Synnytyksen/imetyksen jälkeinen hormonitoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aapuuaa!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aapuuaa!!!

Vieras
Minkälaisia kokemuksia teillä, hyvät synnyttäneet naiset, on synnytyksen ja mahdollisen imetyksen jälkeisestä ajasta noin naisena olemisesta?

Eli onko hormoonitoimintanne muuttunut?
Onko PMS-oireet muuttuneet?
Onko seksuaalisuus muuttunut (halut, nautinnon tunne tms)?
Ja entä missä iässä olette tehneet lapset, onkohan sillä vaikutusta em asioihin?

Mulla on pienin lapsi 1v 4kk ja tuntuu, et hormonit on ihan sekaisin, oireena mm. hikoilua, näppyinen naama, ylimääräistä karvankasvua, migreeni on yhtenään kiusana ja kaiken kruununa seksuaaliset tuntemukset ovat melkein kokonaan poissa.
Siis haluaisin, mut kroppa ei vaan toimi toivotulla tavalla, en esim, kostu kovin helposti. Mikä ihme mua vaivaa? Imetyksen oon lopettanut yli puoli vuotta sitten, kuinka helkkarin kauan siinä menee, et pääsee takas "normaali tilaan"?

Minulla on ollut molempien raskauksien jälkeen oma hormonitoiminta sekaisin ja aika samanlaiset oireet kuin sinulla. Itsellä helpotti vasta kun löysin sopivat e-pillerit. Eli sama merkki ei sopinut enää raskauden jälkeen uin ennen. Kannattaa käydä gynellä ja kertoa ihan kaikki oireet.

Juu, sitä mä oon täs miettinytki, et ei tää olotila taida itsetään korjaantua, gynelle pitää mennä. Joskus oon kuullut, et vois mennä jopa kaks vuotta synnytyksen jälkeen, että on palautunut aivan täysin. Onko kukaan muu kuullu vai onko tuo joku urbaani legenda :)

Mulla on synnytyksestä vuosi, ja gyne määräsi terolutia hormonitoiminnan tasaamiseksi. Kuukautiset alkoi heti synnytyksen jälkeen, vaikka täysimetin. En imetä enää, mutta menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi, kierto pitkittyi ja alkoi tulla välivuotoa, lisäksi mielialat heittelee ihan haitaksi asti, hikoiluttaa ym. tiettyyn aikaan kuukaudesta ym. kivaa.. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen kuukautiset alkoivat vasta kuukausia imetyksen loppumisen jälkeen, ja en huomannut mitään poikkeavia oireita, siis sellaisia mitä ei olisi ennen synnytystä ollut, joten itsellä oli nyt aika vahvasti sellainen olo, että kaikki ei ole ihan niin kuin pitää... :)

[QUOTE="alkup.";29672332]Juu, sitä mä oon täs miettinytki, et ei tää olotila taida itsetään korjaantua, gynelle pitää mennä. Joskus oon kuullut, et vois mennä jopa kaks vuotta synnytyksen jälkeen, että on palautunut aivan täysin. Onko kukaan muu kuullu vai onko tuo joku urbaani legenda :)[/QUOTE]

Olen minäkin kuullu että 2v saattaa mennä palautumiseen aikaa.
Mutta mene käymään lääkärillä.

Niin unohtui mainita, että lapsilla ikäeroa 2v ja itse olen 25v, joten tuskin iälläkään selittyy, miksi toisen synnytyksen jälkeen hormonitoiminta tuntui menevän ihan sekaisin, mutta ensimmäisestä palautui itsestään.

Ei se 2 vuotta taida mikään urbaanilegenda olla, itse olen sen ihan lääkäriltä kuullut. Kaikenkaikkiaan naisella menee noin 2 vuotta palautua synnytyksestä ja imetyksestä ns normaalitilaan.

Eka vuosi meni ihan huuruissa, ei ollut haluja, hiukset tippui päästä, oli päänsärkyjä, naama kukki yms kivaa. Imetyksen lopetin kun lapsi oli 1,5v, sen jälkeen alkoi olo aika pian normalisoitua enemmänkin.

Niin unohtui mainita, että lapsilla ikäeroa 2v ja itse olen 25v, joten tuskin iälläkään selittyy, miksi toisen synnytyksen jälkeen hormonitoiminta tuntui menevän ihan sekaisin, mutta ensimmäisestä palautui itsestään.

Mulla sama juttu, nuorimmilla lapsilla ikäeroa alle 2v ja ekalta palauduin omasta mielestä paremmin. Mulla on kyllä ikää paljon enemmän ku sulla, oon 37. Mulla on lisäksi parikymppisenä tehdyt kaksi lasta ja silloin ei ollu tämmöstä hormoni ongelmaa. Mä jo ajattelin, et oon niin vanha, mut "kiva" kuulla et nuoremmillaki voi hormonit heittää häränpyllyä ;)
Toki voihan se mun kohdalla tuo ikäki vaikuttaa.
Pitää mennä lääkäriin, ettei vaan ois pukannu ennenaikaiset vaihdevuodet päälle:P

Huojentavaa kuulla, et muutki on kuullut tuon et palautuminen voi kestää sen 2 vuotta! Vielä siis on toivoa ns. normi tilaan pääsemisestä :)
Kiitos hirvästi kaikille vastanneille!

Yhteistyössä