Synnytysvuodeosastojen vierailuajat koko päivän - liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28118755]Te joiden miehet ovat osastolla koko vierailuajan, syökö miehenne mitään sinä aikana? Mieshän ei ole potilas eikö hänellä ole vuodepaikkaa, niin tuskin hän ruuan sairaalasta saa kun ei joudu maksamaan polimaksuakaan?[/QUOTE]

miten ois eväät, kanttiini taikka lähihese? :D

[QUOTE="Vieras";28118755]Te joiden miehet ovat osastolla koko vierailuajan, syökö miehenne mitään sinä aikana? Mieshän ei ole potilas eikö hänellä ole vuodepaikkaa, niin tuskin hän ruuan sairaalasta saa kun ei joudu maksamaan polimaksuakaan?[/QUOTE]

Miehillä on joko omat eväät tai sitten käyvät esim. sairaalan kanttiinissa syömässä sopivan hetken tullen. Osastoille voi yleensä tilata myös omaiselle ruoan, siihen täytyy vain käydä ostamassa esim. kanttiinista lipuke ja se tuodaan sitten potilaiden ruokakärrin mukana os:lle. Näin ainakin Kyssissä.

Perhehuoneessa mieheltä meni myös maksu joka piti sisällään ruuat. Jos taas on ollut vaan päiväseltään käymässä on syönyt muualla, esim kuopuksen kohdalla oli yhden päivän sairaalalla taaperon kanssa sen ajan kun isommat olivat koulussa. Söivät silloin sairaalan ravintolassa.

Ehdottomasti liikaa :(
Itse olin 5hengen huoneessa jossa kahdella ramppas koko suku koko päivän vierailulla, heillä kun koko suku on perhettä .
Olin valvonut synnytyksen takia 1,5vrk putkeen joten unet olis maistuneet päivälläkin mutta ei toivoakaan.
Mieluummin sit vaikka niin että vierailijat eivät pääsisi potilashuoneisiin vaan vieraat otettaisiiin vastaan yleisissä tiloissa varsinkin monen hengen huoneissa.

[QUOTE="mie";28118792]Ehdottomasti liikaa :(
Itse olin 5hengen huoneessa jossa kahdella ramppas koko suku koko päivän vierailulla, heillä kun koko suku on perhettä .
Olin valvonut synnytyksen takia 1,5vrk putkeen joten unet olis maistuneet päivälläkin mutta ei toivoakaan.
Mieluummin sit vaikka niin että vierailijat eivät pääsisi potilashuoneisiin vaan vieraat otettaisiiin vastaan yleisissä tiloissa varsinkin monen hengen huoneissa.[/QUOTE]

Juuri tätä peräänkuulutua, että potilashuoneet olisi POTILAITA varten ja vieraat sitten otetaan vastaan niissä yleisissä tiloissa, aulassa, oleskeluhuoneessa, kanttiinissa eikä kanneta niitä ääniä, pöpöjä ja levottomuuttaa POTILAShuoneisiin. Isät erikseen, mutta jos nekin jatkuvasti käyvät ulkona ja hesellä ym. syömässä ja vessassa, niin kyllä siinäkin huoneissa on aikamoinen edestakaisin juoksu.

Eikö potilaalla olsis oikeus vaatia yksityisyyden suojan nimissä häiritseviä vieraita poistettavaksi POTILAShuoneista?

[QUOTE="panda";28115726]Mä olin kahden hengen huoneessa ja huonekaverilla oli neljä lasta ennestään ja ne oli siellä JOKA PÄIVÄ aamusta iltaan.Ravas ovissa ja töllötti mitä teen suu auki.Ne pälätti jatkuvasti,pelasi kännykällä pelejä äänet päällä ym ym.
Kävin jo sanomassa hoitajalle,mut eipä ne voineet mitään.<

Se oli todella rasittavaa ja itku silmässä yritin siinä sitte olla.[/QUOTE]

Voi sinua.
Mutta tää on aika moneen kertaan kuultu juttu yhden vauvan äideiltä, ennenkuin sitten tulee se oma käsitys siitä, minkälaista elämä useamman lapsen perheissä on. Ne isommat lapset tosiaan on siellä kotonakin ihan JOKA PÄIVÄ elämässä mukana. Minäkin 52h synnytykseni jälkeen 'jaksoin' jo seuraavana aamuna omia lapsiani katsella ja kuunnella kun tulivat isin kanssa osastolla käymään. Ja kova ikävä olikin jo siinä kohtaa. Mun ystäväni hyssytteli ja karjui meidän lapsille ulkona kun heidän vauva ei saanut mukamas vaunuissa nukuttua kun lapseni leikkivät meidän pihassa. Auta armias. No, nyt on onneksi sielläkin suunnalla järki alkanut palata päähän kun toinen vauva syntyi, juuri saarnasi mulle puhelimessa, että eihän hän saa sitä 2,5 vuotiasta hiljasena pidettyä koko päivää, että pakkohan sen vauvan (ja äidinkin) on muihin lapsiin ja ääniin tottua.
:)

