**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Lokakuussa

Tosi kiva lukea kaikkien kuulumisia =)

Mulla on käytössä Natusanin liivinsuojat ja muutamat kestoliivinsuojat. Nuo Natusanin on ihan parhaat. Kestotkin mukavat, mutta ne kastuu kyllä heti läpi, jos on pidempi syöttöväli :/

Mä olen koittanut nyt muutamana päivänä pumpata aamulla/aamuyöllä maitoa, kun tyttö on nukkunut vielä, enkä itse saa unta kivistävien rintojen takia. Olen nyt onnistuneesti saanut pumpattua helposti muutamassa minuutissa sen n.100ml yhteensä molemmista. Enimmät siis vaan olen pumpannut, enkä viitsi muuten pumppaillakaan, kun ei tarvetta ole. Pumppaan maidon Ainun pulloihin ja jäähdytyksen jälkeen pakastan minigrip-pusseihin, kuten moni muukin. Niihin saa kätevästi pvm:n ja maitomäärän =) Pikkuhiljaa tuonne pakastimeen siis kertyy maitoa, että itsekin jossain vaiheessa pääsee käymään vaikka kaupungilla itsekseen =)

Täälläkin tytön kannalta loistoyö takana :D Nukahti n.23 ja heräsi syömään 3:30 eli 4,5h syöttöväli ja siitä veteli unia aamuun eli 7:30 saakka :D Olisi siis ollut hyvät mahikset nukkua, mutta esikoinen puolestaan itki klo 1-4 jostain tuntemattomasta syystä :/ Poika ei siis nukahtanut uudelleen millään, silittelyistä huolimatta itkeä nyyhkytti ja oli jotenkin pelokkaan oloinen :( Mies meni pojan viereen nukkumaan, mutta silti unen jatkuminen kesti tosiaan aamuyöhön saakka. Liekö nähnyt pahaa unta? :/

Tyttö tankkaa iltaisin tissiä aika reilusti ja haluaa olla sylissä koko illan. Torkahtelee tissille tai syliin (kun on jo täynnä maitoa), mutta sänkyyn laskiessa kuitenkin herää muutaman minuutin sisällä. Tätä jatkuu siis useamman tunnin illalla, kunnes nukahtaa yöunille. Yöt nukkuu omassa kopassaan tyytyväisenä :heart: Päiväunetkin ottaa omassa kopassaan ja nukahtaakin sinne, kun silmät lurpallaan lasken hänet unille, jos ei ole rinnalle jo nukahtanut. On kyllä niin helppo vauva ollut nämä elämänsä ensimmäiset kaksi viikkoa! Toivon tosiaan, että tyytyväisyys ja hyvät unet jatkuvat! Vielä ei olla aloitettu D-vitamiinia (huomenna vasta), toivottavasti siitä ei tule pahoja mahanpuruja. Samalla ajattelin aloittaa Rela-tipat ja Disflatyliäkin aion kipaista apteekista tänään =) Relat ja Disflatyl tehosivat esikoisella hyvin.

Tänään oli tytön eka lonkkaluksaatiokontrolli ja siellä kaikki hyvin. Vasen lonkka siis luksoitui ja oikeassakin subluksaatio. Molemmat mennyt nyt jo parempaan suuntaan. Toivoa siis on, että 2kk valjashoitoa riittäisi, mutta mennään nyt parin viikon jaksoissa eteenpäin ja 2kk iässä sitten ultraääni, jossa asia selviää. Käytiin samalla reissulla moikkaamassa mun työkavereita. Töihin ei kyllä kaipuuta ole vielä!

Mä olen miettinyt tuota ehkäisyasiaa, mutta en kyllä päässyt mihinkään päätökseen :/ En haluaisi niitä minipillereitä (joita tuputettiin esikoisen imetysaikana, mutta en niitä kuitenkaan aloittanut). Pillerit on saanut mun pääsi aina sekaisin eli en ole oma itseni ollut hormoneja syödessäni. Kierukkakaan ei kiinnosta, kun muutaman vuoden (2-3?) kuluttua kuitenkin haluttais ehkä kolmas lapsi. Muutenkin vierastuttaa ajatus kierukasta, kun oon kuullut niin paljon huonoja kokemuksia.. Ehkä me siis mennään samoin kuin esikoisenkin imetysaikaan eli kortsulla sen aikaa mitä jaksetaan plähjätä niiden kanssa ja sitten "luotetaan" keskeytettyyn yhdyntään :whistle: ;) :saint: Ei se vahinko kuitenkaan maailmanloppu olisi, kun lisää lapsia kuitenkin joskus vielä halutaan :D Voishan sitä sitten imetyksen päätyttyä vaikka ehkäisyrenkaan ottaa..

