**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Marraskuussa

Monella muullakin tuo nyrkki tuntuu olevan kova juttu nyt,
meillä myös ja kuolaa valuu vaikka muille jakaa :heart:

Meillä oli tänään viimeinen kontrolli tytön lonkista,
ne kun synnärillä passittivat tutkimuksiin kun oli aihetta epäillä luksaatiota.
Ekassa tutkimuksessa jo sanoivat näillä näkymin kaiken olevan kunnossa ja tänään oli sitten viel kontrolli missä ultraäänel kattoivat tarkemmin..
ja terveet,tukevat jalat olivat :heart:
Mä olen mun kehittämien kauhuskenaarioitten jälkeen todella huojentunut ja onnellinen!

Meidän tytsy on oppinu ihan viikossa kiukuttelemaan,
suloinen..vastapainoa hymylle joka onkin ollut kuvioissa jo hyvän aikaa.
Aiemmin itki vain nälkää, ja se on pysynyt ennallaan mikäli se nälkä kovaksi pääsee ennen kuin se itse siihen herää.. nyt tullu kiukkuamistakin kuvioihin tylsistyttäessä, tai mikäli menee hermo johonkin; kuten tänään kun ei se peppu heilaha masulla ollessaan mitenkään vieläkään :heart: :LOL:

Mitä teidän 2-kuiset tekee/osaa?
Kääntyilyä/yritystä havaittavissa?
Tyttö on jo kauan keikkunut selällään ollessaan kyljeltä toiselle ja löytyykin pinniksessä mistä asennosta milloinkin, päätäkin pitelee jo tosi terhakkaasti ja on niin tehnyt jo kovin pitkään.
Heh jo synnäriltä asti tuo tosin on päätä pungennut sylissäkin pystyyn :heart:
Minä yritän miettiä kuumeisesti jotakin uusia virikkeitäkin meidän päiväohjelmaksi,
jotakin uutta olis kiva keksiä.
Päivän mittaan touhutaan lattialla,jumpataan,loruillaan,lauletaan, luetaan, vaunuillaan ja vaikka ja mitä..
mutta mitä muuta mielekästä mitä pieni jaksaisi?



Dada ja Nea (perjantaina jo 8 viikkoa )
 
Dada, meidän tytöllähän todettiin lonkkaluksaatio vasemmassa lonkassa ja oikeassakin löysyyttä (perätilasta johtuvaa) synnärillä ja nyt on ollut siihen Pavligin valjaat hoitona. Kahden viikon välein ollaan käyty kontrolleissa lastenkirurgilla ja ensi viikon maanantaina meillä on ultra. Jos lonkat ovat kunnossa, niin saadaan jatkaa normaalia elämää ilman valjaita eikä pitäisi tulla mitään ongelmia myöhemmin, kun ne on nyt hoidettu. Mä niin kovasti toivon, että päästäis jo eroon valjaista, että saisi kuljettaa typyä turvakaukalossa ja joskus laittaa vaikka sitteriin hetkeksi. Nyt tyttö kulkee koko ajan mun sylissä (paitsi nukkuessa), kun ei viihdy selällään/vatsallaan lattialla, kun eihän siinä pääse edes harjoittelemaan liikkumista :| Ja saisi alkaa käyttämään noita kaikkia ihania vaatteita :heart: Ja sukkahousuja mekkojen kanssa :D
 
Kristelle: Mua pelotti kauhean paljon, että nyt jouduttais joku hoitomuoto ottaa käyttöön kun pikkunen on jo oppinu niin paljon kaikenlaista touhuamista..tuntu oikein pahalta. :ashamed:
Toivottavasti teitä onnistaa ja tytön lonkat olis jo korjautuneet! :flower: :hug:
Aloitettiinko teillä heti synnärillä hoito valjailla?
 
