Synnytyksesi kestot/pituudet?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tietämätön";28367709]Tarkistin, ei ole täyetty koko sivua.. Mulla on se pitkä potilaskertomuskin, mutta ei sinnekään muistaakseni ole erikseen merkitty kauan kesti.
Kalvot puhkaistiin päivällä klo 13, lapsi syntyi seur. aamuna klo 6, lasketaanko se tuosta vesien menosta? Pikkuhiljaa sen jälkeen alkoi supistukset ja tunnissa-parissa olivat suht säännölliset muistaakseni.[/QUOTE]

Minä en ole ihan varma mistä se lasketaan, koska kyllä minua supisteli molemmilla kerroilla vähän kauemmin kuin korttiin merkatuissa ajoissa. Outoa, ettei sinulla niitä täytetty, minun piti antaa ne kortit kätilölle synnyttämään mennessä ja sain ne itselle kotiin lähtiessä.

Kivuliaat supistukset kestivät kolme vuorokautta, mutta tulivat harvoin(20 min välein) kaksi ekaa vuorokautta, joten synnytyksen kestoksi on merkitty 21 tuntia. Ponnistus vaihe kesti 40min. Kivunlievityksenä oli suihku,amme ja epiduraali, sekä episiotomiaa tehdessä paikallispuudute. Syntyi viikolla 38+5 ja spontaanisti alkoi synnytys.

"tietämätön"
Minä en ole ihan varma mistä se lasketaan, koska kyllä minua supisteli molemmilla kerroilla vähän kauemmin kuin korttiin merkatuissa ajoissa. Outoa, ettei sinulla niitä täytetty, minun piti antaa ne kortit kätilölle synnyttämään mennessä ja sain ne itselle kotiin lähtiessä.
Nyt löysin papereista partogrammin, siihen piirretty viivat illasta klo 9 alkaen. Toiseen paperiin kirjoitettu että supistukset säännölliset klo 17 alkaen.. Kiinnostaisi oikeasti, ehkä joskus soitan sinne ja kysyn.

Mä sain ainakin ihan synnytyskertomukset erikseen sekä lapsen, että äidin osalta sairaalasta mukaan (neuvola otti niistä kopiot myöskin) sekä potilaskertomukset samoin sekä lapsesta, että äidistä erikseen. 4 paperin nipun siis siltä sairaalan lääkäriltä joka teki lapselle lopputarkastuksen ennen kotiinlähtöä. Niissä lukee jokainen yksityiskohta, synnytyksen kesto vaihe vaiheelta jne niissä papereissa.

"kätilö"
[QUOTE="tietämätön";28367787]Nyt löysin papereista partogrammin, siihen piirretty viivat illasta klo 9 alkaen. Toiseen paperiin kirjoitettu että supistukset säännölliset klo 17 alkaen.. Kiinnostaisi oikeasti, ehkä joskus soitan sinne ja kysyn.[/QUOTE]

Kesto lasketaan säännöllisistä supistuksista.
Ykkösvaihe supistuksista ponnistusvaiheen alkuun
Kakkosvaihe ponnistusaika
Kolmosvaihe vauvan syntymästä istukan syntymään
Näistä saadaan kokonaiskesto

"vieras"
Esikoisen aikana luulin lapsivesien menneen, kun jotain lorahteli housuun... Lapsivettähän se olikin, mutta kalvot eivät olleet puhki. Käynnistymistä odottelin sairaalassa vuorokauden verran, jonka jälkeen kalvot puhkaistiin. Siitä se sitten lähti. Supistuksia vauhditettiin oksitosiinitipalla, kivunlievitykseksi epiduraali. Synnytys kesti 4h30min.