Tulipa taas stooria. Nyt vois vaikka kahvit keittää, kun molemmat lapset nukkuvat samaan aikaan. Ei ole jokapäiväistä herkkua nämä hiljaiset omat hetket, joten koitan nauttia :heart:

Kristelle & sammakkoprinsessa 2vk+2pv
 
No voi video..kirjotin ja teksti katos :kieh: no uudestaan vaan..

Mä käytän sekä Pirkka-liivinsuojia että kestoliivinsuojia. Tykkään et noi Pirkat on tosi jees vaikka ei ookaan ne kalleimmat! Tarvii kans vaihtaa muutaman kerran päivässä ne..toi maidonkerääjä vois siis olla hyvä juttu.

Mun on taas iloittava meidän viime yöstä - vauva heräs vaan kolme kertaa. Jeeee. Ei nyt ihan vedä vertoja jonkun 6h yösyöttöväleille.. :LOL: mutta tuntuu tekevän mulle ihmeitä =)

Kakkaaminen tasottuu vauvoilla jossain vaiheessa, meillä niin kävi viikko sitten. Nyt sit tulee kunnon kasa kerran päivässä (yleensä aamupäivällä) tai kahdesti. Tosin lauantaina piti näköjään kokonaan väliä ja eilen tuli sit senkin edestä :D

Nukuttaminen sujuu täällä oikein hyvin. Yleensä nukahdetaan syliin ja siirrän siitä sitten sänkyyn, välillä nukahtaa olkapäälle kun röyhtäytän ja välillä mennään molemmat sänkyyn makaamaan kasvot vastakkain jolloin se rauhottuu siihen kun tuntee ja kuulee mun hengityksen ja saattaa hetken aikaa katsella mun kasvoja nukahtaen sit siihen. Se kyl vaatii sen et mulla on silmät kiinni =)
 
Vivid
:attn: Tampereen ja lähikuntien äidit :attn:

Meille on perustettu oma ryhmä Facebookiin. Porukkaa alettiin kerään jo odotusaikana täällä kaksplussalla Syysvaavit -09-kerhossa ja muutama tapaaminenkin ehdittiin pitää. Nyt on kuitenkin aika aktivoitua uudelleen vauvojen kanssa! Tarkoituksena on järkkäillä vaunulenkkejä, kahvitteluja ym. sekä tietty vaihtaa ajatuksia muiden kanssa.

Kerho on salattu, jotta ulkopuoliset ei pääse kurkkimaan juttuja. Tästä syystä mun täytyy ryhmän perustajana lähettää kutsut uusille jäsenille. Jos siis haluat mukaan, laita yksityisviestiä tulemaan ja kerro, millä sähköpostiosoitteella oot Fb:ssä, niin pyydän sut kaveriks ja kutsun ryhmään.

Tervetuloa kaikki uudet ja vanhat jäsenet :heart:
 