Dada: Joo synnärillä kotiinlähtöpäivänä lastenkirurgi tuli katsomaan tytön ja sain "valita" otetaanko hoidoksi nuo valjaat vai lonkkalasta. Olen ollut kyllä tyytyvinen noihin valjaisiin, vaikka arkea hiukan hankaloittavatkin. Parempi se on heti tosiaan tuollaiset asiat hoitaa, kun ovat vielä helposti hoidettavissa. Hienoa, ettei teillä ollut tarvetta hoitoihin :D Ilkeämpää se olisi vasta kävelemään opetellessa havaita, että lonkat on liian löysät :/ Nyt maanantaina kontrollissa käydessämme mukana oli myös joku ulkomaalainen (en muista mistä, ei puhunut suomea kuitenkaan laisinkaan) mieslääkäri, joka on ollut mukana kehittelemässä tuota valjashoitoa. Hän asetti valjaat tällä kertaa ja tuli kyllä sellainen olo, että tietävät mitä tekevät :D Normihoitoaika on yleensä täällä ollut 8vko, mutta kuulemma voimme 7vko:n kohdalla saada nuo tosiaan pois, jos kaikki ok, kun nyt satuttiin saamaan ultra-aika hieman etuajassa. Joillakin paikkakunnilla käytetään vakiohoitona kuulemma 6vko. Jos vähääkään on epäilystä, ettei lonkat olisi vielä kunnossa, niin jatkamme kyllä suosiolla hoitoa vielä.
 
huomenta!
Nyt vihdoin sain aikaseks kirjoittaa :) Vitsit mikä yö takana, neiti nukku huonosti ja mä kärsin elämäni hirveimmästä hammassärystä. Kun vaan uskaltais mennä hammaslääkäriin, eilen yöllä ajattelin että aamulla meen. Mutta kuinkas kävikään, ei enää säre hammasta.. Musta tuntu että synnytyskin oli leikkiä ton hammassäryn rinnalla :eek: ...

Nyt en tietenkään muista että mitä piti kommentoida. Nyrkin syöminen meilläkin ahkerasti nyrkkiä syödään, luulen kyllä että neidillä se vaan on tutin korvike välillä.

Täällä ristiäiset vasta lähestyy ja niin se tyttelin naamaan ja ristalastaan kivasti rupesi näppylöitä tulemaan. Taitaa olla aika usein että ristiäisissä vauvoilla on kirjava naama :LOL:
Kun luulisin noitten kyllä olevan hormooninäppylöitä, vaikka jostain luin että ne useasti vaan tulee pelkästään naamaan? Mitenkäs teillä muilla onkos niitä ollut muualla? Ja neidillä on korvissa saakka niitä..

En muista olitteko jo kirjotelleet niistä rokotetutkimuksiin osallistumisesta, meillekin tuli lappu ja kyseltiin että halutaanko siihen pneumoniarokotteeseen osallistua.. En oikeen tiiä mitä ajattelee, toisaalta miksei!

Mutta ehkä minä jatkan nukkumista. neiti meni mummollensa kylään niin saa äitikin rauhassa nukkua..
 
Heissan!!

En ole aikoihin kirjoitellut tänne, jotenki tuo FB on pitäny mut kiireisenä =).
Nyt on vaan ISO huoli siitä miten tämän mun imetyksen nyt käy.....
Aloitin viikko sitten minipillereiden syömisen ja tuntu et samantien maidontulo jotenki romahti!!!!! Eihän niiden pitäisi vaikuttaa maidoneritykseen???!!!! Rinnat on ihan lörppänän tuntuiset eikä maidonnousun tunnetta tule kuin harvakseltaan ja silloin kun Emma imee, tulee muutaman kerran. Ja nyt on pitäny syöttää molemmista rinnoista kun aiemmin on riittänyt kun antaa yhdestä... Ja sit se tissi ei edes kelpaa aina, heti kun laittaa vaakatasoon, alkaa huuto... ja sellaista imen, en ime, imen jahkailua.... MITÄ TÄÄ NYT ON???? Sit Emma nukahtaa monesti tissille niin jää itelle sellainen olo että ei sillä maha täyteen tullut. Onko kenelläkään samoja kokemuksia? SYökö kukaan muu noita minipillereitä? MIetin että soittaisko neuvolaan vai pitääkö ne mua ihan hysteerikkona kun kuitenki oon suunnilleen kahden viikon välein käyttäny tyttöä siellä punnituksella. Mutta einhän sitä prkl saa hetken rauhaa jos ei jostain sitä varmuutta saa. PLIIS JOS JOLLAKIN NEUVOJA NIIN OTETAAN KAIKKI VASTAAN!!!!
Emma oli 2kk ikäisenä 4710g (kotiutumispaino 2890g) ja 56,4cm (syntymäpituus 49)että siihen saakka paino noussu ihan hienosti, mutta nyt pelottaa että saako se tarpeeksi mun maidosta että kasvaa.

