Synnytyksestä 4 päivää, kertokaa nyt onko tää normaalia??

  • Viestiketjun aloittaja auuutttsssshhhhh!!
  • Ensimmäinen viesti
Luulenpa että on normaalia :/ Mulle tuli vaan kaksi tikkiä ja siltikin oli paikat tosi kipeänä. Sun synnytyksestä on kulunut niin vähän aikaa vasta! Mä suihkutin lämpimällä vedellä joka kerta pissan/kakan jälkeen, välttääkseni bakteerit ja tikkien tulehtumiset. Mulla sitten ongelma ei ollutkaan tikit vaan saakelin kipeytynyt häntäluu ja perse. Perse puutu vielä 3 kk synnytyksen jälkeen ikävästi :D
 
neljättä odottava
rauhoita ensin mieli.
sitten, kuinka hyvin juot nesteitä? voin kertoa, että pissahädän kyllä tuntee, silloin kun rakko on täynnä. ja jolletl esim 10 tuntiin päiväsaikaan ole päässyt pissalle, sulla tulee kovia vatsakipujakin. itellä katetroitiin 12 tunnin vessaan pääsemättömyyden jälkeen ja ulos saatiin liki 2l.
ummetus jos iskee päälle niin siihen on konsteja, kuten oot jos saanutkin vinkkejä.
tikkejä olisi hyvä suihkutella parin tunnin välein pitkin päivää. ja kun menet pissalle, pidä suihku päällä, sekin saattaa helpottaa oloasi.
paljon lepoa, äläkä edes yritä istua tikkien kanssa normaalisti.
ite sain ekan synnyntyksestä liki 12 tikkiä, pari viikkoa meni kunnes oli liki normi olla :)
kyllä se siitä helpottaa.
kohtutulehduksenkin kokeneena tuo kuulostaa siltä et sitä ei se ainakaan ole. ellei vuoto ala haista "mädälle" ja ala tulla kokkareita. ja kuumetta päälle 38. vatsakipuja ei välttämättä edes tunne, jos muutenkin joutuu särkylääkkeitä syömään.
paras oisi kyllä varmuudeksi soittaa synnärille, ne neuvoo siellä parhaiten mitä tehdä. toivottavasti saat mielenrauhan ja olosi helpottuisi pian :)
 
"pop"
Eiks täällä oo sellasia laapuja mitä laitetaan siteeseen, jotka turruttaa alapään ihon? En tiedä miten helvetissä olisin pärjänny ilman, minua parsi kolme lääkäriä yhteensä kaks tuntia, ja tikkejä oli ihan tajuttomasti. Ne laput kyllä pelasti, eiks täällä ole mitään vastaavaa? Nimittäin jos ei ole niin tiedän hankkia ennenkun tää seuraava tulee ulos täällä kotimaan puolella.
 
"vieras"
onko siis muilla ollut tätä et pissahätä kadoksissa? joka vessareissulla saan kyllä pinnisteltyä sitä pissaa, mut en tiiä ollenkaa jääkö rakkoon silti ku ei tunnu miltää. pissiminen siis vähä haasteellista ku tuntuu et ne lihakset on ihan kadonnu..

joo tota jääsidejuttuu vois kokeilla !
Juotko tarpeeksi? Mua neuvoivat synnärillä juomaan reippaasti mehua/vissyä/vettä, kun pissaa ei meinannut tulla.
 
Rinnat.
Turvotuksen hoito:

Jos rinnat ovat arat ja turvonneet, on hyvä imettää tiheästi, mielellään kahden tunnin välein tai tiheämmin. Suihku tai lämpimät kääreet (esim. märkä pyyheliina tai lämmin kauratyyny) ennen imetystä helpottavat herumista. Rintaa voi myös kevyesti hieroa tai sivellä rintakehästä nänniin päin. Hieromista voi jatkaa imetyksen aikana. Anna lapsen imeä ensimmäisestä rinnasta siihen asti, kun hän itse irrottaa otteensa siitä. Tarjoa sitten toista rintaa, jos lapsi haluaa jatkaa imemistä. Jos kiristys on edelleen voimakasta, voit lypsää vielä toisesta rinnasta.