Voi JEE! Kokeilin sitten kestovaippaa tossa päivemmällä... Eiköhän poju sit vääntäny just silloin sellaisen JÄTTIMÄISEN räjähdys-paskan! :LOL: Mä oon sitä just pelänny, et miten se kestovaippa siinä tilanteessa sit hoitaa hommat, ja kuin työläs sen vaihtaminen on...! Mut.. paska ei haissut vaipan läpi ollenkaan, eikä tullut mistään edes ulos. Eli vaippa piti!
Se sen jälkeinen duuni olikin sit just niin v-mäistä kun oon ajatellutkin. Eli tosi kiva suihkutella käsisuihkulla sitä kuraa irti siitä vaipasta... :LOL: :LOL: :LOL: Mä en kestä, sitä oli niin paljon... ja mä vaan nauroin vessassa kun suihkuttelin sen vaipan ja heitin ämpäriin... Voi tsiisus... :LOL: :LOL: :LOL: Noh, saas nähä kuin noihin tottuu. Reissun päällä ei ainakaan kyllä kestoilla, se on varma! :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
te jotka ootte käyneet jo jälkitarkastuksessa. ootteko ottanu vauvan mukaa vai ootteko menny yksin?
O&O
Mun on ainakin pakko ottaa poika mukaan, mihinkäs sitä nyt lykkäisi kun mies on töissä, ja lääkäri aamupäivästä... Se on sit voivoi jos ei lääkäri tykkää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
yonnazz eli rosehip selitti tarkemmin ton maidon keräämisen. Eli mä panen kerääjäs maidon jääkaappiin jäähtymään ja jäähtyneet, saman vuorokauden maidot sit pulloon ja pullosta mittailen minigrip pusseihin. Mut tosiaan kuten rosehip sanoi, nii lämmintä maitoa ei saa lisätä kylmään. =)

rosehip meil samoi on usein pikkuisell silmis ja hiuksis maidot, toisaalta, makuulteen ku imetän nii lentää usein omiinki silmiin. :LOL: :LOL: Mut täytyy pitää toivoa yllä et helpottas tuokin suihkuaminen....ilman että maito loppus sit kokonaan. :LOL:

Meillä kans maitoa kaikki paikat täynnä kun suihkuaa kuin hanat avaisi :D Kiva mennä saunaan kun lauteet on täys maitoa! Onneksi on oma sauna :)

Hyvä tietää noista tekniikoista, aloitampa keräämisen samantien. Mulla on jtn äidinmaidon pusseja saatu jostain ni varmaan niihin voi laittaa. Pitää tutkii kestääkö ne pakastamisen!!
 
Heipsan!! B)

Monilla tuntuu olevan suhthankalaa iltaisin vauvan kanssa..meilläkin samaa iltakitinää :ashamed: havaittavissa nyt noin viikon verran. Elikkäs tyttö heräilee tossa noin 17-19 ja syö ja räyhtäisee ja nukahtaa mutta vain toviksi ja sen jlk mikään ei ole hyvin :x
Sylittämistä, kylvettämistä. kanniskelua, hytkyttämistä, syöttämistä...jne on kokeiltu ja kaikista rauhoittuu vain toviksi ja sitten taas alkaa kiukku.. :kieh: Luinkin sitten netistä että se kuuluu joidenkin vauvojen kohdalla ihan asiaan..vauvat kuulemma tavallaan ekoista viikoista heräilee elämään ja latailee akkujaa yötä varten..yms ja että tämä vaihe menee ohitse viim. 3kk kohdilla ja on pahimmillaan kuulemma iässä 6vkoa..että minua ainakin huojensi tuo tieto ettei vauva kipeä välttämättä ole ja että muillakin samanlaista :p Ekat viikothan on sitä vaan että vauva syö ja nukkuu eikä jaksa olla hereillä juuri ollenkaan..tavallaan niinkuin pimennossa vielä.. :$ toivottavasti tästä oli apua joillekin :hug:
ja viime yönä nukkui sitten ekan 5h pätkän..

Nythän se pieni kuningatar taas aloittaa sen kitinänsä..palaillaan :wave:

Äippä ja Nuppuliini 1kk ja 4pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja odottava ja onnellinen:
te jotka ootte käyneet jo jälkitarkastuksessa. ootteko ottanu vauvan mukaa vai ootteko menny yksin?
O&O
Mun on ainakin pakko ottaa poika mukaan, mihinkäs sitä nyt lykkäisi kun mies on töissä, ja lääkäri aamupäivästä... Se on sit voivoi jos ei lääkäri tykkää.
Meillä neuvolan terveydenhoitaja lupasi katsoa vauvaa sen jälkitarkastuksen ajan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvakuume83:
Kysyn nyt vielä uudestaan kun ei aikasemmin oikeen vastauksia saanu. Onkos teille muille tullu nimipaperit koska? Ite niitä tässä odottelen että sais vaaville oikeesti nimenkin virallisesti.

