Synnytyksestä 4 päivää, kertokaa nyt onko tää normaalia??

  • Viestiketjun aloittaja auuutttsssshhhhh!!
  • Ensimmäinen viesti
auuutttsssshhhhh!!
Synnytyksestä 4 päivää ja aivan järkyttävät tuskat. Alapää on aivan sökönä. Tikkejä tuli reippaasti yli kymmenen ( ei kätilö kertonu enempää), mut 1 asteen repeemät silti vaan. Mut tikkei on välilihassa ja emättimessä. Leveät repeemät mut ei kuulemma syvät. Nyt kotiuduttua kipu on täysin helvettiä, vaikka otan särkylääkkeet oikein. Kakkaaminen ei oo onnistunut, ei pysty yhtää ponnistella ku tekee niin tuskaa, laitoin äsken peräruiskeen ja sain tän avulla vähän varovasti ulostettua. Pissaaminenkin on sellasta varovaista lirittelyä.

Kuinka kauan pitää varautua tälläseen tuskaan? Ei kunnolla voi ees kävellä.

Ja oon yrittäny kattoa peilillä tota alapäätä ja näin peräaukon vieressä jtn epämäärästä tikkien lisäksi, oliskohan isot ulkonevat pukamat. Lähteekö ne itestään tai helpottuuko jossaivaihees vai mitä niille pitäs tehä?

ja voikohan tosta kakkaamattomuudesta tulla jtn vakavaa? Palautuukohan tilanne kuitenkin.. pelkään et jos ei ala ulostaminen normalisoitua niin sit tulee ongelmia? Samoin pissaaminen, en oo tuntenu mitää kunnon pissahätää mut saan tuskista huolimatta kuitenkin aina liriteltyä sitä pissaa. onkohan se ok..

Onko kellää ollu näin?
 
"vieras"
Voisiko sulla olla kohtutulehdus? Mä luulin, että olen tikeistä kipeä, kunnes kipu vaan paheni ja paheni särkylääkkeistä huolimatta ja tärisin kuumehorkassa. Olikin kohtutulehdus. Mene käymään synnärillä.
 
"fds"
Mä olin kyllä esikoisen synnytyksestä TODELLA kipeä, vielä viikon parinkin päästä.. ja 4 tikkiä tuli. tikit kiristi puristi ja oli tuskanen olo. Kai syöt jotain levolacia tms? Kakkaamattomuudesta voi todella tulla vaivoja, pahimmillaan paha ummetus ja siitä tukos.
 
"vieras"
Kannattaa käydä näyttämässä. Mutta kyllä se pitkään aristaa ja varsinkin isolla hädällä käyminen jännittää. Kantsii vaan syödä paljon luumuja yms, jotka auttaa siinä toimituksessa. Muista vaan lepäillä paljon!!! Anna miehen kerrankin palvella.
 
ap.
En usko tohon kohtutulehdukseen, siis oikeesti mulla vaan on tikkejä niin maan perkeleest tuolla ja ne on super kipeitä. Kohtutulehdus kyllä ilmottaa kuulemma yleiskunnossakin sitte nopeesti kuumeet jne.

No mulla on sellasia toilax nimisiä lääkkeitä ummetukseen sekä tänää ostin niit microlax peräruiskeita . aattelin huomenna laittaa uusiks tollasen peräruiskeen.
Ku en oikee tiiä onks siellä jtn ulostettavaa vai ei.. synnytykses sain peräruiskeen kans. mut sain mä kuitenkin vähän ton microlaxin avulla ulostettua. Huomenna siis uusinta ..

mut oonko jotenki erityisen kipee ku kaikki sanoo et " vähän jomotti mut istuin jo parin päivän päästä normaalisti" jne..
 
Itse olin kipeä pari viikkoa kovaa ja sitten se laantui. Ulostamine toki oli viikko synnytyksen jälkeen helvettiä. Pukamista en tiedä, ne kannattaa varmaankin jossain vaiheessa käydä tutkituttamassa niin ne irrotetaan.
 
ap.
ja se vessanpytyllä istuminen on tuskaa ku tuntuu et tikit kiristää siinä ja kaikkia jomottaa. kylmä suihkuttelu turruttaa kyl ja pyyhkii ei pysty ollenkaa, pikkasen vaa taputella varoen.. itku meinaa tulla.
 
fdsgag
hei yhtenä vinkkinä vielä,että apteekista ostat movicolia (tai vastaavaa ainetta joka siis liuotetaan veteen ja juodaan) ja juot sitä nyt useamman päivän ajan pussin aamuin illoin. Mä en tajunnu sitä tehä ekan synnytyksen jälkeen ja oli yhtä tuskaa saada uloste tulemaan...mutta seuraavissa olen sitte heti synnytyksen jälkeen pyytänyt sairaalastakin movicolia ja kotonakin käytin alkuun...eikä ollu mitään ongelmia sillä saralla enää.
 
Ap - jos nuo kipulääkkeet ei auta, pyydä lääkäriltä resepti tujumpiin.
..imetätkö?..se tietenhin vaikuttaa, mitä voit käyttää.

