**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Suututti, kun toisessa ketjussa laitoin kyselyä rattaiden mukaan otosta matkalle niin YLLÄTTÄEN kaks plussassa aletaan vittuilemaan siitä, että kun puhuin miehen lapsista. Ei viitsitty edes yrittää ymmärtää sitä, että mitä hain takaa. No enpä ole kyllä yhtään ihmeissäni.

MEIDÄN TYTÖLLÄ ON KEUHKOPUTKENTULEHDUS - Eikös Roona kirjottanut, että heilläkin oli se? On niin pitkittynyt, että saatiin Ventolinea ja 3 vrk antibioottikuuri. Hitto et on huono äiti olo!

Yonnazzz, ainahan tuolla Mitä nyt -puolella haastetaan riitaa ja provosoidaan, oli aihe sitten ihan mikä tahansa. Älä suotta pahoita mieltäs. Pikaista paranemista tytölle!

May85, tosi hämmentävä tuo neuvolatädin kommentti lusikasta. :D Ihan niinku se yks kuukausi olis siinä ratkaiseva ja sen jälkeen toivo siitä, että vauva/lapsi/ihminen oppis koskaan käyttämään ruokailuvälineitä olis hukkaan heitetty! Voi hyvää päivää.. Mä just tein tänne aiheen lapsentahtisesta sormiruokailusta, jossa kiinteisiin siirryttäessä koko lusikkaa ei edes käytetä ennen kuin vauva itse oppii laittamaan sillä ruokaa suuhuunsa. Ruokailu siis tapahtuu tarjoamalla vauvalle sormiruokaa, johon hän pikkuhiljaa tutustuu ja vähitellen siitä tulee oikeaa syömistä. Tuon toteuttamista varten tietyt kehitykselliset vaiheet pitää olla saavutettuina, joten sen aloittaminen ajoittuu tuohon puolen vuoden ikään.

Tuosta maidon riittävyydestä vielä May. Voit hyvin vaihtaa rintaa silloin kun huomaat vauvan kulauttelujen loppuneen yhdellä rinnalla. Toisessa rinnassa heruminen käynnistyy nopeammin uudelleen ja vaavi saa lisää maitoa. Jos vauvalla on edelleen nälkä, voit siirtää hänet taas toiselle rinnalle ja vaihdella puolta niin kauan, että vauva on tyytyväinen. Tuo ja ylipäänsä tiheä imettäminen on tosi tehokas tapa lisätä maidontuotantoa, jos tuntuu siltä, ettei se tällä hetkellä vastaa vauvan tarvetta. Kannattaa vaan muistaa ja luottaa siihen, että se maidoneritys ei noin vaan voi loppua enää tässä vaiheessa (jos ei mitään suuria elintapojen muutoksia ole tehnyt!) ja maitoa tulee just sen verran kuin vauva tilaa. Kyllä mullakin on monesti ollut usko koetuksella, kun herumisessa on tosiaan välillä mennyt tosi kauan ja on ollut päiviä, kun tissit on tuntuneet aivan tyhjiltä aamusta iltaan. Mutta kyllä sitä maitoa on aina vaan herunut ja vauva tilailee lisää maitoa sitten, kun antaa vaan imeä vauvantahtisesti ja huolehtii omasta itsestään. :) Oon muuten havainnut omalla kohdalla herumista hidastavan huomattavasti sen, etten oo juonut riittävästi päivän aikana. Tsemppiä sinne!

Moro!

Näin se aika vaan menee... Äsken meidän pikku-ukko ei liikkunut eikä muutenkaan touhunnut mitään, olla möllötti vaan. Nyt sitten, kun ikää tuli 4kk niin mennään niin ettei äiti meinaa perässä pysyä. Ei, Arttu ei vielä ryömi mutta oppi viime viikonloppuna (vihdoinkin) kääntymään selältä masulleen ja pyörimään masullaan oman napansa ympäri. Tekee samoin myös selällään ollessaan jos vielä niin päin viihtyy. Nopeasti on motorinen kehitys mennyt pojalla eteen päin, toivottavasti ei ihan vielä lähde ryömimään, silloin äidin hermot on koetuksella... :D