Ja seuraava kysymys oliskin lapsilisistä. Ne kellä vaavit synty jo elokuussa, niin saitteko syyskuussa jo lapsilisät. Ajattelin että tuleeko ne ennen kun nimi on annettu?

Eipä kummempia, pitäis varmaan mennä tutimaan kun Saarakin nukkuu...

VK + Saara 3vk ja 3 päivää
Meillä oli nimipaprut odottamassa postilaatikossa kun kotiuduttiin sairaalasta.. :wave:
 
Täältä liittyisi joukkoon iloiseen yksi, jos vain sopii :)

Itselläni laskettu aika oli jo 20.8 mutta sitten neiti päätti syntyä 1.9.2009 klo 22.43
51cm 3665g ja pipo 35cm. Mimi, on tämän hetkinen kutsuma nimi :) Ristiäiset vasta 31.10

Pyörin tuolla leijonan pennuissa odotus aikana mutta nyt ajattelin sitten että ilmoittautuisin tänne jos soppii :)
 
uu jee, pakko hehkuttaa:

MEILLÄ SYÖTIIN EILEN EKAA KERTAA TISSISTÄ !!
:wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:

15 min ajan onnistu ilman kumia kun tissi oli "muokkautunut" pumppauksen jälkeen. Voi tätä onnea :LOL:

M&Pupu 1kk 4pvä
 
Tässä vielä iltakitinöistä juttua


Eli on olemassa kahden hollantilaistutkijan kirjoittama kirja, jonka mukaan vauvoilla on 7 ns. kehityskriisiä ekan vuoden aikana. Nämä kriisit tulee vauvoille suunnilleen samaan aikaan parin viikon heitoilla ja riippuu vauvan luonteesta, että kauanko kriisi kestää.

Eli kolme ekaa kriisiä olisivat 5. viikon, 8. viikon ja 12. viikon tienoilla. Nämä kriisit tulevat, kun vauva menee kehityksessä eteenpäin, vauvalle kun on kauheasti sulateltavaa tässä maailmassa, kun esim. aistihavainnot terävöityvät "yhtäkkiä". Jos sitten tarkkailet vauvaa, huomaat usein kriisin jälkeen tai aikanakin, että vauva on mennyt kehityksessä eteenpäin. Monesti näiden viikkojen aikana esim. päänympäryskin kasvaa mahdottomasti ja vauvan aivot kehittyvät ikään kuin liian nopeassa tahdissa, vauva ei aina pysy omassa kehityksessään perässä.

Oireina kaikissa kriiseissä on kuulemma itkuisuus, ärtyisyys, levottomuus, huono nukkuminen, imeskelyn tarve ja yleinen tarve "palata kohtuun", jossa oli sentään turvallista. Esim. sylittely ja kantoliinassa kantaminen saattavatkin nopeuttaa kriiseistä selviämistä. Ns: helpot vauvat saattavat selvitä kriiseistä parissa päivässä (8. viikon kriisi on kuulemma se kovin), mutta joillakin vauvoilla saattaa olla yhtä kriisiä 5. viikosta 13. viikkoon, tosiaan riippuu vauvan luonteesta.
Sitten kun vauva tuntee olonsa "mukavaksi" tässä maailmassa, joka aina vain tuntuu muuttuvan ja vaihtuvan (kun kaikki aistit kehittyvät) niin vauvakin rauhoittuu, ja tosiaan huomaat, että vauva on tod. näk. ottanut isoja harppauksia eteenpäin, on alkanut hymyillä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
uu jee, pakko hehkuttaa:

MEILLÄ SYÖTIIN EILEN EKAA KERTAA TISSISTÄ !!
:wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:

15 min ajan onnistu ilman kumia kun tissi oli "muokkautunut" pumppauksen jälkeen. Voi tätä onnea :LOL:

M&Pupu 1kk 4pvä
Ootko koittanut rutistaa sen tissin suuhun "muokkautuneena" :DSe voiskans jeesaa, mut varmaan ootkin jo testannut!
 