Toinen synnytys taas käynnistyi supistuksin. Jo aamusella tunsin menkkamaisia kipuja, ymmärsin niiden olevan supistuksia ja mietin, että joskohan sitä tänään mennään. Kotona sinnittelin aika pitkään, sairaalaan päästyäni olin kahdeksan senttiä auki. Käyriltä/sisätutkimuksesta suoraan saliin, kivunlievityksenä aluksi tulikuuma suihku, jonka jälkeen kuumat kaurapussit selän alla ja lämmin vesihaude välilihan seutuvilla. Lapsi syntyi kahdessa tunnissa, joka merkattiin synnytyskertomukseenkin. Oikeastihan synnytys kesti kyllä kauemmin.

1. 8h 45min, ponnistusvaihe 35min, viikkoja 41+2
2. 7h 55min, ponnistusvaihe 4min, alkoi vesien menolla 26+6, syntyi 32+1
3. suunniteltu sektio 39+1 perätilan takia
4. alkoi vesien menolla 39+6, vedenmenosta syntymään 4h 7min, josta ponnistusvaihetta 17min

Elov.
1. Käynnistyi vähäisellä vesien menolla rv 38+5 ja vauhditettiin supistuksia sitten jollain tabletilla. Sain kipupiikin ja kohdunkaulan puudutteen. Kesto oli n.12-5,5 tuntia, riippuen lasketaanko vedenmenosts vai supistusten todellisesta alusta.. Ponnistus oli 8min.

2. Alkoi supistuksilla rv 39+3. Ilokaasua sain ja kestoksi tuli 8,5 tuntia, ponnistus 4min.

3. Alkoi supistuksilla rv 40+1. Vähän kerkesin ilokaasua hengitteleen. Kesto reilu 2h ja ponnistus 1min.

Neljättä lähdetään syksyllä synnyttämään ja edellisistä laskien olis nopea synnytys edessä rv 40+6 ;D

fweq
[QUOTE="Vieras";28367505]Kuinka pitkiä ovat synnytyksesi ollut? Oliko käynnistetty ja minkä takia vai syntyikö laskettuna aikana vai yli? Oliko kivunlievitystä vai ihan luomuna? Oliko suurta eroa esikoisen ja toisen/muiden lasten välillä?

Mulla esikoinen käynnistetty rv 37 raskausmyrkytyksen takia. Ensimmäisestä cytotecista ei käynnistynyt, toisesta käynnistyi. La aamuyöstä meni vedet, klo 6 alkoivat supistukset, jotka loppuivat epiduraalista. Vauva syntyi vasta sunnuntai-iltapäivällä imukuppivedolla eli synnytyksen kesto:

Avautumisvaihe 35 t
Ponnistusvaihe 1,5t[/QUOTE]

Kolme synnytystä, kestot alusta loppuun siinä 2,5-3,5 tunnin välillä. Kaikki synnytykset alkaneet supistuksilla (en tunne supistuksia koko raskausaikana ennen kuin on tosi kyseessä). Kaksi ensimmäistä syntyivät ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, kolmannen kohdalla sain kohdunkaulakanavan puudutuksen avautumisvaiheen lopussa (lapsi syntyi kasvotarjonnassa). Ponnistusvaiheet olleet nopeita, muutaman minuutin pituisia. Tuossa kasvotarjontatapauksessa mulla kävikin sitten niin, että alaosasto oli todella pitkään todella kipeä. Veikkaan, että häpyluu murtui tms, useamman kuukauden vei, ennen kuin kipu loppui. En vaan älynnyt puhua kellekään asiasta mitään, vaan kärsin yksikseni.

Syntyi rv 40+1. Avautumisvaihe 20h, ponnistusvaihe 1h 30min. Lapsivedet menivät 13,5 h ennen kuin avautumisvaihe kunnolla alkoi.

Sain jonku kipulääkkeen pistoksella, joka sitten kyllä aiheutti todella huonon olon, sitten kokeilin lämmintä tyynyä ja peittoa, keinutuolia, mangneetteja, palloa, mutta paras oli epiduraali. Ilokaasua en saanut sen huonon olon takia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä