Suututtaa, kun työkaveri makaa himassa "masentuneena"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi väsynyt työkaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän naapurikin on ollut vuosia masentunut, ja tietty päivät sitten pitää täyttää kaikella mukavalla mielihyvää tuottavalla harrastamisella:) Parantumista ei näy. Pitää ymmärtää...

[QUOTE="vieras";22249254]Meidän naapurikin on ollut vuosia masentunut, ja tietty päivät sitten pitää täyttää kaikella mukavalla mielihyvää tuottavalla harrastamisella:) Parantumista ei näy. Pitää ymmärtää...[/QUOTE]

Sinäkö näet tämän naapurisi pään sisään ja tiedät kuinka hän tuntee ja ajattelee? :)
Tuolla taidolla voisit tahkota rahaa paljonkin, onko käynyt mielessä?

Tässä ote terveyskirjaston sivuilta kohdasta masennus :
Itsehoito

Masennustiloista kärsivän, hänen läheistensä ja työtovereittensa on tärkeätä ymmärtää depression moniulotteinen luonne. Etenkin vähänkin vakavat ja toistuvat masennustilat eivät ole tahdonalaisia tiloja, niistä ei voi toipua "ryhdistäytymällä". Vaikka masennustiloihin ja masennusalttiuteen voikin pidemmällä aikavälillä vaikuttaa erilaisin psykologisen keinoin, vakavasti masentuneelle annetut kehotukset "ryhdistäytyä" monasti vain pahentavat masennustiloista kärsivien syyllisyyden ja huonommuuden tunteita. Masentuneen ihmisen eristäytyminen ja passivoituminen ovat kuitenkin omiaan sekä ylläpitämään että syventämään depressiota. Tämän vuoksi masennuksen itsehoidossa on tärkeää pyrkiä välttämään sosiaalinen eristäytyminen ja pitää kiinni erilaisista päivärutiineista, liikunnasta ja muista harrastuksista. Masennuksen luonnetta ymmärtävien läheisten ja ystävien tuki voi tällöin olla ensiarvoisen tärkeää. Säännöllisen liikunnan on osoitettu olevan lääkehoidon ja psykoterapioiden veroinen keino ainakin lievempien depressioiden hoidossa.

Ai että kun ottaa päähän, kun ihmiset jotka ei tiedä että masennus on SAIRAUS, huutelee näitä juttujaan täällä. Siis ihan oikea depressio johtuu aivojen välittäjäaineiden häiriöstä, serotoniinitaspaino häiriintyy tms., siinä on kyse pitkälti kemiasta, ja silloin kun se iskee, asianosainen mahtaa sille ihan yhtä paljon kuin vaikka syövälle.

On ihmisiä joihin se iskee vaikka asiat olisi kuinka hyvin, ei se liity välttämättä aina siihen miten paljon on vaikeuksia tms. , jotkut ovat vaan alttiimpia sille, tapahtui mitä tapahtui. Depressiota onkin kahta eri tyyppiä, reaktiivinen eli masennusreaktio jollekin traumatisoivalle tapahtumalle, ja endogeeninen eli sisäsyntyinen, eli jälkimmäiseen ei tosiaan tarvitse syytä.

Mutta ap:lle, työkaverisi on oikeasti sairas jos on sairaslomaa depression takia saanut. Jos et sitä ymmärrä, niin ota selvää. Mutta älä vähättele asiaa jos et asiasta mitään tiedä.

Nimim. Vaikeasta depressiosta joskus kärsinyt

Oletko sä ap oikeasti noin tyhmä vai tietämätön vain?? Tyhmyydellehän ei ole parannuskeinoa mutta tietämättömyyden voi onneksi korjata perehtymällä masennuksenhoito-ohjeisiin.

kuules ap. masennus senkuin pahenee makaamalla kotona. minä tiedän sen koska kokemusta on. mä jään helposti vaan kotiin. sänkyyn makaamaan ja se on menoa se. masennus syvenee ja itsetuhoiset ajatusekset vahvistuu. siinä määrin että jopa yritän itsaria silloin. kerran melkein onnistuin, minut kuitenkin elvytettiin.

nyt minun kuntoutumiseen kuuluu se että käyn lenkeillä koirien kanssa. joskus en siihen pysty, olen liian masentunut, mutta niinä päivinä kun pystyn on olo paljon parempi. minä myös kuuntelen paljon musiikkia, se auttaa.

mutta minulla on taustalla myös aika kun makasin PUOLI VUOTTA sängyssä. se ei tod tehnyt hyvää. masennus vaan syveni ja syveni ja lopulta minut vietiin sairaalaan.

kuulostat ihmiselle joka ei _todella_ ymmärrä tai tiedä mitä SAIRAUS nimeltä masennus on. se ei ole mitään tavallista alakuloa jota kaikki ihmiset joskus kokee.

Yhteistyössä