On tämä niin mielenkiintoista lukea teidän synnyttäneiden kommentteja kätilöistä ja synnytyksestä muutenkin. Joitakin luen äitinä, jotkut taas kätilön näkökulmasta. Ja tämän viestiketjun luen kyllä kätilön silmillä... On se surullista, jos teille jää sellainen olo synnytyksistä että kätilö on ollut tyly, loukannut tai jättänyt teidät huomioimatta. Toivon, että itse kätilönä en sorru moiseen. Mutta on myös totta että kyseessä on aina myös persoonien kohtaaminen ja ainahan ei synkkaa. Sen tietää kaikki. JA silloin jos jo toisen ihmisen näkeminen ärsyttää, sitä ottaa kaiken viestin negatiivisena vaikkei toinen puoli sitä tarkoitakaan. Ja kyllähän me kaikki tiedämme että synnyttäjä on hyvin herkässä mielentilassa. Silloin saattaa ottaa nokkiinsa pienimmistäkin asioista ja se tekee meidän työstämme välillä vaikeaa. Synnytys on kuitenkin tilanne, jossa tietyt asiat pitää sanoa jämäkästi. Jos liikaa myötäilee äidin tunteita, ei tilanne edisty mihinkään.
Synnytyskeskustelun pyrimme käymään aina läpi, mutta ainahan se ei ole mahdollista. On muistettava että kätilöllä saattaa alkaa vapaat tai sitten on synnytyssalissa niin kiirettä ettei yksinkertaisesti kerkeä. Sitä en allekirjoita että jos on ollut vaikea synnytys niin kätilö ei mielellään tule juttelemaan. Tilanne on juuri päinvastainen. Itse ainakin haluan käydä synnyttäjän kanssa tilanteen aina läpi - etenkin jos kyseessä ollut ns. vaikea synnytys. Tämä on tärkeää, ettei väärinkäsityksiä synny ja synnyttäjä tietää mitä milloinkin on tapahtunut ja miksi.
Joskus kuitekin koen myös äitien puolelta sitä että eivät halua asiasta keskustella, eiuvät kysele... Olen miettinyt tähän usein syitä. Usein huoneessa saattaa olla vierustovereita jollon syvällinen juttelu on vaikeaa. Ja synnytyksestä on saattanut kulua liian lyhyt aika, ettei äidit osaa vielä kysyä mitään. Tai vauvan hoitaminen on sillä hetkellä se tärkein asia johonn keskitytään ja synnytyskysymykset nousevta mieleen vasta kotona. Ihanteellistahan olisi käydä synnytys läpi ehkä noin viikon kuluttua synnytyksestä... tällöin synnyttäjä osaisi peilata asioita eri tavalla. Mutta tähänhän ei resursseja ole.
Että tällasta... Kyselkää vain jos jotakin tulee mieleen. tms. ... Minä jatkan palstojen lukemista.