Suihkuttele paljon, paljon, paljon ja anna ilmakylpyjä kotona olessasi.:)

Miulla supisteli esim. kovin silloin kun vauvaa imetin, oli välistä niin tuskaa..:$
Välilihaani leikattiin muistaakseni myöskin?(on jo aikaa 25v)

Miulla resesi myöskin peäaukkon seinämä/3-4 asteen repeämä.(syöksysynnytys)
Hoitajat puhuivat vain: "siellä on kova uloste, otappa laksatiivia"..sitten kun en enää kyennyt makamaan, kuin peräpää reilusti kohotettuna ja itkeskelin, enkä vauvaakaan voinut imettää, kutsuttiin lääkäri.

Lääkäri teki sisätutkimuksen ja moitti hoitajia, miksi ei ole otettu vakavasti näitä kipujani..repeämä oli paha, parani kyllä itsekseen, mutta hitaasti ja särkylääkeitä söin(en enää muista mitä?)

Siellä saattaa myöskin joku tikki kiristellä ja aiheuttaa tuota kipua, suihkuttele haalealla, lämpöisellä vedellä(vaikka viileä saattaishin tuntua paremmalta)
 
Viimeksi muokattu:
Normaalia fiilistä
No kuulostaa kyllä aivan normaalilta ensisynnyttäjälle. Kipu voi jatkua kovana vielä ainakin nelisen viikkoa. Miltä muuten kuvittelit revenneen alapään tuntuvan? Pissahädän tuntu palasi mulle vasta kuusi viikkoa synnytyksestä.
 
Esikosta en istunut kolmeen viikkoon. On tuttuja jotka on kakkineet seisaalteen kylppärin lattialle, kun eivät ole pystyneet edes pöntöllä istumaan kun repesivät niin perusteellisesti.

Luoja. Onneksi nuo jutut unohtuu, muuten kellään meistä tuskin ois sisaruksia..
 
"..."
Itselläni oli ainakin istumavaikeuksia noin viikon ajan synnytyksen jälkeen.
Sairaalassa hoitaja sanoi, että on pahoja mustelmia ja muutama tikki sinne laitettiin + tietysti nuo ihanat peräpukamat, jotka muuten ovat edelleen jäljellä vaikka lapsi yli vuoden.
 
Kohtutulehdus kyllä ilmottaa kuulemma yleiskunnossakin sitte nopeesti kuumeet jne.
Mä en voi sanoa itse alkuperäiseen kysymykseesi mitään (ite olisin voinu lähteä lenkille synnytyksestä), mutta tähän lainaamaani kohtaan sanon että älä luota tuohon... ...jälkitarkastuksessa mulla todettiin kohtutulehdus joka vaati tyhjennyksen ja kaksi peräkkäistä kuuria antibiootteja, mulla ei ollut kuumetta ja yleiskuntokin oli hyvä - mahaan vain sattui painettaessa.
 
ap.
toi pissahädän tunteen katoominen pelottaa, rakkohan voi venyä vaikka kuinka isoksi jos ei muista käydä pissalla .. ku ei oo mitää tuntoo siit et olis pissahätä. synnytyksen jälkee katetroitiin puol litraa ku sanoin ettei pissa tuu ja ei oo hätä... tosin oli puudutuksia sillon et jos se vaikutti
 
"vieras"
Synnärillä suositeltiin jääsidettä vai millä nimellä sitä kutsuttiinkin eli terveysside kastellaan ja laitetaan pakkaseen kylmettymään. Ja sitten laitetaan huosuihin. Laskee turvotusta alapäässä ja vähentää kipua ja esim. pissaaminen voi helpottaa. Mulla auttoi. Ja ei tuota jääsidettä tarvitse kauaa pitää.
Ja sitten esim. levolacia apteekista, niin pehmittää vatsaa eikä niin tarvitse ponnistaa, kun käy kakalla.
 
"vieras"
Kuinka paljon otat särkylääkkeitä? Itse otin kolme kertaa päivässä kaksi panadolia ja yhden buranan. Tämän ohjeistuksen sain synnäriltä ja jos otin vähemmän (esim. yhden buranan ja yhden panadolin), niin kivut palasivat.
 
ap.
onko siis muilla ollut tätä et pissahätä kadoksissa? joka vessareissulla saan kyllä pinnisteltyä sitä pissaa, mut en tiiä ollenkaa jääkö rakkoon silti ku ei tunnu miltää. pissiminen siis vähä haasteellista ku tuntuu et ne lihakset on ihan kadonnu..

joo tota jääsidejuttuu vois kokeilla !
 
"vieras"
kuulostaa normaalilta.esikoisen synnytyksessä tuli kolmosen repeämät eli leikkaus salissa paikattiin ja olin todella kipeä ja pitkään. movicolia meni reippaasti ja vessa asiat oli yhtä itkua ja muutenki kaikki perus asiat. ja toisella tuli kakkosen repeämät ja taas ommeltiin reippaasti ja olin kipeä mut helponpi kuin ensimmäinen ja taas söin kipulääkettä ja ulostuslääkettä. ja näistä ei ole jäänyt mitään haittoja eli pissa ja kakkos asiat sujuu hyvin ja ei ole ollut pidättämis ongelmia jne.seksi on vaan maistunu paremmalle ja ei ole ollut kivuliasta vaikka pahat repeämät onkin ollut. että ota rauhassa ja lääkettä reippaasti ja levähtelet,kyllä se helpottaa.siulla vasta niin vähä aikaa koko hommasta.
 

Yhteistyössä