Suuttuiko äitini aiheesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
6kk nukkui turvakaukalossa, koska olin juuri käynyt kaupassa. Äitini ja siskoni tulivat käymään ja minun piti hakea 5v kerhosta. Huonasin lähtiessäni että vauva heräsi ja otin ja nostin kaukalon autoon ja vauva jatkoi uniaan. En siis edes lähtiessäni maininnut mitään asiasta, kun otin vain ja nopsasti lähdin että ehdin ajoissa hakemaan poikaa. 3v jäi äitini ja siskoni kanssa kotiin.

Ja otin siis vauvan mukana, koska vierastaa paljon ja äitini on käytännössä hänelle ihan vieras ihminen. Eli vaihtoehdot oli se, että vain nostan vauvan turvakaukaloineen autoon jossa hän jatkaa uniaan tai se että vauva huutaa täällä äitini kanssa 20-25min. Mukaan ottaminen oli minusta järkevintä.

No kun tulin takaisin niin sainkin syytösryöpyn niskaani, koska se oli hirvittävä epäluottamuslause, että otin vauvan mukaani. Koitin selittää, että nyt vauva jatkoi uniaan vielä yli 20min eikä joutunut turhanpäiten huutamaan täällä.

Kun lähtivät niin soitin siskolleni ja kuulin, että äitini ei tiennyt että vauva oli turvakaukalossa. kuvitteli että otin vauvan sängystä, puin ja vein mukanani. Noh, tämä ei käynyt ilmi enkä ollut tajunnut että äitini ei ollutkaan nähnyt vauvaa siinä kaukalossa.

No äitini nyt tekee nykyisin ihan kaikesta kauhean numeron ja syyttelee minua ja sisaruksiani vuoronperään meistä jollekin mitä typerimmästä syystä.

Ennen tuota juttua tänään äitini nälvi minulle käsienpesusta. Sain joskus lapsena vanhempieni eron yhteydessä käsienpesuneuroosin, joka oli aika vahvana silloin noin 12 vuotiaana vuoden verran, mutta helpotti sittemmin. Muuttui siis järkevämpiin mittasuhteisiin, mutta edelleen pesen käsiäni keskimääräistä useammin. Kukaan ei siitä koskaan huomauttele ja se on vain osa minua, se ei häiritse minua eikä ketään muutakaan eikä mielestäni pitäisikään häiritä ketään muuta. Mutta nyt äitini naljaili siitä ja sanoi minua hysteeriseksi. Totesin sitten vain, että enpä ole porukan ainut ja vaihdoin aihetta.

Alkuperäinen kirjoittaja julle ankanpää:
itse olisi suuttunut tollasesta.olisin vain ehkä äitinä ajatellut että hyvä kun otti mukaansa jos lapsi ois vaikka hermostunut tms...

Siskoni kertoi äsken puhelimessa, että äitini oli marmattanut asiasta täällä kun olin pois ja kun tulin takaisin niin jatkoi valitusta minulle. Kyseli ja tenttasi ja sanoi, että on melkoisen suuri epäluottamuslause kun tein noin.

Taitaa äitisi olla itse neuroottinen persoonallisuus. Narsistiko ?? Jos lapsella on 12 vuotiaana käsienpesuneuroosi niin äiti voisi katsoa ihan itse peiliin. Ehkäpä äitisi latistaa sinua nyt (tiedostamattaan?)kun oma itsetunto on niin heikoilla...

No,minusta äitisi hieman ylireagoi kyllä. Sen olisin ymmärtänyt,että olisi pelästynyt sitä,kun vauva onkin yhtäkkiä hävinnyt jonnekkin,mutta ilmeisesti se ei ollut tuon suuttumisen syy.

Minulla on samanlainen äiti kyl.Tai ehkä jopa pahempi. On jo kerran ilmoittanut minusta neuvolaan,kun lapseni ( 3v. ) oli sanonut että äiti huutaa. Äitini oli kysynyt lapseltani että "huutaako sinun äiti sinulle joskus? " johon lapsi on vaan vastannut et "joo " tuskin asiaa edes ymmärtänyt tai muutenvaa puhunut mitä sattuu. Joskus kun lapset jopa saattaa valehdella, eikä äitini tätä ymmärrä tietenkään.
Ihan kamalaa elää tuollaisen ihmisen lähellä,kun tietää että se keksii/ suurentelee asioita, löytää virheitä yms. yms. ja sitten viimeistään hermostun.
Niin ja sanottakoon vielä,etten tosiaan huuda lapselleni. Pelästyksissäni tai vastaavassa voin huudahtaa,mutta en ole koko ajan kurkku suorana kotona riehumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ei ollut aihetta äidilläsi suuttua. Vauva olisi voinut hätääntyä, jos hän herätessään olisikin nähnyt vain äitisi eikä sinua.

