisella juustoviipaleita. Sen jälkeen menen karkkikaapille ja vedän 200-300 g suklaata ja sen jälkeen pakastimelle ja lämmitän muutaman pullan. Sen jälkeen teen uuden ruisleivän ja syön muutaman karkin, ja sitten olenkin valmis vessanpöntölle. Siinä vaiheessa jo vihaan itseäni, mutta nautinto on suuri, kun saan oikein isot yrjöt aikaan. Hyvä tyttö. Tuntuu, että oksennan kaiken, oksennan pahan olon ja turhautumisen, oksennan osan itseäni. Loppuvaiheessa oksennusta alan katua ja vihata tätä typerää sairautta ja sitä, että olen niin sairaan typerä itse. Niin tyhmä, niin ruma, niin lihava. Älykääpiö. Mä voisin oikeasti olla niin hyväkroppainen ja elinvoimainen, ihana, terve. Mutta mä olen huonohampainen, oksentava, vastenmielinen, pömppömahainen, kuivaihoinen ongelmatapaus. Ja hei, mä olen todellisuudessa kolmekymmentä. Kuvaukseni perusteella luulisi, että olen ehkä 15.

Mä syön päivällä ihan ok. Tänään söin aamupalaksi omenan ja raejuustoa, ruuaksi juustosalaatin ja mansikka-proteiinirahkan. Koulun jälkeen söin 2 isoa ruisleipää ja puoli rasiaa suklaata, sitten 3 paahtoleipää ja 10 piparia. Sitten yrjösin. Illalla söin ruisleivän ja puoli levyä suklaata. Nyt en aio syödä enää muuta.

Tämä toistuu nykyään lähes joka päivä. Poikkeus niinä päivinä, kun menen salille. Silloin en syö toista satsia epäterveellistä mättöä, vaan salin jälkeen syön proteiini-jugurttia, banaania ja pähkinöitä.

Mä en enää tiedä mitä mun pitäisi itteni kanssa tehdä. Mulla ei ole keinoja. Mä oon liian monta kertaa nyt epäonnistunut, mä en enää usko itseeni. Mulla ehkä olisi motivaatiota parantua, mutta en tiedä, miten mä siinä onnistun. Mua ei auta mikään ravitsemusterapeutti, sillä mä tiedän kaiken ravitsemuksesta, tiedän, miten mun pitäisi syödä. Mulla on jotain pahasti päässä vialla, mutta mä en pääse siihen käsiksi. Mä olen käynyt psykologilla joskus puhumassa aiheesta, mutta siellä ei nähdäkseni perehdytty oikeisiin asioihin. Mä oon niin hukassa :(

Normiläskin elämää. En syö mitään ja liikun -tyyppien selityksiä. Olette pellejä.

Tietääkö mies sun oksentelusta?
Mitä jos kertoisit hänelle kaiken? Auttaisko se - pystyiskö hän hiukan "vahtimaan", miten käyttäydyt, tai puhumaan sulle järkeä?

Hei, ota yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon tai kunnan/kaupungin terveyskeskukseen. Tai neuvolaan? Mulla ei ole lapsia, joten en tiedä kuinka hyvin neuvolan palvelut toimii jo vähän vanhempien lasten vanhemmille.

Sun pitäis päästä puhumaan jollekin tosta sun syömishäiriöstä ja siitä mikä siellä takana sen aiheuttaa. Yritä olla itselles armollinen ja miettiä mistä toi sun huono itsetunto ja oman kehon kontrollointi oikein johtuu.

Sanoit, että karpatessa homma pysyi paremmin hallinnassa. Ootko huomannut oliko elämäntilanteessa tuolloin mitään erilaista. Itse ainakin entisenä/toipuvana anorektikkona huomaan, että itseni ja syömisen kontrollointi voimistuu silloin kun elämässä on surua tai paljon stressiä tai muuten vaan ahdistaa.

Toivotan sinulle kovasti voimia toipumiseen! Tsemppiä ja hyvää joulua kaikesta huolimatta!

[QUOTE="aapee";27731295]No, olen 164 cm ja painan 54, että en silleen ole läski. Kiitos sulle kuitenkin kun ymmärsit mua.[/QUOTE]

Toki ymmärrän. Ja olet vain lievästi ylipainoinen. Hyvää illanjatkoa.

