Synttäriviemisiä päviäkotiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja birthday
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

birthday

Vieras
Pojalla on tässä kuussa 3-vuotis syntymäpäivät.

Hän on päiväkodissa ja mietinkin, että viekö lasten vanhemmat yleensä hoitoon jotain synttäreiden kunniaksi? Ja mitä sinne voisi viedä?
Karkkia en mielellään vie, koska meidän poika ei sitä syö ja varmasti hoidossa on muitakin lapsia, jotka ei vielä karkin makuun ole päässeet.

Kävi mielessä, että olisiko hassua, jos veisin jonkin kivan lapsikeksipaketin ja tarroja jokaiselle lapselle?? Hoitajille voisin viedä myös kahvileipää...

Mitä teet muut olette vieneet, jos olette jotain vieneet???

kai tapana on jotain viedä.
Mun mielestä on ihan tarpeeksi viedä keksipaketti, esim tom&jerry tai muita vastaavia, mitkä ei ole kovin makeita. Ei kai nyt mitään tarroja tarvii....
Ja jos on iso ryhmä, vie pari pakettia, niin hoitajatkin saa siitä ottaa. Ei niille erikseen tarvi mitään viedä.
Tai siis mun mielestä ei tarrat ja hoitajien kahvileivät ole tarpeen...

En veisi syömistä koska nykyään on niin paljon erilaisia allergioita. Olisi kurjaa jos joku jäisi ilman. Voisit kysyä, onko päiväkodissa pula jostain, esim. satukirjoista. Emme ole itse vieneet vielä vieneet mitään. Poika 2v.

Juttele päiväkodin henkilökunnan kanssa. Meillä ainakin isompien puolella näyttivät yhtnä päivänä Fasupaloja vetävän yhden harjoittelijan läksiäisissä. Pienet tyytyivät talon välipaloihin:)

Minä en ole kovin tiukkapipo. Minusta on vain kiva, että lastenkin arjessa on joskus jotain erilaista. Onhan työpaikoillakin jos jonkinlaista pullatarjoomusta tai muuta. Ja juu: ei tarvitse lasta opettaa siihen, että joku kiva asia = herkuttelu, mutta tuskin kukaan haluaa että Suomessa mennään johonkin jenkkimalliin, missä vanhemmat suurinpiirtein palkkaavat minisirkuksen päiväkotiin esiintymään lapsen synttäreille.

Meillä ainakin tarha on sitten hoitanut allergikoille jotain hyvää syötävää, kunhan siitä aluksi neuvottelee tätien kanssa. Olen vienyt joskus keksejä, karkkeja taikka esim maissinaksuja. Tarhalla on yleensä varastossa jotain hyvää myös niille, joille viedyt tuotteet eivät sovi.

Minä olen aina kysynyt etukäteen päiväkodin henkilökunnalta, että millaisia ruoka-allergioita on eli jos vien vaikkapa jäätelöä, niin onko kukaan maitoallergikko. Esikoisen ryhmässä oli aikoinaan peräti kolme maitoallergista yhtäaikaa!!!

Minä olen yleensä vienyt jäätelöä (esim. Ville Vallaton -puikkoja sekä jäätelönä että mehujäänä), joka on sopivan kokoinen herkku. Joskus olen vienyt myös paketin Muumi- ja Carneval-keksejä. Aika monessa perheessä yritetään välttää karkkia 2- tai 3-vuoden ikään, mutta yleensä jotain herkkuja sallitaan esim. jäätelöä. Meilläkin tarhaan mennessä annoin ohjeeksi, että vaikka karkkia emme anna kotona, niin jos joku tuo synttärikarkkeja tarhaan, niin lapsi saa sitten kyllä syödä niitä, sillä lapselle tulee kauhean paha mieli, jos kaikki muut saavat herkkua paitsi ei hän itse.

Jos viitseliäisyyttä on, niin kaipa sitä voisi viedä vaikka korillisen hedelmiä, mutta yleensä kai helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun ostaa tosiaan keksipaketin tai jätskipaketin, kunhan vain laskee, että tarjottavat riittävät kaikille.

