SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

  • Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
Datan ja jurbon kommenttiin: maassa maan tavalla
Tajuathan että tuon sanonnan ydin on tarkoitettu henkilölle joka menee/muuttaa toiseen maahan?

Koska tässä yhteydessä sitä käytä, ilmeisesti filosofiasi on se ettei Status Quo:ta tule muuttaa mistään syystä. Aika jännää, voisi luulla että jokaisen mielestä joku asia on rempallaan pahemman kerran. Vai onko sinun mielestä suomalaiset onnistuneet luomaan täydellisen yhteiskunnan?
 
vdfd
Lisään vielä, että tosin uskovia en ole koskaan vihannut ja uskomistakaan vastaan minulla ei olisi mitään, jos myös minä ja perheeni saisimme olla rauhassa uskomatta.
Samaa mieltä siitä, ettei ketään tulisi pakottaa uskontotunneille, pikkukirkkoihin, tai vastaaviin tapahtumiin, jossa tunnustuksellista uskontoa opetetaan. Mutta en koe suvivirttä (enkä usko että lapsetkaan kokee) minään muuna kuin pääsylippuna kesälomaan. Ja vaikka mitä sanoisitte, niin perinteet ON tärkeitä.

Mun ehdotus on, että jos joku ei halua suvivirttä kuulla, niin voisivat sitten lähteä tilaisuudesta pois vähän aikaisemmin ja lopussa voitais vetää se suvivirsi.
 
Itse olen sitä mieltä, että enemmistö päättää. EI voi olla niin, että marginaalivähemmistöjen takia aletaan purkaa pitkäaikaisia ja tärkeitä perinteitä.

Mutta jos sille tielle lähdetään että kirkko & valtio erotettaisiin, niin siihen sitten loppuisi joulu, pääsiäinen ym. koulussakin näkyvät juhlat. sekä tietysti poistettaisiin juhlaPYHÄT. Olisiko tämä ookoo kaikille?
 
Itse olen sitä mieltä, että enemmistö päättää. EI voi olla niin, että marginaalivähemmistöjen takia aletaan purkaa pitkäaikaisia ja tärkeitä perinteitä.

Mutta jos sille tielle lähdetään että kirkko & valtio erotettaisiin, niin siihen sitten loppuisi joulu, pääsiäinen ym. koulussakin näkyvät juhlat. sekä tietysti poistettaisiin juhlaPYHÄT. Olisiko tämä ookoo kaikille?
Eli orjuus olisi sallittua jos se on enemmistön mielestä ok? Muutoinkin enemmistön diktatuuri ei ole hyvä idea moraalisesti.
 
Mun ehdotus on, että jos joku ei halua suvivirttä kuulla, niin voisivat sitten lähteä tilaisuudesta pois vähän aikaisemmin ja lopussa voitais vetää se suvivirsi.
Eta, missa est? Nousepa siinä ylös penkistä ja lähde kävelemään hurskaiden uskovien paheksuvien katseiden alla ulos juhlasalista. Kuuntele korvat punoittaen lasten supinaa ja hihitystä. Eihän se käy. Vakaumustaan ei tarvitse paljastaa eikä siihen pidä ketään pakottaa. Parasta on yhä se, että kaikille yhteinen juhla on uskonnollisesti neutraali. Sen jälkeen voi kukin poppoo järjestää omassa rukoushuoneessaan niin hurmioituneen tilaisuuden kuin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka tässä nyt on orjuudesta puhunut? Data-hyvä varmaan ymmärtää että elämme demokraattisessa yhteiskunnassa, jossa enemmistö päättää. Vai oletko sitä mieltä, että... vähemmistöjen pitäisi päättää?
Vähemmistöhän päättää Suomessa. Enemmistö on valinnut keskuudestaan edustajansa, jotka muodostavat vähemmistön eli eduskunnan. He puolestaan valitsevat vielä pienemmän vähemmistön eli hallituksen keskinäisten voimasuhteidensa mukaan. Suomessa asioita pyörittää viisimiljoonaiseen kansaan verrattuna hyvin pieni joukko.
 
"nuuh"
No jo on ollut kauhea draamaattisia kevätjuhlia monilla :D :D itse olen ateisiti mutta en ole pelännyt koskaan koulun juhlissa a) saatanaa b) jeesusta c) kielillä puhujia d) lasten hihitystä e) laulua f) enkä varsinkaan laulun sanoja.
Pikkasen on tärkeilyn makua joidenkin elämässä.....
 
