SYKSYN 2008 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Hei pitkästä aikaa! Laiskasti oon kirjoitellut :ashamed:

Np-ultra oli toissa viikon perjantaina ja siellä kaikki oli hyvin =) Niskaturvotus 1.3mm ja mahdollisuus Downin syndroomaan 1:100 000. Pikkuinen liikkui kovasti ja pönkäili vauhtia jaloilllaan kohdun seinämästä :D 64mm oli pituutta, silloin oli rv 12+5. Tänään rv 14+2.

Mahan kasvusta sen verran, että samat farkut menee edelleen jalkaan, mutta tuo "ylämakkara" tuntuu korostuneen ja odotankin jo että nää kaks mahaa yhdistyy :LOL: Eipä kuitenkaan vielä päälle päin näy että raskaana ollaan. Johtuu varmaan siitä kun on ensimmäinen kyseessä ja kohtu ilmeisesti hieman taaksepäin kallellaan.

Liikunta on jäänyt vähiin ja pitäiskin ottaa itseään niskasta kiinni ettei tulisi aivan mahdottomasti kiloja. Niitä kun on reilusti yli jo valmiiksi :kieh:
 
Voi kuinka hiljaista meidän ketjussa on... Toivottavasti kaikilla on kuitenkin kaikki hyvin.

Olin uusinta np-ultrassa edellispäivänä. Nyt turvotus saatiin mitattua (2,1 mm) ja sain taas ihastella sitä pikkuruista nyrkkienheiluttajaa. Pituutta kaverilla oli 72 mm ja viikkoja siinä vaiheessa 13+4. Eilen soittelin myös omalle lapsettomuuslääkärille. Hän laittaa tässä vaiheessa mulle lähetteen äitipolille riskiraskausseurantoihin. Eli nyt sitten odottelen aikaa sieltä ja neuvolaankin ollaan taas menossa runsaan viikon päästä.

Töissäkin sitten jo kerroin uutisia. Ihan vilpittömän onnellisia tuntuivat kaikki työkaverit olevan mun puolesta. Sijainenkin ilmoittautui jo oman väen puolesta, joten uuden ihmisen hakemistakaan ei tarvitse ruveta stressaamaan. Tosin tuntuu hassulta keskustella jo tässä vaiheessa näistä sijaisuuksista ja uuden ihmisen kouluttamisesta, kun itsellä on kuitenkin vielä aika epävarma fiilis raskauden onnistumisesta.
 
Jospa minäkin kirjottelisin pitkästä aikaa....

Huono olo jatkuu edelleen ja tänäänkin olen oksentanut. Huomenna pitäisi vielä lähteä työreissulle enkä tiedä miten pystyn istumaan yli 2 tuntia suuntaansa autossa oksentamatta. Ja kun työkaverit eivät vielä tiedä raskaudesta niin pitäisi yrittää olla näyttämättä huonoa oloa. Tulee olemaan rankka reissu.

Sukulaisille aiomme kertoa vauvasta jouluna. Ja töissä kerron joulun jälkeen jos tämän salassa saan pidettyä siihen asti. Tai pomolle kertonen ensi viikolla kun hän tulee toimistollemme, mutta muut saa odottaa. Pikkujouluissa olin varma että paljastun, mutta ainakaan vielä ei kukaan ole kysynyt. Muutama on kyllä ainakin niin utelias toisten asioista että olisivat varmasti kysyneet jos epäilisivät. Mutta joulun jälkeen sitten kuulee ovatko arvanneet jo aikaisemmin. Vatsa on kyllä niin turvoksissa että ihme on jos eivät ole huomanneet.

Np ultra on ensi viikon perjantaina. Ja vaikka edellisestä ultrasta ei ole kuin puolitoista viikkoa niin huoli pikkuisesta on taasen kova. Vuotoa ei ole ollut useampaan viikkoon (vaikka eiköhän se nyt ala uudestaan kun sen täällä mainitsen). Vain pikkaisen ruskeaa tuli yhtenä päivänä viime viikolla, mutta olin oksentanut silloin useita kertoja ja vatsa oli krampannut pahasti. Mutta on se ihanaa taas päästä näkemään pikkuinen. Ja toivottavasti kaikki on kunnossa edelleen.

Tintinka 11+1
 
Heippis!