Miksi lapselta kielletään karkit, jos hän kuitenkin voi syödä jäätelöä ja muita makeita tuotteita? Ei kai pelkät lisäaineet syynä ole, sillä kyllä niitä lisäaineita on lähes tulkoon kaikissa ruoka-aineissa nykyään.

Meillä ei vanhemmatkaan syö karkkia, joten ei sitä tule pojallekaan annettua. Ja jotenkin tuntuu, että jäätelö yms. ei niin paljon lapsia kiehdo kuin karkki...

Kun nyt vain muistaisin hoitajilta kysyä, miten synttäreitä vanhemmat hoidossa juhlistavat, jos siis juhlistavat. Jotain oli kiva kuitenkin sinne viedä, kun se on niin osa pojan elämää...

Olen päiväkodissa töissä, ja aina vietetään lasten synttäreitä jollain tavalla. Lähes kaikki ovat aina jotain syötävää tuoneet, ja musta se on ihan kiva. Yleensä lapset ovat tuoneet jonkun keksipaketin (esim. Muumikeksejä tms.) tai sitten karkkia. Isompien ryhmissä varsinkin karkkia. Pienille tuo keksi voisi olla ihan kiva juttu! Tai miksei jäätelökin, mutta se ollaan sitten yleensä syöty jälkiruokana, kun taas esim. keksit ollaan syöty synttärien juhlinnan yhteydessä. Ollaan yleensä laulettu lapselle, ja hän on saanut istua kunniapaikalla ja saanut kortin. Lapsille nämä ovat tärkeitä juttuja!
Kannattaa tosiaan kysyä etukäteen ryhmän henkilökunnalta, onko lapsilla jotain ruoka-aineallergioita. Voit sitten katsoa semmoista syötävää mikä sopii kaikille. Jos on pahat allergiat etkä keksi mitään sopivaa, henkilökunta varmasti löytää päiväkodin keittiöstä jotain tälle allergiselle.

Onko totta, että päiväkotiin ei saa viedä itse leivottua (ruokamyrkytystapauksessa epäselvää kenen vastuulle se jää), vaan täytyy olla kaupasta ostettua kaupan paketissa?

Alkuperäinen kirjoittaja dfgdfghdfghdfh:
Onko totta, että päiväkotiin ei saa viedä itse leivottua (ruokamyrkytystapauksessa epäselvää kenen vastuulle se jää), vaan täytyy olla kaupasta ostettua kaupan paketissa?

Tuo on aivan totta, eli itse leivottuja ei saa viedä tarjolle päiväkotiin ja kaupasta ostetut esim. keksipaketit täytyy olla avaamattomia.
Hyviä puputettavia ovat siis vaikkapa keksit ja Ville Vallaton jäätelöpuikot:)
Meillä ovat allergisten lasten vanhemmat itse tuoneet pk:n kaappiin keksipaketin lapsilleen, joista sitten anamme heille heidän omat keksinsä:)

Me ollaan aina viety pienet paketit rusinoita ja pillimehut jokaiselle. Tädeille olen vienyt keksipaketin. Pillimehuistakin voi valita tuoremehut, kun vaan ennalta tiedustelee mahdollliset allergiat. Meidän päiväkodissa synttäriviemiset syödään välipalan yhteydessä, eli niitä ei puputeta pitkin päivää. Mehujääkin voisi olla ihan kiva idea tai jäätelöpaketti. Kyllä minusta on kiva viedä jotain, enkä ymmärrä mikä siinä niin kamalaa on jos päiväkodissakin silloin tällöin herkutellaan ja juhlitaan.

Mielestäni on ihan kiva että päiväkodissa saa välillä jotain hyvääkin. MUTTA esim esikoisen ryhmässä on n. 20 lasta (eskarit ja 5-vuotiaat) ja jos kaikki vievät karkkia niin se tekee aika monta ylimääräistä karkkipäivää vuodessa.. Herkkuja meinaan saa usein myös välipalan muodossa (viime viikolla jätskiä, marjapiirakkaa jne). Meillä myös alle 3v on pitkään jo saanut karkkia nannapäivänä ja hampaat on hyvässä kunnossa molemmilla. Nyt vaan pelkään että päiväkodissa pilaavat ne =) purkkaakaan ei siellä anneta ollenkaan. Tosin nyt ovat ottamassa xylitolpastillit käyttöön mutta yhden vaan päivässä ja sekin ruuan jälkeen, ei esim makean välipalan.