Niin sitä minä yritin sanoa. Mutta äitini mielestä ei ole merkitystä sillä, että vauva huutaa täällä sen ajan kun minä olen pois. En ymmärrä miksi sellainen tilanne olisi pitänyt tarkoituksella järjestää.

Ja kun tulimme niin vauva ekan 10min hiljaa tuijotteli vieraita ja olisi taatusti alkanut huutaa jos joku olisi ottanut syliin, puhumattakaan että minä en olisi ollut lähellä. Kai minä äitinä lapseni parhaiten tunnen.

Äitini vain aina jauhaa siitä, että hänellä on kahdeksan lasta ja hänellä on enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin minulla kolmen lapsen äitinä ja plaaplaaplaa. Mutta minäpä olen ihan erilainen äiti kuin hän. Minulle ei esim ole ok mennä kauppaan ja antaa vauvan itkeä 20min kauppareissun ajan pipo silmillä yksinään autossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaa äitisi olla itse neuroottinen persoonallisuus. Narsistiko ?? Jos lapsella on 12 vuotiaana käsienpesuneuroosi niin äiti voisi katsoa ihan itse peiliin. Ehkäpä äitisi latistaa sinua nyt (tiedostamattaan?)kun oma itsetunto on niin heikoilla...

Äitini on juuri hiljattain eronnut itse narsistista ja sen miehen ja tuon eron vuoksi on mennyt jotenkin sekaisin. Hirvittävän katkerat ja vainoharhainen ja tiäs mitä. On muuttunut ihan eri ihmiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ei ollut aihetta äidilläsi suuttua. Vauva olisi voinut hätääntyä, jos hän herätessään olisikin nähnyt vain äitisi eikä sinua.

Niin sitä minä yritin sanoa. Mutta äitini mielestä ei ole merkitystä sillä, että vauva huutaa täällä sen ajan kun minä olen pois. En ymmärrä miksi sellainen tilanne olisi pitänyt tarkoituksella järjestää.

Ja kun tulimme niin vauva ekan 10min hiljaa tuijotteli vieraita ja olisi taatusti alkanut huutaa jos joku olisi ottanut syliin, puhumattakaan että minä en olisi ollut lähellä. Kai minä äitinä lapseni parhaiten tunnen.

Äitini vain aina jauhaa siitä, että hänellä on kahdeksan lasta ja hänellä on enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin minulla kolmen lapsen äitinä ja plaaplaaplaa. Mutta minäpä olen ihan erilainen äiti kuin hän. Minulle ei esim ole ok mennä kauppaan ja antaa vauvan itkeä 20min kauppareissun ajan pipo silmillä yksinään autossa.

No joka tapauksessa sinun vauvasi on sinun vauvasi.. Sinä olet hänen äitinsä... Ja vauva voi vierastaa vaikka näkisi ihmisen jolla on 20 lasta ennestään. :xmas:

´Jaa-a Mielestäni tuo yksittäinen väärinymmärrys pitäisi teidän puhua puhtaaksi. Sopikaa että ilman kiivaita kannanottoja käytte asian läpi. Ymmärrän tavallaan äitiäsikin koska hän vaikuttaa puheittesi perusteella aika "herkältä" ihmiseltä ja hyvin periaatteelliselta. Tunnet kyllä äitisi ja olen varma että saatte puhuttua asian. Ei äitisi takuulla pahaa tarkoita :heart:
Te vain käsittelette eri tasolla asioita. Puhukaa , puhukaa puhukaa!

Mutta miksi otit tähän aiheeseen lapsuuden trauman? Puhukaa sekin pois alta jos vaivaa.. tai Älä puhu enää koskaan ja anna asia anteeksi jos ei vaivaa? Menneestä pitää irroittaa jommalla kummalla tavalla sinule parhaiten sopii. Mutta noin kaukaisen asian pitää mielestäni antaa jo olla :heart: Hää on sinun ainoa äitisi :heart: Ja sinä hänen RAKAS tyttärensä jonka parasta hän haluaa omalla omintakeisella tavallaan ja vahvalla temperamentilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
´Jaa-a Mielestäni tuo yksittäinen väärinymmärrys pitäisi teidän puhua puhtaaksi. Sopikaa että ilman kiivaita kannanottoja käytte asian läpi. Ymmärrän tavallaan äitiäsikin koska hän vaikuttaa puheittesi perusteella aika "herkältä" ihmiseltä ja hyvin periaatteelliselta. Tunnet kyllä äitisi ja olen varma että saatte puhuttua asian. Ei äitisi takuulla pahaa tarkoita :heart:
Te vain käsittelette eri tasolla asioita. Puhukaa , puhukaa puhukaa!

