Syksyn 2009 IVF/ICSI/PAS-hoitolaisia pinoon :)

Meidän pas siirtyy :(
Ultra oli aamulla ja vasemmalta munasarjoista löytyi melkein 4cm kysta ja kohdun limakalvo oli vääränlainen. Se oli kuulemma sellainen kuin siinä olis ollu keltarauhasvaikutusta, vaikka oon syönyt vaan zumenonia. Lääkäri epäili, että kysta saattaa erittää keltarauhashormonia.
Pas:ia ei nyt kannata tehdä, vaan odottaa että kysta häipyisi. Joten ainakin parilla kuukaudella siirtyi, on kuulemma epätodennäköistä että seuraavaan kiertoon mennessä häviäis. Voin ens kierron 2.päivänä käydä ultrassa tarkistuttamassa asian jos haluan, mutta se on luultavasti vain rahan haaskausta.. Harmittaa ja itkettää ja stressaa.. olen lokakuussa palaamassa töihin hoitovapaalta ja laskeskelin että joudun luultavasti ekalla työviikolla oleen pois lääkärikäynnin takia. Milläs sen selitän pomolle että oon just 2 vuotta ollu kotona ja heti tulee poissaoloja lääkärikäynnin takia.. :'(
Tsemppiä teille kaikille tasapuolisesti! Käyn ainakin kurkkimassa mitä tänne kuuluu!
 
Uh, punktioni siirtyikin perjantailta viikonlopun yli maanantaille. No ei se mitään, mutta kun maanantaina tehtävään puntioon ei voikaan yhdistää sitä 5 päivän pitkää alkionviljelyä joka oli kohdallani suunnitelmissa, koska silloin alkionsiirto osuisi lauantaille ja silloin ei kuulemma juuri tänä viikonloppuna ole klinikka auki(!!!)

Harmittaa ja itkettää, koska olin toiveikas pitkän viljelyn ansiosta: siinä putoaisivat kaikki heikommat alkiot pois ja jäljelle jäisi vähemmän alkioita kuin normiviljelyssä joka kestää 2 päivää. Näin pystytään paremmin valitsemaan paras alkio siirtoon. Meidän kohdalla ei tule kyseeseen kuin yhden alkion siirto, koska meillä on aiemmasta ivf-hoidosta kaksoset ja heidän kohdallaan raskaus päättyi ennenaikaisesti; syntyivät pikkukeskosina rv 30 (1600g ja 1800g).

Emme siis uskalla siirtää enää kahta alkiota, eikä lääkärikään varmasti suostuisi moiseen.

Esikoistupliamme tehtiin 2 vuotta ja lopulta he tärppäsivät silloisen ivf:n viimeisestä passista. Nyt tuntuu raskaalta että joudumme varmaan tekemään lukuisia siirtoja kun vain yksi siirretään kerrallaan. Vuoden alussa olen menossa töihinkin, ja en edes jaksa ajatella kuinka raskasta ja hankalaa on sieltä laukata siirtoihin ja selitellä sairaspäiviä. PAH!
 
minttu1 onpas kurjia uutisia... :hug:

:hug: shenda81

Tirlittan voimia piinailuun, kaksi alkiota, vau!

Mulla alkaa pistelut tänään. Lääkekattokin ylittyi nyt viimein. Helpotus sekin mikäli sinne apteekkiin vielä moneen kertaan tänä vuonna joutuu asioimaan. Toivottavasti ei.

Mukavaa viikonloppua!
 
Inia Mulla menossa 6.pistospäivä ja en kyllä ole kokenut että hormoonit olis hirveesti viellä vaikuttanut. Väsynyt olen ja hieman itku herkässä, pikkuhiljaa alkaa myös munasarjoissa tuntua ahtaalta ja paineen tunne kasvaa. Pistäminen omalla kohdalla on ollut tosi helppoa vaikka olen totaalisen piikkikammoinen, ei ole sattunut eikä kirvellyt ollenkaan. Punktio ensi viikolla jota jännitän aika paljon. On kuitenkin sellanen olo että olen hyvissä käsissä. Ja aina voi pyytää operaatiossa lisää rauhoittavaa ja olla taju kankaalla niistä :) silloin ei pelota ollenkaan. Tsemppiä hoitojen alotukseen!!
 