Naksos ja Emma
 
Helou. Pikaiset vaan, kun Vili tuolla makkarissa vähän kätisee päikkäreillään...

Naksos: Mä oon syöny nyt kuukauden niitä minipillereitä.. Ja mullahan maidontulo lakkas kokonaan sen jälkeen kun niitä oon alkanu syömään. Tiedä sitten onko vika niissä vai missä. Mut samoihin aikoihin mulla alkoi myös "menkat"... jotka kesti yli 2 viikkoo... Tai no tiedä voiko niitä kuukautisiksi sanoo ku oli niin pientä sellasta tiputtelua vaan... Mut kuitenki sen verran, et rätti housuissa piti mennä kaks viikkoo... Kiva! Noh, huomenna mulla lääkäri, pyydän vaihtoa Melianeen, joka siis yhdistelmäpilleri... joita söin aiemmin melkein 10 vuotta. Eipä enää haittaa vaihtaa niihin kun en imetä :(

Tänään kaupungille jos vaikka vähän piristyis.



 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
Heissan!!

En ole aikoihin kirjoitellut tänne, jotenki tuo FB on pitäny mut kiireisenä =).
Nyt on vaan ISO huoli siitä miten tämän mun imetyksen nyt käy.....
Aloitin viikko sitten minipillereiden syömisen ja tuntu et samantien maidontulo jotenki romahti!!!!! Eihän niiden pitäisi vaikuttaa maidoneritykseen???!!!! Rinnat on ihan lörppänän tuntuiset eikä maidonnousun tunnetta tule kuin harvakseltaan ja silloin kun Emma imee, tulee muutaman kerran. Ja nyt on pitäny syöttää molemmista rinnoista kun aiemmin on riittänyt kun antaa yhdestä... Ja sit se tissi ei edes kelpaa aina, heti kun laittaa vaakatasoon, alkaa huuto... ja sellaista imen, en ime, imen jahkailua.... MITÄ TÄÄ NYT ON???? Sit Emma nukahtaa monesti tissille niin jää itelle sellainen olo että ei sillä maha täyteen tullut. Onko kenelläkään samoja kokemuksia? SYökö kukaan muu noita minipillereitä? MIetin että soittaisko neuvolaan vai pitääkö ne mua ihan hysteerikkona kun kuitenki oon suunnilleen kahden viikon välein käyttäny tyttöä siellä punnituksella. Mutta einhän sitä prkl saa hetken rauhaa jos ei jostain sitä varmuutta saa. PLIIS JOS JOLLAKIN NEUVOJA NIIN OTETAAN KAIKKI VASTAAN!!!!
Emma oli 2kk ikäisenä 4710g (kotiutumispaino 2890g) ja 56,4cm (syntymäpituus 49)että siihen saakka paino noussu ihan hienosti, mutta nyt pelottaa että saako se tarpeeksi mun maidosta että kasvaa.

Naksos ja Emma
Meillä kävi juuri tolleen. Tyttö yritti nukahtaa kesken syönnin ja sitten nukkui vain joku 20 min. Alettiin herättelee ja syötettiin loppuun niin nyt syö hyvin ja nukkuu pidempään. Meillä muotoutunut päivärytmikin. Niin ja alettiin antaa tissien jälkeen siis vastiketta, n. 100 ml menee.