Mutta miksi otit tähän aiheeseen lapsuuden trauman? Puhukaa sekin pois alta jos vaivaa.. tai Älä puhu enää koskaan ja anna asia anteeksi jos ei vaivaa? Menneestä pitää irroittaa jommalla kummalla tavalla sinule parhaiten sopii. Mutta noin kaukaisen asian pitää mielestäni antaa jo olla :heart: Hää on sinun ainoa äitisi :heart: Ja sinä hänen RAKAS tyttärensä jonka parasta hän haluaa omalla omintakeisella tavallaan ja vahvalla temperamentilla.

No otin sen lapsuudentrauman tähän koska ennen tuota juttua äitini alkoi naljailla siitä minulle. Kerroin siis että siitä käsienpesusta ei kukaan huomauttele mitään, mutta nyt yhtäkkiä äitini alkoi veistellä siitä että "ai taasko peset kätesi, etkö just pessyt äsken ne tuossa tiskialtaalla, olet aika hysteerinen" ja sitten naurua. Ja kun siskoni tuli paikalle niin sama juttu uudelleen, kertoo taas miten hysteerisesti pesen käsiäni.

Eli en olisi puhunut siitä tässä mitään muuten mutta ennen tuota syyttelyä tapahtui tuo naljailu.

Alkuperäinen kirjoittaja aiheetta:
Aiheetta suuttui, jos kyse ei ollut siitä että otit sanomatta vauvan mukaasi, siitä voisi suuttua kun hätääntyisi että vauva on napattu.

Ei ollut mitään hätääntynyt vaan suuttui nimenomaan siitä, että tein sellaisen epäluottomuslauseen häntä kohtaan ottamalla vauvan mukaani.

taitaa olla äidilläsi mummotauti eli vaihdevuodet. Yritä ymmärtää ;)
Ei kannata edes mainita hänelle asiasta, voi siitäkin suuttua. Toivottavasti äitisi on jo käynyt lääkärillä ja saanut tai saa pian korvaushoidon alkamaan. Ja toivo ettei hän kuulu niihin naisiin ketkä eivät korvaushoitoa halua. Jos kuuluu, niin kannattaa ainakin odottaa tilanteen tasaantumista ja pysyä vähän loitommalla, ellei kestä mielialanvaihteluita :)

Onneksi mun äiti on jo valmiiksi ruvennut puhumaan asiasta, niistäkin pienistä oireista mitä hänellä jo on, vaikka varsinaisia vaihdevuosia ei ole vielä onneksi alkanut.

Alkuperäinen kirjoittaja mummotauti:
taitaa olla äidilläsi mummotauti eli vaihdevuodet. Yritä ymmärtää ;)
Ei kannata edes mainita hänelle asiasta, voi siitäkin suuttua. Toivottavasti äitisi on jo käynyt lääkärillä ja saanut tai saa pian korvaushoidon alkamaan. Ja toivo ettei hän kuulu niihin naisiin ketkä eivät korvaushoitoa halua. Jos kuuluu, niin kannattaa ainakin odottaa tilanteen tasaantumista ja pysyä vähän loitommalla, ellei kestä mielialanvaihteluita :)

Onneksi mun äiti on jo valmiiksi ruvennut puhumaan asiasta, niistäkin pienistä oireista mitä hänellä jo on, vaikka varsinaisia vaihdevuosia ei ole vielä onneksi alkanut.

No ei ole. Äidiltäni on poistettu kohtu 10 vuotta sitten ja mummotauti käyty jo silloin läpi.