Olkkis ja Arttu 4kk

Heopparallaa!
En ole taas aikoihin saanut kirjoitetuksi.....
Emma on nyt siis 4kk ja alkoi mennä mahalleen molempian kylkien kautta pari viikkoa sitten. Voi sitä ähinän määrää!!!!!!!!! Eilen oli neuvola ja tyttö on vieläkin alle 6 kiloinen. Hälle ei saa menemään korviketta kuin 100ml kerrallaan ja ihan enintään 110ml. Velliä olen sit antanu myös ja sitä saan menemään sentään jopa 130ml kun siinä vellitutissa on isompi aukko ja muutenki paksumpaa on varmasti helpompi niellä. Perunaa porkkanaa ja kukkakaalia on maisteltu ja omenaa sekä päärynää. Mut hedelmäsoseet ei oikein maistu!! Onneksi pituutta oli sentään tullut ja on nyt reilu 63cm. Emma säännöstelee syömisensä niin hyvin että ekstra.annoksia ei pysty tuputtaan.....mut ei auta kuin yrittää. Terhakka neiti se on ja sylissä ei pysy hetkeäkää paikoillaan saati sitten maassa ollessa. Imetän vielä silloin tällöin, tuossa uuden vuoden aikaan jätin iltaimetykset pois ja nyt sitten annan tissiä kun tunnen että on nousemassa. Mut pitää mennä, yritän palstailla enemmän =)

Naksos

Heips. Nopeesti vaan piti kommentoida, että joo; keuhkoputkentulehdus oli.. Ja lääkäri viel sit sano, et turha laittaa antibiootteja kun varmasti viruksen aiheuttama... ei otettu mitään kokeita kylläkään. Ihan kamalaa se oli öisin, ihan itteä itketti kun toisella oli niin paha olla...! Mut nyt on kyl hyvin parantunu... enää vaan sellanen limanen rohina keuhkoissa, mikä lähtis yskäisemällä pois.. mut tää ei vaan osaa oikein yskiä! Toivottavasti teillä paranee nopeesti... inhottava kun pienet on niin kipeenä ku ei ne ite sitä ees tajuu :(

Laskin mitä ruokaa ja paljonko eilen meni Vilillä;

-Lautasellinen peruna-kesäkurpitsa-parsakaali-kukkakaali-sosetta, n.2dl
-Puoli purkkia ruusunmarja-omenasosetta
-Puolikas banaani
-200ml velliä,
-900ml korviketta!

Siis toi on mieletön määrä siihen verrattuna mitä syöny esim pari viikkoo sit... :eek:
Joo, taitaa jätkällä taas venyä sentit!??

Nyt bataatti-kukkakaalin (lemppari) lämmitykseen ja sit lähdetäänkin päivällä "vauvabileisiin", Helinä83&Venla odottelee muutamaa täystuhoa kylään ;)

Roona&Vili

Heippa kaikille sydäntenmurskaajille pitkästä aikaa =) En olekkaan kerinny kirjoittaa tänne sit Joona-pojan syntymän jälkeen ja siitäkin on jo 4kk, niin se aika vierii..hih..Ei paljon päivisin pysty koneella olemaan kun poika ei ole nukkunut kunnon päikkäreitä, vetelee sellaisia puolen tunnin pätkiä vaan..ulkona uni maistuu sit onneks vähän paremmin..
Tänään poitsu kääntyi ensimmäisen kerran selälta vatsalleen, toisin päin sen homman on osannu joulusta lähtien...Ja mitat neuvolassa olivat 7055g ja 67cm lääkärin mielestä liian hoikka, mut terveydenhoitajan mielest just sopiva =) Ota niistä sit selvää..Joulust asti olen soseita yrittän antaa, mut vast toissapäivän tuli läpimurto ja söi tuttipullosta 50ml peruna-porkkanavelliä ja nyt olen nostan määrän 2dl per päivä...Jostain luin et ei sais antaa vellejä tuttipullosta ku haittaa sit imettämistä, mut en mä ainakaan ole mitään huomannu :p Nyt mul onkin hurja urakka lukea teidän kuulumisia, on jäänny niin monet sivut lukematta..Niin ja meil alkaa vauvauinti ens perjantaina..jännää :D

Moikka,

Täällä on oltu nyt 4kk neuvolassa ja kaikki hyvin. Heijasteet hävinneet kokonaan. Pianoa oli kertynyt 7635 g ja pituutta 63,4. En tiedä miten tarkkoja nuo on kun pituss on heittänyt nyt muutaman kerran.

Vauvauinti takana ja oli aivan ihanaa. Tyttö tykkäs tosi paljon. Ihaninta tässä on se, että perheellä on yhteinen harrastus. Turvakaukaloa ja kosteuslakanaa ei tarvittu. Niitä tarvii vaan jos on yksin. Todettiin et paras tapa on et isi menee ensi suihkuun ja äiti sillä välin riisuu ja valmistelee vauvan. Sitten isi ottaa lapsen ja menee tämän kanssa suihkuun ja niin pääseen äitikin. Lopuksi isi taas valmistelee vauvan äiti käy pesulla ja sitten isi pesulle niin äiti voi isiä odottaessaan syötellä vauvaa, kun mekin mennään tolla rintamaidolla.