9-11 nukkuu
syö
12-15 nukkuu
syö
16-18 ja sillä välillä nukkuu

19 jälkeen syö pari kertaa ja unille n. 23 josta nukkuu n. 4.30 asti

aamulla herää n. 7 syömään ja sitten 9 maissa



 
Ihan tähän alkuun suurkiitos kaikille tsemppaamisesta. Olette ihania kun jaksatte kannustaa ja "huolehtia" :hug: Tänään vähän parempi päivä ja auringon paistaessa mielikin heti kirkkaampi. Erica oli saanut painoa tosi hyvin ja meillä oli viiden kilon bileet :D Vihdoinkin painoa tullut kunnolla eli kyllä hän saa imettyä ruoasta tarpeelliset vaikka paljon puklaakin ja välistä tuntuu, että kaikki syöty tulee ulos. Ihanaa, onpahan yksi stressinaiheuttaja vähemmän :) . Tosin nyt neiti oireilee iholla :'( Ihan sellainen atooppisen kuiva iho joka punoittaa kauttaaltaan ja kuumottaakin välillä valtavasti. En osaa sanoa onko se jostain syömästäni, maidosta taikka Losec lääkityksestä. Pitää taas seurata ja katsella. Höh, kun yhden vaikeuden voittaa niin seuraava jo koputtelee ovella :ashamed: .

Dada meillä Erica kääntyy todella aktiivisesti masulta selälle. Ei oikein pysy masulle enää ollenkaan. Leikkimatolla löhötessä potkii ja sätkii ihan vimmatusti, varsinkin kun ollaan ilman vaippaa. Se on niin suloisen näköistä :heart: Voi tuijottaa Liberon kukkasta vaikka kuinka kauan, se on leluista ihan paras (vaikka se on äidin mielestä niin helvetin ruma :kieh: ). Muuten pienokainen ei pahemmin touhuile. Katselee vaan isoilla silmillä ja havannoi ympäristöä. Meillä siis hymyä ja naurua vielä odotellaan... pienellä kun on paha olla niin ei ole niitä hymyn aiheita niin paljon :ashamed: Itse en osaa lauluja enkä loruja mutta juttelen sitten sitäkin enemmän pienokaiselle. Niin, ja kuunnellaan lastenlauluja cd:ltä.

Naksos mä niin tiedän tuon tunteen kun miettii että riittääkö maito vai no :| Tosin meillä se ei johdu pillereistä vaan multa alusta asti tullut aika niukasti maitoa. En osaa ottaa kantaa noihin pillereihin mutta muuten imetyksestä sanoisin, että jatka vaan imetystä usein ja tiheään. Se aktivoi maidon eritystä jos vaikka onkin ollut hiipumaan päin. Ja muista juoda paljon vettä. Jos epäilet, että lapsi jää nälkäiseksi niin imetä ihan normaalisti ja tarjoa sen jälkeen tuttipullosta korviketta tai pumpattua maitoa. Mutta uskoisin, että jos neiti nukahtaa tissille niin silloin hän on täynnä ja tyytyväinen :p Meillähän oli tuota nukahtelua ja jouduimme sen takia takaisin sairaalaan kun tyttö ei jaksanut imeä. Mutta hei, neiti oli silloin 2 viikkoinen! Kyllä nämä pari kuukautiset osaavat jo ilmaista jos jäävät nälkäisiksi eli älä sitä suotta huoli! Ja kyseessähän on ilmeisesti ihan samat rintaraivarit joista ollaan täällä juuri keskusteltu. Tuntuu olevan kovin yleistä tässä parin kuukauden ikäisenä eli tsemppiä siihen touhuun.