Mua ei ole häirinnyt huonekaverin lapset, mutta keskimmäisen kohdalla huonekaverin mies oli tuli aamulla seitsemältä ja lähti illalla kymmeneltä, möllötteli ja 'salakuunteli' selvästi uteliaana kaikki mahdolliset asiani. Muutaman kerran kommentoikin jotain siinä meidän keskusteluihin. Tosi kiva oli yrittää suihkussa käydä ja muuta puuhata kun se äijä oli ihan koko päivän siinä huoneessa ja TUIJOTTI mua. Olisin vaihtanut vaikka 5 melskaavaa lasta sen möllöäijän tilalle koska tahansa.

Etelä-Pohjanmaan keskussairaalssa ainakin seuraava toive eistetään vierailuista:

Synnytysvuodeosasato HO1

Osasto sijaitsee synnytyssalin läheisyydessä sairaalan 0-kerroksessa, jonne äiti ja vauva siirtyvät normaalisti kahden tunnin kuluttua synnytyksestä tai leikkauksesta. Osastolla osa huoneista on perhehuoneita, jotka mahdollistavat myös isien osallistumisen vauvan hoitoon. Muut huoneet ovat yhden tai kahden hengen huoneita.

Noudatamme osastolla WHO:n vauvamyönteisyys ohjelman linjauksia. Tavoitteena on, että jokainen äiti saa sairaalahoidon aikana hyvät valmiudet vastasyntyneen ravinnontarpeen tyydyttämiseen ensisijaisesti imettäen. Toivomme, että jokainen perhe selviää mahdollisimman itsenäisesti ja turvallisesti vastasyntyneen kanssa kotona.

Osaston luonteen vuoksi vierailijoiden määrää on rajoitettu. Vierailuajat ovat vapaat vain lapsen isälle ja sisaruksille. Muuten osastolla noudatetaan ehdotonta vierailukieltoa Toivomme vieraiden huomioivan myös huonetoverin levon tarpeen.

On hyvä muistaa, että useat puhelut ja vieraat häiritsevät vauvantahtista eloa ja oloa osastolla. Kannattaa miettiä, sopisiko vierailut vasta muutaman viikon päähän ja rajoittaa puhelujen määrää. Tällöin äiti voi nukkua rauhallisesti myös päiväaikaan.

ON HYVÄ MUISTAA, ETTÄ USEAT PUHELUT JA VIERAAT HÄIRITSEVÄT VAUVANTAHTISTA ELOA JA OLOA OSASTOLLA!

Voi voi ja lämmin leipä taas jälleen kerran. Synnyttäkää kotona jos on noin vaikeaa. Se on pieni hetki elämän virrassa joutua olemaan synnärillä synnytyksen jälkeen ja sen nyt jaksaa ja kestää jokainen tolkullinen ihminen.

se on niin lyhyt aika et ne sisarukset ja isovanhemmat eivät kuole jos näkevät vauvan vasta kotona. kaks päivää on melko lyhyt aika ihmisen elämässä.

omasta mielestäni on ihan ok jos isä haluaa olla paikalla - äiti saa käydä rauhassa suihkussa ja isä ja vauva saavat tutustua toisiinsa, itse en halunnut hoitajille vauvaa jättää. heillä työtä varmasti muutenkin. mut isovanhemmat ja sisrukset ajottaisin sinne iltapäivän vierailu tunnille.

[QUOTE="viima";28119851]se on niin lyhyt aika et ne sisarukset ja isovanhemmat eivät kuole jos näkevät vauvan vasta kotona. kaks päivää on melko lyhyt aika ihmisen elämässä.

omasta mielestäni on ihan ok jos isä haluaa olla paikalla - äiti saa käydä rauhassa suihkussa ja isä ja vauva saavat tutustua toisiinsa, itse en halunnut hoitajille vauvaa jättää. heillä työtä varmasti muutenkin. mut isovanhemmat ja sisrukset ajottaisin sinne iltapäivän vierailu tunnille.[/QUOTE]

Samaa mieltä, miksei voi olla erossa muutamaa päivää suvusta ja vaikka siitä miehestäkin edes puoli päivää. Vauva kuitenkin nukkuu ja niin pitäisi myös vastasynnyttäneen äidinkin.

Itse odotan esikoista ja olen päättänyt, että minun mieheni saa miun puolesta kupata luonani vaikka koko sairaalan vierailuajan (8-20). Minun ja myös mieheni tulee oppia vauvan hoito jo heti alussa, ja ei ole parempaa paikkaa harjotella turvallisesti kuin sairaala. Ihan sama mitä mieltä huonetoveri olisi miehen läsnäolosta, sillä mies osaa käyttäytyä ja olla häiritsemättä omalla läsnäolollaan.

