sydänäänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nappis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nappis

Vieras
Milloin teillä on sydänäänet kuuluneet neuvolassa mahan päältä? Mulla viikkoja 11 tasan ja ääniä ei saatu kuulumaan. Aiemmissa raskauksissa sydänäänet ovat kuuluneet samaisella laitteella viikolla 10. Keskenmeno minulla oli 11/04 ja nyt rupes pelottaa ihan hirveästi. Oireet ovat lientyneet ja muutenki vaisto sanoo että kaikki ei ole hyvin. Koko alkuraskaus on tuntunut siltä että kaikki ei mene hyvin loppuun asti. Maanantaina menen ultraan ja sitten näkee onko siellä elämää laisinkaan,mutta piinaavaa on.

Minulla saatiin vauvan sydänäänet kuulumaan neuvolassa vasta viikolla 13+. Viikolla 9+ yritettiin, mutta ei kuulunut. Ensimmäisessä raskaudessa sydänäänet saatiin kuuluviin viikolla 12. Äänien kuuluminen kuuluu terkkarin mukaan paljolti siitä missä asennossa vauva on, onko kohtu taaksepäin kallellaan jne.

Minulla on myös aina välillä pelko että jotain sattuu. Kuulemma ihan normaalia ""tässä tilassa"".

minulla ei edes aiemmin yritetty kuunnella kun ultrassa näkyi syke. Muistaakseni kerran koetettiin vkolla 8, mutta ei vielä silloin saatu selvää. Ekan kerran kuulin äänet vasta vkolla 15. Ja tunne oli sanoinkuvaamaton!!

Mulla viikolla 12 saatiin sydänäänet vain ihan hetkeksi kuuluville. Sitten pieni taas karkasi jonnekin kuulumattomiin :) Kuulumiseen pikkuviikoilla vaikuttaa todella paljon esim istukan sijainti. Jos istukka on edessä, niin se heikentää sydänäänien kuulumista todella paljon!!!

Ja vauvan sijainti vaikuttaa myös, sillä noilla viikoilla se pikkuinen voi siellä vipeltää vielä ihan vapaasti sinne sun tänne. Minulla on joka kerta (myös viikolla 21+) jouduttu etsimään kaveria aika pitkään, ennen kuin syke on löytynyt, kun kaveri on ylen vilkas liikkumaan :) Aina kuuluu ensin vaan tumpsahduksia, kun kaveri tekee voltteja ja sukelluksia.

Mulla saatiin kuulumaan viikolla 9 mutta viikolla 13 ääniä ei sitten kuulunukkaan. Onneksi oli ultra käytettävissä ja hyvin se siellä pumputti:)
Säikäytti kyllä ihan hirveesti!!!

Oletko ap käynyt alkuraskauden ultrassa? Jos et, niin onhan sekin mahdollista että istukka on kohdun etuseinämässä, silloin sydänäänet kuuluvat tavallista myöhemmin. Itselläni istukka takaseinämässä ja silti meni rv 12 saakka ennenkuin sydänäänet kuuluivat dopplerilla. Tämä toinen lapsi ja ekasta kuuluivat jo rv 9+2. Eroja siis voi olla ja noilla viikoilla oireetkin yleensä vähenevät. Peukkuja vaan että kaikki kunnossa!

Kiitoksia kaikille jotka vastasitte, en ole käynyt vielä ultrassa ja nyt sitten maanantaina olen menossa eka kerran. Mieltä kyllä huojensi se että niin monella on sydänäänet kuulunut paljon myöhemmin. Jospa tämä tästä vielä iloksi muuttuu.

Mulla ei äänet kuuluneet vielä 11+6 (ultratarkistuksessa kaikki ok) ja viimeksi kun kuunneltiin 16+5 niin terkkari etsi varmaan yli 5min ääniä ennen kun löytyi.

Älä turhaan siis huolestu. Onneksi menet ultraan pian, siellä varmistuu. Muakin kyllä pelotti kauheesti, kun ei vielä noin pitkällä äänet kuuluneet, vaikka istukkakin on takaseinässä.

Kun se voi olla kiinni niin monista tekijöistä (istukan paikka, vauvan paikka, kohdun asento, omat pehmusteet, jne jne).. onnea ultraan!

Yhteistyössä