Roona: Kysyin Hallilan neuvolatädiltä juuri jälkitarkastukseen vauvan ottamisesta mukaan, kun mies ei välttämättä ole silloin kotona. Ja vastaus meni suurin piirtein näin: Jos vain mahdollista, niin ei vauvaa mukaan, mutta jos on pakko, niin silloin esim turvakaukalossa tai kantokassissa. Silloin sen voisi ottaa mukaan sinne lääkärin huoneeseen, koska saattaa olla, että yhtään terkkaa ei ole juuri silloin vapaana katsomassa vauvaa. Meillä siis on vauvan neuvola eri paikassa kuin äitiysneuvola.

Neiti on muuten oppinut huutamaan kurkku suorana kun iskee todella paha nälkä. rauhottuu kyllä onneksi heti, kun saa tissin suuhun, mutta aivan älyttömän kovaa ehti tänään ainakin huutaa 10 sekunttia.
 
Mulla perjantaina jälkitarkastus eikä tarvii ottaa poikaa mukaan. Mun vanhemmat on reissussa täällä etelässä ja äiti just äsken puhelimessa lupas hoitaa poikaa sen aikaa. Lauantaina on sitten ristiäiset, saadaan nekin sitten pois päiväjärjestyksestä ja saadaan ruveta vihdoin julkisesti käyttämään pojan nimeä. :D

Olkkis ja Pikku-A
 
Huomenta :)

Täällä kanssa yksi suihkutissi, siksi luovutankin maitoa..esikosta oli sama homma, että osasin odottaa tätä. Lypsän melkein aina ennen imetystä, en osaa aikaa sanoa tarkkaan, mut n. 5 min tulee YHDESTÄ 150ml ellei enemmännkin. Syyskuussa luovutin maitoa 30 litraa :whistle:
ainun liivinsuojia ja kestosuojia käytän. Mielestäni nää ainut on parhaita, Natusaneja käytin kokeilin esikoisen aikana, ei nekään huonoja.

Vaipat meillä vallan käytössä Liberot, myös esikolla. Pamberssista en oikein tykännyt, ainakin baby dryt haisee!!

Meillä syödään kerran yössä. Viime yö meni näin, klo 22 nukkumaan, klo 3 söi ja sitten 7 söi ja nyt tuossa vieressä tuhisee. On ollut muutama yö sillainkin että mennyt klo 22 nukkumaan ja sitten syonyt vasta 4.30..Pitkiä välejä pitää kyllä. Esikko oli 2kk kun nukkui ekan yön putkeen syömättä, sitä osdotellessa, vaikka ei rtässäkään valittamista.

Mulla jälkitarkastus on tänään ja neidillä myös eka lääkäri..Ehkäisyasiaa en oo kyllä miettinyt yhtään. Mutta ainakaan pillereitä en ota, kun tuota maitoa luovutan.
Sillon esikon aikaan jälkitarkastukseen otin vauvan mukaan ja terkka katsoi sillä välin.

Paino Onko teillä raskauskilot jo lähteneet? itsellä on nyt lähtenyt 7 viikossa 15,5 kiloa, periaatteessa kilo per viikko. Tai siis ensimmäiset 2 viikkoa kun oli mennyt niin oli 10 kiloa lähtenyt, eli nyt 5 viikossa lähtenyt tuo 5,5 kiloa..Mahakin on selvästi pienentynyt :)
Esikoisesti laihduin jotain 25kiloa yhteensä, mutta alkupaino olikin korkeampi, mitä nyt..Joten en muista koska olisin painanut tän verran...Vielä saisi lähteä muutama kiloa, tai oikeastaan 7 kiloa, niin olisin tyytyväinen, ja sitten se millä sen painon saa pysymään siinä onkin tekemistä :LOL: kun imetyksen lopettaa, niin ei voikaan syödä mitä vaan :whistle: Tosin vähemmän vedän herkkuja kuin esikon imetyksen aikana, tosin silloin ei ollut kukaan kerjäämässä jaloissa jos söin ;)

Meillä ristiäiset lauantaina 14.11, yhdelle kummille ei käynyt juurikaan mikään viikonloppu, niin vähän "venyy" mutta onpa aikaa vielä miettiä nimeä hetki... :D

Onnea Tepan tytölle kivasta nimestä:)

tyttönen ja prinsessa kohta 7 vkoa :heart:
 
Nuppu ja Kristelle: ihan kuin meikäläisen suusta nuo kirjoituksenne vauvan iltakitinöistä :wave: :ashamed: Eilinen ilta ja yö olivat pahimmat tähän asti... Tässä meidän "ohjelma" :(