Hei,

Auttakaa kokeneemmat noviisia. Eli marssin tänään toiveikkaana apteekkiin, kun ensi viikolla alkaa piikitys - toivon mukaan. Ostin Puregon 900iu:a tänään. Miten suuria annoksia teillä on mennyt Puregonia IVF -hoidossa? Siis mulla on reseptille kirjoitettu 3x900, mutta en tiedä, paljonko tarvitsen. Aloitusannostus ekat 5 piikkipäivää on 125iu, kun olen niin hoikka ja hento eli yhteensä 625iu. Tein varmaan tyhmästi, mutta ostin onneton 2 noita 900iu:n pakettia. No, lääkekatto meni yli että rämähti. Eli siinä lukee, että ov-kertymä 948eur eli jos se katto on tänä vuonna se n. 670 niin saanko mä tuon väliin jäävän takaisin? Olin jotenkin ihan sumussa siellä apteekissa, kun olin just kuullut niin kamalia uutisia ystävästä, että en oikein tajunnut... :headwall:
 
shenda81 :hug:

Kysyin Vadelmaunelma tuota asiaa juuri viimeksi apteekissa, vaikka mulle ei se vielä täyteen tullutkaan, että miten homma toimii. Farmaseutti kertoi, että Kelasta tulee postitse kotiin tieto, että maksukatto on ylittynyt eli näkevät sen siellä suoraan. Mukana tulee joku lomake (yllättäen), jonka avulla saa välisumman takaisin ja liitettävä ylimenneeltä ostokerralta kuitti. Jatkossa se opn sitten vaan 1,50?/reseptilääke. Ainakin YA laittavat tiedon kantisrekisteriin, jos kantis on ja se näkyy suoraan, muualla täytyy aina näyttää sitä korvauspäätöstä, et se katto on täynnä.

).( Olin jo niin tyytyväinen, ettei Procrenista ole tullut oireita, mutta nyt näin viikko pistoksesta oireita jo on. Lievästi kuumia aaltoja ja aaltomaisia melko voimakkaita vihlausuja ovarioiden seudussa. Onko muilla sitä käyttäneillä tai miksei sumuttelijoillakin ollut vastaavanlaista..?
Mitäköhän ne Gonalit sitten enää tekeekään, vähän jännittää..! :eek:
 
Shenda81: voimia sulle!

Täällähän on alkanut tapahtua paljon. Ei meinaa perässä pysyä...

Itse kävin tänään klinikalla ultrassa kun ei nuo kuukautiset vaan osaa päättää alkaako vai ei, vaikka oikein lääkkeillä niitä yritettiin saada haluttuun ajanjaksoon... No nyt aloitan kuitenkin maanantai illalla Puregon pistokset (150iu/kerta). Viikon päästä sitten taas ultrataan tilannetta. Aikaisemmissa pistoksia on ollut 12 päivää ja sitten irrotuspiikki päälle. Jos menisi saman kaavan mukaan, niii punktio olisi 31.8. ja siirto (jos siihen asti päästään) 2.9.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!

 
vadelmaunelma juuri kuten peppiina78 kertoi niin tuo lääkeasia ainakin minun kohdallani meni. Eli kun katto ylittyi nyt kun hain gonal-kynän niin sain apteekista lomakkeen, jolla haetaan se väliin jäänyt summa määrä Kelalta. Siihen se kuitti mukaan. Tuo oli muuten harvinaisen yksinkertainen Kela-lomake! :D Ja tosiaan tulee sit se lappu kotiin, josta näkee että maksukatto on ylittynyt.

