Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Millaisilla oireilla teillä alkoi ja milloin haitte apua vai haitteko??

Minä epäilen, että sellaista olisi ilmassa ja kuitenkin tosi iso kynnys on hakea apua. Pelkään kuitenkin, että tää olo menee pahemmaksi, jos jätän hoitamatta :( .

Synnytyksen jälkeinen masennus

Varsinaisesta masennuksesta kärsii arviolta 10 - 26 % äideistä. Useimmille masennus tulee täytenä yllätyksenä.

Yleisimpiä oireita

· Yleinen alavireisyys
· Voimakas väsymys, uupuneisuus ja aloitekyvyttömyys
· Mielihyvän ja elämänilon menettäminen
· Keskittymiskyvyn, muistin ja päättäväisyyden heikkeneminen
· Syyllisyyden- ja alemmuuden tunteet
· Ruokahalun selvä muutos (laihtuminen tai lihominen)
· Pelokkuus, tuskaisuus ja pakkoajatukset
· Paniikin ja ahdistuksen tunteet
· Unettomuus tai liiallinen nukkuminen
· Kuoleman ajatukset ja ? toiveet

Masentuneen mieliala saattaa vaihdella hyvinkin voimakkaasti hyvistä hetkistä aallon pohjaan. Masennukseen liittyy myös paljon häpeää ja syyllisyyttä. Nämä asiat saattavat pitkittää hoitoon hakeutumista.

Jos jokin tai jotkut edellä mainituista oireista häiritsevät päivittäistä elämääsi, kannattaa hakea apua. Varhainen avunhakeminen edistää toipumista :)

Masennuksesta lievempi versio on ns. baby blues. Sekin tosin voi puhjeta masennukseksi. Lähes jokaisella tuoreella vanhemmalla on jonkin asteista baby bluesia, kriisiä siitä, että nyt ollaan vanhempia, tai jos vauvan kanssa ei sujukaan heti niin kuin ollaan kuviteltu. Tarkkaile itseäsi ja hae rohkeasti apua, jos tuntuu siltä että ihan pelkästä baby bluesista ei taida olla kyse.

Jopa 80 % vastasynnyttäneistä äideistä kokee voimakkaita mielialan muutoksia. Tuore äiti voi olla itkuinen, herkkä ja ärtynyt. Mielialan vaihtelut johtuvat usein hormonitasapainon muutoksista, väsymyksestä ja pitkäaikaisen jännityksen purkautumisesta.

Tällaista synnytykseen liittyvää alavireisyyttä ja mielialojen vaihtelua kutsutaan baby bluesiksi. Tila on luonnollinen ja tarkoituksenmukainen. Se ohjaa äitiä sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vastaamaan vauvan tarpeisiin. Yleensä alakulo menee ohi muutamassa päivässä tai viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Synnytyksen jälkeinen masennus

Varsinaisesta masennuksesta kärsii arviolta 10 - 26 % äideistä. Useimmille masennus tulee täytenä yllätyksenä.

Yleisimpiä oireita

· Yleinen alavireisyys
· Voimakas väsymys, uupuneisuus ja aloitekyvyttömyys
· Mielihyvän ja elämänilon menettäminen
· Keskittymiskyvyn, muistin ja päättäväisyyden heikkeneminen
· Syyllisyyden- ja alemmuuden tunteet
· Ruokahalun selvä muutos (laihtuminen tai lihominen)
· Pelokkuus, tuskaisuus ja pakkoajatukset
· Paniikin ja ahdistuksen tunteet
· Unettomuus tai liiallinen nukkuminen
· Kuoleman ajatukset ja ? toiveet

Masentuneen mieliala saattaa vaihdella hyvinkin voimakkaasti hyvistä hetkistä aallon pohjaan. Masennukseen liittyy myös paljon häpeää ja syyllisyyttä. Nämä asiat saattavat pitkittää hoitoon hakeutumista.

Jos jokin tai jotkut edellä mainituista oireista häiritsevät päivittäistä elämääsi, kannattaa hakea apua. Varhainen avunhakeminen edistää toipumista :)

Noi KAIKKI oireet täsmää!!! Mutta miks tää asia niin lujaa hävettää :( ?
Mistä asiaan saa apua ja millaista apua tällaiseen ongelmaan saa?
Tällaisia tunteita on tullut nyt vasta kolmannen lapsen jälkeen, joka on ollut aivan äärettömän helppo lapsi. Nyt hän on puoli vuotias.

Mä sairastin vaikean synnytyksen jälkeisen masennuksen ja voi että se avun hakeminen oli vaikeaa. Käypä lukemassa http://groups.msn.com/AIMA/ muiden äitien kertomuksia ja sitä, miten he ovat selvinneet! Ota vain niskasta kiinni itseäsi ja raahaudu terveyskeskukseen. Tee se vaikka lapsiesi takia. Luulisin, että avuksi saat keskusteluapua ja kotiapua, mahdollisesti lääkityksen, mikäli koet sen tarpeelliseksi ja jos itsetuhoajatukset ovat voimakkaita, voit päästä myös osastolle hetkeksi lepäilemään.

No se riippuu neuvolasta. Mä en saanut neuvolasta mitään apua. Sellaistahan se äitiys on, sanottiin. Terveyskeskuksessa ottivat tosissaan. Mutta tilanne paheni enkä jaksanut enää hengittääkään ja menin suoraan päivystykseen ja pääsin päivystävän psykiatrin juttusille.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No se riippuu neuvolasta. Mä en saanut neuvolasta mitään apua. Sellaistahan se äitiys on, sanottiin. Terveyskeskuksessa ottivat tosissaan. Mutta tilanne paheni enkä jaksanut enää hengittääkään ja menin suoraan päivystykseen ja pääsin päivystävän psykiatrin juttusille.

Pitääkö ottaa yhteyttä omaanlääkäriin vai mihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Pitääkö ottaa yhteyttä omaanlääkäriin vai mihin?

Mä vaan soitin terveyskeskukseen ja sanoin, että olen tosi loppu ja masentunut, tarvitsen apua. Kyllä ne sieltä neuvovat! Mutta älä anna periksi, jos eivät meinaa antaa aikaa! Vetoa vaikka kuolema-ajatuksiin, sillä mahdolliset itsetuhoiset potilaat saavat ajan yleensä heti!

Yhteistyössä