17 heräsi päikyiltä ja söi
kitinää, vain syli kelpaa vaikka siinäkin huudetaan
18:30 iltapesu
19 syöttö
kitinää, huutoa, yleistä tyytymättömyyttä
20:30 ja 21:30 yritetty syöttää, mutta ei ainakaan nälkäänsä huutanut
huutoa, kanniskelua, äidin pää hajoamispisteessä :ashamed: koitettu miljoona kertaa laskea sänkyyn --> herää aina viim. 20min. päästä
huutoa, hetkeksi lakkaa ja taas alkaa ihan hysteerisenä
23 sänkyyn, MAHALLEEN!!
23:45 syöttö
01 heräsi masupuruihin, laitoin taas mahalleen
03 syöttö
04 heräsi --> mahalleen
06 ----"-----
07 ----"----
08:30 aamupesu ja syöttö

Että tässä sirkuksessa pitäisi vielä hoitaa 1v 5kk ja pysyä järjissään :eek: Ja meillä kun huudot ovat ihan 24-7 eli mahakipujaan ilmeisesti huutaa nyttenkin sylissä :ashamed: Avaan uuden ketjun tänne vauvoihin, johon toivon listausta vauvan masukiprujen hoitoon ja estoon. Käykää tekin laittamassa vinkkinne, pliis! :attn:
 
Nuppu, olipas mielenkiintonen juttu! Kiitos, kun laitoit. Muistatko, kuka tuo hollantilaistutkija on ja mistä noista hänen määrittelemistään kehitystehtävistä vois lukee enemmän? Onhan se vauvan kasvu varmasti hänelle itsellenkin hurjaa, kun koko ajan oppii niin valtavan suuria asioita.
Ei ihme, jos välillä tekee mieli huutaa. :)

Meillä oliki tämmönen huutoilta sitten eilen. Mikään ei taas auttanut, neiti vaan huusi pari tuntia ihan hetkeksi välillä rauhoittuen. Tissikään ei maistunut, otti vaan muutaman imaisun, päästä maidot suusta ja huusi. Lopulta sammui kuin saunalyhty hoitopöydälle, jossa nukkui isin ja minun vahtimana parikymmentä minuuttia, josta siirrettiin neiti koppaan. Tämän jälkeen vielä heräsi, suostui syömään (hotki niin, ettei suihkuaminenkaan haitannu!!) ja nukahti yöunille. Yö menikin sitten hienosti. Mä nappasin tytön viereen syömään kolmen jälkeen, jonka jälkeen ite nukahdin ja tyttö jäi meiän sänkyyn nukkumaan. Joskus seiskan aikaan siirryin jalkopäähän nukkumaan, kun isi ja tyttö valtas mun paikan.. Mitäpä sitä äiti ei tekisi... :LOL:

Roona muuten, vielä yks imetysvinkki. :D Ne yöimetykset ois just maidontulon kannalta tärkeitä, kun öisin erittyy eniten prolaktiini-hormonia, joka vaikuttaa rintojen tuottaman maidon määrään alussa kasvattavasti ja myöhemmin ylläpitävästi. Voi olla, että tiheän imun kausina vauva haluaa imeä nimenomaan öisin tiheästi, mutta se imettäminen on just ton prolaktiinin erittymisen kannalta tärkeää. Tiheän imujen kausia tulee n. 3 ja 6 viikon iässä ja taas 3 ja 6 kk:n iässä. Silloin saattaa tuntua siltä, että maito loppuu, kun vauva tahtoo vaan imeä ja imeä, mutta kun noista pääsee yli, niin imetysvälien pitäis taas pidentyä ja maidon riittää. Oon siis imenyt tätä tietoa viisaammilta ja tuolta imetystukilistan sivuilta, aihe on kun tärkeä mulle ja kiinnostaa. :heart: Omakohtasia kokemuksia kerään tosin vasta nyt ekaa kertaa, että ei nää mitään oman kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuja juttuja oo! :D

Paino mulla alkaa olla lähtölukemissa. Maha on muisto vain, tosin linea negra on vielä ihan selkeä.
 

Yhteistyössä