Mä pistän siis nyt 150iu Gonalia. Onko tuo Puregon samaa ainetta? Mistähän se johtuu, että toisilla puregon toisilla gonal jne., lääkäristä?

Niin ja vielä kysymys tuosta Orgalutranista, että onko sekin piikitettävää?
 
Shendalle lohtuhali :hug: Voimia kovasti!

Eena, ei meilläkään mies uskalla tulla punktioon. Se pyörtyy helposti, jos näkee verta. Omissa verikokeissaan se pyörtyy lähes aina. Ei tiedetä mistä, johtuu, mutta kuulemma aika tavallista ja jostain syystä miehillä yleisempää tuollainen pyörtyily. Operaatiossa on sen verran pökkyrässä, ettei haittaa, että mies ei ole mukana. Odottaahan se kuitenkin lepohuoneessa. Se on ollut mulle todella tärkeää, että se on tullut mukaan. Ja saattajahan pitäisi mieluusti olla kotimatkalle.
 
Astrid: Kysyin juuri eilen klinikan lääkäriltä, että mitä eroa aineilla on (itselläni on aina ollut Puregonia). Lääkäri vastasi mulle, että se on vähän niin kuin auto merkeillä... Toiset tykkää Nissanista ja toiset Toyotasta... Eli eroa ei kuulemma ole kuin tottumuksissa...
 
Mukana menossa 15.8.2009



Nalle76 : 1.ICSI, punktio 31.7., siirto 3.8, lyhyt kaava, PP 12

Amelie80 : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto 11.8., PP 4

Silja-Leena : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto 11.8., PP 4

Tirlittan1968 : 2. IVF, punktio 11.8, siirto 14.8, pitkä kaava, PP 1

Isis : 2. IVF:n 2.PAS, vko 34, PP-

viksi : 1 IVF, punktio 18.8., lyhyt kaava, PP-

wattu : 1. ICSI, vkO 35, pitkä kaava, PP-

Nipsu74 : 1. IVF:n 1.PAS, VKO 35, PP-

minttu1 : 2. IVF:n 1. PAS, vk 34, PP-

eevi-antero : 1. IVF:n 1. PAS, vko 34, PP-

Eena : 1IVF, vko 35, lyhyt kaava, PP-

Peppiina78 : 1. IVF, vko 36, pitkä kaava, PP-

Vadelmaunelma : 1. IVF/ICSI, vko 32, pitkä kaava, PP-

Electra : 4. ICSI, vko 36, pitkä kaava, PP-

Nele : 1. IVF, vko 36, pitkä kaava, PP-

Plamsu75 : 2. IVF, heinä-elokuu, PP-

Jannika07 : 2. IVF:n 1.PAS, elokuu, PP-

dream09 : 3.IVF, vko 35, PP-

dreamer78 : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto vko 34/35, PP-