Täytyy nyt katsoa et jos noita jumppia olis vielä ku olis kiva mennä hiukan liikkumaan vauvan kanssa. Tulis viikkoon erilainen rytmi. Pitäis kyl löytää aikaa ton päättötyön tekemiseen :whistle: No pikku hiljaa jos vaik viikonloppuisin värkäis sitä.

Roona tuo akvaario juttu oli niin kiva juttu et ehdotin heti miehelle et jos mentäis vloppuna Sea lifeen.

Nyt kysymys täysimettäjille: MIten usein imetätte? Mä imetän 2 tunnin välein ja sanoivat neuvolas et voisin pidentää väliä ku tyttö kasvaa noin hyvin. Olis kiva kuulla teidän mielipiteitä aiheesta.

Oletteko huomanneet et teidän vauvat laittais jalkoja ristiin? Meillä Alexandra laittaa jatkuvasti jalkoja ristiin. Kysyin noista molemmista ja lääkäri sano et on normaalia.

Meillä on ollut tollasta limasuutta kurkussa nyt pian viikkoa mut kuumetta ei ole noussut siihenkin vaan totes et ok.

Jooseppi & Alexandra 4kk 9 pvää

Roona, meillä se sano, että kun tota on kestänyt jo 6 vkoa ja ei tule muutosta niin mietti HIRVEÄN PITKÄÄN, että antaako antibiootin vai ei! Kirjotti sit kuitenkin 3 pvän kuurin ja eilen otettiin eka satsi 1½ ml ja tyttö on IHAN KUIN ERI TYTTÖ! Ventolineä kans kirjotti, otettiin se varmuuden uoks kuitenkin, mutta en antanut kuin yhen kerran eilen ja en kyl aio antaakaan jos toi noin hyvin on parantunut!

Meil olis alkanut tänään musiikkiliikunta, mut ei päästä kun tol toi tauti ja mä oon flunssassa. Nautiskelen inkivääri-sitruuna-rooibos teetä. Eli inkivääriä paloiteltuna, sitruunaa paloiteltuna, skidisti mustapippuria ja rooibos teetä. Viimeks tervehdyin tällä!

Ainiin olen aloittanut miehen kanssa terveellisemmät elämän tavat. 4 kiloa pudonnut vkossa!!!!! Varmaan nesteitä ja turvotusta suurin osa, mutta silti se kyllä kannustaa. Pakko saada vähintään 10 kiloa pois ennen tota toukokuuta, että kehtaa bikineissä keikistellä omalla altaalla JA MUUTEKIN, tulee parempi olo ja paljon ns. haluttavampi olo jos on kunnossa!

Soseista Meillä kun oli toi maidon määrä niin hirvee niin ollaan alettu syömään soseita, ja TOI SYÖ!!! Vajaa puol purkkia meni ja sitten maidon määrä väheni samalla syöttökerralla 60 ml, aikaisemmin se on ollut 200 ml!

Eli ollaan yleensä 2 ruokailulla otettu nyt sosetta. Päikkäreiden jälkeen tossa 12-13 aikoihin ja sitten 16-17 aikoihin. Joku kysyi rytmistä. Meillä on pakko olla tuo rytmi, kun tytöllä tosiaan sitä painoa on aika paljon ja söis vaikka kuinka paljon. Eli vähintään tuo 3 tuntia väliä, yleensä 4 ja jos ollaan liikenteessä niin se saattaa venyä 5-6 tuntiin! Mut hyvin on mennyt!

Yonnazzz: Miten paljon teillä on tota painoa? Ei meille sanottu mitään neuvolassa vauvan painosta, vaikka meilläkin sitä on ilmeisesti jonkin verran. Kiukutteltiinkoko teillä kovasti ku siirryit noihin 3h syöttöihin?

Jooseppi

Heips :wave:

Käytiin Sannin kanssa viimeistä kertaa tossa neuvolassa mihin nyt vielä hetki kuulutaan ennen muuttoa :( Harmittaa kun neuvola vaihtuu..
Nii no mutta asiaan. Sanni oli viime neuvolassa 4.12.09, 62cm ja 5965g ja nyt oli 66,5cm ja 7370g Neuvolassa sanoivat että on kova tyttö kasvamaan ja tosiaan tyttö on reilu 4kk.

Meillä tyttö alkanu vetää itteensä lattialla eteenpäin ja se on niin ihanaa kateltavaa ku toinen opettelee menee eteenpäin :) Äkkiä noi pikkuset kasvaa :heart:

Yö heräilyt on meillä 3-5krt/yö.. neuvolassa sanoivat vaan että 6kk vanhana pitäs olla jo vähentynyt huomattavasti, jo se niin voi kysyä niitä unikoulu ohjeita mutta vasta 6kk vanhana ei ennen.

