Syömisen opettelu / Rytmit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koska?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koska?

Vieras
Vauvamme on nyt 5kk vanha.

Olemme alkaneet antamaan päivisin kahteen kertaan sosetta ja illalla vielä vellin ennen nukkumaan menoa. Muuten hän saa pelkkää maitoa. Olen kuullut / lukenut että monet antavat aamuisinkin vielä vellin, onko se suositeltavaa?

Mietinkin että missä vaiheessa lapselle kannattaa alkaa opettamaan että aamuisin syödään esim. puuroa ja illalla kanssa tuhdimpi illallinen ennen nukkumaan menoa (joka meillä on nyt se velli) Missä vaiheessa kannattaa alkaa rytmittämään tätä jotta se aletaan ymmärtämään tavaksi?

Meilläkään ei vellejä käytetty. En osaa itse tehdä mitään vellejä ja nuo kaupasta ostetut taitaa sisältää aika paljon lehmänmaitoa? En ole varma, joten jätin väliin. Lisäksi meille terveydenhoitaja sanoi, että vellit on aivan turha juttu, puuroa vain. Voihan senkin tehdän aika veteläksi ainakin aluksi. Vellit ilmeisesti juodaan pullosta? Meille terveydenhoitaja totesi, että lapsen puhemotoriikan kehittymisen kannalta on parempi antaa kiinteä kiinteänä eikä mitään sekoituksia (vellejä).Eli aluksi otettiin aamupuuro (6 ja ½ kk iässä) ja nykyisin syödään jo iltapuuroakin (7 ja ½). No, jokainen tyylillään. Ja nuo ajankohdat ovat varmaankin aika lapsi- ja perhekohtaisia. En oikein osaisi sanoa mitään tarkkaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koska?:
Vauvamme on nyt 5kk vanha.

Olemme alkaneet antamaan päivisin kahteen kertaan sosetta ja illalla vielä vellin ennen nukkumaan menoa. Muuten hän saa pelkkää maitoa. Olen kuullut / lukenut että monet antavat aamuisinkin vielä vellin, onko se suositeltavaa?

Suositeltavaa on 6 kk täysimetys

Voi pikkuhiljaa aloittaa aamu ja iltapuuron antamisen, puuro pitää etenkin illalla annettuna nälän pitempään pois ja näin yösyötötkin vähenevät. Lapsi oppii tiettyjen rutiinien kautta ymmärtämään päivärytmiä, jokaisella lapsella se vie oman aikansa ja riippuu paljon miten vanhemmat säännöllisesti toistavat asioita:) Meillä neiti nyt 1v, ymmärtää hyvin esim. päiväunille menon ja osaa ilmoittaa maiskuttamalla sekä heiluttamalla haluavansa nukkumaan (sanonut aina hei heit isommille sisaruksilleen ja saanut maitopullon nukkumaan mennessään) ja yöunille menon kanssa sama juttu (osaa yhdistää iltapuuron ja kylvyn). Myös muita totuttuja päivittäisiä tapoja on paljonkin:)

suosittelijalle : olet ihan oikeassa, mutta minulta on maidon tulo lakannut jo 2,5kk sitten kuten äidillänikin aikoinaan. Siksi olemme antaneet tässä vaiheessa jo korviketta ja velliä sekä jo sosettakin. Eli teidän kokemuksiinne verraten voisin kokeilla illalla antaa puuroa hiljalleen, sillä tänään aamulla kokeilin ja meni se alas jotenkin. Täytyy siis alkaa ottamaan tavaksi. Mietin vain kun ei ihan tuo kaurapuuro sellaisenaan uponnut niin eikö siihen ole hyvä sekoittaa esim. mustikkasosetta?!

Niin arvelinkin että voisi auttaa :) Mutta kuinka te saatte sen syömisen sujumaan lusikalla illalla. Mietin meinaan että meidän tyttö joskus on niin väsy ettei vellinkään syömisestä ole tullut mitään...ja nukahtaa muutenkin melkein välittömästi syötyää. Joten olisiko parempi antaa puuro hieman aikaisemmin illalla ja sitten vielä hiukan esim maitoa sen jälkeen jotta siihen on sitten hyvä nukahtaa?! Ja paljonko olette tässä vaiheessa puuroa antaneet, niin paljon kuin syö?

ap, jos pienokaisesi on illalla liian väsynyt syömään voit tosiaan antaa puuron aikaisemmin illalla ja maidon sitten nukkumaan mennessä. Puuroa voit antaa niin paljon kuin lapsesi syö, kaupan valmiit Muksupuurot (pakattu samanlaisiin pakkauksiin kuin Tuttelit) ovat hyviä puuroja ja ne maistuvat pienille hyvin ja joukkoon voi lorauttaa äm.korviketta. Meillä ei neiti huolinut kaurapuuroa ennenkuin lähempänä 1v synttäreitä:)

Iltapuurosta.. mä annan myös puuron reilun tuntia ennen yöunille menoa. Iltapuuron jälkeen iltapesut ja sylittelyä tai leikkiä, riippuen vauvelin vireystilasta ja sitten maidon annan nukkumaanmennessä..

Meilläkin kaurapuuro tökki aluksi, mutta muutaman kerran jälkeen upposi jo ihan hyvin. Sekoitan siihen luumu- tai kuningatarsosetta, ne on meillä tullu lemppareiksi. Muitakin olen kokeillut, mutta ei oikein maistu. Kaupan valmiit puurot taitaa tulla kalliimmaksi kun ihan tavallisista pikaryyneistä tehty puuro. Aluksi hiutaleita voi sormilla murustaa pienemmiksi.

Itse olen laittanut koko puuropaketin tehosekoittimeen ja hienontanut sekä kaura- että muut hiutaleet pienemmiksi. Sekoittimesta lasipurkkiin, sieltä on mukava ottaa. Ja tulee PALJON halvemmaksi kuin ns. lastenpuurot.

ja "Aamun Hyvä"- merkkisestä kaurahiutaleesta tulee pehmeää ja sileää puuroa ettei sen hiutaleita tarvitse hienontaa ollenkaan. Lisäksi taitaa olla kaikkein halvinkin kaurahiutale paketti.