Minni79 : 1. IVF, punktio 18/19.8, lyhyt kaava, PP-

Pikku-Tintti : 2.ICSI, vko 36, lyhyt kaava PP-

Irene80 : 1. IVF:n 1. PAS, elo-syyskuu, PP-

onnenkukka : 2. ICSI, elo-syyskyy, PP-

JäsenJ :1. ICSI, elo-syyskuu, PP-

astrid : 1. IVF, elo-syyskuu, PP-

Miimi78 4. ICSI, vko 37-38, pitkä kaava, PP-

Tytti82 : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

Rosetta : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

aurin-ko : 1. IVF:n 3. PAS, syyskuu, PP-

sininata : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

anna1979 : 1. IVF, syyskuu, PP-

Kaneli-07 : 2.ICSI, syyskuu, PP-

Sannuli-81 : 3. IVF, syyskuu, pitkä kaava, PP-

Sharlin : 1. ICSI, syys-lokakuu, PP-

idaliina : 2. ICSI, syys-lokakuu, PP-

Inia : 1. IVF, syyskuu-lokakuu, PP-

pirpana74 : 1. IVF:n 1. PAS, lokakuu, PP-

Äititär : 1. IVF, marraskuu, PP-

Kristiina76 : 4. IVF:n 1. PAS, syksy, PP-

aitiliini83 : 1. ICSI, syksy, PP-

Linnia : 1. IVF, syksy, PP-

Tao74 : 3. IVF, syksy, PP-

hemu80 : 1. IVF, vko 43, pitkä kaava PP-

Elenia : 1. IVF, VKO 40, PP-

Bluemami : 1. ICSI:n 1. PAS, syksy, PP-

Pohtijatar : 2. IVF, syyskyy, pitkä kaava, PP-

annamaria83 : 2ICSI, syksy, PP-

Piiuli-74 : 1. IVF, marraskuu, lyhyt kaava, PP-


Plussanneet

Taikapapu Luomu :heart:

Myöhemmin onnistuvat :hug:

sade83 1.IVF

shenda81 1.IVF:n 1. PAS
 
shenda81 Mä en olis vielä halunnut sua siirtää tuonne. :ashamed: Mutta sun pyynnöstä laitoin. Olen tosi tosi pahoillani. Ei löydy sanoja kertomaan kuinka pahoillani olen. Toivotaan sulle sitä luomuylläriä nyt kovasti. Ja jos jaksat jatkaa hoitoja, niin kovasti voimia niihin. :hug:

Täällä on alkanut tosiaan tapahtua. En taida ehtiä enää päivittelemään kaikkien tietoja, mutta lisäilkää itse mikäli mahdollista. =) Ihan hirmusesti kaikille voimahaleja ja jaksamista vaikean asian kanssa.

).(Toivonkipinä on alkanut syttymään tai en uskalla vielä toivoa. Pieniä nippailuja ja kivistystä tuntuu ajoittain alavatsasta.... Hui, tapahtuukohan siellä jotain? Tai voiko siellä yleensä tapahtua vielä mitään? Ja isot kiitokset kaikille minua tsemppaaville ja peukkuja nostaville ;)

Tirlittan Hurjasti lähetän sulle sukkaliimaa ja tarroja ja kaikkea, jotta saadaan Sinulle se plussa. :heart:

Silja-Leena Samoissa tosiaan mennään, piinalun ja hoitojenkin suhteen. Huh kun jännittää. Onko sulla jo mitään havaittavaa tapahtunut? =)
 
Amelie80Mä luulen että mun pää alkaa tekemään jo tepposiaan mulle. Kaikki pienent nipistely joita vatsanpohjassa tunnen kasvattaa koko ajan toivonkipinää. Tai luulen että täälle ei olla enään edes kipinä asteella vaan tuli palaa nyt aika roihuten. Vatsassa kun on koko päivän tuntunut sellista ihanaa pientä nippailua. :heart:

Mulla on tuo verikoe puukattu vasta pp14 joten Mä olen jo käynyt apteekissa hampstraamassa raskaustestejä kun se pitäis kuitenkin niissä näkyä jo aikaisemmin. Nyt vaan vaaditaan suurta itsehillintää että kestän ens viikkoon ennen ku testailen niillä. Houkutus on ihan hillitön joka aamu pissata sellasen tikkuun. Että jos vaikka jo jotain haamua näkyis....

Mä koitan olla täällä nyt tosi kovana ja keksiä muuta ajateltavaa!
 
Shendalle :hug:
plussanneille ja siirrossa olleille liimat yms tarravehkeet kyytiin.

