Synnytysvuodeosastojen vierailuajat koko päivän - liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äänet;28115767:
Kannattaa tosiaan varautua siihen jo etukäteen, ettei yksityisyyttä tai rauhaa ole saatavilla. Näin ehkä tilanteen kestäminenkin on helpompaa.

Minäkin olen vähän tätä mieltä. Toki kohtuus kaikessa, mutta se on kuitenkin sairaala jossa on rajalliset määrät resursseja tarjota sitä yksityisyyttä.

[QUOTE="Vieras";28116380]Te joilla käy sairaalassa mies koko päivän ja muutenkin vieraita kaikilla vierailuajoilla, niin käykö teillä sitten kotona yhtä paljon vieraita pitkin päivää ja onko mies 24/7 kotona, eikö teidän miehet käy töissä ollenkaan? Meinaan kyllä siellä sairaalassa naisen pitäisi pärjätä ilman, että mies on siinä klo 10-20 koko ajan?![/QUOTE]

Itse en halunnut ketään vieraita sairaalaan ja kielsinkin kaikkia tulemasta. Mutta miehen olisin halunnut olevan siellä sairaalan kammotuksessa kanssani 24/7 (valitettavasti oli vain 12-21 välisen ajan). Kotiin en myöskään halunnut ketään aikoihin. Ja mies aloitti 2vk isyysloman jälkeen työt normaalisti :P.

Me ollaan kaikkien kolmen lapsen kanssa saatu miehen kanssa perhehuone. Isomatkin olisi kuulemma saaneet olla siellä yötä mutta helpommalla pääsi kun mummo hoisi ne päivät kun oltiin miehen kanssa sairaalassa.

[QUOTE="Vieras";28116676]Edelleenkin se on sairaala eikö mikään yleinen lepokoti. Itse et ole tainnut olla koskaan todellakaan niin sairas, että olisit tarvinnut täyslepoa ja sairaanhoitoa?[/QUOTE]

Älä viitsi ruikuttaa, itse olin sängyn pohjalla täysin synnytyksen jälkeen, mies hoiti vauvan. Et sä ole ainoa joka siellä on synnyttänyt ja kaipaa jotakin; lepoa, apua, läheistä, rauhaa just sillon kun sun ukkos siellä vierailee. Nih.

Kirkuvaa lapsilaumaa ei synnytysvuodeosastolle tartte tuoda, mutta vauvan isä äidin apuna on täysin ok ja hyväksyttävää.

Mä olin jollain erityisosastolla, jolla oli tunnelma kuin hautausmaalla. Kaikki kuiskivat, verhot visusti kiinni. Ei tullut mitään "syntymän ilo" fiilistä. Oli erittäin ahdistavaa, ja jos saisi valita, niin ottaisin tuon hulabaloon. :)

[QUOTE="vieras";28116786]Älä viitsi ruikuttaa, itse olin sängyn pohjalla täysin synnytyksen jälkeen, mies hoiti vauvan. Et sä ole ainoa joka siellä on synnyttänyt ja kaipaa jotakin; lepoa, apua, läheistä, rauhaa just sillon kun sun ukkos siellä vierailee. Nih.

Kirkuvaa lapsilaumaa ei synnytysvuodeosastolle tartte tuoda, mutta vauvan isä äidin apuna on täysin ok ja hyväksyttävää.[/QUOTE]

Ruikuttaa? Mustä lähtien sairaalasa ei ole saanut olka sairas? Jos on niin kipeä synnytyksen jälkeen ettei saa ottaa edes vieraita vastaan ( lääkärin määräys) niin miten siinä sitten toisten vieraita pitäisi jaksaa aamusta iltaan? Jos äiti ei pysty itse hoitamaan vauvaa, niin vauvan pitäisi olla vauvalassa ja mies vaikka sinne hoitamaan, mutta se että ne miehet roikkuu siellä lepohuoneissa koko päivän, ei ole hyväksi kenellekään joka tarvitsee lepoa. Eli sairaaloissa pitäisi olla enemmän yksityis- ja perhehuoneita sekä vierailutilat niin kaikki saisivat levätä ja sosialisoida vointinsa mukaan.