[QUOTE="eee";27731285]Tietääkö mies sun oksentelusta?
Mitä jos kertoisit hänelle kaiken? Auttaisko se - pystyiskö hän hiukan "vahtimaan", miten käyttäydyt, tai puhumaan sulle järkeä?[/QUOTE]

Tietää se, että oon joskus tehnyt sitä. Siis tietää bulimiasta, mutta ajattelee varmaan tällä hetkellä, että oon ok. Me ollaan monesti sovittu, että ei osteta herkkuja kotiin ja hän vahtii mua jne. mut ei se oikein käytännössä toimi - voin silti käydä lähikaupassa ostamassa sen paahtoleipäpussin ja suklaalevyn ja hävittää jäljet syötyäni.

Mies ei varmasti ymmärrä mua eikä silleen osaakaan puhua mulle järkeä - tai hän puhuu sitä niin järkevästi, ettei se tehoa muhun. Totta kai mä tiedän, että tää on ihan hullun hommaa ja tähän voi vaikka kuolla. Tiedän, että oon tyhmä ja itsekäs ja naurettava. Mun tarviis jotenkin päästä eroon itsesyytöksistä ja mun perfektionismista (itseäni kohtaan) ja kaikesta sellasesta.

Hei, mä sain vihdoin ja viimein terapiassa kerrottua syömishäiriöstä. Sen taustalta löytyi hyväksikäyttöä ja vanhempien alkoholismia. Se kestää vuosia se parantuminen. Sä et parane vain päättämällä et nyt mä lopetan. Mullakin on aivan helvetin pitkä tie edessä ja vaatii paljon eheytymistä. Mene terapiaan. Ihan tosi :)

[QUOTE="...";27731362]Hei, mä sain vihdoin ja viimein terapiassa kerrottua syömishäiriöstä. Sen taustalta löytyi hyväksikäyttöä ja vanhempien alkoholismia. Se kestää vuosia se parantuminen. Sä et parane vain päättämällä et nyt mä lopetan. Mullakin on aivan helvetin pitkä tie edessä ja vaatii paljon eheytymistä. Mene terapiaan. Ihan tosi :)[/QUOTE]

Ja siis mäolen kans 30vee. 15 vuotta takana syömishäiriötä... :(

Ahdistaako sua jokin asia, muu kun se lihominen? Yleensä kai on taustalla muutakin?

Sun pitäis kyllä saada ulkopuolista apua. Valitettavasti me ei täällä taideta saada sua lopettamaan oksentelua, vaikka miten haluttais.

Sun pitää laittaa terveytesi ykkossijalle, jo ihan lapsiesi vuoksi. Älä anna periksi.

[QUOTE="...";27731362]Hei, mä sain vihdoin ja viimein terapiassa kerrottua syömishäiriöstä. Sen taustalta löytyi hyväksikäyttöä ja vanhempien alkoholismia. Se kestää vuosia se parantuminen. Sä et parane vain päättämällä et nyt mä lopetan. Mullakin on aivan helvetin pitkä tie edessä ja vaatii paljon eheytymistä. Mene terapiaan. Ihan tosi :)[/QUOTE]

Juu, tää on varmasti tehtävä. Oon sen itekin nähnyt. Mä en itsekseni pysty paranemaan, kun en tiedosta sitä, mistä kaikki johtuu. Täytyy vain toivoa, että tällä kerralla mut otetaan vakavasti.

Mä kävin siis psykologilla joskus n. puoli vuotta, mutta siellä keskityttiin lähinnä mun ja mieheni silloisiin parisuhdeongelmiin. Mullakin kuitenkin sh on ollut ton 15 vuotta, joten näkisin, että syyt on jossain syvemmällä. Ylikontrolloivaa ja täydellisyyttä vaativaa äitiäni uskaltaisin veikata osasyylliseksi, mutta en osaa itse ajatella, mitä mä silläkin tiedolla teen - miten se auttaa mua parantumaan? Ehkä psykologi / terapeutti sitten auttaa tässä.

Onko sulla joku tietty terapian muoto vai minkä tyyppistä apua saat? Tsemppiä sinnekin!!

[QUOTE="vieras";27731390]Ahdistaako sua jokin asia, muu kun se lihominen? Yleensä kai on taustalla muutakin?

Sun pitäis kyllä saada ulkopuolista apua. Valitettavasti me ei täällä taideta saada sua lopettamaan oksentelua, vaikka miten haluttais.

