Jahas, mihin mun pitikään muistaa kommentoida.Oli niin paljon kaikkia asioita.
nyrkin syönnistä joku mainitsi, että nyrkki hakeutuu kovasti jo suuhun.Niin meilläkin on tapahtunut viimeisen viikon ajan.
peräpukamat/-haavaumat ovat kyllä raskausaikana tulleet jo tutuksi.Siis lähinnä haavaumat ovat vaivanneet raskausaikana kuten myös synnytyksen jälkeenkin.Rasittavia, koska joskus ei tiedä miten päin istuisi, mutta mulla onneksi AC3 apteekista on auttanut nopeasti.
hampaista:Meidän kohta 7viikkosella vaavilla tuli ensimmäinen "hammas" noin kolmen viikon ikäisenä, mutta se saattaa olla niin sanottu helmihammas, mikä saattaa lähteä pois ja tilalle tulee sitten maitohammas.Näin sanoivat neuvolasta kun sitä ihmettelivät.Tiedän myös monta jolla on ollut hammas jo syntyessä.
Unirytmi:Meillä on neiti nyt alkanut pidentää itse ruokailuvälejään.Aikasemmin oli aika säännöllisesti 2,5-3 ruokailuväli, niin nyt on jo 3,5-4tuntia.Ja nukkuu jo aika säännöllisestikin.
Päiväunia nukutaan jo tunti aamupäivällä.Iltapäivällä 3 tuntia.Ja illalla pari tuntia.Mitä muuten olette mieltä siitä, kun neuvolasta sanoivat, että alle puolivuotiasta ei saa viedä ulos, jos on kylmempi kuin -10???Taitaa tarkoittaa, että meillä istutaan tammikuu ja osa helmikuustakin mökissä.
Kasvamisesta:En lakkaa ihmettelemästä, kuinka vauhdilla vaavi kasvaa.Meidän 7viikkoselle neitille menee tällä hetkellä 60-62 vaatteet.Kaikki 50-56 vaatteet olen saanut nyt laittaa viikonloppuna pois, ja joitain jäi käyttämättäkin, kun oli niin iso syntyessään(4500g ja 54cm).Päänympäryskin oli syntyessä 35,5cm ja nyt jo 39cm, joten vauvamyssytkin sai laittaa pois, kun ei korvat mene enää peittoon.Pituutta on nyt 61cm ja painoakin varmaan sellaiset 5,5kg.Jännää katsoa kun ne ihan silmissä muuttuu ja kehittyy. :heart:
Vauvan rauhoittelusta:Meilläkin meni alussa sormi suuhun sen kanssa, että miten vauvaa saa rauhoiteltua varsinkin illalla.Mutta nyt on huomannut, että kekseliäisyys palkitaan.Meillä on koitettu laulamista, keinuttelua ja kanniskelua.Kanniskelu on edelleen pop(oikea sylivauva tuo meidän neiti), mutta ehdoton ykkönen on se, että laittaa musiikit kovalle.Radion olen laittanut päälle ja siitä sen vieressä kanniskellut, niin hiljenee kun seinään.Mutta sitten on niitä tapauksia, kuten siskoni vauva.Vuoronperään kanniskeltiin vauvaa monta iltaa monta tuntia, ja sekään ei auttanut, vaan kun maha oli kipee, niin täyttä kurkkua vaan huusi.Itse olen huomannut meidän neidin kanssa sen, että jos illalla itsellä on väsy ja/tai hermot kireällä, niin sillon kitistään ja huudetaan enemmän.Jos itsellä on levollinen olo, niin vauvakin on jotenkin levollisempi.
Matkustelusta:Onko kukaan saanut mitään ohjeita siitä kuinka kauan vauva saa istua auton turvakaukalossa kerralla?Me käytiin ensimmäinen pitkä reissu, eli vaavin piti istua kyydissä 3 tuntia yhteen menoon.Kyllä meitä jänskätti lähteä reissuun, mutta kaikki meni loistavasti, ja neiti nukkui koko matkan tullen ja mennen.Itse sai siitä varmuutta, että uskaltaa lähtä hänen kanssa kulkemaan muulloinkin.
Kuukautisista:Milloin teillä on tullut synnytyksen jälkeen ensimmäiset menkat?Mulla on kans ollut jotain ihme vuotoa muutamia päiviä.Sellaista oranssia valkovuotoa, mutta ei menkat vaan ala, eikä tuo kumma vuoto lopu.Ei ole mitään kipuja tai vastaavaa, mikä viittaisi johonkin tulehdukseen.Joten ei auta vissiin kun odotella, kun nuo hormoonit vielä jyllää. :/
Schnuller+prinsessa kohta 7vko