Mulla meni lapsivettä ekan kerran rv 40+1 yöllä puoli kahden maissa. Soitin sairaalaan, jonne käskettiin tulla puolen päivän maissa jos supistukset ei pahene sitä ennen. Sain nukuttua koko yön hyvin, vasta aamulla alkoi supistella niin että oli pakko nousta. Soitin aamullakin siaraalaan, mutta supistukset olivat vielä niin lyhyitä, että kiiretä ei ollut. Hoitelin aamutoimet rauhassa.
Miehellä oli toinen kesälomapäivä. Se söi rauhassa lounaan kun mä makoilin jo tuskissani sohvalla. Lähdettiin sairaalaan, jossa mut pantiin puoleksi tunniksi piuhoihin. Sain kuumavesipullon, joka ehkä auttoi vähän. Kaikki oli kunnossa, kohdunsuu 4 cm auki (Olin pelännyt, etä mitän ei ole tapahtunut ja että ne lähettää mut takaisin kotiin!). Siirryttiin synnytyssaliin ja kätilö kysyi mitä kivunlievitystä haluaisin. Pyysin epiduraalin.
Sitä odotellessa oli aika piinallista, ja mua harmittaa, etten tajunnut pyytää ilokaasua. Siinä se olisi ollut tarjolla. Mutta kätilö ei ollut myöskään kovin oma-aloitteinen avun tarjoamisessa. Mies katseli monitoreja ja kertoi aina kun näki supistuksen olevan menossa ohi
Epiduraalin jälkeen helpotti. Kohdunkaula tuntui aukeavan nopeasti. Kätilöllä oli muita kiireitä ja soitin sen paikalle pari kertaa tarkistamaan tilannetta. Pian oli kohdunkaula kokonaan auki ja kätilö käsi alkaa ponnistaa. Siis miten??
Kätilöllä loppui vuoro ja seuraava olikin avuliaampi. En kuitenkaan osannut ponnistaa sängyssä, ja ihan heittona mainittu synnytysjakkara osoittautuikin tosi hyväksi. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia, minkä kyllä jaksoi just ja just. Raskasta oli. Kätilö joutui hieman leikkaamaan, mutta ei se ollut niin kamalaa kuin olin ajatellut.
Oli helpottavaa kun kätilö käski lakata ponnistamasta. Siinä sitä vaan puuskutti. Lapsella oli pää ulkona, mutta napanuora oli kaksi kierrosta kaulan ympärillä. Se katkaistiin nopeasti, mutta mies sai vielä symbolisesti katkaista sen uudelleen, mikä tuntui ihan pelleilyltä. Mutta ei siltä kyselty, sakset käteen vaan! Syntymäaika oli 16.31, joten oltiin sitä ennen sairaalassa neljä tuntia, mutta aika meni kyllä tosi nopeasti.
Muistan ajatelleeni ponnistusvaiheen aikana, että jos tää ei enää kauaa kestä, niin ei tää niin hirveetä ollut. Eikä kestänyt. Saatoin seuraavana päivänä sanoa vieraille, että olen kyllä valmis tekemään saman uudelleen, mutta en heti
Siitä lapsi rinnalle, se söi tissiä, mies meni pesee sitä kätilön kanssa ja hoitaja auttoi mut suihkuun. Vauva sammahti ja me syötiin välipala ennen siirtymistä perhehuoneeseen.
Odotin, että synnytys olisi tunteikkaampi, että itkisin nyt ainakin. Yllättäen olinkin ihan rauhallinen ja hyväkäytöksinen

Ei tuntunut, että maailma olisi pysähtynyt, vaan ihan rationaalisesti siihen lopulta suhtautui.
Mun mielestä ponnitusvaihe ei varsinaisesti sattunut, se vaan oli raskas. Pahinta oli aika ennen epiduraalia. En myöskään tiennyt, että supistukset tuntuvat kuukautiskivuilta