Synnytys ilman kivunlievittäjiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieraana

Vieras
Täällä on varmaan aikaisemminkin jo keskusteltu ko. aiheesta, mutta
otin sen nyt taas esiin...

Synnytin vajaa vuosi sitten ilman minkäänlaista kivunlievittäjää eli siis ihan täysin luomuna. Olisi mukava tietää, että onko täällä miten paljon muita luomusynnyttäjiä.

Ja huom! en laittanut tätä viestiä sen vuoksi, että luomusynnyttäjät olisivat jotenkin mielestäni sankareita... vaikka itsestäni aika ylpeä olenkin :whistle:

Minulla yks synnytys takana ja tuli luomuna. Synnytin veteen ja avautumisvaiheen aikana olin kyllä kipeä mutta kivut oli kuitenkin ihan siedettävät. Siirtymisvaiheessa tuntui sitten etten enää jaksa ja sanoinkin että jonku puudutteen vois ottaa jonka kans silti pystyis synnyttään veteen. Kätilö ehdotti kohdunkaulan puudutetta, mutta sitä ei enää keretty antaa ku paikat olikin jo kokonaan auki. Ponnistusvaiheessa tuskaa tuotti eniten se kun tunsi miten paikat repes. Virtsarakon lähelle ja emättimeen tuli muutama I asteen repeämä.

Epiduraalia tai spinaalia en halunnut sen vuoksi ettei niiden vaikutuksesta lapseen tiedetä vielä tarpeeksi ja koska ne monesti vaan pitkittää ja hankaloittaa synnytystä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 15:43 malla80 kirjoitti:
Epiduraalia tai spinaalia en halunnut sen vuoksi ettei niiden vaikutuksesta lapseen tiedetä vielä tarpeeksi ja koska ne monesti vaan pitkittää ja hankaloittaa synnytystä.

Varmasti jossain tapauksessa pitää paikkansa, mutta minulla epiduraali vaikutti niin että pystyin rentoutumaan ja synnytys lopultakin lähti etenemään :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 14:57 marone kirjoitti:
itse synnytin luomuna siitä yksinkertaisesta syystä ettei kivunlievitystä keretty antaa.

samma här. ilokaasua hätäpäissäni otin, mut ei sillä ollu muuta vaikutusta ku että rupes oksettamaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 16:35 Nuppu kirjoitti:
\

Varmasti jossain tapauksessa pitää paikkansa, mutta minulla epiduraali vaikutti niin että pystyin rentoutumaan ja synnytys lopultakin lähti etenemään :)

Ymmärrän tuon kyllä ja itekin oisin spinaalin tai epiduraalin ottanut jos ei muu ois auttanut. Mutta mulla tuo vesi auttoi tosi paljon rentoutumaan. Mutta oikein tyytyväinen oon että selvisin ilman noita puudutteita...

Luomuna tuli synnytettyä vähä vajaa 4kk sitte ja ainoo syy siihen oli ettei mitään keretty antaa! Mutta näin jälkikäteen aateltuna en puudutuksia ois ehken tarvinnukkaa, ei ne kivut niin hirveet ollu ja voisin jopa kuvitella synnyttäväni tulevat lapsenikin luomuna. siis jos meille lisää lapsia suodaan!
En yhtään väheksy niitä jotka puudutuksen saa/ottaa, enkä pidä itseäni sankarina vaan normaalina synnyttäjänä muiden joukossa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 18:40 malla80 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 16:35 Nuppu kirjoitti:
\

Ymmärrän tuon kyllä ja itekin oisin spinaalin tai epiduraalin ottanut jos ei muu ois auttanut. Mutta mulla tuo vesi auttoi tosi paljon rentoutumaan. Mutta oikein tyytyväinen oon että selvisin ilman noita puudutteita...

Vesi on todellakin hyvä kivunlievittäjä.. Mäkin istuin ekat 7 tuntia suihkussa (lähes yhteen putkeen) ja se kyllä auttoi, mutta sitten alkoi kivut lisääntyyn liikaa :ashamed: No ehkäpä seuraava kerta on vähän helpompi...

Olen synnytänyt lapseni täysin luomusti.Mieheni on ollut ihan lähelläni pahimpien supistusten aikana.Muuten olen halunnut liikkua synnytyksen aikana ja jumppapallo on oivallinen apuväline.Ponnistanut olen jakkaralla.Minusta on kuitenkin turvallista tietää että on saatavana lievitystä jos sitä tuntee tarvitsevansa.

Lähestulkoon ilman. 19h:sta olin lievemmillä kivuilla vain 1-1,5h(kohdunkaulan puudute). Sinnittelin ilman pojan vuoksi ja synnytys oli helvettiä!!! Mutta mitä en tekis pojan eteen :heart: Ja siis huom...mä YRITIN olla ilman. Toki kun ei enää kykene vaan taju lähtee kivusta, on lääke otettava!
Jos joskus vielä saan lapsen, YRITÄN taas sinnitellä aika kauan.

Riippuu siitä, onko luomua käyttää ilokaasua... Musta ilokaasun teho kyllä perustuu pääasiassa siihen, että pitää hengittää niin kiivaasti että unohtaa kivun :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2005 klo 20:33 HildaHulda kirjoitti:
Riippuu siitä, onko luomua käyttää ilokaasua... Musta ilokaasun teho kyllä perustuu pääasiassa siihen, että pitää hengittää niin kiivaasti että unohtaa kivun :D

Ilokaasu katsotaan lääkkeelliseksi kivunlievitykseksi. Teho ei myöskään perustu hengitykseen.

Mulla on 4/5 lapsesta syntyny ilman kivunlievitystä.. :flower:
Periaatteessa kaikki 5...Ensimmäiseltä nimittäin sain Petidiini-piikin,mutta ei siitä ollut mitään hyötyä...

Muilta en sitten ole sitä pyytänyt,kun en oo kokenu sitä tarvinneeni...
Mikään masokisti en kuitenkaan oo,että jos ihan hirveeltä ois tuntunu,niin tottahan oisin lievitystä siihen sit halunnu.. ;) =)

En synnyttänyt luomuna. 6 tuntia sinnittelin ilman kivunlievityksiä *elvetillisissä supistuskivuissa ja kohdunsuulla ei tuona aikana tapahtunut mitään. Kun aloin toivomaan jo tajunnanmenetystä sain epiduraalin ja kohdunsuu lävähti nopeasti auki ja ponnistin ilolla 4-kiloisen lapsen. Siinä oli mulle riittävästi luomua :heart:

:hug: :flower: NOSTAN HATTUA NIILLE JOTKA TODELLA PYSTYVÄT SYNNYTTÄMÄÄN ILMAN MITÄÄN KIVUNLIEVITYSTÄ KOSKA TIEDÄN SE EI OLE HELPPOA YRITIN ITSE MUTTA EN PYSTYNYT!!!! :flower: :flower: :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2005 klo 14:57 marone kirjoitti:
itse synnytin luomuna siitä yksinkertaisesta syystä ettei kivunlievitystä keretty antaa.

Kuin myös. Epiduraali piti laittaa, mutta kun kätilö tarkisti kohdunsuun, niin totesi vaan, että puhkaistaan kalvot ja saat ponnistaa.

Yhteistyössä