Kuka tässä nyt on orjuudesta puhunut? Data-hyvä varmaan ymmärtää että elämme demokraattisessa yhteiskunnassa, jossa enemmistö päättää. Vai oletko sitä mieltä, että... vähemmistöjen pitäisi päättää?
Mutta meidän tulee suojella vähemmistöjä enemmistön mielivallalta. Demokratiassa orjuus voisi olla sallittua niin enemmistön päättäessä, mutta onneksi ajattelemme myös vähemmistöjen oikeuksia.
 
vdfd
Eta, missa est? Nousepa siinä ylös penkistä ja lähde kävelemään hurskaiden uskovien paheksuvien katseiden alla ulos juhlasalista. Kuuntele korvat punoittaen lasten supinaa ja hihitystä. Eihän se käy. Vakaumustaan ei tarvitse paljastaa eikä siihen pidä ketään pakottaa. Parasta on yhä se, että kaikille yhteinen juhla on uskonnollisesti neutraali. Sen jälkeen voi kukin poppoo järjestää omassa rukoushuoneessaan niin hurmioituneen tilaisuuden kuin haluaa.
Voi jurpo, se paheksunta on kuule pelkästään teidän pään sisällä.
 
vdfd
Mutta meidän tulee suojella vähemmistöjä enemmistön mielivallalta. Demokratiassa orjuus voisi olla sallittua niin enemmistön päättäessä, mutta onneksi ajattelemme myös vähemmistöjen oikeuksia.
Niin, onhan se nyt ihan mielivaltaista jos lauletaan suvivirsi. Vankilaan joutaisivat, ruojat! :D

Mutta jatkakaa ihmeessä, olkaa onnellisia että teidän elämässänne on noin pienet murheet kuin yksi veisu :)
 
"rrr"
En ole kuullut vielä yhtään hyvää perustelua sille, miksi sen Suvivirren tilalla ei voisi olla Suvilaulu, eli ehdotettu tunnustukseton uusversio jonka Data (muistaakseni) on ainakin kerran tähänkin ketjuun postannut. Koko koulu katsomuksesta riippumatta voisi osallistua yhteiseen lukukauden lopetukseen hyvillä mielin, ja toisaalta traditio pitkälti säilyisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Niin, onhan se nyt ihan mielivaltaista jos lauletaan suvivirsi. Vankilaan joutaisivat, ruojat! :D

Mutta jatkakaa ihmeessä, olkaa onnellisia että teidän elämässänne on noin pienet murheet kuin yksi veisu :)
Kuten edellisissä viesteissä on useaan kertaan todettu, ongelmana ei ole vain yksi veisu, vaan uskonnon pakkosyöttäminen kaikkien verovaroin maksetussa koulusysteemissä. Silti haluat nähdä vain jäävuoren huipun. Sinun kohdallasi se ei ihmetytä minua, sillä onhan kirjoitettu: autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat pinnalla.
 
vdfd
Kuten edellisissä viesteissä on useaan kertaan todettu, ongelmana ei ole vain yksi veisu, vaan uskonnon pakkosyöttäminen kaikkien verovaroin maksetussa koulusysteemissä. Silti haluat nähdä vain jäävuoren huipun. Sinun kohdallasi se ei ihmetytä minua, sillä onhan kirjoitettu: autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat pinnalla.
On se jännä, miten ateisteilla menee niin nopeasti toisten haukkumiseen nämä keskustelut. Kannattais sunkin vähän lukea sitä isoa kirjaa, niin oppisit kunnioittamaan ihmisiä heidän vakaumuksestaan riippumatta.
 
On se jännä, miten ateisteilla menee niin nopeasti toisten haukkumiseen nämä keskustelut. Kannattais sunkin vähän lukea sitä isoa kirjaa, niin oppisit kunnioittamaan ihmisiä heidän vakaumuksestaan riippumatta.
Nopeasti?! Hyvä vdfd, käymme tätä keskustelua jo viidettätoista sivua! Vieläkään sinulle ei ole mennyt kaaliin ongelman laajuus, joten on perusteltua olettaa, ettei mene jatkossakaan. Mutta totta on, että sinua pitäisi pystyä sietämään paksukalloisuudestasi huolimatta. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
 
vdfd
Nopeasti?! Hyvä vdfd, käymme tätä keskustelua jo viidettätoista sivua! Vieläkään sinulle ei ole mennyt kaaliin ongelman laajuus, joten on perusteltua olettaa, ettei mene jatkossakaan. Mutta totta on, että sinua pitäisi pystyä sietämään paksukalloisuudestasi huolimatta. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Jatka vaan, toivottavasti tuli hyvä mieli.
 
vdfd
Äläpäs yleistä.
Onneksi löytyy teitäkin, jotka älyää että jokaisen mielipide on ihan yhtä arvokas, vaikka se omasta poikkeaakin.