[QUOTE="Vieras";28116961]Ruikuttaa? Mustä lähtien sairaalasa ei ole saanut olka sairas? Jos on niin kipeä synnytyksen jälkeen ettei saa ottaa edes vieraita vastaan ( lääkärin määräys) niin miten siinä sitten toisten vieraita pitäisi jaksaa aamusta iltaan? Jos äiti ei pysty itse hoitamaan vauvaa, niin vauvan pitäisi olla vauvalassa ja mies vaikka sinne hoitamaan, mutta se että ne miehet roikkuu siellä lepohuoneissa koko päivän, ei ole hyväksi kenellekään joka tarvitsee lepoa. Eli sairaaloissa pitäisi olla enemmän yksityis- ja perhehuoneita sekä vierailutilat niin kaikki saisivat levätä ja sosialisoida vointinsa mukaan.[/QUOTE]

Edelleen, miten se miehen läsnäolo huoneessa, verhojen takana häiritsee oleellisesti enemmän kuin toisen naisen? Miten se häiritsee sun lepoa?

Ja joo, mun vauvani ei lähde mihinkään vauvalaan vaan sen takia että sä et muka pysty sängyssäs lepäämään, jos mun mies hoitaa meidän vauvaa samassa huoneessa, ja on hipihiljaa tai keskustelemme hiljakseen. Vauva pysyy mun vieressä vierihoidossa ja mies nousee ylös kun sille tarvii vaihtaa vaippa tai minä tarviin ruokaa jne. Jestas mikä minäminä tyyppi, toisten täytyis nyt laittaa vielä vauva jonnekkin vauvalaan, vaikka kahdeksi vuorokaudeksi ja pilata samaan syssyyn esim. imetys jne. Vauvan paikka on äidin kainalossa, jos vähänkin mahis.

Minusta nykyinen systeemi on ihan hyvä, siellä vietetään niin vähän aikaa loppupeleissä ettei todellakaan tarvitse investoida jokaiselle synnyttäneelle mitään yksityis-tai perhehuonetta. Siellä sairaalassa on paljon OIKEASTI SAIRAITA, joiden olojen parantamiseen voi sit pistää nekin roposet (joita ei siis ole). Jokaisen miehen sietäis sen verta kantaa kortensa kekoon että auttaa sairaalassa omaa vaimoaan ja hoitaa lastaan, jos esim. äiti ei itse kykene.

Ja ne jotka on synnytyksessä läpikäyneet jotain todella erityisen raastavaa, kyllä sijoitetaan ensisijaisesti niin rauhalliseen soppeen kuin mahis. Vuoteenomana siellä nyt on vähän joka toinen, kuuluu asiaan.

[QUOTE="Vieras";28116402]Sama juttu! Ahdistaa jo nyt mennä synnyttämään, ei itse synnytys mutta synnystysvuodeosastoaika! En siedä kotonakaan mitään vieraita jatkuvasti enkä yöääniä, kuorsausta, kännyn näpyttelyä ym. Haluan lepoa, hiljaisuutta ja rauhaa vauvan kanssa. Kyllä se mies ja isovanhemmat ja muut vieraat saavat siellä kotona sitten olla niin paljon kun haluavat! Siinä muutama päivä äidille ja vauvalle kunnon lepoa eikä mitään vieraita ja ylimääräistä ohjelmaa sairaalaan. Sen vielä ymmärtää että vauvat itkee milloin sattuu, mutta mitään ylimääräistä ei tulisi siellä lepohuoneissa olla.[/QUOTE]

Tää on just se, minkä takia mua ahdistaa mennä synnyttämään.. Toivoisin niin, että vierustoveri olisi yhtä eläväinen kuin minä, eikä raskaasti huokaileva ahdistava eukko, joka luultavasti kuiskii kotonaankin.
Rakastan naurua ja älämölöä ja huisketta. Sairaalat ovat jo tarpeeksi ahdistavia paikkoja, ilman että onnellisistakin käynneistä saadaan leivottua raskasta ja synkkää.

Meillä ei ollut kaksissa vierailuaikoja mutta vierailla saivat vain isät. =) sepä harmitti kun ei ollut hoitajaa esikoiselle niin jäi vähiin vierailut.. Onneks 3päivää on aika pieni ajanjakso elämäs. Vaikka kyllähän vitutti kämppis joka kuorsasi..