Ihanaa että koko ajan huomaa monen tuntemusten muuttuvan myönteisemmiksi :) Kyllä me selvitään kun alkaa jo toka kolmannes olla näköjään useammilla! Ultrakuulumisetkin kuulostaa huojentavilta.

On kyllä liikkaharrastukset jääny, kävelen ja pyöräilen kyllä sen liikuntasuosituksen verran vähintään. Yhesti tuli lenkillelähtö"pakko", sitä vois koittaa tässä herätellä. Maha alkaa EHKÄ jo vähän tuntua kädellä ja kun on kova pissahätä. Harmi ettei näy vielä. Mekin kerrotaan varmaan joululomalla suvulle ja töissä/koulussa vuodenvaihteen jälkeen. Kauheesti kyllä jo tekis mieli päästä esim. oman äidin kanssa juttelemaan vauvoista.

Np-ultra venyi 15.12. asti (silloin jo viikko 13+0). Näkyypähän varmaan jo kunnolla ainakin sitten :D Tiedättekö muuten että lasketaanko se ultra siksi ensimmäiseksi lääkärikäynniksi ennen 4. raskauskuukauden loppua mikä on edellytys äitiysrahalle? Mulla ei oo ainakaan tietoa että muuta lääkärikäyntiä olisi ennen tuota aikarajaa.

Kyseleepi Ainokki ja äitin ja isin kulta rv12+0
 
Heips!
On vähän jäänyt tää kirjoittelu nyt vähemmälle.
Meillä takana jo kaksi neuvolaa, ja tällä viikolla olikin lääkärineuvola ja siellähän se pikkukaveri oli kasvanut jo mahottomasti. Oli istuma-asennossa ja jalat rennosti ristissä ja suutaan auko koko ajan,peukkuakin heilutteli kovasti :heart: meidän ihana pieni.
Np-ultraan en mennyt ollenkaan,mutta rakenne ultraan on jo varattu aika

Oireetki alkaa pikkuhiljaa loppumaan,ihana voi syödä oksentamatta :D
Mitens muilla on mennyt?

Haaveli ja "pikku-ukko" rv13+5
 
Täällä on aika hiljaista nykyään,liekkö joulu pitää ihmiset kiireisenä:)
Mä täällä arvuuttelen ,että saa nähä kuinka vaikea raskaus tulee olemaan ,kun aikaa kuluu eteenpäin...mulla jo nyt liitoskipuja ja aah! iskias taas väläyttelee olemassa olostaan. ekasta jäin liitoskipujen takia pois töistä RV16, mulla seisomatyö,eikä mahdollista istua päivän aikana. neuvolassa jo eka käynnillä tarttuvat tuohon työhöni ja eka raskauden kipuihin(en voinut työpäivän jälkeen kävellä kuin jalat levällään:) )ja supisteli jo aikasin...mutta koetan sinnitellä...
Hih,eilen saunassa makasin lauteilla selällään ja aloin yskimään,niin mulla nousi napa kokonaan ylös(pyörähti ympäri).naurettiin esikoisen kans sille,ja sehän oli aivan riemuissaan asiasta,ois äitiraukan pitäny yskiä loppu ilta:)
Olen "normaali tilassa"mahaläski,niin argh,olen huomannut että ylämahan läskikertymä on alkanut korostumaan aivan hirveesti,on ihan ku äitiysmaha...onko mulla kohtalotovereita??alamaha on samanlainen löllerö mitä aijemminkin ja sit ylämaha on äitiysmaha :headwall:
Että näin täällä,ens viikolla neuvola,jospa kuultas sydänäänet eka kertaa...ja kaikki ois hyvin(jännä miten ekassa raskaudessa ei näin panikoinut,luotti siihen että kaikki on aina hyvin,ja nyt aina sanoo et jos on kaikki hyvin,tai et joo,olin raskaana ainakin vileä 3vkoa sitten ultrassa....ei luota lainkaan et kaikki on hyvin...)
Terkuin :Ryhis 14+4
 
Pikakuulumisia: masu kasvaa (ihan pieni kupu on, mutta on kovia kasvutuntemuksia) ja oksentelu on loppu, JIPPII. Kaikki vatulla hyvin eika ole ollut ongelmia. Täällä lääkäri on se joka hoitaa ja noin kolmen viikon valein on ollut joku lääkäri. Nyt sitten pitäisi mennä hammaslääkärille (jaiks!).

Hobelix & vattu 16+1
 
Onnea kk76! Ihana kun voi helpotuksesta huokaista. Päätin heti np-ultrasta ulos kävellessäni, että nyt loppuu murehtiminen ja että kaikki menee taatusti nappiin. Ja marssin ostamaan mammahousut.
Nyt vasta masu on alkanut oikeasti kasvaa. Se tuntuu vähän oudolta. On jotenkin ahdistavan turvonnut olo, selkä kipeä koko ajan ja epämiellyttävä värisevä tunne sydänalassa. Sydän hakkaa muutenkin tosi kovaa välillä, vaikka tihentynyt syke kai kuuluukin raskauteen. Mun oma diagnoosi on: rapakunto ja joulunalusstressi. Yritän tsempata itseni välittömästi joulun jälkeen alkamaan käydä säännöllisesti uimassa. Siitä tulee varmana parempi olo.
Sen sijaan henkinen onnen, hyvänolon ja kiitollisuuden tunne on läsnä koko ajan!

mimi & ötökkä 16+0

 
:wave: Pitkästä aikaa!

Hiljaista tuntuu olevan, mutta se lienee hyvä asia? Kaikilla raskaus tuntuu sujuvan hyvin, pieniä oireita lukuunottamatta?

En ole ehtinyt kirjoittamaan muuton ja remontin takia. Juuri ennen joulua piti sitten muuttaa ja siinä meinasi stressi iskeä. Juuri ja juuri saatiin uusi koti jouluksi kuntoon ja pääsimme viettämään joulun vietoon uudessa kodissa.

Kamillan kanssa menee siinä mielessä samoissa merkeissä, että odottelen vielä ylä- ja alamakkaran yhdistymistä. Tuntuu vain että entiset vatsamakkarat nousevat ilmaan eikä kauniista raskauskummusta ole tietoakaan. Kunhan se yhtenäinen pallo tulisi pikaisesti näkyviin, niin ei tartteis piilotella mahaa. Myös tuo Ryhiksen mainitsema ylävatsan kasvaminen on huomattu. Tuntuu et kaikki ruoka jää ylävatsaan ja se on koko ajan alavatsaa suurempi.

Neuvolasta laitettiin sokerirasitukseen painon ja sukurasituksen takia. Onneksi arvot kohdallaan, mut toinen koe ois vielä edessä helmikuussa. Ihan hyvä, että sokereja seurataan, mut itse tutkimus on epämiellyttävä! Painoa on tullut koko aikana n. 5 kiloa ja joulukuussa (joulu mukaan lukien) tuli vain 250 g!! Yleensä jouluna painoa on tullut vähintään 2 kiloa. Mut lieneekö tuo muutto ja remontti kuluttanut energiaa ihan kiitettävästi?

Mimin kanssa jaan samoja oireita sydämen suhteen. Rytmihäiriöt ovat lisääntyneet ja voimistuneet aiempaan verrattuna, mutta ovat kuulemma osa raskautta...

Onko teillä muilla alaselässä / häntäluun tietämillä kipuja? Teen istumatyötä ja häntäluun kohdalle koskee välillä niin peevelisti! Ylös nousu tuolista on pahin! Vihlasee niin et taju meinaa lähteä välillä. Neuvolassa käskettiin vain välillä makaamaan, istumaan ja jaloittelemaan. Miten makaat töissä??? Työpöydän alla? Mokoma kipuilu alkoi jo ihan ekoilla viikoilla, mut tosin se vaivasi vain myöhään iltapäivällä, nyt jo parin tunnin jälkeen.

Lupasin kyllä hoitojen aikana, että nautin jokaisesta oireesta, josta tiedän olevani raskaana. Mut en kyllä odottanut mitään selkäkipuja tässä vaiheessa raskautta. :ashamed:

Melia 18 + 4
 
OIKEIN IHANAA VUOTTA 2009 KAIKILLE :heart:
MELIA:Kävin itse juuri tänää "selkäklinikalla"kun eilen naksahti selkä...Noh, fysioterapeutti teki tarkan syynin ja S-I nivelestä löytyi ongelma. Itselläni selkäkipu alkoi aika varoittamatta, tosin minullakin istumatyö ja ollut jo nivusissa nivelkipuja. Ajattelin jos haluat kysästä jostakin tuosta jos vaivasi jatkuu, kuulemma raskausaikana aika yleistä. Itselläni nyt juuri nousemiset ja kumartelut sattuu, mutta vyön kanssa pystyn sentään naamaa pesemään joten vähän helpottaa. Onneksi pohja-/lihaskunto fysioterapeutinkin mielestä hyvä, nut vain jumppaohjeilla niitä vielä parantelemaan. Minulla tosiaan rv 14+3 ja kaksoisraskaus, sekä asumme talossa 3krs jossa ei hissiä, niin ei paljoa naurata että selkä poksuu jo tässä vaiheessa :ashamed: Noh, olenkin valmis tekemään ihan mitä vain jotta nyt saisin kuntoon. Ens ke lekuriin jos en ole työkunnossa.
Masu näkyy jo kunnolla, liikkeittä tuntenut muutaman kerran :eek:
Halaus kaikille :heart:
 
Hiljaista on tosiaan täällä ollu. Jotenkin ei vaan ole itsekkään saanut kirjoiteltua.

Ennen vuodenvaihdetta olin jo kirjoittamassa että pahoinvointi on loppu.... mutta... viimeksi tänään oksensin kun ruokailusta oli ollut liian pitkä aika ja autossa vielä joutui istumaan. No onneksi koko päivän kestävä pahoinvointi on sentään jäänyt pois. Toivottavasti lopullisesti.

Ja samoin kun melia lupasin hoitojen aikaan nauttia tästä raskaudesta koko ajan. Varsinkin kun tämä tulee olemaan viimeinen raskaus. Mutta ei se niin helppoa ole ollut. Ensin hirveä pelko keskenmenosta vuodon takia ja sitten tuo pahoinvointi. Toivottavasti nyt alkaa vähitellen helpottamaan. Liikkeitä olen jo iltaisin tuntenut. Esikoisesta tunsin vasta puolenvälin jälkeen, joten aikaisin tuntuvat nyt. Ja tämä on kyllä auttanut keskenmenon pelkoon joka muutenkin on vähentynyt jokaisen ultran jälkeen.

kk76:lle tuplaonnittelut. Meilläkin siskoni kysyi jo meiltä että onko tuplat tulossa kun kuuli että laskettuaika on vasta kesällä. Ja kaksihan meille siirrettiin joten riski siihen oli aika suuri. Mutta kolmessa ultrassa on jo käyty ja aina on löytynyt vain yksi vauva. Ilmeisesti mahan sitten vaan muuten kasvaa enemmän näin toista odottaessa. Ihan pieni tuo mahan ei siis enää ole.

Maanantaina on seuraava nla. Toivottavasti hemoglobiini ei ole enää laskenut, viimeksi oli 106 joten pitäisi varmaan jo ruveta syömään rautaa. Noi rautatabut ei vaan oikein ole sopineet mulle, joten odottelen ainakin pahoinvoinnin loppumista ennenkuin edes yritän niitä ottaa. Ja samaa mieltä olivat neuvolassakin. Mutta maanantaina tietää sitten taas enemmän.

Tintinka 15+2
 
Heippa! Vaihdoin tunnukseni Mandeliin kun entinen tunnukseni Mimi79 ei suostunut enää toimimaan.. :)

Ryhis, mitä ne liitoskivut on? Eilen illalla ja yöllä kolotteli kovasti jossain tuolla sisällä, ehkä kohdunsuun alueella tai jossain sen suunnalla. Mietin että voisko johtua siitä kun paikat venyy.. Vähän ihmetytti kyllä eikä tuntunut kivalta. Oiskohan ne sitten niitä liitoskipuja?

Kk:lle kovasti tsemppiä portaiden lyllertämiseen kasvavalla kaksosmasulla! Toivottavasti selkäkipusi vaimenee. Omiin pikku selkäkipuihin alkoi onneksi auttaa kun rupesi venyttelemään päivittäin.

Miten muuten Ainolilla ja Tintinkalla suku otti suuret uutiset vastaan jouluna?
 
kk76: Täällä rv 18+1 ja viime viikolla sain terveyskeskuksesta sellaisen lantiotukivyön lainaan.mullakin alkoi oikea s-i kenkkuilla, mutta toi vyö on ollut avuksi,etenkin kun töissä seisoo ja kävelee koko päivän ja täytyy vähän nostellakin.
Muutenkin kyllä huomannut että täytyy alkaa pitää vähän parempaa huolta selästä, venytellä ja koittaa vähän jumppailla/joogailla niin taas jaksaa...

Meillä seuraava ultra parin viikon päästä, kiva päästä hänet taas näkemään,varsinkaan kun kaikkia liikkeitä en ole vielä uskaltanut "tunnustaa".vatsa on jo aika pallo ja kasvaa aina iltaa kohden (johtuiskohan syöpöttelystä).miten on muilla tullut kiloja?mulla jo 5kg lisää ja alkaa vähän arveluttaa mihin tässä oikein ollaan menossa..
 
Hyvää alkanutta vuotta itse kullekin. Mukavaa, että täällä ollaan aktivoiduttu pitkästä aikaa.


Kk:lle onnea tuplista. Toivottavasti selkäkivut eivät ylly kovin piinaaviksi.

Melia, samoilla mielin täälläkin. Ennen raskautumista vannoin, etten ikinä valita mistään raskausajan vaivoista, jos joskus niin pitkälle pääsen. No, pyhät lupaukset on kyllä unohtuneet. Ei tämä ihan miltään herkulta kaikkine pelkoineen, kipuineen ja pahoivointeineen ole tuntunut. Mutta suotakoon tämä valittelu meille anteeksi, kultaakin kalliimpi on kuitenkin se jota sisällä kannamme.

Häntäluun kipeytyminen on niinikään mulle tuttua. Istumatyössä kun olen, niin päivän mittaan istuminen alkaa tuntua ajoittain tosi tuskalliselta ja ylösnouseminen tekee myös kipeää. Toivottavasti se ei kovin pahaksi mene. Ja kuten Ryhiksellä, myös mulla liitoskipuja piisaa. Alakerta on välillä ihan hellänä... Illalla kyllä totisesti huomaa, jos on vähänkin enemmän kävellyt.

Voi teitä onnellisia, jotka olette liikkeitä jo tunteneet. Olen yrittänyt iltaisin keskittyä kuulostelemaan liikuskelua, mutta mitään varmuutta en ole asiaan vielä saanut. Jotain sieltä välillä tuntuu, mutta kun esikoista odotellaan, niin en osaa vielä sanoa, onko nuo vauvan liikkeitä vai jotain muuta myllerrystä vatsassa. Mulla tuo kupu on kasvanut ihan älyttömästi. Jo rv 12 se pullahti ulos ja on kyllä niin pyöreä, ettei jätä mitään epäilyksen sijaan kenellekään. Painoa ei ole kuitenkaan tullut yhtään vielä lisää, joten sen suhteen olen tyytyväinen. Mulla tosin lähtöpainoa oli turhan paljon (BMI 28), joten eipä sitä lisäpainoa kovin paljon toivoisikaan.

Parin viikon päästä olisi vuorossa äitiyspolin käynti ja rakenneultra. Kuumeisesti jo odotan niitä, että pääsee katsastamaan kaverin vointia. Toivottavasti siellä on kaikki kunnossa.

Röllitär rv 18+3
 
Täälläkään ei vielä tunneta liikkeitä.. Ei malttaisi odottaa niitä ensimmäisiä "kalan pyrstön sipaisuja" niinkuin neuvolan oppaassa kuvailtiin. :)

Rakenneultra parin viikon päästä ja toivon saavani tietää silloin kumpi on tulossa! Kun en sitäkään tietoa malta odottaa.. Onko täällä muita malttamattomia jotka haluavat tietää sukupuolen jo nyt?
 
Tervehdys täältäkin pitkästä aikaa...mahan kasvua täälläkin odotetaan,siis sitä nättiä vauvamahaa,ei tätä ylämahan ja alamahan erillään oloa enää jaksais :LOL: mut toivossa on hyvä elää,että nekin joskus yhdistyis.
Madel:liitoskivut kyllä tunnistaa sitten kun ne alkaa,sulla on tavallaan tulessa tuo häpyluun alue ja oikeestaan koko alakerta(luut).kävely on etenkin iltaisin uskomattoman vaikeaa kun on niin kipeä.toivottavasti et joudu kokemaan niitä,onneksi osa raskauksista menne ilman liitoskipuja,joillakin on vaan jossakin raskaudessa ja sit toisella kertaa raskaus on kivuton,mä nähtävästi saan nyt molemmissa raskauksissa nauttia(?) näistä kivuista...mulla on kans ollut nuita mainitsemisiasi kipuja,mut ne kesti n.viikon ja loppui sitten.olen alkanut jo ajatella,että kaikki oudotkin kivut kuuluu raskauteen:)
Hih,ootteko tunteneet niitä kipuja kyljissä,kun maha kasvaa.oikein tuntee aina aika ajoin kun paikat(maha)venyy...
Huomenna paukkuu viikot,ja to on neuvola.otan 6v esikoiseni mukaan kuuntelemaan sydämmen lyöntejä.ja aah,saan tuomion painostani...BMI kun on muutenkin korkea niin sitten tämä syöminen...en uskalla käydä ees puntarilla,mut onneksi se mun neuvolantäti on niin ihana ettei se tuomitse...onneksi se ääretön nälän tunne on nyt helpottanut,se oli karmeaa,kun se nälkä tuli aina niin voimalla ja yks kaks...Rakenneultra on 3vkon päästä,saapa nähä vilahtaako siellä mitään...en kyllä aijo kysyä ,mutta aijon ehkä tarkemmin tutkailla kuvaruutua...Sepoksi sitä kutsutaan,koska laskettuaika on 10.6 eli sepon päivänä =)
Mutta näin täällä ja palailemisiin:Ryhis 17+6
 
Moiiiii pitkästä aikaa! :)

Onnittelut kk76! Ootpa aikaisin tuntenu liikkeet, ylettääköhän kaksoset paremmin "potkimaan seiniin" kun on tiiviimpi tunnelma :)

On tosiaan ollu jouluressit sun muut tässä vähän turhan etualalla. Kiitos kysymästä, mummot olivat onnessaan kun saivat uutisen. Nyt sukulaiset kilpaa haluaa kertoa omia muistojaan ja lupailevat vauvantarvikeapua. Vähän pelkäsin että kyseleevätkö häiden perään ja että onko vahinkolapsi (kun vielä opiskelen), siihen olisi ollut hiukan kiusallista tällä taustalla vastata :LOL:

Ultrassa paljastui 1 kpl terveitä, liikkuvaisia lapsia :heart: Laskettu siirtyi neljä päivää juuri niinkuin olisin jo oman pitkän kiertoni tietäen osannut kertoa :headwall: Miten muilla, onko neuvola ottanut teidän hoitotaustan huomioon, ollut hienotunteinen ja tajunnut että ehkä lapsettomuustaustainen voi olla enemmän perillä terveydestään? Musta ainakin tuntuu, että se ohitettiin ja mua hukutetaan ekstraneuvoilla nuoren iän takia... Toisaalta kun täällä oli juttua siitä, että vaivoista ei sittenkään aina ole kiitollinen, niin voihan sitä välillä hyvällä omallatunnolla heittäytyä tavalliseksi odottajaksi. Meillä jos kellä on oikeus nyt valittaa aivan siitä mistä haluamme :D

Mahamakkaratuskailija liittyy kerhoon :D Alamaha on nyt 15+5 viikolla kiva pikku pallo, mutta tosiaan sais yhdistyä jo ton yläkyrsän kanssa. Nyt alkaa tuntua että mammahousut täytyy saada. Mulla on työpuvun housuissa hiusponnari jatkeena napinlävessä ja joudun pitää vetskaria auki! Vaikka angstaan koko ajan että herkuttelenko liikaa tai liikunko liian vähän niin mulla on ainakin paino laskenut 1,5-2 kg.

Liikkeitä ja vauvamahaa edelleen odotellessa,

Ainokki ja vauva 15+5
 
Ainiin ja nuo selkäkivut! Ootteko kukaan saanu jo ihan saikkua niihin, millä viikoilla ja minkä tyyppisestä työstä? Vai auttaisiko joku tietty jumppa? Itelläni ruokakauppatyössä (paljon raskaiden nostelua ja toisaalta yksitoikkoista kassaistumista) alkanu selkä kipeytyä ja kaurapussi auttaa melko hyvin ainakin hetkellisesti. Mietin vaan että miten ovat teillä rajan vetäneet että mitä työtä ei saa enää millä viikoilla/vaivoilla tehdä. (Info noissa neuvolaoppaissa on ristiriitaista ja ite pääsen vasta nyt pe 9. päivä kysymään.)
 
Ainokki kyseli hoitotaustan huomioimista neuvolassa. Meillä sitä ei ainakaan ole mitenkään otettu huomioon. Viime käynnillä sain jopa aika kylmää kyytiä tuntemusteni vuoksi. Totesin terkalle, että en osaa vielä uskoa, että lapsi todella olisi viimein meille tulossa. Hän kritisoi kovasti tuntemustani ja totesi, että kyllä tässä vaiheessa pitäisi olla lapsen tuloon jo valmis. Tuntui kyllä tosi pahalta, ettei osannut yhtään empaattisesti suhtautua... Ihan varmasti meillä ollaan valmiita kunhan asia tulee ajankohtaiseksi. Kyllä näinä vuosina on ollut aikaa valmistautua...
Muutenkin tuntuu, että ainkaan meidän neuvolantäti ei ole oikein perillä näistä hoitokuvioista. Kaikki pyritään vaan työntämään samaan muottiin, eikä huomioida odottajien erilaisia lähtökohtia ja tilanteita.
 
Röllitär, oikeasti moni gynekologikin tuntuu olevan pihalla lapsettomuushoidoista ja protokollasta niiden etenemisessä. Kokemus on opettanut että mielellään kannattaa rautalangasta vääntää. Ja joku lapsettomuusgynekin sanoi, että lapsettomat on parhaita asiantuntijoita lapsettomuudessa koska etsivät paljon tietoa ja imuroivat kaikki tiedonmurut tilanteestaan.

Mehän ollaan varmasti monet huomattu, miten ihmiset ei vaan tajua jos ei omakohtaista kokemusta löydy. En sinuna välittäisi neuvolantädin höpinöistä. Ehkä sille mokomalle voisi vihjaista vaikka seuraavista tutkimustuloksista:

Viimeisessä Simpukka-lehdessä kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan lapsettomuuden kokemus tuottaa hyvää vanhemmuutta. Siinä oli 2 testiryhmää tyylin A.normaalit ja B.lapsettomuustaustaiset odottajat. Totesivat, että B-ryhmän oli A-ryhmää vaikeampi muodostaa varhain kuvaa vauvasta, mutta jaksoivat sitten paremmin vauvan kanssa, sekä isät että äidit. En nyt muista sen tarkemmin mutta voin kaivella lehden jos jotakuta kiinnostaa enempi.
 
Voi ,voi...sairaslomalle määräsivät loppukuuksi.syynä kohdunkaulan pehmentyminen.Raskausviikkoja 19+2.kotona oloa tiedossa,yli 3kg painosta ei saa nostella,lepoa,lepoa,lepoa...alkoi töissä toissapäivänä supistella ja eilen myös,kävin sit ultrassa tänään niin lääkäri sanoi ettei ole vielä hälyyttävä tilanne,että juuri oikeaan aikaan tulin näytille...näytteitä otettiin ja niistä ootellaan tuloksia ens viikolla.ukkoni koetti lohdutella että eihän se eka raskausaikakaan ollut helppo ,joten mitä voin toisesta odottaa(ekasta jäin saikulle rv16)...mut ei auta ei,pitkäksi tulee aika... rakenne ultra sit kahden viikon päästä ja sitten katsotaan tilanne...
 
Ryhis: Toivottavasti lepo auttaa ja tilanne rauhoittuu eikä tarvitse sairaalaan asti joutua lepäämään

(.) Nimittäin samaa toivon myös täällä päässä... Lääkäri määräsi 2 viikon sairaslomalle ennenaikaisten supistelujen takia ja labrakokeisiin bakteeritulehdus epäilyn takia. Kivuttomia harjoitussupistuksia tullut pahimmillaan 7 kpl/tunti. Onneksi kohdunkaula ei ole pehmentynyt ja kaikki on muuten ok, lukuunottamatta noita jatkuvia supistuksia (jotka ovat tosi epämiellyttäviä ja niitä tulee jopa yöllä lepotilassa). Erittäin rauhallinen kävely (esim. ruokakaupassa laahustaminenkin) tai tuolista nouseminen laukaisee supistukset. Nyt olen kotona pyrkinyt oikeasti lepäämään ja välttelemään kaikkea raskasta ja silti niitä tulee, mutta rauhallisemmassa tahdissa eli n. 15 - 20 kpl /vrk. Toivottavasti rauhoittuisivat lisää, en kyllä jaksaisi loppu odotusaikaa viettää kotona neljän seinän sisällä. Töihinkin oisi kiva palata.

Onko muilla ollut näitä harjoitussupistuksia?

Miten Kamilla vointi? Selvisikö mikä rokko on kyseessä?
 
Heippa pitkästä aikaa!

Kiitos melia kysymästä, täällä voidaan jo paremmin =) Perjantaina tuli tulokset vesirokosta. Mulla ei oo vasta-aineita (suojaa) sille ja 8.1 otetun verikokeen mukaan tauti ei ollut silloin päällä. Siitä huolimatta neuvolan täti passitti mut perjantaina äitipolille jossa otettiin uus verikoe siltä varalta että aiemman verikokeen aikana virustasot ei olis vaan noussut tarpeeksi ylös. Eli vielä kertaalleen varmistetaan ettei ollu vesirokkoa. Polin lääkäri määräsi Zovirax-kuurin tabletteina viikon ajaksi kaiken varalta, siitä ei kuulemma voi olla kuin hyötyä. Eli vielä viikko odotetaan vesirokko-vastauksia. Jos selviää ettei ollut vesirokkoa niin sit diagnoosi on lekurin mukaan enterorokko. Näpyt alkaa onneksi olla hyvässä mallissa.
Liikkeitä oon tuntenut vajaan viikon verran, sellaisia jänniä muljahduksia ja tönäisyjä masusta :heart:

Tosi kurjaa melia noi supparit :hug: Ärsyttävän rajoittavaa varmasti kun ei tiedä koska niitä tulee. Mulla ei oo vielä supistellut, saapi nähdä koska niitä alkaa tuleen. Mitkäs viikot sulla onkaan nyt menossa? Mulla tänään 21+0.

Ryhiksellä ja Ainokilla sama ongelma kuin mullakin, eli ylä- ja alamakkarat ei oo vieläkään yhdistyneet :kieh: :D Mulla vielä menee samat housut jalkaan mut varsinkin iltaisin on ruvennu kiristämään. Kävin kattelees äitiysfarkkuja, mut isoin koko oli NYT sopiva, toi perä kun on valmiiksi kuin ladonovi :/ Eipä siis kannattanut ostaa. Tilasin H&M:ltä äitiyshousuja kokeiltavaksi, saa nähdä meneekö niistä mitkään päälle..

Ryhikselle kovasti jaksuja saikulle, toivottavasti supparit rauhoittuis sullakin :hug:
 
Kamillalle vastauksena la 1.6. ja tänään rv 21+0, eli suht samoissa päivissä mennään :) Toivottavasti H&M:ltä löytyy sopivat mammahousut.

Eipä sitä täältäkään suunnasta mitään kevyttä keijua löydy (viimeinen neuvola 89,5 kg). Neuvolakortti on tosin ihanaa luettavaa tällä hetkellä. Sen mukaan raskausaikana on tullut painoa 600 g :LOL: Mut kun meillä hoidoissa käyneillä kun on varhaisultra ensin ja vasta sen jälkeen saa mennä neuvolaan, niin painon nousua puuttuu 4,5 kg ennen ekaa neuvolaa. Oon varmaan ainoa laatuani, joka onnistui lihomaan pahoinvoinnin aikana! TUC-keksejä kului jopa yöllä, kun ne olivat ainoa tapa saada unta uudestaan pahoinvoinnin keskellä. Ruokaakin meni suusta alas 2 tunnin välein ekoina raskausviikkoina. No, onneksi pahoinvointi on ohi ja ruokaa mahtuu masuun (omituista kyllä) vähemmin kuin koskaan ennen. Kolmet äippähousut on tullut ostettua, ekat HenkkaMaukka housut on jo puhki... Kokeilin eilen vanhoja vaatteita, niin ei kyllä mitkään entiset pöksyt mene jalkaan. Toivottavasti 100 kg ei mene rikki raskausaikana, kun on muutenkin niin pahuksen hankalaa saada tuota painoa pois, puhumattakaan ylimääräisistä raskauskiloista. Ikuisena laihduttajana en onneksi kärsi raskausarvista. Oon lihonut 8-12 kg/v ja laihtunut 8-20 kg/v viimeiset 12 vuotta, joten iho on tottunut venymään (jotain hyötyä kai jatkuvasta jojotuksesta).

Mutta sitä kaunista raskauspalloa edelleen odottelee

Melia & Nuppu 21+0

 

Yhteistyössä