Synnytyksestä pohdintaa..

09.08.2010
553
1
16
Oon tässä niin kovasti pohtinut synnytystä ja sen aikaista lastenhoitoa. Mun vanhemmilla on työ arkisin, ja kavereilla pieniä lapsia. Jos lähtö tulee yöllä, olen pulassa, esikoinen olisi melkein kannettava nukkuvana autoon ja kuskattava mun vanhemmille, en usko että he tulisivat tänne.
Rupesin vaan järkeilemään tässä että viimeksi synnytys alkoi vaimeilla supistuksilla, joihin heräsin yöllä, tosin kello oli viisi. Seuraavana päivänä vasta lähdettiin sairaalaan. Todennäköistähän siis olisi että supistukset alkaisivat jo päivällä, jolloin esikoinen voisi mennäkin yöksi jo hoitoon, tai jos yöllä alkavat, lähdön aika olisi vasta aamulla..Eiks niin =)
 
toinen tulee yleensä paljon nopeammin kuin ensimmäinen. kysy vanhemmiltasi voisivatko he tulla luoksesi, tietäisit ainakin vastauksen, niin ei tarvitsisi arpoa sitä heidän tuloa. ja miksi eivät tulisi? entäs joku MLL hoitaja?
 
No kun sitä ei voi tietää ennen kun lapsi on syntynyt, et koska syntyy ja miten alkaa synnytys.
Mulla meinas mennä lapsenvahti menojaan, kun laitoin aamulla vaan tekstarin, hän ei ollut huomannut sitä ja onneks soitti ennen kun lähti (toisia lapsenlapsiaan hoitamaan). Ja sikseen, olis sitten ehtinyt sieltäkin kyllä vielä, senverran kuitenkin kesti toinenkin synnytys.
 
[QUOTE="pii";22231730]toinen tulee yleensä paljon nopeammin kuin ensimmäinen. kysy vanhemmiltasi voisivatko he tulla luoksesi, tietäisit ainakin vastauksen, niin ei tarvitsisi arpoa sitä heidän tuloa. ja miksi eivät tulisi? entäs joku MLL hoitaja?[/QUOTE]

Päivällä kyllä hoito järjestyy mutta yöllä on paha hälyyttää ketään, muuta kuin lapsetonta jolla on seuraava päivä vapaa. Esikoisen isästä ei ole apua. Ja tämän nykyisen isä lähtee mukaan sairaalaan mun tueksi. Ehkä mä kysyn äitiä, jos maksan sille taksin. Se vaan aina valittelee että kun töitä töitä..Pitäisi joskus katsoa tuota muksua hetki, ei siis ole kovin kiinnostunut auttamaan. Tästä raskaudesta on tavallaan kyllä innoissaan, en aina ihan ymmärrä sitä. Mieheni vanhemmat taas ovat niin vanhoja, etten keskellä yötä halua heitä herättää ollenkaan...
 
Me kyseltiin parikin eri vaihtoehto hoitajaa esikoiselle synnytyksen ajaksi.

Suunnitelmana oli että olisi joku joka pystyisi olemaan vahdissa päivisin ja joku joka voi yöllä tulla. Anoppi oli se joka olisi arkena työaikanaankin pystynyt joustamaan ja sitten omat vanhempani viikonloppuisin/öisin. Lopulta synnytys käynnistyi sopivasti illan suusa ja mies vei esikoisen klo 20 hoitoon, koska oli arvattavissa että yöllä tulee lähtö. Ja klo 3 lähdettiinkin sairaalaan.

Pointti: että olisi parikin vaihtoehtoista hoitajaa. Miksei vanhempasi voisi tulla teille yöllä?
 
En nyt ihan ymmärtänyt mihin perustit tuon järkeilysi et supistukset alkais päivällä ja sitä rataa?

Jos lapselle kert hoituu hoitaja aamulla tai päivällä,ni miksei myös yöllä?
Se sama hoitaja kutsutaan tietenkin teille,niin lasta ei tarvii kantaa mihinkään.
Jospa nyt kuitenkin uskot et vanhempas tulevat jos pyydetään.
 