Meidän sairaalassa oli vierailuajat sisaruksille tunnin illalla, isä taisi saada olla vapaasti. Muita sukulaisia ei sallittu ja tämä minusta ok.
Kyllä ne muut ehtii vauvan nähdä myöhemminkin.
Itse olin esikoisen kanssa aikoinaan huoneessa, jossa vieruskaverilla hyppäsi pitkin päivää vieraita. Täytyi olla koko suku ja ystävät kyseessä, sitä väkeä meinaan riitti. Ei ollut mikään miellyttävä tilanne, kun yritti opetalla imettämistä vauvan kanssa ja osa naapurin vieraista seisoi minun sängyn päädyssä.

[QUOTE="bebe";28115758]Lähinnä ihmettelen että eikö siellä saanut verhoa eteen että ois voinut nousta verilammikosta rauhassa? Ainakin Tyksissä on verhot, ei sieltä mitään näe läpi vierustoverin sänkyyn vaikka uis verilammikossa...

Ymmärrän kyllä että jos ei ole minkäänlaisia sermejä tai verhoja niin ei ole niin kivaa jos huoneessa on 3 äidin lisäksi 5 muuta ihmistä aamusta iltaan :) Mutta ainakin siis Tyksissä on, josta aloituksessa puhuttiin.[/QUOTE]

Ilmeisesti siellä verhon takan on sitten jokaisella myös oma vessa, johon voi ihan näkymättömästi poistua verta läpivuotaneita vaatteita vaihtamaan... ilman sen naapurin isännän huomiota...

Se on todellakin sairaala ei hotelli... äidit ovat kovin eri kuntoisia synnytyksen jälkeen, toiset vetävät söpöjä kotivaatteita päälle ja meikkavaat ja toiset vaan yrittävät selvityä. Siinä ei silloin ylimääräisiä vieraita huoneisiin kaivata.

Olin etukäteen stressannut aika paljon sitä, että omaa yksityisyyttä ei ole. Olen myös aika häveliäs ihminen ja mua ahdisti koko ajatus synnytyksestä jo sen takia. Haarat levällään monta tuntia ja sen jälkeen jatkuvasti joku tutkimassa jälkivuotoa jne. Turhaan stressasin. Kaikki häveliäisyys katosi sen myötä, kun olinkin sairaalassa viikkotulkulla jo ennen synnytystä ja tämä aika piti sisällään jatkuvaa haarat levällään olemista, pissan kuljettamista purkeissa yleisissä tiloissa ja kaiken maailman ihmisten kuullen oman tilan selvittelyä. Lopulta synnytyskin tapahtui huoneen ollessa pullollaan ihmisiä. Eipä siinä paljon enää haitannut, jos joku lapsi/mies/muu vieras näki mun haparoivaa imetystä tai kuuli mun alapääni tilan. Henkisesti ja fyysisesti olin niin rikki, että ilman mieheni läsnäoloa ja apua olisin oikeasti tullut hulluksi. Varsinkin, kun olin sairaalassa todellakin kauemmin kuin sen kolme päivää. Jos joku mieheni läsnäolosta häiriintyi, niin voi voi. Jotenkin en osaa olla aidosti pahoillani.

SAS:sissa en muista tarkkaan vieraiden vierailu aikoja mut sääntönä oli että jos huonekavereita haittasi niin vierailu tehtiin yhteisissä tiloissa. jos tietty kavereita ei haitannu ni sit siel huoneessa. omat miehet sai tulla milloin vaan. oli ihan toimiva järjestelmä

On erittäin typerää, että vierailijat määritellään sukulaissuhteen mukaan. Että jos vauvan isä ei ole mukana kuvioissa niin oma äiti, sisko tai ystäväkö ei saa tulla isän sijasta käymään sairaalassa?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
OYS:ssa on tiukat vierailuajat, vain lapsen isä ja sisarukset 1,5 h illalla. Vuonna 2009 kun oli tää sikaflunssa niin vain isä sai käydä.
Mun mielestä noi on jo aivan liian tiukat. Ja hyvin huonosti niistä joustavat, eli kun kysyttiin voisiko isä tulla jo päivällä käymään kun menee iltavuoroon töihin niin ei käynyt, ( mies aloitti isyysloman kun pääsimme kotiin).
Joten jos joku kaipaa rauhaa niin kannattaa mennä Ouluun.

