Sylikummiuden merkitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nykypäivänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nykypäivänä

Vieras
Minut pyydettiin hyvissä ajoin lapsen kummiksi ennen lapsen syntymää. Lapsi syntyi ja kysyin, kuka on toinen kummi, mutta toista kummia ei ollut vielä päätetty. Toinen kummi tuli ihan hieman ennen ristiäisiä. Kysyin pääsenkö sylikummiksi, mutta en päässyt. Tästä toisesta tuli, kun lapsen äiti halusi tämän toisen sylikummiksi.
Ristiäisten jälkeen tämä toinen kummi ei ole ollut enää useisiin vuosiin lapsen kanssa missään tekemisissä. Ei muista mitenkään.
Olenkin miettinyt, että minusta kai on tullut sitten ikään kuin "ykköskummi", mutta enhän minä tietenkään sellainen ole vaan sylikummi on aina sylikummi ja minä olen sitten jälkeen.
Miten koette sylikummi asian? Onko tämä paikka jotenkin arvostetumpi kuin olla joku muu kummi?

Sylikummi ei ole mikään virallinen "ykköskummi", vaan yksinkertaisesti henkilö, joka pitää lasta sylissä kasteen aikana. Sylikummiksi valitaan yleensä sellainen, joka ei aristele pitää vauvan sylissä ja jaksaa seistä vauva sylissä toimituksen ajan (oikeesti aika raskas homma!).

Olet varmasti kummilapsellesi tärkeä, etenkin jos toinen kummi ei pidä yhteyttä. Vuosien takaisilla ristiäisjärjestelyillä ei ole tässä mitään merkitystä!

Kaikki kummit ovat samanarvoisia, sylikummi ei ole mitenkään ykkoskummi. Meidän kolmella lapsella ei ole edes sylikummia. Kaikki lapset ovat olleet isän sylissä kastetoimituksen ajan.

Ja yhden kummilapseni ristiäisissä vauvaa pidin sylissä minä, pappi ja toinen kummi. Vähän uutta kaavaa...

Sylikummia ei ole mielestäni edes olemassa, siis oikeasti. Toiset sanovat kummia joka pitää lasta sylissä kasteen aikana sylikummiksi, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Sitä paitsi lasta voi pitää sylissä myös vauvan äiti tai isä, tai syliä voidaan vaihtaa kastetoimituksen aikanakin. On aika raskasta pitää lasta sylissä koko kasteen ajan, varsinkin jos ei ole tottunut vauvoja kantelemaan ja jännittää miten se sujuu, itkeekö vauva.

Kummit ovat kaikki samanarvoisia, siis kirkon näkökulmasta. Lapsen mielestä tietysti kummi joka on oikeasti läsnä lapselle on se paras.

Kyllä arvostetun ja hyvän kummiuden mitta on siinä, kuinka kummin tehtävänsä hoitaa. Yleensä vanhemmat valitsevat sylikummiksi jonkun todella läheisen, parhaan ystävän tms. Mutta kummius yleensäkin on kunniatehtävä, joka tulee hoitaa kunnialla ja on kummista kiinni kuinka läheinen ja "arvostettu" kummi hänestä lapselle tulee :) Lapsesta kyllä näkee, kuka on se tärkeä ja läsnä oleva kummi. Itse valitsin läheisimmän ystäväni sylikummiksi, minusta oli ikään kuin tärkeää antaa sylikummin tehtävä juuri hänelle, meillä kuitenkin pisin yhteinen historia takana hänen kanssaan. Mutta kaikki muutkin valitsemani kummit olivat ihan yhtä tärkeitä ja arvostan heitä aivan yhtä paljon, kuin sylikummiakin. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Kyllä arvostetun ja hyvän kummiuden mitta on siinä, kuinka kummin tehtävänsä hoitaa.

meidät ainakin on "kirjoitettu" ulos kummitytön perheestä...lahjat kyllä kelpaa, mutta mitään kiitosta ei koskaan tule..emme ole nähneet lasta vajaaseen 2 vuoteen. he eivät käy meillä ja aina kun oltais menossa kylään niin he ovat kipeitä yllättäen..toisen kummin panos kyllä kelpaa! ei tämäkään hirmu mukava juttu ole!

Meillä minä, äiti, olen pitänyt kaikki lapsia sylissä kasteen ajan. Kummit on kaikki valittu siksi et ollaan haluttu lapselle läheisiä aikuisia, se miten tärkeitä kummit on myöhemmin on riippunut ihan kummin olemisesta meidän elämässä läsnä, ei siitä kuka on ollut esim. läsnä kastetilaisuudessa(meillä muutama kummi ei ole päässy siis kastetilaisuuteen mukaan ja silti on ihan loistava kummi).

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mä oon aina luullu et sylikummi on se ykköskummi joka saa lapsen jos vanhemmille tapahtuu jotain.