Meillä on neidillä mennyt rytmi ihan sekaisin. Ennen mentiin nukkumaan 21-22 mutta nyt hän kukkuu vielä puolilta öin. Ja äitiä kun niin väsyttäisi ettei meinaa silmät millään pysyä auki :| Eilenkin neiti nukahti vasta 00:30, heräsi syömään 03:30 ja 06:30 ja itten veteli sikeitä kymppiin asti :eek: :kieh: :eek: Jouduin käydä ihan pari kertaa katsomassa, että hengittääkö neiti kun niin myöhään nukkuu. En valita kun saan nukkua hyvin mutta parilla tunnilla tämä voisi aikaistua niin ei menisi ihan päivärytmit sitten sekaisin...

Cummastelija & Erica 9 vkoa ja 7 pvää
 
Ja kiitos kannustuksesta, sinnittelen viimeiseen asti vaikka monta kertaa olen jo meinannu luovuttaa. Nytkin Emma nukkuu tissimaidon voimalla. Yks tuntikin eteenpäin on aina vaan plussaa. Yritin antaa sille korviketta mutta ei se sitä huolinu... ei edes osaa kunnolla pullosta imeä. Mut enemmän näytti siltä että ei maistu.
 
Naksos, tosiaan taitaa teilläkin olla rintaraivarikausi menossa... Tarjoat vaan vaaville rintaa usein ja annat imeä aina kun hän haluaa ja jos ei halua, niin tarjoat vähän ajan päästä uudestaan. Ja vaihdat rintaa, jos tuntuu siltä, että toinen on imetty tyhjiin. Sinne toiseen on ehtinyt kertyä sen toisen imemisen aikana sen verran etumaitoa, että vaavi saa taas masuntäytettä. Koita jaksaa!

Mä tosin tossa googletellessa valaistuin, että vauvoilla on 2-3kk iässä tapana muuttaa ruokailurytmiä niin, että imevät harvemmin ja lyhyemmän aikaa, mutta tehokkaammin. Siis vauvojen imemistaito kehittyy niin, että saavat maidon imettyä kitusiinsa nopeammin ja samalla imevät sitä enemmän kerralla, jolloin välitkin pitenee. Mietin vaan, että mahtaiskohan tuo meidän rintaraivarointi johtua siitä, että äiti tyrkyttää tissiä suuhun, vaikka toisella ei oo nälkä. Eilen esim. välit oli niin pitkiä, että mulla pitkästä aikaa pakkaantu maito tisseihin niin, että ne oli ihan kivikovat ja kipeät, ja nytkin alkaa tuo toinen tissi kovettua, kun toisen tyttö veteli äsken tyhjäksi. Ja tosiaan, jos tissit tuntuu koko ajan pehmeiltä, se johtuu siitä, että kysyntä ja tarjonta on tasapainossa. Sitä maitoo tulee siis sopivasti vauvan tarpeisiin nähden. Ja jossain vaiheessa vauva sit taas haluaa imeä vähän väliä ja tällöin siis tilailee lisää maitoa itselleen.

Hipuli, meillä oli tytöllä hormoninäppyä kasvoissa, niskassa, kaulassa, rinnassa, korvissa.. Ja ihan älytön määrä. Varmaan joku 3 viikkoa ne pysyi ja sitten alkoivat pikkuhiljaa kuivahtaa pois. Mä taisin pari kertaa sipaista bepanthenia kasvoihin siinä vaiheessa, kun näppylät alkoi kuivahtaa, mut muuten en hoitanut mitenkään. Taisivat vaivata enemmän äitiä kuin tyttöä...

Vauvaharrastuksista
, me ollaan kans menossa muskariin tammikuusta alkaen, jos vaan uus ryhmä alkaa. Niin ja vauvauintiin ajateltiin kans mennä. Omista harrastuksista haluaisin palata tanssin pariin, mut saa nyt nähä, miten tuo tyttö huolii jatkossa tuttipullon iskältään.. Edellinen kokeilu meni pieleen ja tyttö oli huutanut 2 tuntia ku hyeena... Mut onhan niitä kaikkee vauvatanssiryhmiäkin olemassa. Pitääkin ottaa selvää niistä heti. :)
 
heips taas..

imettämisestä täällä alkaa jo maidon tulo hiipumaan :( alussa tuli hyvin mutta nyt ei enään tuu tarpeeks.. :( Harmittaa aivan julmetusti kun tovoin että oisin voinu imettää sinne 6kk..