Tuolla ylempänä dream09 kertoili ettei orgalutrania kela korvaa. No eikös tottamaar meillä odottele resepti kyseiseen lääkkeeseen |O Suostuiskohan lääkäri ton vaihtamaan korvattavaan jos oikein nätisti pyytää :p

Tänään ja oikeestaan jo eilen on ollu parempi mieli ja mieski on jotenki jo uskaltautunu asiasta keskustelemaan :) Hän on tuossa toivonu, että siirtäisivät sit kaks matkalaista. ois kuulemma huippu juttu jos tulis kaksoset :LOL:
Mites muuten kun eilen alotin ton primolutin syönnin ja lueskelin sitä paketissa olevaa selostusta. Siellä oli sit, että primolut estää ovulaation kp5 alkaen. Eli siis onko nyt sit ihan yhtä tyhjän kans elätellä toiveita luomu plussasta?
Entä onko muita primon käyttäjiä ohjeistettu mitenkää pitäiskö tämä ottaa mieluiten aamulla vai illalla? Ite oon ottanu terot aina siinä klo 10-11 ja ajattelin tehdä näin myös primon kans.

Mukavaa loppu viikonloppua kaikille :wave:

*muoks* Tarkistin yliopiston apteekin sivuilta ja kyllä sen mukaan orgalutran on korvattava lääke. oma vastuu osuus on sen 133? ja rapiat päälle
 
Hei viisaammat kertokaa mulle mihin tarkotukseen mä käytän Lugesteronia. Mulle ei tuo kunnallinen kauheesti selittele, antaa vaanreseptin käteen. Viimeksi kun sanottiin että se olis ICSIn yhteydessä pienentämään niitä ylisuuriksi paisutettuja munasarjoja tai jotain sinne päin. Mut miksi vielä nyt? PAS ja luomukiertoon? Auttaako se jotenkin kiinnittymisessä?
 
Silja-Leena mun käsittääkseni tuo lugesteron on keltarauhashormonia(?) ja se on tukemassa sitä nk. luteaalivaihetta (oviksen jälkeinen aika kuukautisiin), lähinnä pitää kohdun limakalvon hyvänä. Korjatkaa jos satuilen ;)

Katoin muuten kanssa, että taitaapi olla Kela-korvattava tuo orgalutran.

 
Silja-Leena kyllä se varmaan on ihan vaan tukemaan kehon omaa progesteronituotantoa, että alkio pääsee kiinnittymään ja kehittymään. Mun tietääkseni Lugeja käytetään aina siihen tarkoitukseen, joten toi ylisuuriksi paisutetut juttu kuulostaa hassulta =) Voihan se toisin olla, että logiikka tossa on se, että Luget progesteronituotantonsa kautta auttavat että omat keltarauhaset muniksissa saisi vähän "levätä", ja sitä toi lausunto tarkoitti. Mene ja tiedä =)

Huomasin että Piiuli (tai miehensä =)) miettii siirtääkö yksi vai kaksi - koska mietin itsekin samaa asiaa tuossa juuri muutama päivä sitten, niin tässä teillekin linkki hyvään artikkeliin asiasta http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo92831.pdf

Tämä on pätevien ihmisten kirjoittama, ja artikkelin luettuani ja omien alkioiden tilanteesta kuulutuani päädyin itse siihen että en halunnut edes kysyä kahden siirrosta. Artikkelin lopputulos on se, että on oikeastaan kaksi merkittävää seikkaa: siirrettävien alkioiden laatu ja naisen ikä ("Perusteena on ennen kaikkea käytettävissä olevien alkioiden laatu. Jos nainen on enintään 36-vuotias, kyseessä on ensimmäinen tai toinen koeputkihedelmöityshoito ja käytettävissä on vähintään kaksi hyvää alkiota, on yhden alkion siirto mielestämme ensisijainen vaihtoehto.") Niin ihana kuin kaksosraskaus olisikin niin riskit on todella suuret, erityisesti vauvoille itselleen... Ja yksikin kun voi vielä kohdussa jakautua kahdeksi eli identtisiksi kaksosiksi (jolloin ironisesti kahden siirrosta on mahdollista että tuleekin kolmoset, joka on sitten taas ihan uudella riskitasolla). Mutta en sano missään nimessä mitä kenenkin pitäisi tehdä, jokaisen kannattaa miettiä omaa tilannetta, onko ikä ja alkiotilanne sellainen että yhden siirto on parempi kuin riskeerata kaksosraskaus. Jos ikä ei anna enää odottaa yhtään ja alkiotilanne on huono, niin tietysti kannattaa ottaa kaksosraskauden riski.
 
