Itse olin 1,5 kk synnytyksen jälkeen niin kipeä, että en pystynyt kunnolla kävelemään ja jouduin syömään max annokset buranaa ja panadolia joka päivä, että pystyin hoitamaan poikaa. Lopulta sain antibiootit rintatulehdukseen, joka vei myös alapääkivun pois eli varmasti oli siis tulehtunut ja siksi kesti noin kauan parantua.
Synnytyksestäsi on vasta 4 päivää ja se on lyhyt aika, jos on revennyt. Tässä vinkkejä, jotka itse koin todella hyödyllisiksi:
1 ) Syö kuitupitoista ruokaa ja paljon luumuja. Tarvittaessa apteekista ulostuslääkettä, jotta vessassa käynti helpottuu. Varo ummetusta (itselle tuli ja se oli HELVETTIÄ). Kannattaa varoa myös ripulia.
2 ) Älä ponnistele! Eli kaikki painavat nostettavat voit unohtaa samantein. Aivastele ja yski varoen.
3 ) Huuhtele alapää JOKA IKISEN vessassa käynnin yhteydessä, ja vaihda puhdas side. Käytä isoja pikkareita ja mahdollisimman isoja siteitä, jotka eivät jää jalkoväliin hankaamaan tikkejä.
4 ) Peräpukamiin kannatta apteekista hankkia voidetta. Huuhdella monta kertaa päivässä viileällä vedellä (viileä kutistaa, lämmin turvottaa) ja pitää peräaukko puhtaana. Auttaa huomattavasti.
5 ) PALJON ilmakylpyjä alapäälle, jotta haavat saavat ilmaa. Jotkut käyttävät jopa hiustenkuivaajaa
6 ) Älä istu ennen kuin se tuntuu itsestä hyvältä. Kaupoista saa halvalla nyt varsinkin kesällä tosi hyvin uimarenkaita. Itse istuin sen päällä ensimmäiset pari viikkoa, kun istuminen ei onnistunut muutoin.
+ Imetys kuulema edistää parantamista. Samoin lepäily.
Nyt vain ihanaa vauva-arkea. Itsellä oli niin pahat kivut, että vauvanhoito tuntui pahalta, kun jouduin koko ajan keskittymään omiin kipuihini. En päässyt täysillä mukaan vauvanhoitoon. Lisäksi aloin "rehkimään" liikaa, kun pääsin kotiin, vaikka olisi pitänyt levätä ja paljon. Sen siivoilun olisi voinut jättää kokonaan
Jos nousee kuume, niin heti lääkäriin.