Nyrkin syöntiä meidänkin neiti harrastaa ja kuola valuu :)

Flunssakin jatkuu meidän neidillä, kohta ollu viikon. :/
neiti nukkuu yleensä 7tunnin unia, mutta nyt kun on kipeä niin heräilee useesti yön aikana. päikkärit nukutaan 12-15 välillä.

O&O+ rinsessa

 
Roseship kirppanat.net kandee käydä vilkaisee, eikun hitto mistä päin olit. Kuitenkin pääkaupunkiseutulaisille. Mä ajattelin mennä tuonne Baby Afroon taiBaby Orientaliin.

Kirkon 20 euron muskarit oliat TÄYNNÄ ja ilmoittauduin jonoon. Helsingin konservatorion vauva muskari maksaa 110 e kevätlukukausi, joten EI TODELLAKAAN olla menossa :D
 
Rintaraivarit ei ole yhtään helpottaneet. Muutaman kerran olen onnistunut huijaamaan neitiä rintakumin avulla, mutta pullolla mennään päiväsaikaan. Yöllä ja aamulla, sekä päikkäreiden jälkeen unisena kelpaa tissi. No ei voi mitään. Ärsyttävää vaan pumpata tissistä maitoo pulloon.

Hullu taidan olla, mutta musta on ihanaa lenkkeillä sateessa vaunujen kanssa valosaan aikaan. Olen kyllä aina pitänyt sateesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
Tuliskohan siitä mitään ongelmia hormonitoiminnalle jos jättäisin samantien ne pillerit pois käytöstä :/ ????????
Mä meen huomenna lääkäriin valittaan aiheesta... en oo uskaltanu jättää niitä vielä pois... Palailen sit huomenna kertoon mitä se lekuri niistä sano.
 
Olipa todella piristävää käydä kaupungilla ja tuhlata rahaa! Oltiin monta tuntia... Käytiin Sokoksen kahvilassa juomassa maidot ja kahvit... Vili oli ihan liekeissä siellä... Ei malttanut edes syödä kun kokoajan vaan halusi olla pystyasennossa, eli "seisoa" mun sylissä ja kuikuilla muihin pöytiin ja valoja ym ym. Oli jotenkin ihanan touhukas ja utelias! Varmaan hänellekin mieluisaa vaihtelua kotiin verrattuna :heart:

Ei kai täs muuta... Mies on työpaikan juhlissa, ja tulee varmaan vasta myöhään illalla.... Joten tässä oon sitten koko illan touhutätinä. Jätkä kun meinaan on yleensä aika meno päällä koko illan! :)
 
Heti ensimmäisenä toivon ettei kukaan loukkaannu tulevasta kirjoutuksestani, koska tämähän on vain ja ainoastaan mun mielipide!!! Kaikki kelle imetys on ollut vaikeaa ja siitä luopuminen vielä vaikeampaa, niin kannattaa hypätä yli koko tämä juttu!!!