Imetysten välillä voit helpottaa rintojen turvotusta kylmillä kääreillä, vaikkapa pakastevihannes- tai geelipussilla, joka on kääritty käsipyyhkeen sisään. Kylmää kannattaa laittaa rinnoille vasta imetyksen jälkeen, jottei maidon heruminen hidastu. Lisäksi voit kokeilla kaali- tai rahkakääreitä. Myös esim. Booby Tubes -lämpötyynyt tuovat helpotusta maidonnousun aiheuttamiin oireisiin.

 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mulla oli ihan sama juttu esikoisen kanssa. Pissahätääkään en tuntenut, mut katetroitiin synnärillä kahdesti kun en saanut tiristettyä ulos mitään. Molemmilla kerroilla pissaa tuli hurjat määrät. Ulostaminen oli vaikeaa ja teki todella kipeää varmaan kuukausi synnytyksestä vielä. Käytin melko paljon peräruiskeita ja söin luumuja, jotta sain suolen tyhjenemään.

Mulle tuli siis myös iso repeämä emättimeen, lisäksi tehtiin iso episiotomia imukupin takia. Paranin kyllä, mutta pari-kolme kuukautta siihen meni.En pystynyt alkuun istumaan normaalisti ollenkaan. Seksiä pystyin harrastamaan vasta 6 kk synnytyksestä, silloinkin teki vielä kipeää. Söin maksimimäärät buranaa joka päivä, kunnes kipu alkoi hellittää.
 
"kepa"
onko siis muilla ollut tätä et pissahätä kadoksissa? joka vessareissulla saan kyllä pinnisteltyä sitä pissaa, mut en tiiä ollenkaa jääkö rakkoon silti ku ei tunnu miltää. pissiminen siis vähä haasteellista ku tuntuu et ne lihakset on ihan kadonnu..

joo tota jääsidejuttuu vois kokeilla !
kuinka usein juot/ käyt vessassa? ja mikä on nestemäärä päivässä? tarttisit myös tuoremehua tms, eikä pelkkää vettä... ananasmehu on hyvä, samoin sitruunamehua veden sekaan, niillä on diureettinen vaikutus.
 
"Ilenna"
Jos ummetus pääsee pahaksi, kannattaa tehdä suolihuuhtelu. Kakka tulee vetisenä liruna, mikä lienee mukavampaa hommaa kuin hirveän jöötin vääntäminen noissa olosuhteissa. Apteekista saa tarvittavat vehkeet.
 
ap.
Kiitos mielettömästi kaikille neuvoista ! Ootte ihania! Ja joo täytyykin tosiaan juoda enemmän, juominen selkeesti unohtuu välillä et jos kokeilisin nyt juoda reippaasti !

yritän nyt ottaa iisisti ja parannella, vaikka itku meinaa tästä kaikesta välillä tulla..

Kiitos viellä kaikille !
 
tuutis
Itse olin 1,5 kk synnytyksen jälkeen niin kipeä, että en pystynyt kunnolla kävelemään ja jouduin syömään max annokset buranaa ja panadolia joka päivä, että pystyin hoitamaan poikaa. Lopulta sain antibiootit rintatulehdukseen, joka vei myös alapääkivun pois eli varmasti oli siis tulehtunut ja siksi kesti noin kauan parantua.

Synnytyksestäsi on vasta 4 päivää ja se on lyhyt aika, jos on revennyt. Tässä vinkkejä, jotka itse koin todella hyödyllisiksi:
1 ) Syö kuitupitoista ruokaa ja paljon luumuja. Tarvittaessa apteekista ulostuslääkettä, jotta vessassa käynti helpottuu. Varo ummetusta (itselle tuli ja se oli HELVETTIÄ). Kannattaa varoa myös ripulia.
2 ) Älä ponnistele! Eli kaikki painavat nostettavat voit unohtaa samantein. Aivastele ja yski varoen.
3 ) Huuhtele alapää JOKA IKISEN vessassa käynnin yhteydessä, ja vaihda puhdas side. Käytä isoja pikkareita ja mahdollisimman isoja siteitä, jotka eivät jää jalkoväliin hankaamaan tikkejä.
4 ) Peräpukamiin kannatta apteekista hankkia voidetta. Huuhdella monta kertaa päivässä viileällä vedellä (viileä kutistaa, lämmin turvottaa) ja pitää peräaukko puhtaana. Auttaa huomattavasti.
5 ) PALJON ilmakylpyjä alapäälle, jotta haavat saavat ilmaa. Jotkut käyttävät jopa hiustenkuivaajaa :)
6 ) Älä istu ennen kuin se tuntuu itsestä hyvältä. Kaupoista saa halvalla nyt varsinkin kesällä tosi hyvin uimarenkaita. Itse istuin sen päällä ensimmäiset pari viikkoa, kun istuminen ei onnistunut muutoin.
+ Imetys kuulema edistää parantamista. Samoin lepäily.

