Mihin asti iltavelliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Meillä lapsi täyttää juuri vuoden ja iltarutiinina meillä on ollut n.4kk ajan iltavelli minkä juo nokkamukista ennen nukkumaan menoa.

Poika syö illalla puuron ja hyvin syökin, mutta silti tuo velli menee ihan heittämällä alas (n.150ml). Päivisin juo tavallista maitoa nokkamukista ruokailujen päälle, mutta määrät ovat aika pieniä ja esim.puurot tehdään maitoon että saataisiin tarpeeksi maitotuotteita päivään. Poika on myös pienipainoinen joten ekstra kalorit tulevat tarpeeseen.

Mutta siis, missä menee mielestänne raja koska kannattaisi iltavellit lopettaa? Olen ajatellut että kesän yli antaisin jos toinen vain haluaa ja maistuu mutta syksyllä sitten vaan lopettaisi antaminen tai tarjoaisi vettä ja katsoisi miten poju reagoi. Millä lailla te olette lopettaneet vellin annon?

Eikös vellissä ole samat kalorit kuin maidossa?
Annoin velliä koska oma muksu puklasi maidot yöllä, lopetin kun alkoi syömään illalla paremmin puuroa ja jogurttia. Lopetin ihan vaan vähentämällä määrää, sitten laittamalla vähän maitoa, jota vähensin myös ja lopulta tarjosin vesitilkkaa pullossa ja muksu heivasi itse maistelujen jälkeen vesipullon pois muutamien iltojen jälkeen ilman itkuja.

Meillä ei lapset ole koskaan velliä huolineet, niin ei ole tietoa, mutta jotenkin olin ajatellut, että kun lapsi rupee syömään iltapuuroa, niin se korvais sen vellin?

Jos lapsi tykkää vellistä, niin miksi puuro ja velli yhdessä.
Samaa tavaraa, toinen litkummassa muodossa.
Miksi et pidä vaikka muutamana iltana velliruokailua ja sitten muutamana iltana iltapuuroa.

Velli menee iltapalana siinä kuin puurokin. Mutta molemmat samalla, en itse antaisi, mutta jokaisella omat tapansa

[QUOTE="Anne";29851580]Eikös vellissä ole samat kalorit kuin maidossa?
Annoin velliä koska oma muksu puklasi maidot yöllä, lopetin kun alkoi syömään illalla paremmin puuroa ja jogurttia. Lopetin ihan vaan vähentämällä määrää, sitten laittamalla vähän maitoa, jota vähensin myös ja lopulta tarjosin vesitilkkaa pullossa ja muksu heivasi itse maistelujen jälkeen vesipullon pois muutamien iltojen jälkeen ilman itkuja.[/QUOTE]

Pitääpä kokeilla tuota maidon sekoittamista joukkoon kun aletaan vieroittamaan, kiitos :)

Niin ja kaloreita on vellissä näköjään 70kcal/100 kun maidossa on 47kcal/100 eli ei nyt hirveä ero, mutta kun poika ei maidosta niin välitä.. ruokien päälle maitoa menee n.20-40ml eli sen verran että suun saa huuhdottua.

Tuo velli tuli kuvioihin kun poika teki rintalakon yllättäen 9kk iässä eikä suostunut juomaan mitään ja kokeiltiin sitten tuota ja siihen tykästyikin ja juo mielellään. Ja tosiaan painoa hänellä on n.7800g ja kasvaa -25 käyrällä niin syötetään sen takia sekä puuro että velli koska kalorit tulee tarpeeseen :)

Pikkulapsen maitotuotteet täytys aloittaa aina luomuviilillä. Kakkea, mitä lapselle antaa, täytyy itsekin syödä, jotta tietää, mitä lapsi on saanut.

Jos on alipainoinen, anna luomurahkaa, koska hiilareista ei ole rakennusaineiksi. Viljat tietysti täytyy olla luomua, jos niitä haluat käyttää. Oikea luomupuuro ILLALLA luomutäysmaitoon keitettynä antaa hyvän yöunen:-)

Jos lapsi syö puuroa ja lapsi syö velliä, nin ehkäpä Tankkaa yötä varten, tarvitsee ravintoa, jos on vaikka kasvukausi. Niin anna lapsen syödä. Meillä lapset ainakin söi velliä niin kauan kuin söivät ja sitten lopetettiin, kun eivät enää alunperin. Pari-kolmevuotiaina söivät nokkamukista. Kun pikkusisarus söi, niin isompikin makasi lattialla oman nokkamukin kanssa. Nautintohan se oli. Terveellistä se velli on, hyviä ravintoaineita ja nestettä. Tai sitten puuroa enemmän. Jos lapsi lihoo, niin sitten pitänee kiinnittää huomio kuinka paljon voi syödä ja mitä. Puurosta vahvistuu, velli ei lihota. Kuuntele lastasi.ei tarvitse olla jotain tiettyjä rajoja.

Yhteistyössä