Ajatellaan vaikka -50 luvulla, ei ollu korvikkeita. Lehmänmaitoakaan ei saanut noin pienelle juottaa... Ja melkein kaikki pystyi imettämään, vain erittäin harvoilla ei maitoa tullut tai se ei riittänyt. Mikä nyt on mennyt pieleen, kun enemmän kuin puolet tappelee sen kanssa, että maitoa ei tule tai että sen tulo hiipuu jo varhain. Toki meidänkin joukossa täytyy olla näitä joilla ei vaan yksinkertasesti maitoa tule ja itse en syyllistä ketään, joka syöttää sen takia korviketta. Hyvä että niitä nykyään on, niin jokaisen lapsi saa kasvaa normaalisti. Mutta mutta... elettiinkö ennen vanhaa terveellisemmin, vaiko epäterveellisemmin? Oliko ruoka rasvaisempaa vai syötiinkö paremmin? Vai mikä tähän vaikuttaa?
Itse ainakin pidän hyvän huolen siitä, että syön lämpimän ruuan päivässä ja syön välipaloja. Myös huolehdin omasta juomisestani, juon aina kun muistan vaan, vaikkei jano olisikaan.
Syön vitamiineja, koska tiedän ettei ruokavalioni kuitenkaan ole täydellinen ja kalkkikin menee purkista, koska juon vaan kahvissa maitoa.... Ja maitoa tulee, edelleen suihkuamalla.

Niin tai näin, useimmat ystäväni syöttää korvikkeita vaan sen takia ettei huvita imettää ja on helpompi lähteä kotoota ulos. Sitä en hyväksy, vaikka en sitä kavereilleni sanokkaan. Pidän sitä itsekkäänä. Mihin on kiire??? Itse ainakin halusin lapsen vasta kun olen rauhoittunut ja voin olla rakkaan lapseni kanssa kotona. Itse en anna tissimaitoa edes tuttipullosta, ettei totu että siitä syödään. Pullostahan maito tulee heti, tissistä joutuu muutaman imasun vetäsemään ensin...

Tiedän omaavani vahvat mielipiteet ja olevani toisissa asioissa erittäin kriittinen, mutta toivon syvästi, etten loukkaa ketään. Koska henkilökohtaisesti tämä ei koske teitä ketään. Ovat tosiaan vain minun ajatuksiani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvakuume83:
Heti ensimmäisenä toivon ettei kukaan loukkaannu tulevasta kirjoutuksestani, koska tämähän on vain ja ainoastaan mun mielipide!!! Kaikki kelle imetys on ollut vaikeaa ja siitä luopuminen vielä vaikeampaa, niin kannattaa hypätä yli koko tämä juttu!!!

Ajatellaan vaikka -50 luvulla, ei ollu korvikkeita. Lehmänmaitoakaan ei saanut noin pienelle juottaa... Ja melkein kaikki pystyi imettämään, vain erittäin harvoilla ei maitoa tullut tai se ei riittänyt. Mikä nyt on mennyt pieleen, kun enemmän kuin puolet tappelee sen kanssa, että maitoa ei tule tai että sen tulo hiipuu jo varhain. Toki meidänkin joukossa täytyy olla näitä joilla ei vaan yksinkertasesti maitoa tule ja itse en syyllistä ketään, joka syöttää sen takia korviketta. Hyvä että niitä nykyään on, niin jokaisen lapsi saa kasvaa normaalisti. Mutta mutta... elettiinkö ennen vanhaa terveellisemmin, vaiko epäterveellisemmin? Oliko ruoka rasvaisempaa vai syötiinkö paremmin? Vai mikä tähän vaikuttaa?
Itse ainakin pidän hyvän huolen siitä, että syön lämpimän ruuan päivässä ja syön välipaloja. Myös huolehdin omasta juomisestani, juon aina kun muistan vaan, vaikkei jano olisikaan.
Syön vitamiineja, koska tiedän ettei ruokavalioni kuitenkaan ole täydellinen ja kalkkikin menee purkista, koska juon vaan kahvissa maitoa.... Ja maitoa tulee, edelleen suihkuamalla.

Niin tai näin, useimmat ystäväni syöttää korvikkeita vaan sen takia ettei huvita imettää ja on helpompi lähteä kotoota ulos. Sitä en hyväksy, vaikka en sitä kavereilleni sanokkaan. Pidän sitä itsekkäänä. Mihin on kiire??? Itse ainakin halusin lapsen vasta kun olen rauhoittunut ja voin olla rakkaan lapseni kanssa kotona. Itse en anna tissimaitoa edes tuttipullosta, ettei totu että siitä syödään. Pullostahan maito tulee heti, tissistä joutuu muutaman imasun vetäsemään ensin...