Muuttorumba päällä ja onhan noita laatikoita saanu jo peräti 5 pakattua :p mutta onhan tässä vielä 2 viikkoa aikaa muuttoonkin.. mutta pakko alottaa ajoissa kun ei kerkee muuten kun toi pikku neiti ei oikein anna rauhassa touhuta :D
Huomaa kyllä kuinka paljon on nytkin tullu heitettyä tavaraa roskikseen, onneks. Eipähän oo niin paljoo muutettavaa ja varsinki kaikki turha jää roudaamatta uutee asuntoo :)
Eilen kyllä kävin ostamassa 2 uutta mattoa ja kenkätelineen uuteen asuntoon kun oli alessa ;)

Jos siinä ois ollu nyt hetken kuulumiset taas..

schnuller
Mua kans kiinnostais tietää kuinka paljon vaavin pitää painaa, että sanotaan sen painavan paljon?Ja pituus myös, koska painohan pitää suhteuttaa pituuteen.Meidänkin neiti painaa ikäisekseen paljon, mutta ei ole myöskään mitenkään lyhyt, eli päälle 7kg painaa ja pituutta on 65cm, ja ikää vasta vähän päälle 3kk.

Soseista:meillä se peruna ei oikein meinaa upota.Ajattelin huomenna koettaa, että sekoitan siihen porkkanaa esim. hiukan.
Meillä päivän saldo on 2lusikallista perunaa+4lusikallista banaania+n.950ml maitoa.

Kertokaa mitä mun pitäisi tehdä, kun neiti syö noin klo 18 160ml maitoa, ja haluaisin antaa sille illalla velliä ennen kun menee nukkumaan.Mutta kun iltamaito ei edes nykyisin maistu.Se syö silloin kuuden aikaan ja sitten jotain 60ml puol kymmeneltä.Sitten on taas hereillä yhden aikaan.Mitenköhän mä saisin sen syömään enemmän viimeisellä syötöllä?Pitäisikö toiseksi viimeinen syöttömäärä olla pienempi?

Jotain uutta rytmiä se kuitenkin on nyt itselleen rakentamassa, kun eilenkin jäi toiset iltatorkut pois kokonaan.

Vili kyllä syö jo hurjan määrän, mutta toisaalta ei osaa verrata kun tää meidän keijukainen on vasta vähän päälle 3kk.

Onnea Yonnazzz painon pudotuksesta!Kiitettävä saavutus viikossa.Se on kyllä yllättävää kuinka paljon sitä saa ja pitää määrällisesti syödä kun laihduttaa.Pitää vaan huomioida mitä suuhunsa laittaa.

Jooseppi:Mä en ole varma mitä tarkoitat sillä jalat ristissä olemisella.Mutta meillä ainakin kun kellii selällään niin jalat on nykyisin aina koukussa mahan päällä ja nilkat on ristikkäin välillä.Mutta ei istu sylissä ainakaan niin että jalat menis ristikkäin.Meidän neitokainen tykkää istua niin kuin äijät, jalat levällään, ja vielä mieluummin toinen jalka jotenkin oudosti vinossa taaksepäin. =)

Onkos kellään muulla vauvaa joka on käyrien mukaan liian hoikka?Tää on meinaan typeryyden huippu ku neuvolalääkäri sano ettei meidän pojalla saa olla päiväl syöttöväli ku korkeintaa kolme tuntia eli jos nukkuu ni pitää herättää syömään...Eihän sitä tarvin herättää syömään vastasyntyneenäkään ni nyt sit muka tarvis ku ollaan 4kk :/ ja imettääkin pitäis molemmist rinnoist 10min vaihtovälein...Ärsyttää koko lääkäri, onneks seuraava kerta on vast 8kk iässä :/ Ei sen puoleen Joona kyl päiväl ikinä kolmea tuntia nukkuiskaan...

Heissu Me jouduttiin herättää 3tunnin välein syömää kun päästii laitokselta kotiin mutta siihen oli kyllä syynä se että oli sokerit heitelly sairaalassa. mutta toi 4kk en oo koskaa kuullu tollasesta.. oon kyllä kuullu et pitäs venyttää syöttöväliä vähintää parintunnin mittaseks..

Heissu höpsis teiän vauva mikään liian hoikka oo! Ei kaikki vauva kasva 0-käyrällä eikä tarviikaan kasvaa. Pääasia, että kasvaa siellä omalla käyrällään, oli se sit - tai +-käyrä. Meillä on aika hoikka tyttö, mut ei kyllä suostu syömään enempää kuin mitä nyt syö. Tosi tyytyväinen on ja märkiä vaippoja riittää. On kyllä niin aktiivinenki, että varmaan kuluttaaki sitä energiaa aika paljon enemmän kuin rauhallisempi vauva. Jos yritän tarjota rintaa ennen ku neiti haluaa, niin sanomista tulee!