Ja kyllä mun mun sisko ainakin lupautui ottamaan esikoisen, yölläkin, vaikka omatkin lapset oli silloin 3v ja 6kk. Se on kuitenkin vaan se 1 päivä/yö (mitä todennäköisemmin). Niin miksei voisi joku lapsiperheellinenkin olla hoitajana?

Ai niin, olihan mulla oma kummipoikanikin hoidossa siskonsa syntyessä, silloinkin oli yötä ja oma lapseni oli silloin 2v.
 
Päivällä kyllä hoito järjestyy mutta yöllä on paha hälyyttää ketään, muuta kuin lapsetonta jolla on seuraava päivä vapaa. Esikoisen isästä ei ole apua. Ja tämän nykyisen isä lähtee mukaan sairaalaan mun tueksi. Ehkä mä kysyn äitiä, jos maksan sille taksin. Se vaan aina valittelee että kun töitä töitä..Pitäisi joskus katsoa tuota muksua hetki, ei siis ole kovin kiinnostunut auttamaan. Tästä raskaudesta on tavallaan kyllä innoissaan, en aina ihan ymmärrä sitä. Mieheni vanhemmat taas ovat niin vanhoja, etten keskellä yötä halua heitä herättää ollenkaan...

Itse siis ihan kehittelet tuon ongelman teille.

Niitä vanhojakaan kun ei se yöllä herättäminen usein haittaa,jos syy on tuollainen..
Äitis valittelee,mut hoitaa kuitenkin..
 
No, jos te olette kotona kolmisteen, siis sinä, mies ja lapsi, kun lähdön aika koittaa, ettekä saa ketään lasta hoitamaan, niin vaihtoehtoja on kaksi:
1) Lähdette miehen kanssa synnyttämään ja lapsi jää yksin kotiin.
2) Lähdet yksin synnyttämään ja mies jää lapsen kanssa kotiin.
Mun mielestä on aivan selvää, että näistä on valittava vaihtoehto 2). Ilmeisesti kaikille ei ole...
 
Me kyseltiin parikin eri vaihtoehto hoitajaa esikoiselle synnytyksen ajaksi.

Suunnitelmana oli että olisi joku joka pystyisi olemaan vahdissa päivisin ja joku joka voi yöllä tulla. Anoppi oli se joka olisi arkena työaikanaankin pystynyt joustamaan ja sitten omat vanhempani viikonloppuisin/öisin. Lopulta synnytys käynnistyi sopivasti illan suusa ja mies vei esikoisen klo 20 hoitoon, koska oli arvattavissa että yöllä tulee lähtö. Ja klo 3 lähdettiinkin sairaalaan.

Pointti: että olisi parikin vaihtoehtoista hoitajaa. Miksei vanhempasi voisi tulla teille yöllä?

Koska vanhempani eivät ole riemusta kiljuen hoitaneet tätä lasta edes päivällä-työt estää. Jos seuraava päivä työpäivä, niin tuskin tulevat yöllä.
 
Olishan se ihanteellista, että mies olisi mukana mutta aina ei vain mene niin.
Toisaalta aina ei mene myöskään niin, että toinen lapsi syntyisi nopeammin.
Ja harvoin on myöskään niin, että tiedetään milloin se lapsi syntyy.

Joten vaihtoehdoiksi jää kysyä mahdollisia hoitajia ja elää lievässä epävarmuudessa ja olla onnellinen siitä, että esikoisella on isäpuoli joka voi huonoimmassa tapauksessa jäädä lapsen kanssa kotiin.

Ei sillä näin mäkin painajaista aikoinaan, kun la oli jouluaattona ja sovittiin, että mennään mun vanhempien luo aattoillaksi ja mä olisin lahjat vienyt sinne jo edeltä. Että meillä tuli äkkilähtö laitokselle ja mies istuskeli esikoisen kanssa pimeässä käytävässä odottelemassa ja kaikkien joulu oli pilalla... No eihän siinä niin käynyt, ei kannata liikaa pohtia :D
 
