Synnytyksen merkit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Näitä ketjuja tulee varmasti vähän väliä, mutta kiinnostaisi tietää millaisia synnytyksen merkkejä muilla on ollut ihan päivää tai tunteja ennen synnytyksen alkua? :)

Nyt rv 38+4, ja tänään ja eilen on ollut sellainen outo olo, jokseenkin vellova. Olen myös kärsinyt kovasta nälästä ja syönyt hirveästi. Muutama tunti sitten vatsa tyhjeni lähes täysin, ja samaan aikaan tuli kuukautismaisia kipuja. Jo hetken ajattelin, että kohta tulee lähtö, mutta nyt kuitenkin jo pari tuntia ollut taas ihan normaali olo. Maha-asukki ehkä aavistuksen rauhallisempi kuin yleensä. Malttamattomana täällä odottelen, ja muiden kokemuksia kaipailen!

Kevyitä supistuksia, kivuttomia tai lähes kivuttomia, mutta jotka tulivat 4-8 minuutin välein ja kestivät 40-60 sekuntia. Näitä tuli jatkuvasti 7 tuntia, jonka jälkeen halusin lähteä synnärille tarkistamaan tilannetta. Tuossa 7 tunnin kohdalla ne tuntuivat menkkakipujen kaltaisilta, tosin niitä oli sekä alavatsalla että selässä. Tuosta seuraavat 5 tuntia supistukset jatkuivat, kivun voimakkuus vain kasvoi hitaasti. Sitten menivät vedet, ja tuntia myöhemmin vauva syntyi.

Vielä puoli tuntia ennen vesien menoa kätilön mielestä synnytys ei ollut vielä käynnissä, nämä olivat vain harjoitussupistuksia (kun käyrillä näyttivät niin heikoilta) ja oli sitä mieltä että vauva voi hyvin syntyä vasta seuraavalla viikollakin. Sairaalarannekkeen sain vasta vauvan synnyttyä.

Eli aina ei kannata uskoa ammattilaisiakaan, vaan pitää mennä sen mukaan, miltä itsestä tuntuu. Minä hengailin sairaalassa 4 tuntia ennen vauvan syntymää ihan vain siksi, että minusta tuntui, että nämä supistukset ovat nyt ihan erilaisia kuin aiemmat harjoitussupistukset. Jos olisin odottanut kotona siihen asti, etten enää kestä kipuja kotona, en olisi enää ehtinyt sairaalaan, vaan vauva olisi syntynyt kotona tai autossa. Ammattilaiset olisivat passittaneet minut kotiin vielä kaksi tuntia ennen vauvan syntymää.

Eli kuuntele kroppaasi. Kyllä sen itse huomaa, milloin kroppa alkaa tehdä jotain sellaista, jota se ei aiemmin ole tehnyt.

Nyt kun rupesin muistelemaan niin ennen synnytyksen alkamista irtosi limatulppa. Väittäisin, että irtosi muutaman päivän sisällä ennen synnytyksen alkamista, mutta tuohan voi irrota jo aikaisemminkin ihan yhtä hyvin.

Itselläni oli illalla muutama ennakoiva supistus (klo 22-23 maissa), sitten muistaakseni rauhoittui alkaakseen heti suht kivuliaina klo kahden maissa yöllä. Väli oli suht pitkä eivätkä supparit olleet kestoltaan pitkiä, ja siksi minulle kerrottiin kun aamuyöllä soittelin, että kiirettä ei niiden puolesta ole. Nuo supistukset olivat kuitenkin sen verran voimakkaita, että ne veivät synnytystä eteenpäin lyhyestä kestosta ja pitkästä välistä huolimatta. Aamulla kello kahdeksan maissa olin Naistenklinikalla ja auki 5 cm, ja kahden jälkeen syntyi maailman rakkain = ). (Yleensä tuossa helposti kuulemma menee 10-12 tuntia sairaalaan tulosta).

Itselläni supistukset eivät olleet mitään menkkamaista juilintaa, enkä edes heti tajunnut, että olivat supistuksia. Tuntui siltä, kuin vatsassa olisi kiertänyt pahasti, ja ravasin joka supistuksella vessaan. Sitten tajusin, että tuo "vatsassa kiertäminen" alkaa ja loppuu säännönmukaisesti : D.

Yhteistyössä