Jooseppi,
päivällä imetän n. parin tunnin välein ja öisin 3-8,5h välein, riippuu yöstä!

Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Yonnazzz: Miten paljon teillä on tota painoa? Ei meille sanottu mitään neuvolassa vauvan painosta, vaikka meilläkin sitä on ilmeisesti jonkin verran. Kiukutteltiinkoko teillä kovasti ku siirryit noihin 3h syöttöihin?

Jooseppi
Kun meil on ollut aika suurin osa syötöistä yli 3 tunnin väleillä. Siks en tajuakaan mitä se täti valitti, painoa oli 7,2 kg ja pituutta 62

Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
Heissu Me jouduttiin herättää 3tunnin välein syömää kun päästii laitokselta kotiin mutta siihen oli kyllä syynä se että oli sokerit heitelly sairaalassa. mutta toi 4kk en oo koskaa kuullu tollasesta.. oon kyllä kuullu et pitäs venyttää syöttöväliä vähintää parintunnin mittaseks..
Tää on 3kk! :D

Heips kaikille piiiiiitkästä aikaa ja oikein hyvää alkanutta vuotta! :flower:

Olen elellyt hiljaiseloa loppuvuoden ja sitten taas tämä alkuvuosi on ollut varsinaista lentoa ja liitoa joka suuntaan. Ennen joulua päädyimme allergialääkärin kanssa siihen, että lopetan imetyksen :ashamed: Emme löytäneet kaikkia allergian aiheuttajia, oma oloni oli dieteistä johtuen kurja, neiti kärsi ja korviketta meni kuitenkin n 700ml/vrk. Päätös otti niin koville että itkin sitä monen monituista päivää ja tunsin huono äiti -kompleksia. Suomeksi sanottuna olin aivan PASKANA :'( Järki tosin kolkutti, että näin on kaikille parasta mutta asian sulattelussa meni oma aikansa ja siksi pysyin täältäkin hetken verran poissa. Nyt siis imetys loppu :'( :'( :'( mutta neiti paljon onnellisemman oloinen ja elämä jatkuu =)

Miimimaijalle kovasti onnea, tsemppiä ja voimia koitokseen. Itse mietiskelin tuota samaa jossakin vaiheessa kun maidontulo hiipui mutta totesin ettei minusta ole siihen. Tsemppaan kyllä täältä kovasti mutta muistuttelen kuitenkin, että älä vedä itseäsi aivan piippuun imetyksen takia!!! Lapsi tarvitsee pirteää, reipasta ja onnellista äitiä, korvikkeilla kuitenkin pärjää vaikka se äidistä surulliselta tuntuukin. Sydämestäni toivon, että homma pelittää ja pääsette jatkamaan imetyspuhia mutta jos tämä syystä tai toisesta ei onnaa niin OLET OMALLE LAPSELLESI MAAILMAN PARAS ÄITI :heart: Heh, on se vaan helppo tsempata ja kannustaa muita vaikka juuri painin itse samoissa aatoksissa :D

Meillä on aloitettu soseet. E:n allergioista johtuen edetään tosi varovasti ja rauhallisesti. Viikko vedetty bataattia ja nyt muutama päivä kesäkurpitsaa. Ainakin toistaiseksi näyttäisi kummatkin passaavan lapselle eikä oireita ole ilmaantunut :) Kokeilu menee tosi vaihtelevasti, välillä ruoka uppoaa ongelmitta ja välillä taas tulee itku. Pikku hiljaa hyvää tulee vaikka äidin ja isän mieli halajaisikin jo läskisoosin antoon :LOL:

En yhtään muista mitä kaikkia asioita halusin kommentoida, niitä on kuukaudessa kertynyt niin paljon. Ai niin, meillä aloitettiin viime sunnuntaina vauvauinti. Neiti oli aivan tohkeissaan ja jaksoi polskia altaassa heti ensimmäisellä kerralla koko 30 minuuttia. Oli se vaan niin suloisen näköistä kun toinen hienossa uikkarissaan pisti parastaan :heart: Onneksi meillä on veden kestävä kamerapussi niin saatiin ihania kuvia heti ensimmäisestä kerrasta. Suosittelen! Sitten maanantaina oli muskari ja sekin tuntui ihan kivalle. Vielähän ne kaikki laulut ja lorut olivat äidille vieraita mutta pikku hiljaa hyvää tulee. Kiva kun on vähän aktiviteettaja arkeen, sekä äidille että lapselle.