Sun pitää laittaa terveytesi ykkossijalle, jo ihan lapsiesi vuoksi. Älä anna periksi.[/QUOTE]

Jossain vaiheessa elämää on tapahtunut jotain, mikä on laukaissut tunteen, ettei hallitse itseään tai tilannetta jossa on. JOtenkin luonnollista alkaa hallitsemaan syömistään.
Mulla alkoi ensin anoreksiana ja sitten jotenkin sekamuotoisena, sitten bulimia ja nyt taas seka-
muotoinen eli syön todella vähän, mutta jos tulee vastoinkäymisiä tai asioita joita en hallitse,
alkaa oksentaminen ruuan jälkeen, vaikka olisi pelkkää salaattia.
Sairasta tämä on, mutta koska mun nuoruuden tapahtumat on tiedossa ja niitä yritetään käsitellä, on toivoa
että tämä syömishäiriökin paranisi joskus...

[QUOTE="aapee";27731412]Juu, tää on varmasti tehtävä. Oon sen itekin nähnyt. Mä en itsekseni pysty paranemaan, kun en tiedosta sitä, mistä kaikki johtuu. Täytyy vain toivoa, että tällä kerralla mut otetaan vakavasti.

Mä kävin siis psykologilla joskus n. puoli vuotta, mutta siellä keskityttiin lähinnä mun ja mieheni silloisiin parisuhdeongelmiin. Mullakin kuitenkin sh on ollut ton 15 vuotta, joten näkisin, että syyt on jossain syvemmällä. Ylikontrolloivaa ja täydellisyyttä vaativaa äitiäni uskaltaisin veikata osasyylliseksi, mutta en osaa itse ajatella, mitä mä silläkin tiedolla teen - miten se auttaa mua parantumaan? Ehkä psykologi / terapeutti sitten auttaa tässä.

Onko sulla joku tietty terapian muoto vai minkä tyyppistä apua saat? Tsemppiä sinnekin!![/QUOTE]

Onko sulla mahdollisuutta kirjautua? Voisin laittaa yksäriä...?

Hei, ota yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon tai kunnan/kaupungin terveyskeskukseen. Tai neuvolaan? Mulla ei ole lapsia, joten en tiedä kuinka hyvin neuvolan palvelut toimii jo vähän vanhempien lasten vanhemmille.

Sun pitäis päästä puhumaan jollekin tosta sun syömishäiriöstä ja siitä mikä siellä takana sen aiheuttaa. Yritä olla itselles armollinen ja miettiä mistä toi sun huono itsetunto ja oman kehon kontrollointi oikein johtuu.

Sanoit, että karpatessa homma pysyi paremmin hallinnassa. Ootko huomannut oliko elämäntilanteessa tuolloin mitään erilaista. Itse ainakin entisenä/toipuvana anorektikkona huomaan, että itseni ja syömisen kontrollointi voimistuu silloin kun elämässä on surua tai paljon stressiä tai muuten vaan ahdistaa.

Toivotan sinulle kovasti voimia toipumiseen! Tsemppiä ja hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Kiitos ja samoin sinulle! Aion varmasti mennä puhumaan tästä, tajuan nyt sen. Mun oman alueen neuvolan terkka ja psykiatrinen sairaanhoitaja sattuvat olemaan mun tuttavia, joten en ainakaan sinne kykene menemään, mutta ehkä löytyy joku muu taho, täytyy nyt selvittää oikein huolella.

Mä olen nyt tänä syksynä aloittanut opiskelut ja mulla on ollut tosi stressaavaa entisen työn lopettamiseen liittyvissä jutuissa, oikeusteitse on haettu korvauksia jne. joten sellaista stressitekijää on ollut ilmassa. Ihan varmasti on vaikutuksensa näilläkin, mutta toisaalta olen melkein aina muulloinkin tosi kontrolloiva itseäni kohtaan. Jotenkin siitä on tullut osa minua, mun tapa elää :(

[QUOTE="vieras";27731461]Mun mielestä sä et nimenomaan hallitse tota syömistä.[/QUOTE]

Juu, en hallitsekaan tällä hetkellä, mutta tarkoitin sitä, että tiedän teoriassa tasan tarkkaan miten mun PITÄISI syödä. En vaan pysty noudattamaan sitä, joten koen, että ravitsemusterapeutin sanelut ei hyödyttäisi mua.

Tarkennatko tuota hyväksikäyttöä. Olisiko ollut kuitenkin pahaksikäyttöä? Vai saiko tsykiatrit sinut sekaisin? Oletko käynyt "ammattiauttajalla", joka flipautti pääsi?

Aika monen vanhempi on alkoholisti. Alkoholia myydään kaupassa, tiedätkö?

Oletko Pelle, klovni?

Yhteistyössä