Jaa, no sitten en kyllä tiedä mistä kiikastaa. Varmaan huono päivä ja jotain painaa mieltä.
Onko äidilläsi jotain isompia huolia tai muita? Voi toki olla ettei ole edes kertonut asiasta. Mun äidillä oli esim. rinnassa kasvain ja ennenkuin siitä kertoi alkoi olemaan monella jo pinna kireällä.
Tai ehkä hän vaan oikeasti kiukustui ajatuksesta ettet luottaisi häneen. Toivottavasti saat äitisi ymmärtämään, ettei asia ollut niin. Kannattaa puhua asiasta mahdollisimman rauhallisesti, jos pystyy. Ikävää jos väärinymmärryksen takia menee välit omaan vanhempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mummotauti:
Jaa, no sitten en kyllä tiedä mistä kiikastaa. Varmaan huono päivä ja jotain painaa mieltä.
Onko äidilläsi jotain isompia huolia tai muita? Voi toki olla ettei ole edes kertonut asiasta. Mun äidillä oli esim. rinnassa kasvain ja ennenkuin siitä kertoi alkoi olemaan monella jo pinna kireällä.
Tai ehkä hän vaan oikeasti kiukustui ajatuksesta ettet luottaisi häneen. Toivottavasti saat äitisi ymmärtämään, ettei asia ollut niin. Kannattaa puhua asiasta mahdollisimman rauhallisesti, jos pystyy. Ikävää jos väärinymmärryksen takia menee välit omaan vanhempaan.

Jos luet noita muita vastauksiani niin huomaat, että äitini on muuttunut aika hankalaksi ja katkeraksi. Hänellä siis takanaan vaikea ero, mutta en tiedä miksi on nyt hyökännyt omia lapsiaan vastaan. Lauantaina soitti ja haukkui minulle veljeni ja puhutteli tämän avovaimoa "läskiksi ämmäksi". Veljelleni hän oli suuttunut kyllä ihan aiheesta, jopa veljeni myönsi sen, mutta tapa jolla ilmaisi itseään oli kuin puhuisi 10 vuotiaan kanssa.

Ja yhtenään suuttuu ja pällistelee ihan kummallisia asioita.

Viimeksi veljeni avovaimossa oli jotain kummallista, kun ei ollut riisunut takkia kun kävi äitimme luona ja sanoi syyksi, että on kylmä. Äitini pohti asiaa varmaan monta päivää, ett ämikä sitäkin vaivaa.

Takertuu siis ihan ihme seikkoihin ja yrittää päteä kummallisilla jutuilla. Aina hokemassa sitä että hänellä on kahdeksan lasta ja tietää lastenhoidosta taatusti enemmän kuin minä jne jne. Viimeksi viime viikolla vähätteli synnytyksiäni koska olen saant epiduraalin jokaisessa kolmessa synytyksessä. En kuulemma tiedä synnyttämisestä mitään. Kuitenkin esikoisen synnytys kesti 14h ja epiduraalin sain 2h ennen kuin poika syntyi. Äitini luulee varmaan, että se tullaan kotiin antamaan ekasta nipistyksestä. Omituista lyttäämistä.

Juu, tosi hankala tilanne sinulla :(
En osaa oikein muuta sanoa, kuin että yritä kestää ja jos muuttuu ihan mahdottomaksi (siis ellei tosiaan ole jo, niinkuin musta kuulostaa) niin itseähän saa suojella ottamalla etäisyyttä. Tosin ei se ainakaan äitisi oloa helpota, mutta ehkä hän sitten tajuaisi, että ajaa teidät pois luotaan käytöksellään.
Voihan sitä yrittää puhua vielä äitisi kanssa asiasta ja yrittää tukea häntä, jos hänellä on vaikeaa. Voi olla että kun elämässä ei ole sitä omaa miestä enää, niin on alkanut enemmän hakemaan teiltä huomiota. Ja niinkuin pieni lapsi, hakee sitä väärällä tavalla.

Sinä olet lapsen äiti ja teet omasta mielestäsi oikeat ratkaisut, se riittää..tunnet lapsesi paremmin kuin kukaan muu.
Ei kahta sanaa tässä, vaikka olisit sängystä lapsen ottanut :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Sinä olet lapsen äiti ja teet omasta mielestäsi oikeat ratkaisut, se riittää..tunnet lapsesi paremmin kuin kukaan muu.
Ei kahta sanaa tässä, vaikka olisit sängystä lapsen ottanut :hug:

Näin minustakin. Äitini vain koki, että tekemällä noin tein selväksi, että en luota häneen enkä uskaltanut lasta jättää sinne. Siitähän ei siis ole kyse tietenkään vaan minusta turhanpäiten vauvan itkettäminen on nimenomaan juuri sitä eli turhaa.

Yhteistyössä