[QUOTE="bebe";28116311]No mulle tuli ihan sama mieleen... ainakin itse tarvitsin sitä apua kerta olin fyysisesti aika heikossa hapessa pari vuorokautta synnytyksen jälkeen.. että onko sen sit väliä hääriikö siinä verhon takana hoitaja vai äidin mies.. Siis, mulle ainakaan mies ei ollut pelkkä viihdyttäjä, vaikka joku tuolla meinasi että isejä käy vain niillä äideillä jotka jaksaa heitä koko päivän kestittää (?) :D

Ja ainakin mun (pienen) kokemuksen mukaan isät oli aika varpahillaan siellä huoneissa, kyllä ne kaakattajat oli ihan niitä äitejä sit jos oli :P[/QUOTE]

Jospa ne hoitajat siellä synnyttäneiden osastolla tosiaan olisivat sitten edes avuksi. Itse olin myös huonossa kunnossa sektion jäljiltä, en ymmärrä miten olisin selvinnyt jos mies ei olisi ollut paikalla aamusta iltaan, kun en päässyt edes sängystä?! Ensimmäinen vuorokausi meni täysin multa ohi, imetys tuskin olisi koskaan onnistunut ilman miestä.. (vauvahan olisi ollut hoitajilla lisämaitoa saamassa). Kipulääkkeitä pihtasivat, oli "ihanaa" hoitaa vauvaa yöt, kun oli niin saamarin kipeä, eikä mistään saanut apua. Ja muutenkin, kyllä se on myös isän ja vauvan oikeus saada olla toistensa kanssa, mun mies ei olisi ihan helpolla kotona pysynyt noita viittä päivää jotka osastolla oltiin.

Olisiko sittenkin perheiden kannalta parempi jos perhehuoneita olisi kaikille halukkaille? Vai halutaanko mennä Venäjän malliin jossa isät ja muut sukulaiset eristetään täysin vastasyntyneestä ja äidistä?

[QUOTE="vieras";28117341]Ilmeisesti siellä verhon takan on sitten jokaisella myös oma vessa, johon voi ihan näkymättömästi poistua verta läpivuotaneita vaatteita vaihtamaan... ilman sen naapurin isännän huomiota...

Se on todellakin sairaala ei hotelli... äidit ovat kovin eri kuntoisia synnytyksen jälkeen, toiset vetävät söpöjä kotivaatteita päälle ja meikkavaat ja toiset vaan yrittävät selvityä. Siinä ei silloin ylimääräisiä vieraita huoneisiin kaivata.[/QUOTE]

No ainakaan Tyksissä ei sitten huoneissa edes ole vessaa, vaan ne vessat löytyy sieltä yleiseltä käytävältä, jonne joutuu tarpomaan kaikkien katseiden eessä. :) Sieltä kyllä saa esim. aamutakkeja, jonka voi kääräistä ympärille jos housut on veressä. Huoneesta kyllä saattoi poistua ihan rauhassa, kerta ne verhot kiertää koko sängyn ja siellä ollaan ihan näkösuojassa toisilta.

Ei kaivata juu ei, siksi vierailijoita on rajoitettu. Vauvojen isiä nyt vaan ei lasketa vierailijoiksi siinä mielessä, ja se on jokaisen vain kestettävä.

kyllä munkin mielestä tuota pitäis rajoittaa. se on useamman hengen huoneessa yhtä sirkusta, kun jatkuvasti siinä lappa väkeä. ei siinä saa levättyä. ja olis kiva imettää ja hoitaa sitä vauvaa rauhassa. voihan toki vetää verhoja eteen, mutta ei ne ääniä estä. ja melkein läpi niistä näkyy muutenkin

Itse olen synnyttänyt sairaalassa jossa ei otettu osastolle ketään muita vieraita kuin lapsen isä ja sisarukset ja heidänkin toivottiin viettävän vieraillessaan aikaa päiväsalissa, ei huoneissa. Edes isovanhemmat eivät päässeet siellä osastolle. Vierailuajat sen sijaan olivat vapaat isälle, siis sielä sai olla koska vaan ja miten pitkään vaan.

