Sydänäänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koska kuuluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koska kuuluu

Vieras
Olin neuvolassa tänään. Viikkoja n. 10 plus 6 tai 11 plus 2, riippuu kuka laskee. Sydänääniä ei saatu neuvolan laitteella kuulumaan ja nyt olen aivan paniikissa. Milloin teillä on sydänäänet kuuluneet? Auttakaa?

Ilmeisesti riippuu laitteista. Mulle tehtiin tänään ultar sisäkautta yksityisellä ja sydänvärinä näkyi. Oman mielenrauhan vuoksi voisit myös ajatella yksityistä. Kyllä siitä ilosta haluaa maksaa - trust me! :)

Älä panikoi, tuossa vaiheessa ei vielä välttämättä kuulu. Jos sulla on taaksepäin kallistunut kohtu tai paljon rasvaa välissä niin saattaa kuulua vielä myöhemmin. Itselläni kuului 11+2 (omien laskujen mukaan 11+6). Oliko kohtu kuitenkin kasvanut? Oon kuullut myös et terkkari sais usein paremmin kuulumaan ku lääkäri, joka ei välttämättä oo kuunnellu noita niin paljon.

Jos kamalasti stressaat ni sit vaan uudestaan neuvolaan vaatimaan että kuuntelis uusiks ;)

Ultrassa sydämensyke näkyy tosiaan 6. viikolta, mutta huom. se tarkoittaa yleensä täysiä viikkoja eli 6+x. Ja ne on SIT todellisia viikkoja, ei kuukautisista laskettuja ARVAUSviikkoja.

Ja tässäkin ketjussa on taas sekoitettu ultrat ja ultrat, varsinainen kuvaa tuottava ultra siis normaalisti näyttää tuon sykkeen rv 6+; joillakin hienommilla laitteilla saadaan myös ääni kuulumaan.

Neuvolassa taas USEIMMITEN on vain Doppler-laite, joka ei tuota kuvaa, vaan rekisteröi ainoastaan sydänäänet. Sillä ne saadaan kuulumaan rv 8 - rv 16+, ihan riippuen mammasta ja laitteesta. Mm. kohdun asento ja istukan paikka, sekä mammam rasvakudos voivat vaikuttaa siihen, että äänet kuullaan vasta myöhemmin.

Ihan tavanomaista siis on, että vasta rv 14-16+ kuuluu.

Ensiksikin, KIITOS kaikille vastanneille!
Tosiaan sillä neuvolan dobblerilla kuunneltiin. Olen nähnyt ja kuullut sydämen sykkeen jo ultrassa, mutta tämä tosiaan pelästytti. ensi viikolla on np-ultra, että ehkä jaksan odotella siihen saakka. Olen stressaajatyyppiä ja tosiaan ultran jälkeen jo vähän rauhallisempi, mutta nyt taas tämä! Onko ketään jolla ei olisi kuulunut vielä näillä viikoilla, mutta kaikki ollut ok? Mielenrauha meni!

itsellä ei kuulunut dopplerilla vielä viikolla 12:kaan.. hätäännyin itse asiaa myös niin otettiin siinä paikassa ultra ja syy selvisi. siellä oli nii touhukas sikiö,ettei saatu ääniä vaikka kuinka kauan yritettiin. hoitaja sanoi,että vauvan pitäisi olla kohdussa selkäranka äidin vatsanahkaa vasten jolloin hyvät äänet saadaan ja omalla vauvalla tuntui olevan jumppahetki juuri siihen aikaan =0) joten kaikki on mahdollista! tsemppiä!!

Itse olen nimenomaan sellainen tyyppi, jolla ei kuulunut sydänäänet rv 14, ja paniikissa painelin ultraan, varsinkin kun neuvolan täti ei osannut asioita pahemmin selitellä. Siksi minulla onkin nyt vähän tällainen saarnajan asenne tähän hommaan, kun tiedän miten pahalta silloin tuntui.
Täällä porskutetaan jo rv 32+, eli................ =)

Kiitos lohduttavista ja tukevista sanoistasi ""ja taas sekoitetaan.."" Ihana kuulla että sinulla on kaikki hyvin ja onnea sinulle loppuraskauteen. Eikö tuntunutkin kamalalta kun ne äänet ei kuuluneetkaan! Sanottiinko sinulle muuten loppujen lopuksi mitään syytä, miksi ne eivät kuuluneet vielä viikolla 14?

Meillä np-ultran tehnyt kätilö sanoi, että neuvolassa kuunnellaan sydänääniä ihan ""luvattoman"" aikaisin. Niillä laitteilla on tosi epävarmaa toi sydänäänten kuuluminen alkuraskaudessa. Kuuntelemalla liian aikaisin saadaan vaan äidit huolestumaan turhaan. Eli älä suotta hermoile, vaan odota rauhassa ultraan..

No kun kaikissa paikoissa luki että rv 12 viimeistään, niin kyllä mä aika shokissa neuvolasta ulos kävelin, ja soitin itku kurkussa suoraan mehiläiseen ja sain ajan puolen tunnin päähän.

Ja siellä tosi mukava gyne sitten kertoili minulle nuo kaikki tuossa alussa luettelemani seikat, mitkä kuulumiseen vaikuttaa (mamma ja laitteet; laitteetkin kun voi olla neuvolassa ajalta dinosaurukset).

Se mikä siis oli kurjaa, oli se, että kyllähän tämä tieto terkkarillakin pitäisi olla, mutta kun ei se niitä osannut ladella, niin kyllä sitä itsensä lyödyksi tunsi, varsinkin kun takana km, ja ikäkin alkaa olla vähän ylärajoilla.

No, minulla varmaankin syynä oli tuo vatsapehmusteen määrä.......... =). Mutta kun sitten tosiaan olen tätä teemaa seurannut, niin kyllä se istukan paikka ja kohdun asentokin ovat tosi yleisiä syitä, samoin sitten vauvan asento kohdussa.

Usein vielä muuten neuvolalääkärit on erityisen huonoja äänet löytämään, kun tekevät hommaa terkkareita harvemmin, ja ovat niin kiireisiä.

On tämä niin herkkää aikaa aina välillä; kaikkea hyvää sinulle AP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meillä neuvolassa painotettiin alusta asti, että sydänääniä ei edes yritetä kuunnella ennen ensimmäistä lääkärikäyntiä, koska äänet eivät tosiaankaan kaikilla kuulu kovin aikaisin ja tämä aiheuttaa sitten turhaa stressiä. Minulla oli lääkäri rv 11+2 jolloin sydänäänet kyllä saatiin kuulumaan, mutta vasta n. 5 (pitkän) minuutin etsiskelyn jälkeen.

Siinäkin tilanteessa ennen kun sydänääniä ruvettiin dopplerilla etsimään, minulle sanottiin että sydänäänet eivät vielä välttämättä kuulu, ei kannata huolestua jos eivät kuulu jne.

Mielestäni neuvolassa pitäisi välttää kuuntelemista turhan aikaisin tai sitten ainkin osata selittää kunnolla että kaikilla eivät kuulu samassa raskauden vaiheessa.

Yhteistyössä