Eikä se suvilaulu huono idea ole, kunhan on samalla sävelellä vedetty. Itse jo ehdotin, että miksei voisi laulaa sitä suvivirren eka säkeistöä, jossa ei mainita mitään ihmeempää. Mutta sekin ehdotus tais olla turha, kun se tulee tällaiselta puupäältä... 8)
 
"Veiras"
Käsittämätöntä, kun yhdestä suvivirrestä on saatu niin iso ongelma kevätjuhlissa. Mun mielestä se ei ole mitenkään vahvasti uskonnollinen laulu, ja kenekään elämän ei pitäisi mennä pilalle siitä, että sen kerran vuodessa jossain kuulee.

Kohta kielletään varmaan joulu ja pääsiäisaskartelutkin, kun nehän liittyy uskontoon. Eikö samantien voitaisi säätää laki, että ne uskonnonedustajat, jotka ei vietä kirkollisia juhlapyhiä, kuten joulua, menettäisivät oikeuden palkalliseen vapaapäivään.
 
"vieras."
[QUOTE="Veiras";29712325]Käsittämätöntä, kun yhdestä suvivirrestä on saatu niin iso ongelma kevätjuhlissa. Mun mielestä se ei ole mitenkään vahvasti uskonnollinen laulu, ja kenekään elämän ei pitäisi mennä pilalle siitä, että sen kerran vuodessa jossain kuulee.

Kohta kielletään varmaan joulu ja pääsiäisaskartelutkin, kun nehän liittyy uskontoon. Eikö samantien voitaisi säätää laki, että ne uskonnonedustajat, jotka ei vietä kirkollisia juhlapyhiä, kuten joulua, menettäisivät oikeuden palkalliseen vapaapäivään.[/QUOTE]

Mihin uskontoon pääsiäispuput ja tiput kuuluvat? Söikö Jeesus Mignon-munia viimeisellä aterialla? Kävivätkö opetuslapset virpomassa ennen vai jälkeen Jeesuksen kuoleman? Vai askarrellaanko teillä Jeesuksen ruumis roikkumassa ristillä? Aika heviä.
 
Damnhammer
[QUOTE="Veiras";29712325]Käsittämätöntä, kun yhdestä suvivirrestä on saatu niin iso ongelma kevätjuhlissa. Mun mielestä se ei ole mitenkään vahvasti uskonnollinen laulu, ja kenekään elämän ei pitäisi mennä pilalle siitä, että sen kerran vuodessa jossain kuulee.

Kohta kielletään varmaan joulu ja pääsiäisaskartelutkin, kun nehän liittyy uskontoon. Eikö samantien voitaisi säätää laki, että ne uskonnonedustajat, jotka ei vietä kirkollisia juhlapyhiä, kuten joulua, menettäisivät oikeuden palkalliseen vapaapäivään.[/QUOTE]

Nuo juhlat ovat varsub kaukana kristillisestä merkityksestään. Joulukin sitäpaitsi on kristinuskoa vanhempi juhla.
 
"veiras"
[QUOTE="vieras.";29712373]Mihin uskontoon pääsiäispuput ja tiput kuuluvat? Söikö Jeesus Mignon-munia viimeisellä aterialla? Kävivätkö opetuslapset virpomassa ennen vai jälkeen Jeesuksen kuoleman? Vai askarrellaanko teillä Jeesuksen ruumis roikkumassa ristillä? Aika heviä.[/QUOTE]

Ilman kristillisiä pyhiä olisi tuskin askartelujakaan, koska niitä pyhiä ei vietettäisi. En mäkään ole mitenkään uskonnollinen, mutta ei mun elämä mene siitä pilalle, jos mun lasten juhlassa lauletaan joku saamarin laulu, joka on laulettu iät ajat ja kuuluu perinteeseen. Kyllä pitää olla mielensäpahoittajilla pienet murheet, kun yhdestä laulusta saadaan tämmönen show aikaiseksi.
 

Yhteistyössä