Hui mitä juttuja...

Ilmeisesti saa olla hyvin onnekas kun on saanut kaikkien lasten kohdalla yksityishuoneen mikä täällä on käytäntö ainakin sektion jälkeen. Esikoisen kohdalla mies yöpyi myös sairaalalla, kakkosen kohdalla mies ja esikoinen, kolmosen ja nelosen syntyessä olin jo tyytyväinen että sain olla rauhassa vauvan kanssa kaksin.

Vierailuajat ja vierailijat olivat vapaat noissa huoneissa, meillä kävi useampiakin kavereita tuolloin vauvaa katsomassa. Ensimmäistä kertaa lukuunottamatta kaikissa huoneissa oli omat suihkut ja wc:t, kakkosen kohdalla oli jopa tuollainen tilava ja viihtyisä "hotellihuone" parisänkyineen, sohvaryhmineen yms.

[QUOTE="xXx";28118598]Jospa ne hoitajat siellä synnyttäneiden osastolla tosiaan olisivat sitten edes avuksi. Itse olin myös huonossa kunnossa sektion jäljiltä, en ymmärrä miten olisin selvinnyt jos mies ei olisi ollut paikalla aamusta iltaan, kun en päässyt edes sängystä?! Ensimmäinen vuorokausi meni täysin multa ohi, imetys tuskin olisi koskaan onnistunut ilman miestä.. (vauvahan olisi ollut hoitajilla lisämaitoa saamassa). Kipulääkkeitä pihtasivat, oli "ihanaa" hoitaa vauvaa yöt, kun oli niin saamarin kipeä, eikä mistään saanut apua. Ja muutenkin, kyllä se on myös isän ja vauvan oikeus saada olla toistensa kanssa, mun mies ei olisi ihan helpolla kotona pysynyt noita viittä päivää jotka osastolla oltiin.

Olisiko sittenkin perheiden kannalta parempi jos perhehuoneita olisi kaikille halukkaille? Vai halutaanko mennä Venäjän malliin jossa isät ja muut sukulaiset eristetään täysin vastasyntyneestä ja äidistä?[/QUOTE]

Itse synnytin mies mukana, mutta pahan raskausmyrkytyksen takia jouduin teholle ja vauva vietiin lastenhoitohuoneeseen/vauvalaan, jonne mies ei päässyt. Vuorokauden tehohoidon jälkeen pääsin synnytysvuodeosastolle ja sain vauvan vierihoitooni. Imetys ei oikein onnistunut myrkytyksen takia ja olin muutenkin niin kipeä, että vauva otettiin usein minulta pois ja vietiin vauvalaan. Teholle pyysin vauvaa monta kertaa ja myös osastolle, mutta nyrpeät hoitajat vaan sanoivat ettei heillä ole aikaa ja resursseja tuoda ja viedä vauvaa edestakaisin. Mies ei siis ollut osastolla. Vauvalassahan pitäisi hoitaa sitten se vauva kun sinne ottavat, mutta vauva joutui teholle hypoglykemian vuoksi. Joten saiskohan sittenkään kunnolla hoitoa ja lisämaitoa. Hoitajiin en luota. Näin TYKSissä.

Te joiden miehet ovat osastolla koko vierailuajan, syökö miehenne mitään sinä aikana? Mieshän ei ole potilas eikö hänellä ole vuodepaikkaa, niin tuskin hän ruuan sairaalasta saa kun ei joudu maksamaan polimaksuakaan?

[QUOTE="vieras";28118457]On erittäin typerää, että vierailijat määritellään sukulaissuhteen mukaan. Että jos vauvan isä ei ole mukana kuvioissa niin oma äiti, sisko tai ystäväkö ei saa tulla isän sijasta käymään sairaalassa?[/QUOTE]

Ainakin kättärillä on sama muodossa isä/tukihenkilö.
Mun tukihenkilö olis saanut ravata siellä kuten isät. Mutta muilla oli tarkka kellotus.

Yhteistyössä