Meil on 2 siviilikummia ja samanarvosia ovat.

Tää on jännä juttu, mun kaveri luuli ihan samoin. Hän on lapsemme sylikummi ja oletti, että jos kuolemme, lapsi menee hänelle :o
Ei se nyt noin mene kuitenkaan :D

Tiedän, että jotkut vanhemmat ihmiset pitävät sylikummiutta tärkeimpänä. Minunkin äiti sanoi, että sinä olet "vaan" toinen kummi ja sylikummi on se tärkein.
Ehkä tästä tuleekin se, miksi asiasta tein aloituksen.. mietin vaa ja kysyin muitakin mielipiteitä yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä arvostetun ja hyvän kummiuden mitta on siinä, kuinka kummin tehtävänsä hoitaa.

meidät ainakin on "kirjoitettu" ulos kummitytön perheestä...lahjat kyllä kelpaa, mutta mitään kiitosta ei koskaan tule..emme ole nähneet lasta vajaaseen 2 vuoteen. he eivät käy meillä ja aina kun oltais menossa kylään niin he ovat kipeitä yllättäen..toisen kummin panos kyllä kelpaa! ei tämäkään hirmu mukava juttu ole!

En tiedä teistä, mutta meillä vähän sama tilanne mut me ollaan ne jotka ei halua olla tekemisissä eräiden kummien kanssa.
Joo, he kävis ja olis läsnä, mutta kun he ehdottaa lapselle kaikenlaisia juttuja, esim. yökyläilyä kysymättä meiltä, lapsi innostuu mutta joudutaan kieltämään (lapsi aika arka ja on ollut yökylässä vaan lähellä muutaman kerran, kummit asu kaukana).
Meidän kasvatustapoja ei oikein arvosteta ja toisaalta lapsen kuullen kehuskellaan mita kaikkea on ostettu muille kummilapsille, mut meidän lapselle ei mitään, niin ei oikein se läsnäolokaan enää kiinnosta.

Ei siis tarvii meidän lapselle mitään ostaa mut kun tuntuu et tahallaan aikuiset ihmiset haluu pahoittaa lapsen mielen kehuskelemalla miten muita huomioidaan, tai loukata meitä vanhempia lapsen kautta.

Mä arvostan ite omaa sylikummiuttani mutta omien lasten kummit on ihan saman arvoisia.Esikoisen kummit tosin ei ole kuvassa mukana juuri olleet.Itselläni ei ole sylikummia juuri siksi ettei tulisi tätä paremmuus ajattelua.
Mielestäni juuri se miten kummiuden hoitaa on tärkeintä. No meillä se ei kylläkään tarkoita mitään uskonnollista vaan muuta läsnä olemista.Juuri nytkin tuo mun ainoa kummityttöni on vkl kylässä. :heart:

En tiedä teistä, mutta meillä vähän sama tilanne mut me ollaan ne jotka ei halua olla tekemisissä eräiden kummien kanssa.
Joo, he kävis ja olis läsnä, mutta kun he ehdottaa lapselle kaikenlaisia juttuja, esim. yökyläilyä kysymättä meiltä, lapsi innostuu mutta joudutaan kieltämään (lapsi aika arka ja on ollut yökylässä vaan lähellä muutaman kerran, kummit asu kaukana).
Meidän kasvatustapoja ei oikein arvosteta ja toisaalta lapsen kuullen kehuskellaan mita kaikkea on ostettu muille kummilapsille, mut meidän lapselle ei mitään, niin ei oikein se läsnäolokaan enää kiinnosta.

Ei siis tarvii meidän lapselle mitään ostaa mut kun tuntuu et tahallaan aikuiset ihmiset haluu pahoittaa lapsen mielen kehuskelemalla miten muita huomioidaan, tai loukata meitä vanhempia lapsen kautta.

Oletteko kummien kanssa keskustelleet tästä, että toivoisitte heidän ensin kysyvän teiltä, ennenkuin ehdottavat lapselle? Minusta olisi ihana jos lasten kummit joskus ehdottaisivat yhdessäoloa lasten kanssa tai kävisivät edes kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:

Oletteko kummien kanssa keskustelleet tästä, että toivoisitte heidän ensin kysyvän teiltä, ennenkuin ehdottavat lapselle? Minusta olisi ihana jos lasten kummit joskus ehdottaisivat yhdessäoloa lasten kanssa tai kävisivät edes kylässä.

Joo, on sanottu asiasta ja sama meno vaan jatkuu. Nähdään pari kertaa vuodessa ja lapsi laitelee joskus heille postia, mut ei sen enempää haluta olla tekemisissä. Onneksi lapsella toinen kummi joka kysyy ensin meiltä, ja haluaa viettää aikaa lapsen kanssa, siellä on kyläillyt ja tekevät kummin kanssa kaikkea kivaa yhdessä.:)

Yhteistyössä