Mukana menossa 16.8.2009



Nalle76 : 1.ICSI, punktio 31.7., siirto 3.8, lyhyt kaava, PP 13

Amelie80 : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto 11.8., PP 5

Silja-Leena : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto 11.8., PP 5

Tirlittan1968 : 2. IVF, punktio 11.8, siirto 14.8, pitkä kaava, PP 2

Isis : 2. IVF:n 2.PAS, vko 34, PP-

viksi : 1 IVF, punktio 18.8., lyhyt kaava, PP-

wattu : 1. ICSI, vkO 35, pitkä kaava, PP-

Nipsu74 : 1. IVF:n 1.PAS, VKO 35, PP-

minttu1 : 2. IVF:n 1. PAS, vk 34, PP-

eevi-antero : 1. IVF:n 1. PAS, vko 34, PP-

Eena : 1IVF, vko 35, lyhyt kaava, PP-

Peppiina78 : 1. IVF, vko 36, pitkä kaava, PP-

Vadelmaunelma : 1. IVF/ICSI, vko 32, pitkä kaava, PP-

Electra : 4. ICSI, vko 36, pitkä kaava, PP-

Nele : 1. IVF, vko 36, pitkä kaava, PP-

Plamsu75 : 2. IVF, heinä-elokuu, PP-

Jannika07 : 2. IVF:n 1.PAS, elokuu, PP-

dream09 : 3.IVF, vko 35, PP-

dreamer78 : 1. ICSI:n 1. PAS, siirto vko 34/35, PP-

Minni79 : 1. IVF, punktio 18/19.8, lyhyt kaava, PP-

Pikku-Tintti : 2.ICSI, vko 36, lyhyt kaava PP-

Irene80 : 1. IVF:n 1. PAS, elo-syyskuu, PP-

onnenkukka : 2. ICSI, elo-syyskyy, PP-

JäsenJ :1. ICSI, elo-syyskuu, PP-

astrid : 1. IVF, elo-syyskuu, PP-

Miimi78 4. ICSI, vko 37-38, pitkä kaava, PP-

Tytti82 : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

Rosetta : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

aurin-ko : 1. IVF:n 3. PAS, syyskuu, PP-

sininata : 1. IVF/ICSI, syyskuu, PP-

anna1979 : 1. IVF, syyskuu, PP-

Kaneli-07 : 2.ICSI, syyskuu, PP-

Sannuli-81 : 3. IVF, syyskuu, pitkä kaava, PP-

Sharlin : 1. ICSI, syys-lokakuu, PP-

idaliina : 2. ICSI, syys-lokakuu, PP-

Inia : 1. IVF, syyskuu-lokakuu, PP-

pirpana74 : 1. IVF:n 1. PAS, lokakuu, PP-

Äititär : 1. IVF, marraskuu, PP-

Kristiina76 : 4. IVF:n 1. PAS, syksy, PP-

aitiliini83 : 1. ICSI, syksy, PP-

Linnia : 1. IVF, syksy, PP-

Tao74 : 3. IVF, syksy, PP-

hemu80 : 1. IVF, vko 43, pitkä kaava PP-

Elenia : 1. IVF, VKO 40, PP-

Bluemami : 1. ICSI:n 1. PAS, syksy, PP-

Pohtijatar : 2. IVF, syyskyy, pitkä kaava, PP-

annamaria83 : 2ICSI, syksy, PP-

Piiuli-74 : 1. IVF, marraskuu, lyhyt kaava, PP-


Plussanneet

Taikapapu Luomu :heart:

Myöhemmin onnistuvat :hug:

sade83 1.IVF

shenda81 1.IVF:n 1. PAS
 

Yhteistyössä