Tiedän omaavani vahvat mielipiteet ja olevani toisissa asioissa erittäin kriittinen, mutta toivon syvästi, etten loukkaa ketään. Koska henkilökohtaisesti tämä ei koske teitä ketään. Ovat tosiaan vain minun ajatuksiani.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
 
Vauvakuume83 Sanotaanko näin, että epäilen minun maidontuotannon hiipuneen siitä johtuen, että olen osaksi antanut korviketta/lypsettyä maitoa, joka on ollut helpompaa, kuin antaa maata tississä tuntikausia! Ja kyllä, olen tehnyt sen sen takia, että meillä kaikilla säilyisi mielenrauha, niin vauvalla kuin minullakin. Vauva ei huuda nälkäänsä 45 minuutin välein ja minun mielenterveyteni on paljon parempi :D Jaksan enemmän, koska saan nukkua vauvan kanssa enemmän. Ja näin ollen saan annettua itsestä enemmän vauvalle.

Tuosta tuli vielä mieleen, kun juttelin mummoni kanssa. 50-luvulla juotettiin sokerivettä ja muita litkuja esim. mehua vauvalle jo vajaan kuukauden ikäsestä alkaen. Kyllä näen kuitenkin korvikkeen parempana vaihtoehtona kuin sokeriveden/mehun :D
 
Roona niinku sanoin ettei kaikilla maitoa tule taikka se loppuu. Ja tällöin hyväksyn täysin korvikkeen syöttämisen, koska hyvä että lapsi kasvaa täyspainotteisesti.

Mulla on kaveri, joka todellakin syöttää korviketta vain kun ei huvita imettää. Näin ihan itse kertoi. Pääsee käymään missä haluaa, koska pullon vai antaa kuka vaan ja koska vaan ja missä vaan.

Niinku sanoinkin etten teistä kenestäkään puhu, vaan näin itse nään tämän maailman. Ja jutuistasi huomasin koko imetyksesi ajan, että sinä yritit valtavasti. Ja todella isot pojot siitä. Moni lopettaa heti kun homma ei suju, sinä vaan yritit ja yritit.

Mä voin kiittää paljon Lohjan sairaalaa, jossa imetys opetettiin kädestä pitäen ja useat eri asennotkin.

Roona
:hug:

Ja kyllä muut mielipiteet kelpaa... Kunhan ne on aina vaan niitä positiivia... Mutta jos vähänkään tulee negatiivisia, ni ei kelpaakkaan tälle palstalle. Jeah :D
 
Kristelle meidän passikuvaus meni tosi hyvin! Ihana mantelisilmä tuo mun poika ja kuvat onnistui hyvin :heart: minne te lähdette reissuun? ehkä oot sen kirjottanutkin mut mun pää on nykyään (tai siis raskauden jäljiltä edelleen) ihan tyhjä :/

pumppasin äsken ekaa kertaa ja vaan toisesta tissistä. tuli 90ml tosi nopeesti, tai no en tiiä oliko nopsaan mut musta ainakin tuntui siltä.. vähän vajaa 5min ja tosiaan 90ml. kädethän tossa puutuu! en siis jaksanut enempää. pitänee harjotella =)

poika sai eilen rotarokotteen eli ekan annoksen siitä makeesta töhnästä. mitään ei oo tullut, ainakaan vielä. ONNEKS! kaverin lapsella lensi maidot ulos kaaressa kolme pvän ajan ekan satsin ottamisesta. neuvolassa mitattiin toki myös ja Villen 2kk -mitat oli 6065g ja 59cm.

meillä ei vielä tartuta tavaroihin mutta peukaloita hän yrittää syödä. ehkä sit kun tajuaa kätensä, laittaa ne kunnolla suuhun..

lyhyeks jäi pitää mennä
 

Yhteistyössä