Nyt vain ihanaa vauva-arkea. Itsellä oli niin pahat kivut, että vauvanhoito tuntui pahalta, kun jouduin koko ajan keskittymään omiin kipuihini. En päässyt täysillä mukaan vauvanhoitoon. Lisäksi aloin "rehkimään" liikaa, kun pääsin kotiin, vaikka olisi pitänyt levätä ja paljon. Sen siivoilun olisi voinut jättää kokonaan :(

Jos nousee kuume, niin heti lääkäriin.
 
..tuohon kohtutulehdukseen en mäkään usko, neljä kertaa synnyttäneenä ja viime syksynä sellaisen lievänä kokeneena (kipu tuntuu kun alavatsaa painellaan ja kävellessä, ainakin). Juu, ja ehdottomasti useasti "alapää-suihkuja" ja taputellen kuivaksi pyyhkiminen (vaikken ole "hurjan kipeä" ollut, niin ei olisi tullut mieleenkään pyyhkiä "normaalisti") Sitten, neuvolaan ja synnärille voi soittaa milloin vain, jos vähänkin arveluttaa! Ja kyllä se toipuminen kestää ennemminkin muutaman viikon kuin päivän. Toivottavasti paranet pian! Onnea pikku nyytistä :)
 
"vieras"
Noihin vinkkeihin lisäisin vielä, että jos sulal on peräpukamia niin osta hädesalvaa apteekista.
Myös Levolacin helmet on tehokkaita ummetuksen poistoon. Itse sain niitä laitoksella.

Toisilla on paljon rabnkemmat synnytykset kuin toisilla ja kivut on sitten sen mukaiset. Yleensä se esikoinen on kaikista kivuliain tapaus, tai siis sen synnytys.

Itse olen päässy helpolla, mutta ystävän kivut kuulosti samoilta kuin sinun ja hän ei istunut kunnolla 3 viikkoon.
Hänellä tuli myös kohtutulehdus vaikka hän luuli, että kyseessä on vain kiristävä tikki.
Heti jos hajua tai kokkareita tulee niin lääkäriin!
Tsemppiä ja onnea!
 
"kello"
mulle laitettiin esikon synnytyksen jälkeen reilusti tikkejä, en toisn tosin enää muista miten paljon. Viikon verran oli tosi kipeä ja sitten alkoi helpottamaan. Istuin uimarenkaan päällä. Suihkuttelu auttoi. Pukamiin on olemassa apteekissa voidetta jolla ainakin minä sain ne häviämään. Sitä kannattaa hankkia varmaan vasta kun tikkkaukset ovat parantuneet. Kohtutulehduksen sain kuopuksen syntymän jälkeen ja ainakin minulla vuoto muuttui niin pahan hajuiseksi, että oli pakko mennä lääkäriin.
 
kkkhhh
mulla synnytyksen jälkeen muutaman pvn päästä tuntui että tikkihaavat vaan meni kipeemmäks. Soitin synnärille niin ne sanoi että pitäis päivityäin lieventyä ei kipeentyä. Kävin sit päivystyksessä ja sain varalta antibioottikuurin ja heti alkoi haavat parantuu. 3 viikon päästä pysty jo seksiä kokeilee(gyne sanoi et huoletta voi kokeilla kun katto alapään)
 
"vieras"
Suosittelen myös lepäämistä, siis ihan makuulla. Jos olet paljon jalkeilla tai istut, niin alapää turpoaa ja ne tikkien kohdat kiristää silloin kovasti. Minulla neljännen jälkeen myös isa tikeistä ei sulanut itsestään, vaan jouduttiin poistamaan reilun kolmen viikon päästä synnytyksestä ja osa oli jo alkanut silloin märkimään. Sinulla tuskin vielä mitään tulehdusta tikeissä on, kun on noin vähän aikaa synnytyksestä. Mahdollisimman paljon makoilua vaan ja suihkuttelua ahkerasti. Tulet kyllä kuntoon, mutta voi se muutaman viikon viedä :).
 

Yhteistyössä