Laitoin kyllä lappuun että juhliin ym herkkujen syöntiin saavat osallistua, sillä olisihan se kurjaa olla ilman kun muutkin saavat.

Itse asia unohtui =) Eli me olemme vieneet synttäreinä itse koristeltuja keksejä. Eli karkkia myös koska karkeilla ja sokerikuorrutteella on koristeltu =)

Pienempien ryhmään en ole vielä vienyt mitään, mutta muumikeksejä varmaan kun neiti on kova muumifani =)

Aq*:lle: no ei siitä nyt mikään karkkipäivä musta tule jos yhden tai kaksi karkkia saa päiväkodissa kun jollain on synttärit... Mut aika jännä jos päiväkodissa on välipalana usein jotain makeaa. Meillä on vain jälkkärinä, ja joskus on välipalalla jotain jälkkäriltä jäänyttä vähän, esim. piirakkaa. Mut pääasiallinen välipala on leipä, jugurtti, marjapuuro tms. Ja usein jälkiruokanakin on marjapuuroa, hedelmää tms. eli ei aina ns. herkkuja. :)

Minusta on ihan ok viedä karkkia, keksiä tai jätskiä. Ei se nyt oikeasti niin montaa päivää tee vuodessa isossakaan ryhmässä. Kannattaa miettiä omia syömisiään, lähes joka päivä valtaosa aikuisistakin syö jotain herkkua, kahvipullaa töissä, limsaa, jotain. Kaksinaismoralistista pitää lapsille ihan eri elämä.

Vein kerran mikropussin popkorneja, muutaman sai jokainen. Keksejä olen myös vienyt.

Että päiväkodissa syödyt välipalat pilaavat lapsen hampaat. Pese ne aamuin illoin niin ei reikiinny. Tämä on taas tätä vouhotusta elintasoellien lasten elämän suurista uhkista ja huolenaiheista.

Alkuperäinen kirjoittaja leipuri-hiiva:
Mä olen tarhaan leiponut monestikkin,eivätkä ole takaisin antaneet eivätkä kieltäneet tuomasta.Aina ovat hyvinkin mielissään lämpimistä.

Tädeille saa toki viedä, varmaan mielellään kahvipöytään ottavat, mutta lapsille eivät kotona leivottua saa tarjota. Näin ainakin meillä. Varmaan säännöt vaihtelevat kaupungeittain. Tunnen eri kaupungissa päiväkodin, jonne saa viedä raakaleivonnaisen, myös itse tehdyn, ja paistavat sen/ne päiväkodissa.

Nyt tänään vihdoin muistin kysyä päiväkodissa tuoko vanhemmat yleensä jotain, kun lapsella on synttärit.
Keksiä, jäätelöä, karkkia voi viedä. Eikä meidän pojan ryhmässä kukaan ole allerginen, joten siinä mielessä on aika paljon vaihtoehtoja mitä viedä.

Kiitos kaikille vastauksista!

Mä olen leiponut vaikka mitä viemisiä tarhaan, kerran ! Ja siis koko ryhmälle, lapsille ja aikuisille. Koskaan ei ole kielletty. Nyt en viitsi kun pojan ryhmässä on allergisia.. ei olisi kivaa parin katsella kun muut herkuttelevat... Mutta varmaan noissa kielloissa on paikkakunta / tarha kohtaisia eroja...?

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Mä olen leiponut vaikka mitä viemisiä tarhaan, kerran ! Ja siis koko ryhmälle, lapsille ja aikuisille. Koskaan ei ole kielletty. Nyt en viitsi kun pojan ryhmässä on allergisia.. ei olisi kivaa parin katsella kun muut herkuttelevat... Mutta varmaan noissa kielloissa on paikkakunta / tarha kohtaisia eroja...?

No oho oli tippunut sana välistä. Eli siis: Mä olen leiponut vaikka mitä viemisiä tarhaan, kerran jopa täytekakun ! Ja siis koko ryhmälle, lapsille ja aikuisille.

Yhteistyössä