Koitan nyt tulla vähän useammin kirjoittelemaan. Nyt kun olen taas ihan "oma itseni" ja päässyt pahimman "suruajan" yli :kieh:

C & E 4kk ja 2pvää

schnuller
Odottava ja onnellinen:Mä suunnittelin, että menen töihin kun vanhempainvapaa loppuu ja vuosilomat on siihen perään pidetty, eli heinäkuun puolenvälin jälkeen.Neitokaisen isä hoitaa vanhempainvapaan 2 viimeisintä viikkoa+ne kaks lisäviikkoa, sekä vuosilomansa.Hoitoon siis joutuu elokuussa.En minäkään raskisi laittaa hoitoon, mutta kun se kodinhoidontuki on niin paljon huonompi kuin vanhempainraha, ja jonkun pitää asuntolaina maksaa.

Cummastelija:No onneksi olet päässyt pahimman yli jo.Tottakai sitä oli odottanut siltä imetykseltä niin paljon ja aivan jotain muuta kun allergioiden tutkimista toistensa perään.Olen samaa mieltä, että tärkeintä lapselle on onnellinen ja jaksava, järjissään oleva äiti.Kyllä ne lapset kasvaa korvikkeellakin.Molemmat vaihtoehdot ja kumman tahansa vaihtoehdon valitseva äiti on yhtä hyvä ja arvokas!!!

Meillä on muskarit jostain syystä illalla, joten ei mennä sinne.En tiedä kuka kaupungin älypää ne illaksi on laittanu! :kieh:

Cummastelija: Mukava että olet taas mukana ja suuren suuri :hug:

Tein tänään todella hyvän löydön kirjastosta ja voi suositella tätä kirjaa myös teille kaikille sen verran mielenkiintoiselta se vaikuttaa. Kirjassa on ihan käytännönvinkkejä lähes kaikkeen.

Kirjan on kirjoittanut Anna Wahlgren ja kirjan nimi on Lapsikirja. Kannattaa tutustua!

Jooseppi & Alexandra

O&O: mä palaan töihin luultavasti, ku oon ekaks vanhempainvapaan jälkeen pitäny kaikki rästissä olevat lomat (2 kesälomaa ja talviloma).. eli se menee tonne loppukesään!! Lapsokaiset saan hoitoon omalle äidille, joten en pode hoitoonviemisestä minkäännäköisiä omantunnontuskia!!! Pakko palata töihin, ku ei sitä muuten oikeen rahaa tuu mistää... ellei lotos kävis oikee hyvä mäihä!!!

Mul on kauhee paniikki meijän Stellan päässä olevista pateista! Just viime viikolla niist selitin neuvolan lääkärille ja se tunnusteli niitä. Ne siis on imusolmukkeet. Mut nyt viikon aikana toiselta puolelta on turvonnu ihan kaameen kokoseks...ja näköseks, ei voi olla huomaatta!!! Alun alkaen olin huolissaan semmosest sormen pään kokosesta kovast kikkareest alhaalla takaraivos, mut se on kallos vaan joku poikkeama... mut mut mut...!!! Laittaa vaan niin panikoimaan tollaset, heti tulee mieleen syövät ja kaikki...!!! :'(

Jee sain eilen kuulla, et me päästään sittenki vauvamussuileen (eli muskariin)!!!! Naapuri oli puhunu meille paikan sinne... oltiin siis varasijalla, josta meijät yht'äkkii vetästiin pois, ku ängettiin semmoseen ryhmään mis on vanhempii vauvoi ja josta olin viel kaiken huipuks sanonu ettei se päivä ees sovi meille!!! Mut siis loppu hyvin, kaikki hyvin!

mama ja Stella!!!
(Ja nyt nukkumaan yrjön hajuseen makkariin... ennen unille menoa Stella meinaan päätti tyhjentää koko vatsan sisällön pisin makkaria, IHANAA!!! )

ÄH! EI ONNISTU!!!!!
Maidon sain kyllä nousemaan ja herumaan yhdessä päivässä !!! Uskomatonta! Ei sitä tietenkään paljoa aluksi tullut, mutta samalla tavalla kun ensipäivinä sairaalassa. Ja kokoajan tuli enemmän. Pumppailin ja "imutin" nänniä alipaineen avulla. Ja nänninkin sain sen muotoiseksi että siitä kyllä kelpaisi syödä, mutta ei! Kun ei vaan kelpaa. Kokeilin sitä imetysapulaitettakin.

Eilen oli vielä kova surku ja vitutus päällä, varsinkin kun sain omin avuin maidon tuotannon käyntiin. Ja olin jotenkin tosi luottavainen, että nyt tää onnistuu. Mutta minkäs teet. Siihen rintakumi ja pumppausrumbaan en aijo enään lähteä, joten jatketaan samaan tapaan korvikkeella sitten. Parempi näin, koko perheelle. Inhottavan tuntusta vaan kun tissit täynnä maitoa.