Höh, eikö vaihtoehdoksi käy lapsen vieminen yöllä hoitoon, jos näin pääsee käymään? Mun vanhemmat asuu n. 10km päässä meiltä. Auto meillä on. Mutta se että lapsi menee sinne on ehkä sovittavissa, ehkä! Tänne en usko että suostuvat tulemaan, sen verran mukavuudenhaluaisia ovat. Eivät koskaan ole suostuneet meillä lasta hoitamaan jos on yöhoitoa tarvinut. Eikä täällä olisi edes mukavia nukkumapaikkoja heille, meillä on ahdasta! Äidilläni vissiin kissa-allergiakin, tai jotain sen suuntaista. No, ei olla kovin hyvissä väleissä, mulla ei oo unelmavanhempia.
Miehen vanhemmat on 75 vuotiaita, onko se fiksua pyytää heitä? Lapseni ei kovin hyvin heitä edes tunne..
Mietin tässä että jos ne alkaa siis yöllä, niin riittäisikö aamulla lähteminen sairaalaan, harvemmin sinne ensimmäisen supparin tullessa mennään. Jos taas päivällä alkaa niin yöksi saa jo illalla viedä hoitoon.
 
Meillä on sama tilanne, mut oon miettinyt, et jos yöllä tulee lähtö, niin yksin lähden taksilla ja mies tulee sitten perästä, kun saa tytön hoitoon (ei ennen aamua tai sit heti kunhan mun äiti ehtii ajaa tänne muutaman tunnin ajomatkan, jos sattuu olemaan lomalla).
 
Kyllä asiat ruukaa järjestyä tavalla tai toisella.
mä tiedän aika hyvin nämä pohdinnat kun olen kuus lasta synnyttäny
Kyselet etukäteen niitä vaihtoehtoja ja mummoilta/sukulaisilta.
Jos ei muuten onnistu niin menen lanssilla ja mies tulee perästä sitten ku lapsi on saatu hoitoon.

Ja muistutan että ei kannata kauheesti suunnitella sitä synnytystä ja lasten hoitoa etukäteen. Koskaan se ei mene niin ku on asia mietitty. Ja tilanteet voi tulla joko todella nopeesti tai sit venyä päivä tolkulla.
 
Höh, eikö vaihtoehdoksi käy lapsen vieminen yöllä hoitoon, jos näin pääsee käymään? Mun vanhemmat asuu n. 10km päässä meiltä. Auto meillä on. Mutta se että lapsi menee sinne on ehkä sovittavissa, ehkä! Tänne en usko että suostuvat tulemaan, sen verran mukavuudenhaluaisia ovat. Eivät koskaan ole suostuneet meillä lasta hoitamaan jos on yöhoitoa tarvinut. Eikä täällä olisi edes mukavia nukkumapaikkoja heille, meillä on ahdasta! Äidilläni vissiin kissa-allergiakin, tai jotain sen suuntaista. No, ei olla kovin hyvissä väleissä, mulla ei oo unelmavanhempia.
Miehen vanhemmat on 75 vuotiaita, onko se fiksua pyytää heitä? Lapseni ei kovin hyvin heitä edes tunne..
Mietin tässä että jos ne alkaa siis yöllä, niin riittäisikö aamulla lähteminen sairaalaan, harvemmin sinne ensimmäisen supparin tullessa mennään. Jos taas päivällä alkaa niin yöksi saa jo illalla viedä hoitoon.

No sitä nyt ei voi etukäteen sanoa,et pitääkö lähtä heti vaikko vasta päivällä kun supparit alkaa. Sitä ei todellakaan tiedä. Voi olla et (kokemuksesta sanon) lähdet jo heti tunnin supistusten jälkeen tai sit vasta 10h jälkeen.
Ja mä en todellakaan lähtis raahaamaan nukkuvaa lasta yöllä hoitoon. Jos ei meille kukaan tulis yöllä niin menisin yksin ja mies tulis perästä.
 
Vaikka minä olen aina uhannut etten yksi sinne synnyttämään mene. Mut joskus on pakko joustaa ja käyttää vähän järkeäkin ;)
No mies on aina konstilla jos toisella paikalle päässyt mut monesti olen joutunu edeltä menemään just lastenhoidollisista syistä.
 
Mun lapsi täyttää 8v kun tän pitäisi syntyä, ja 1kpl vaan. Uskon että mies saisi kannettua nukkuvana autoon ja sänkyyn mummolassa, monesti nukahtanut autoon jos ollaan oltu myöhään reissussa ja kannettu nukkuvana sänkyyn. Näin on toimittu myös kun olen itse ollut lapsi.
 

Yhteistyössä