Mieheni on ollut molempien lasten synnyttyä sairaalassa aamusta iltaan ja tulee olemaan kolmannellakin kerralla. Joka kerta tehty sektio ja miestä on tarvittu huolehtimaan minusta ja vauvasta kun ei kätilöillä ole tarpeeksi aikaa. Olen noussut sängystä niin pian kuin mahdollista ja pian pystyy kyllä huolehtimaan omasta voinnista, mutta vauvaa ei sairaalassa saa nostaa, en ole saanut vaihtaa vaippaa ja rinnallekin on aina joku muu lapsen nostanut, joten ihan vauvan kannalta on parempi että se hoitaja on isä eikä joku vaihtuva tuntematon kätilö. Muita vieraita en huolisikaan ja vauvan sisaruksetkin voivat vierailla silloin tunnin vierailutunnilla. Isän vierailuaikaa ei silti pidä rajoittaa.

Itselleni olisi tosiaan riittänyt vaikka lyhyemmätkin vierailuajat. Toisaalta ymmärrän, että on tilanteita, joissa isä todella haluaa tulla huoneeseen, eikä odottaa vierailuaikoja. Isä ei välttämättä ole edes päässyt mukaan synnytykseen. Olisi mielestäni kohtuutonta laittaa häntä odottamaan vierailuaikaa. Myös sisaruksille voi olla todella tärkeä juttu päästä katsomaan pian (ja äidillekin ero vaikka 1-vuotiaasta voi olla todella vaikea). Yksikin vuorokausi on pitkä aika tietyissä tialnteissa. Perheen vierailujen rajoittamisen sijaan rajoittaisin vaikka kännykässä puhumista osastoilla. Häiritsi minua ainakin enemmän kuin huonetovereiden perheet.

vieruskaverin vieraissa eniten se,että ne lemusi tupakalle ihan äärettömsäti. Sanoinkin siitä heille ja hoitajalle, mutta eipä ne sanaa uskoneet. Hyvä,että eivät viimeisiä savuja huoneessa vasta päästelly ulos niin karmea oli katku.
Olivat kyllä ihan hiljaa ja meillä oli verho koko ajan välissä kiinni ja vierasmäärä ei häirinnyt.
Tosin kivampi olisi olla siellä kauimmasiella paikalla oveta niiin ei kaikki ramppaisi siitä oman sängyn ohitse,mut se nyt vain kuuluu asiaa,että siitä joku mene aina joskus.

Eniten mua häiritsi yöhoitajan kamepeaminen huoneesen ja joka kerta räppäsi valot päälle.

[QUOTE="jeps";28119810]Voi sinua.
Mutta tää on aika moneen kertaan kuultu juttu yhden vauvan äideiltä, ennenkuin sitten tulee se oma käsitys siitä, minkälaista elämä useamman lapsen perheissä on. Ne isommat lapset tosiaan on siellä kotonakin ihan JOKA PÄIVÄ elämässä mukana. Minäkin 52h synnytykseni jälkeen 'jaksoin' jo seuraavana aamuna omia lapsiani katsella ja kuunnella kun tulivat isin kanssa osastolla käymään. Ja kova ikävä olikin jo siinä kohtaa. Mun ystäväni hyssytteli ja karjui meidän lapsille ulkona kun heidän vauva ei saanut mukamas vaunuissa nukuttua kun lapseni leikkivät meidän pihassa. Auta armias. No, nyt on onneksi sielläkin suunnalla järki alkanut palata päähän kun toinen vauva syntyi, juuri saarnasi mulle puhelimessa, että eihän hän saa sitä 2,5 vuotiasta hiljasena pidettyä koko päivää, että pakkohan sen vauvan (ja äidinkin) on muihin lapsiin ja ääniin tottua.
:)

Mua ei ole häirinnyt huonekaverin lapset, mutta keskimmäisen kohdalla huonekaverin mies oli tuli aamulla seitsemältä ja lähti illalla kymmeneltä, möllötteli ja 'salakuunteli' selvästi uteliaana kaikki mahdolliset asiani. Muutaman kerran kommentoikin jotain siinä meidän keskusteluihin. Tosi kiva oli yrittää suihkussa käydä ja muuta puuhata kun se äijä oli ihan koko päivän siinä huoneessa ja TUIJOTTI mua. Olisin vaihtanut vaikka 5 melskaavaa lasta sen möllöäijän tilalle koska tahansa.[/QUOTE]

Voi sinua.Oletpa reipas.

Minulla oli ennestään tämän tapauksen satuttua 3 lasta ja kyllä olisi ollut ihana saada vauvan kanssa levätä rauhassa sairaalassa,kunnes joutuu siihen rumbaan kotona.
Aina näitä idiootteja tulee selittämään,kuinka MINÄ MINÄ MINÄkin sitä ja tätä :kieh:

Nykyäidit ei osaa olla hetkeäkään yksin. Sairaalassaoloa voisi hyödyntää siihen, että valmistautuu henkisesti ja fyysisesti vauva-arkeen ja nauttii VAUVASTA, ei vieraista!

Yhteistyössä