KIITOS vielä hurjasti hyvistä tsempeistänne ja kauniista sanoistanne :heart: :flower: :hug: !!!

Cummastelija varmasti tosi kova paikka ollut imetyksen lopettaminen tolla tavalla. Mistähän se kamala itsensä syyllistäminen ja huonoksi äidiksi itsensä tunteminen tulee...? :hug:

Heissu Kaapo menee tällä hetkellä muistaakseni -1 käyrällä painon suhteen. Mutta neuvolassa hoitaja ei ollut siitä moksiskaan, sanoi että Kaapo nyt vaan on vähän hoikempi poika. Ei ole mitään syytyä huolestua kun paino on kulkenut kokoajan tasaisesti sillä käyrällä. Eli siillähän siinä on merkitystä, ettei ole suuria pudotuksia. Ja aikasemmin kun kävimme lääkärissä refluksin takia, lääkäri sanoi ettei puuttuisi tilanteeseen vaikka menis -5 käyrällä!!!!

Ja eilen toisiaan neuvola, paino 7,2 kg & pituus 66,5 cm.

Voi mama! Hyviä unia teille :p

Huomenna vauvajumppaan :D !!

Miimumaija voi hitsin hitsi, harmittaa sun puolesta :headwall: Mutta tätä tää niin on, kaiken onnen ja ilon keskellä myös pettymyksiä ja surkua. Elämä on :D Koitetaan vaan jaksaa tsempata itsemme näiden pettymysten yli, ollaan sitten vahvempia ihmisinä. Varsinaista filofosointia heti aamusta :kieh:

Meillä ollaan menty painon kanssa koko ajan miinuskäyrillä. Alkuun oltiin jossakin -15, viimeksi enää jossain -5:ssä. 3 kk neuvolassa E oli 60cm ja 5.8 kg. Tänään ajattelin mennä avoneuvolaan punnitukseen kun 4 kk tuli jo täyteen ja seuraava neuvolakäynti vasta 2 vkon päästä. Haluun uteliasuuttani tietää tytön tämän hetken painon ja pituuden. Me ei olla saatu ikinä mitään noottia tuosta painosta kun se tosiaan nousee koko ajan siellä omalla käyrällään. Sekä neuvolan täti että lekuri ovat sanoneet, että lapset niin yksilöitä ja pääasian on se, että nousua on eikä pahoja droppauksia tule. Meille painoon varmasti vaikuttanut juurikin refluksi ja allergiat.

Höh, taas on yksi aihe olla surku :( Kerettiin pari päivää maistelemaan kesäkurpitsaa mutta pakko se vaan on nyt myöntää ettei ko. ruoka meidän neidille passaa. Iho kukoistaa, jatkuvaa kärttyisyyttä ja maidot nousee kurkkuun :headwall: :headwall: :headwall: Palataan siis takaisin pelkkään bataattiin, mennään sillä ainakin viikko ja neutralisoidaan tilanne, sitten pitäisi keksiä joku uusi kokeiltava ruoka. Hassua kun sitä kuvittelisi ettei kesäkurpitsassa olisi muuta kuin vettä ja vihreää väriä mutta sekin allergiselle liikaa :ashamed:

Mutta hei, kivaa olla täällä taas teidän kanssanne ja kiitos kaikille tsemppailuista :wave: Jos aina välillä ollaan teillä tietämättömillä niin älkää ihmetelkö, hakkailen vaan kotona päätä seinään mutta lupaan palata aina takaisin :LOL: Muksaa päivää kaikille!

schnuller
Kakka:Muutti muotoaan ihan tummaksi sen jälkeen kun eilen aloitettiin luumu.Nyt menee siis perunaa, banaania ja luumua.Banaania ja luumua olisi syönyt vaikka kuinka.Yritti auttaa äitiä nykimällä lusikkaa nopeammin suuhun. =)
Tänään koitan vielä perunan kaveriksi porkkanaa, ja niillä mennään sitten se viikko eteenpäin.Eilen illalla annettiin maistaa peruna-porkkanavelliä.Kylvyn jälkeen maistui 20ml velliä+140ml maitoa. :)

Älkää hyvät ihmiset niitä käyriä kytätkö!Katsokaa sitä lasta, niin näette kyllä itse näyttääkö se hyvinvoivalta!Mä en edes oo kuunnellu mitä se täti neuvolassa sanoi niistä....... :heart:

Huomenta!
Kylläpä oli luettavaa! :)
Jotenkin tuntuu, ettei ole läheskään enää niin paljon aikaa olla koneella, kun Vili nukkuu nykyään melkein vaan yhdet päikkärit... Välillä vetää aamupäivällä pienet tirsat ja iltapäivästä varsinaiset päikyt... Nyt laitoin sen nukkumaan kun oli niin känkkäränkkä, noustiin vissiin liian aikasin ylös... olis pitäny viel nukuttaa sitä aamulla kun heräs... Noh, mut nyt nukkuu känkkäränkät pois :saint:

Cummastelija: :hug: Tuntuu varmasti kurjalta, mutta eiköhän se helpota omaakin oloa sit kun näkee terveemmän ja iloisemman lapsen? :)
Miimumaija: Pääasia että yritit! Ihan hirmu isot peukut siitä! :flower:

Töihinmenosta: Ei ole töitä. Jäin työttömäks raskausaikana, mut toisaalta; tarkotus oli muutenkin jäädä hoitovapaalle pitkäks aikaa. Mä haluisin olla ihan sen 2-3v kotona Vilin kanssa... ja varmaan tietty sit pidempään jos tulee lisää lapsia. Alle 2v en haluis laittaa hoitoon. Riippuu tietty ihan miehen töistä. Nyt ollaan kuitenkin laskeskeltu, että miehen palkka riittää hyvin, ja uskalletaan lähteä sitä lainaakin hakemaan keväällä... Ja on mulla sitten lisätuloja varten pientä suunnitelmaa, mut se nyt on ihan utopistinen ajatus vielä tällä hetkellä :saint:

Syöminen. Kyllä. Eilen meni koko lautasellinen sosetta parissa minuutissa, ja Vili jäi hihkumaan lisää (äännähtää aina kun on nielaissut ja haluaa uuden lusikallisen siis :LOL: ) joten mä sitten sulatin toisen satsin bataatti-kukkakaalia... Ja. Noh. Siitäkin satsista meni yli puolet ennenkö alko tökkimään. Syötiin vielä sitten kolmannes purkillinen mustikka-vadelma-omenaa jälkkäriks. :eek: JA siitä tunnin päästä joi vielä 80ml maitoo ennenkö lähdettiin Venlan luo kylään... ja siellä veti yhteensä 200ml maitoo 2h sisällä... :eek: Kotona illalla syötiin sitten vielä loput soseesta ja hedelmää päälle. Ja maitoo. Ja ilta/yövellit... Noh, mut se soseen määrän tuplaaminen vaikutti siihen, että maitoo+velliä meniyhteensä vrk aikana 850ml... Mut siis: on tuo paljon!! Siis verrattuna siihen miten normaalisti menee. Paljonkohan sitä maitoo menis jos ei syötäs soseita? Kun se "suositus" on se 700-1000ml päivässä...
Velli päätettiin jättää nyt pikkuhiljaa pois. Ei se niitä yösyöttöjen välejä muuta mihinkään.

Ens viikolla aletaan sitten syömään kaurapuuroa... Ajattelin aluks sitä antaa vaan iltapalaks? Vai pitäsköhän totuttaa aamupalaan se?? Mut illalla olis kyl kiva aina antaa jotain täyttävämpää ennen nukkumaanmenoa...?? Eli pitäsköhän antaa sosetta illalla? Siis aamulla puuroa, lounaaks sosetta+hedelmää ja iltapalaks sosetta....? Mielipiteitä? Miten ootte ite ajatellu tehä, etenkin toi iltapala? Ootteko ajatellu koska alkaa antaan iltapalaa?

Kakka on kyllä hassu asia. Banaani+luumu saa kyl joo aika tumman kakan meilläkin. Bataattikakka haisee... Ja maissista se hassu kakka vasta tulikin! :LOL: schnuller Hyvä että teilläkin alkanut sujumaan! Bataatti on kyllä mahtava, suosittelen kokeilemaan.. ei oo niin limaista kun peruna, ja paljon paremman makuista...sitä vois syödä iteki pelkilteen!

Mites se öljyn lisäily soseisiin? Mä oon välillä laittanu n. 1tl kylmäpuristettua rypsiöljyä. Ruoka on paremman makuista ja helpompi niellä. Mut mitenköhän, viittiikö sitä antaa joka kerta??

Ah, ja nyt jos menis kuoriin bataattia ja perunaa... Ostin myös munakoison, ja myös kukkakaali ja parsakaali odottaa jääkaapissa. Tulee taas tehtyä parin viikon soseet pakkaseen... :wave:

Roona+ViliVilperi

****edit
Noista käyristä vielä... Vilillä on vetäny kokoajan siksakkia... Käsittääkseni nyt pitäs taas mennä ylöspäin. Ja noilla syömisillä varmaan ollaankin aika hyvässä nousujohteessa taas :LOL: Mä en jaksa niitä käyriä tuijotella, kuten joku mainitsikin: katsomalla omaa lasta näkee sen hyvinvoinnin!

Yhteistyössä